ΔΑΝΕΙΣΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ

         ΔΑΝΕΙΣΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ

                               Το βιβλίο μιλάει

“Αν με πάρεις στα χέρια σου,

είμαι φτερούγες κι αγκαλιάζω

αν με κλείσεις στην καρδιά σου,

είμαι φλόγα και ζεσταίνω

αν με βάλεις στο προσκέφαλό σου

είμαι φύλακας άγγελός σου

αν σου γίνω θύμηση,

σε ευχαριστώ που με έκανες ψυχή σου”.

                                           Γιώργος Κρόκος

 

 

Η Δανειστική Βιβλιοθήκη μέσα στην τάξη είναι πάνω απ όλα χώρος ελευθερίας και πολιτιστικής έκφρασης. Το παιδί μπορεί να συνάψει τη λειτουργία της Δανειστικής Βιβλιοθήκης με δύο τρόπους:

  1. Μόνο του, με το ρυθμό του, τυχαία με μια απρόσμενη συνάντησή του με το βιβλίο
  2. Ομαδικά στο πλαίσιο μιας εκπαιδευτικής δραστηριότητας που οργανώνουμε μέσα στην τάξη.

Η βασική λειτουργία της βιβλιοθήκης είναι να μας βοηθά να ανακαλύπτουμε βιβλία των οποίων την ύπαρξη δεν υποψιαζόμασταν καν και που τελικά διαπιστώνουμε ότι έχουν πολύ μεγάλη σημασία για εμάς.

       ΣΤΟΧΟΙ ΔΑΝΕΙΣΤΙΚΗΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗΣ

  • Να ανακαλύψουν τα παιδιά την ποικιλία των βιβλίων που υπάρχουν και τη μαγεία που κρύβουν μέσα τους.
  • Να αποκτήσουν τα παιδιά την όμορφη συνήθεια να επισκέπτονται τη βιβλιοθήκη σαν πολιτιστικό χώρο και να δανείζονται, μια συνήθεια που θα διατηρήσουν και στη ζωή τους ως ενήλικες.
  • Να αποκτήσουν σωστή αναγνωστική συμπεριφορά έτσι ώστε να σέβονται, να αγαπούν τα βιβλία και να μην τα κακομεταχειρίζονται.
  • Να αντιληφθούν από πολύ νωρίς ότι το βιβλίο είναι ο καλύτερός μας φίλος, ο πιο ευχάριστος σύντροφος.
  • Να ανατρέχουν αβίαστα σε καταστάσεις(καλές συνήθειες, πρόσωπα ,αξίες)που βίωσαν από την ανάγνωση αγαπημένων βιβλίων και να τις προσαρμόζουν στην καθημερινή τους ζωή.
  • Ας μην παραλείψουμε τέλος τη σπουδαιότητα του δεσμού που αναπτύσσεται ανάμεσα στο παιδί και στα πρόσωπα του οικείου περιβάλλοντος που του διαβάζουν το βιβλίο.

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΣΗ ΕΝΟΣ ΠΑΡΑΜΥΘΙΟΥ Η ΜΙΑΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ

Πριν την ανάγνωση

  • Δείξτε στο παιδί το εξώφυλλο του βιβλίου κ ζητήστε του να προβλέψει το περιεχόμενο.
  • Προτρέψτε το παιδί να διαβάσει τον τίτλο του βιβλίου ή να αναγνωρίσει γνωστές του λέξεις ή γράμματα.
  • Παροτρύνετε το παιδί να μιλήσει για τις δικές του εμπειρίες, οι οποίες σχετίζονται με το περιεχόμενο του βιβλίου.

Κατά τη διάρκεια της ανάγνωσης

  • Παροτρύνετε τα παιδιά να σχολιάζουν την ιστορία καθώς την ακούν.
  • Αναλύστε, όταν είναι απαραίτητο, έννοιες του κειμένου, προκειμένου να βοηθήσετε τα παιδιά να καταλάβουν τι εννοεί ο συγγραφέας.
  • Απευθύνετε πότε πότε ερωτήσεις για να ελέγξετε κατά πόσο τα παιδιά κατανοούν το νόημα της ιστορίας.
  • Ξαναδιατυπώνετε το κείμενο όταν γίνεται φανερό ότι τα παιδιά δεν κατανοούν το νόημα της ιστορίας.
  • Ζητήστε από τα παιδιά να προβλέψουν σε ορισμένα σημεία της ιστορίας τι θα γίνει στη συνέχεια.

