Ανακαλύπτουμε μερικές από τις ιδιότητες του νερού

Κύριος στόχος των Φυσικών Επιστημών στο Νηπιαγωγείο είναι η  ενεργή εμπλοκή του παιδιού με διάφορα υλικά, η ανάπτυξη δεξιοτήτων παρατήρησης, σύγκρισης, ταξινόμησης  καθώς και η διεξαγωγή συμπεράσματος. 

 

Ας αφήσουμε όμως την θεωρία και ας και να περάσουμε στην πράξη !

Σε συνέχεια της συζήτησης μας για τον κύκλου του νερού ανακαλύψαμε ότι το νερό μπορεί να πάρει πολλές μορφές αλλά και ότι έχει διάφορες ιδιότητες. Ας δούμε μερικά από τα πειράματά μας…

“Τι σας έρχεται στο μυαλό όταν ακούτε την λέξη νερό;”

Η θάλασσα ή μάλλον πιο σωστά το κολύμπι στην θάλασσα και οι καλοκαιρινές βουτιές… Αναρωτηθήκαμε λοιπόν πως γίνεται κάποια πράγματα να βυθίζονται στο νερό και άλλα να επιπλέουν; Έτσι φτάσαμε στο πρώτο μας πείραμα: “Βυθίζεται ή επιπλέει;”

ΒΥΘΙΣΗ  Μαζευτήκαμε στον κύκλο, γεμίσαμε ένα διάφανο μπολ με νερό και ξεκινήσαμε να κάνουμε υποθέσεις.

“Το καπάκι βυθίζεται ή επιπλέει;”

“Το φύλλο βυθίζεται ή επιπλέει;”

“Η πέτρα βυθίζεται ή επιπλέει;”

“Το τουβλάκι βυθίζεται ή επιπλέει;”

Για να μάθουμε τι συμβαίνει τελικά ρίξαμε ένα ένα τα αντικείμενα στο μπολ και ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΑΜΕ τι θα συμβεί!

Αφού εξοικειωθήκαμε με την διαδικασία του πειράματος χωρίς να χάνουμε χρόνο προχωρήσαμε στο δεύτερο πείραμα. Αφορμή πάλι στάθηκε η αγαπημένη μας θάλασσα και το πόσο αλάτι έχει αλλά εμείς δεν το βλέπουμε! Έτσι αναπτύξαμε το παρακάτω πείραμα για την ιδιότητα του νερού να διαλύει κάποια στοιχεία και κάποια όχι.

Χρειαστήκαμε λοιπόν διάφανα ποτηράκια με χώμα, φακές, λάδι, ζάχαρη και αλάτι. Χρησιμοποιήσαμε αντίστοιχα και ποτηράκια με σκέτο νερό μέσα στα οποία ρίξαμε τα στοιχεία και παρατηρήσαμε τι συμβαίνει.

ΔΙΑΛΥΤΟΤΗΤΑ

Ξεκίνησαν οι πρώτες υποθέσεις και είπαμε να τις λύσουμε ρίχνοντας τα στοιχεία μέσα στο νερό…

ΔΙΑΔΛΥΤΟΤΗΤΑ 2

Παρατηρήσαμε, συζητήσαμε και κατανοήσαμε γιατί τελικά η θάλασσα είναι αλμυρή

ΔΙΑΛΥΤΟΤΗΤΑ 3

Στο τέλος συμπληρώσαμε έναν πίνακα διπλής εισόδου σύμφωνα με όσα παρατηρήσαμε

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Παρά την καλοκαιρινή μας διάθεση ο καιρός φρόντισε να μας υπενθυμίσει. Μία μπόρα φθινοπωρινή έφτασε στην αυλή μας μαζί με μπόλικο χαλάζι! Κάπως έτσι φτάσαμε να αναρωτιόμαστε “Μα πως έγινε αυτό;” “Κυρία χιόνισε;” “Πώς έγινε το νερό μικρό παγομπαλάκι;”  (μας αρέσει να φτιάχνουμε νέες λέξεις, είναι μοναδικό) Το τρίτο πείραμα ήταν μονόδρομος! Αφού καθίσαμε στην ομάδα μας με ένα τεράστιο χαμόγελο που πέρασε η μπόρα συζητήσαμε για την ιδιότητα του νερού να παγώνει… Και που παγώνουμε το νερό; Με το κρύο κυρία! Στο ψυγείο! Πήραμε διάφορα αντικείμενα όπως ένα μικρό μπολ, ένα ποτήρι πλαστικό, ένα γάντι μίας χρήσης και τα γεμίσαμε νερό άλλα τα βάλαμε στην κατάψυξη του ψυγείου κι άλλα στο ψυγείο. Συνεχίσαμε το πρόγραμμά μας και στο τέλος της ημέρας επισκεφτήκαμε το ψυγείο για να παρατηρήσουμε τι έγινε τελικά με το νερό. Ότι μπήκε στο ψυγείο απλά ήταν κρύο και όσα μπήκαν στην κατάψυξη είχαν παγώσει!

Την επόμενη μέρα με το νου μας στο παγωμένο χέρι που ήταν τόσο αστείο όταν βγάλαμε το γάντι σκεφτήκαμε κι άλλους τρόπους να παγώσουμε το νερό. Βρήκαμε την καλύτερη ιδέα….

ΠΑΓΑΚΙΑ

Τέμπερες, λίγο νεράκι και μία παγοθήκη.

ΠΑΓΑΚΙΑ 2

και τα χεράκια για ένα καλό ανακάτεμα

ΠΑΓΑΚΙΑ3

Έτοιμα για την κατάψυξη

Πέρασε η ώρα, ανοίξαμε την κατάψυξη, πήραμε τα χρωματοπαγάκια και…. ώρα για δημιουργία!

ΠΑΓΑΚΙΑ 4

οι πρώτες σβούρες στο χαρτί μέχρι να αρχίζουν σιγά σιγά να λιώνουν

ΠΑΓΑΚΙΑ 5

άρχισαν τα πρώτα σχέδια

ΠΑΓΆΚΙΑ 6

και το απογειώσαμε!!!

ΠΑΓΑΚΙΑ 7

Δουλέψαμε ατομικά

παγοχρωματα2

αλλά και σε ομάδες

 

 

 

 

 

ΤΕΛΙΚΟ

Τέλος συμφωνήσαμε ότι το νερό στον πλανήτη μας είναι πολύτιμο και ότι θα πρέπει να το προστατεύσουμε. “Αν δεν κάνουμε αγώνα δε θα μείνει ούτε σταγόνα”, ένα βιβλίο της Ελισάβετ Σπύρου που μας ευαισθητοποίησε για την οικονομία στο νερό.