Την ημέρα της Επετείου της Εξέγερσης του Πολυτεχνείου συγκεντρωθήκαμε στο νηπιαγωγείο μας για να τιμήσουμε ένα γεγονός που αποτελεί ορόσημο για την ιστορική μνήμη και τη δημοκρατική συνείδηση. Με στόχο να προσεγγίσουμε τη θεματική με τρόπο βιωματικό και παιδαγωγικά κατάλληλο, μεταμορφώσαμε την τάξη μας σε ένα μικρό «Πολυτεχνείο», όπου τα παιδιά συμμετείχαν σε ποικίλες δραστηριότητες συνδεδεμένες με τα ιδανικά της Ειρήνης και της Δημοκρατίας.
Ως αφετηρία για τη συζήτηση αξιοποιήσαμε το παιδικό βιβλίο «Η κυρά Δημοκρατία» της Κωνσταντίνας Αρμενιάκου. Μέσα από τη ζεστή και συμβολική αφήγησή του, τα παιδιά γνώρισαν τις έννοιες της ελευθερίας, της συμμετοχής και του σεβασμού των δικαιωμάτων κάθε ανθρώπου. Το βιβλίο αποτέλεσε ένα προσιτό πλαίσιο για την εισαγωγή σε ιστορικές και κοινωνικές έννοιες με τρόπο κατανοητό και ασφαλή για την ηλικία των νηπίων.
Λίγα λόγια για το βιβλίο: ην κυρά Δημοκρατία όλοι την αγαπούν στο μικρό χωριό, γι’ αυτό τη διάλεξαν για αρχηγό. Τι θα συμβεί όμως όταν η κυρία Ρία η Δικτατορία πάρει με τη βία όλη την εξουσία; Μπορούν οι άνθρωποι να ζήσουν ευτυχισμένοι χωρίς τη Δημοκρατία; Ένα παραμύθι για να εξηγήσουμε στα παιδιά την αξία της Δημοκρατία και για να θυμόμαστε ότι: Όλοι μαζί, όλοι μαζί, είμαστε πάντα πιο δυνατοί.
Η γιορτή μας περιλάμβανε επιπλέον τραγούδια που αναδείκνυαν τα μηνύματα της ημέρας. Τα παιδιά, σαν μικροί φοιτητές, φώναξαν συνθήματα υπέρ της Ειρήνης, της ελευθερίας και της Δημοκρατίας, καλλιεργώντας την αίσθηση του συλλογικού και της ενεργούς συμμετοχής.
Στο δημιουργικό μέρος των δραστηριοτήτων, τα παιδιά ζωγράφισαν στον τοίχο της τάξης τη δική τους οπτική για την ημέρα του Πολυτεχνείου. Στη συνέχεια, κατασκεύασαν μια ομαδική αφίσα με σύμβολα και χρώματα που εξέφραζαν τα ιδανικά της ειρήνης και της δημοκρατικής ζωής. Με αυτόν τον τρόπο, απέδωσαν εικαστικά τις αξίες που συζητήσαμε και τις μετέτρεψαν σε συλλογικό έργο.
Για να κατανοήσουν τα παιδιά τη σημασία της συμμετοχής και της επιλογής, οργανώσαμε μια απλή, συμβολική ψηφοφορία. Τα παιδιά κλήθηκαν να ψηφίσουν αν επιθυμούν Δημοκρατία ή Δικτατορία. Η διαδικασία αυτή, προσαρμοσμένη πλήρως στις αναπτυξιακές ανάγκες των νηπίων, ανέδειξε τη σημασία του δικαιώματος της ψήφου και της ελευθερίας έκφρασης.
Στο πλαίσιο της γλωσσικής καλλιέργειας, συνδέσαμε τη θεματική με το γράμμα δ, αρχικό της λέξης «δημοκρατία». Τα παιδιά δημιούργησαν το γράμμα με υλικά της τάξης αλλά και με το ίδιο τους το σώμα, μετατρέποντας τη μάθηση σε βιωματική εμπειρία που ενισχύει την κίνηση, τη συνεργασία και την αναγνώριση γραφικών συμβόλων.



















0 σχόλια