Μετά την ανάγνωση

  • Επαναλάβετε στοιχεία της ιστορίας.
  • Βοηθήστε τα παιδιά να συσχετίσουν τα γεγονότα που αφορούν τους βασικούς πρωταγωνιστές της ιστορίας με παρόμοια γεγονότα της δικής τους ζωής.
  • Επιτρέψτε στα παιδιά να διατυπώσουν ερωτήσεις σχετικά με το περιεχόμενο του βιβλίου.
  • Δραματοποιήστε την ιστορία.

 

Ο ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΑΝΑΔΕΙΞΗΤΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΑΝΑΓΓΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΓΡΑΦΗΣ

Τα παιδιά που είναι ικανά να χειρίζονται τον γραπτό λόγο από την προσχολική τους ηλικία έχουν γονείς που σύμφωνα με την Weinberger (1996,σελ 32)

  • Διαβάζουν βιβλία στα παιδιά από τη βρεφική ηλικία και τους παρέχουν ευκαιρίες, ωστέ να έρχονται σε επαφή με τα βιβλία και τα διάφορα έντυπα στο σπίτι.
  • Λειτουργούν ως πρότυπο και αισθάνονται ιδιαίτερη χαρά και ικανοποίηση, οσάκις ασχολούνται με το παιδί τους.
  • Βοηθούν και ενθαρρύνουν τα παιδιά σε κάθε τους προσπάθεια που έχει σχέση με τον αλφαβητισμό και γενικά με την εκμάθηση του γραπτού λόγου.
  • Πιστεύουν στην αξία της εκπαίδευσης και παρακολουθούν την εκπαίδευση των παιδιών τους από πολύ κοντά.
  • Επισκέπτονται με τα παιδιά τους διάφορες βιβλιοθήκες και τα προτρέπουν να διαλέξουν μόνα τους τα δικά τους βιβλία.
  • Συμμετέχουν σε κάθε δραστηριότητα ,η οποία σχετίζεται με τον γραμματισμό και ανταποκρίνονται στα αιτήματα των παιδιών τους όχι μόνο διαβάζοντάς τους βιβλία, αλλά και προτρέποντάς τα να παρατηρούν τον περιβάλλοντα έντυπο λόγο, παίζοντας μαζί τους γλωσσικά παιχνίδια και δημιουργώντας ομοιοκατάληκτα ποιηματάκια.

                                         ΤΙ ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΜΕ ΣΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ

Συγκεκριμένα προτείνουμε στους γονείς τα εξής

  • Να φροντίζουν ώστε στο σπίτι να υπάρχουν πολλά βιβλία και γραφική ύλη.
  • Να φροντίζουν ώστε τα παιδιά τους να έχουν τα δικά τους βιβλία και το δικό τους έντυπο υλικό.
  • Να δημιουργούν και να προσφέρουν πολλές ευκαιρίες για αναγνωστικές εμπειρίες εντός και εκτός του σπιτιού.
  • Να καλλιεργούν στο σπίτι θετικό κλίμα απέναντι στην ανάγνωση και να διαβάζουν και οι ίδιοι βιβλία.
  • Να διαβάζουν συχνά βιβλία στα παιδιά τους και με τα παιδιά τους.
  • Να συζητούν μαζί τους οτιδήποτε σχετικό με την πλοκή της ιστορίας ,τον τίτλο του βιβλίου που διαβάζουν.
  • Να υποβάλλουν ερωτήσεις σχετικές με την υπόθεση πριν, κατά και μετά την ανάγνωση της ιστορίας.
  • Να τα ρωτούν τι συνέβη και τι συμβαίνει στην πλοκή της ιστορίας.
  • Να τα κρατούν στην αγκαλιά τους και να δείχνουν με το δάχτυλο τη γραμματοσειρά που διαβάζουν.
  • Να ενθαρρύνουν κάθε πράξη αλφαβητισμού.
  • Να τα επιβραβεύουν συχνά.
  • Να επισκέπτονται συχνά μια βιβλιοθήκη και να δανείζονται βιβλία από εκεί.
  • Να εκμεταλλεύονται τον περιβάλλοντα έντυπο λόγο και να δημιουργούν στα παιδιά συνθήκες προβληματισμού.
  • Να εμπλέκουν τα παιδιά σε συνήθεις καθημερινές δραστηριότητες που περιλαμβάνουν γράψιμο και να τα παροτρύνουν να γράψουν.
  • Να επικοινωνούν με το σχολείο και να ενδιαφέρονται για την πρόοδο των παιδιών τους.

 

 

Κατηγορίες: ΑΡΘΡΑ. Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *