2η Θεματική Ενότητα Ενδιαφέρομαι και ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη
Υποθεματική: Ανθρώπινα Δικαιώματα:
Τίτλος: «Η οικογένεια δεν έχει αριθμητική, είναι απλώς μοναδική!»
Βασικοί στόχοι:
- καλλιέργεια δεξιοτήτων του 21ου αιώνα.
- δεξιότητες ζωής
- δεξιότητες του νου
- ψηφιακές δεξιότητες
Διάρκεια: περίπου 7 εβδομάδες (5 έως 7 εργαστήρια των 2 ή 3 ωρών την εβδομάδα). Περίοδος υλοποίησης: Ιανουάριος-Φεβρουάριος
Το συγκεκριμένο εργαστήριο είναι του ΙΕΠ και το υλοποιεί η νηπιαγωγός του τμήματος, η οποία όπου ήταν αναγκαίο έκανε τις δικές της παρεμβάσεις για την αποτελεσματικότερη εφαρμογή του εργαστηρίου, από τους μαθητές.
1ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
Τίτλος: «Η μονα-δική μου οικογένεια»
ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ ΠΡΙΝ ΤΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: Ο εκπαιδευτικός ζητά από τους μαθητές να ζωγραφίσουν την οικογένειά τους σε μία κόλλα Α4, δίνοντας ένα πρότυπο. Οι μαθητές κάνουν τη ζωγραφιά τους στο σπίτι και τη φέρνουν στην τάξη την πρώτη ημέρα του προγράμματος.
Παρέμβαση από τη νηπιαγωγό
Ενεργοποίηση ομάδας.
Η Νηπιαγωγός λέει στην Ολομέλεια της τάξης, ότι η κούκλα περσόνα της τάξης η Ντόρα, η οποία δεν μιλούσε μέχρι τώρα, θέλει να μας μιλήσει.. Τα παιδιά ενθουσιάζονται και περιμένουν με ενδιαφέρον να ακούσουν επιτέλους την μικρή σκανδαλιάρα Ντόρα.
Η Ντόρα κρατώντας ένα καρτελάκι με τον αριθμό τρία (3), μιλά στα παιδιά και τους λέει ότι τόσο καιρό δεν μιλούσε και δεν συμμετείχε στα μαθήματα, επειδή οι γονείς της ήταν στο Νοσοκομείο άρρωστοι, αλλά τώρα είναι καλά και γύρισαν στο σπίτι. Είμαι χαρούμενη πραγματικά τώρα που ο μπαμπάς μου, η μαμά μου και εγώ είμαστε στο σπίτι ξανά όλοι μαζί.
Τα παιδιά αφού άκουσαν την Ντόρα άρχισαν να της λένε δεν πειράζει που δεν μιλούσε και ότι χαίρονται που οι γονείς της είναι καλά και γύρισαν στο σπίτι.
1 Στο πρώτο εργαστήριο, ο εκπαιδευτικός έχει αναρτήσει σε διάφορα σημεία της τάξης καρτελάκια με αριθμούς που αφορούν στο πλήθος των μελών μιας οικογένειας (πχ. καρτελάκια με αριθμούς από το 2 έως το 10). Κάθε μαθητής με τη ζωγραφιά της οικογένειάς του στα χέρια, ανάλογα με το πλήθος των μελών που εικονίζονται σε αυτήν, κατευθύνεται στον χώρο με το αντίστοιχο καρτελάκι.
2.Οι μαθητές αυτόματα δημιουργούν μικρότερες ή μεγαλύτερες ομάδες, ανάλογα με το πλήθος των μελών της οικογένειάς τους.
Τους ζητείται να παρουσιάσουν την οικογένειά τους στην ομάδα τους με τη βοήθεια της ζωγραφιάς τους, και έπειτα προς την ολομέλεια της τάξης.
Παρέμβαση από τη νηπιαγωγό
Τα παιδιά από όλες τις ομάδες φέρνουν τα φύλλα εργασίας τους σε ένα κεντρικό τραπέζι και αρχίζουν να τα κατηγοριοποιούν με σκοπό να καταλήξουν σε κάποια συμπεράσματα όπως : στην τάξη μας έχουμε οικογένειες με δύο, τρία,τέσσερα και επτά μέλη, οι τετραμελείς οικογένειες είναι οι περισσότερες και ότι με 2 μέλη έχουμε μόνο μία.
Παρέμβαση από τη νηπιαγωγό
Έπειτα όλες οι ομάδες κάνουν την παρουσίασή τους στην ολομέλεια της τάξης όπου εκεί διαφαίνονται περισσότερα στοιχεία και λεπτομέρειες(δημιουργία υποομάδων ). Ενδεικτικά οι τετραμελείς οικογένειες: Προκύπτουν διαφορετικές συνθέσεις όπως μπαμπά, μαμά και δύο κορίτσια-μπαμπάς, μαμά και δύο αγόρια-μπαμπάς, μαμά , ένα αγόρι και ένα κορίτσι. Από την δραστηριότητα αυτή τα παιδιά κατανοούν ακόμη περισσότερο τη διαφορετικότητα και τη μοναδικότητα της κάθε οικογένειας.
Βίντεο μαθητών
Ο εκπαιδευτικός φροντίζει να διαχειριστεί κατάλληλα τις περιπτώσεις των παιδιών εκείνων που τυχόν θα μείνουν μόνα τους σε κάποιο καρτελάκι. Εδώ η νηπιαγωγός στην περίπτωση διμελούς οικογένειας λειτούργησε ως εξής; Τοποθέτησε έτσι τα καρτελάκια των αριθμών στην τάξη(ανάμεσα και σχετικά κοντά με το 7 και 3) αλλά και το πως θα καθίσουν οι ομάδες ( κοντά με τον αριθμό 7)που προκύπτουν ώστε να μη γίνεται έντονη η απομόνωση του συγκεκριμένου παιδιού.
Στο τέλος της δραστηριότητας, οι μαθητές αναρτούν τις ζωγραφιές τους σε συγκεκριμένο χώρο κάτω από το σχετικό καρτελάκι.
3 Στην ολομέλεια της τάξης, οι μαθητές καλούνται να σχολιάσουν τις ομοιότητες και τις διαφορές που παρατηρούν στις οικογένειες των συμμαθητών τους, όπως αυτές εικονίζονται στις ζωγραφιές τους.
Αφού έγιναν οι παρουσιάσεις τα παιδιά κατάφεραν να εντοπίσουν ομοιότητες και διαφορές των οικογενειών.
Ομοιότητες: Τα μέλη της οικογένειας(μπαμπάς-μαμά-παιδιά), ότι κάθε οικογένεια έχει το σπίτι της.
Διαφορές: Ο αριθμός των μελών, η ηλικία-ύψος-φύλλο των μελών, η σύνθεση των μελών.
4 Ο εκπαιδευτικός καλεί τους μαθητές σε μια δραστηριότητα καταιγισμού ιδεών (brainstorming) με θέμα «Τι είναι Οικογένεια» με στόχο την ανίχνευση των πρότερων ιδεών και αντιλήψεων των μαθητών. Ακολουθεί συζήτηση με αφορμή τις ιδέες των μαθητών και γίνεται μία προσπάθεια πρώτης οργάνωσής τους σε κατηγορίες (συναισθήματα, αντιλήψεις κ.ά.).
Τα παιδιά εκτός από τα μέλη πρόσωπα της οικογένειας αναφέρθηκαν και στο σπίτι που ζει η κάθε οικογένεια αλλά και ως προς τις σχέσεις των μελών μίλησαν για την αγάπη, την αγκαλιά και τη χαρά.
Βίντεο μαθητών
- Ο εκπαιδευτικός προβάλλει στην τάξη το διαδραστικό ψηφιακό παραμύθι «Η μονα-δική μου οικογένεια» της Ι. Μανάφη (άδεια Creative Commons). Όλοι μαζί συζητούν για τις οικογένειες των ζώων που πρωταγωνιστούν στο παραμύθι για τις οικογένειες των ζώων που πρωταγωνιστούν στο παραμύθι αλλά και για τις δικές τους οικογένειες. Παρέμβαση νηπιαγωγού: Η Νηπιαγωγός στο πλαίσιο της συμπερίληψης σε συνεννόηση με την νηπιαγωγό του 1ου τμήματος του συστεγαζόμενου 32ου Ν/Γ Βόλου αποφασίζουν να υλοποιήσουν αυτή τη δράση από κοινού, ώστε κάποια παιδιά που ήταν μόνα με δύο μέλη οικογένειας να αισθανθούν ότι δεν είναι μόνα τους.
Μετά την παραπάνω δράση τα παιδιά καλέστηκαν να εργαστούν στα Μαθηματικά σε φύλλο Α4
Προσδοκόμενα αποτελέσματα
Οι μαθητές/-ήτριες :
Να προκληθεί το ενδιαφέρον των μαθητών σχετικά με τη διαφορετική δομή άλλων οικογενειών εκτός από τη δική τους.
Να εντοπίσουν ομοιότητες και διαφορές μεταξύ των οικογενειών των συμμαθητών τους.
Να εκφράσουν αντιλήψεις, συναισθήματα, ιδέες για την έννοια της «οικογένειας».
Να έρθουν σε επαφή με όψεις της οικογενειακής πολυμορφίας μέσω παραμυθιού.
Αναστοχασμός
Τα παιδιά με αφορμή την ομιλία της περσόνας κούκλας, της Ντόρας, για την οικογένειά της, έδειξαν ενδιαφέρον για τη δομή της κάθε οικογένειας της τάξης. Παρουσίασαν με ενθουσιασμό τις οικογένειές τους. Κατάφεραν να εντοπίσουν ομοιότητες και διαφορές μεταξύ των οικογενειών της τάξης, κατέθεσαν τις απόψεις τους-ιδέες και τα συναισθήματά τους για την έννοια της οικογένειας. Κατανόησαν την οικογενειακή πολυμορφία μέσω παραμυθιού.
2ο Εργαστήριο
Τίτλος: «Πες μας, Πιγκουίνε!» – Συζητάμε για την πυρηνική οικογένεια (1+1=2)
Παρέμβαση από τη Νηπιαγωγό
Ενεργοποίηση ομάδας
Με αφορμή την ανάγνωση του παραμυθιού: Η Μοναδική μου οικογένεια, παρέα με τον Έλφι, όπου το τελευταίο ζωάκι ήταν ο Πιγκουίνος, η Νηπιαγωγός παρουσιάζει στην τάξη ένα σακκίδιο τσαντάκι με Πιγκουίνο. Τα παιδιά ενθουσιάζονται, το κοιτούν, το κρατούν,το αγκαλιάζουν, το χαιδεύουν , το φιλούν , το φορούν γενικώς το οικειοποιούνται με ευχάριστο τρόπο!! Οπότε η νηπιαγωγός λέει στα παιδιά: Θέλετε να μάθουμε για την οικογένεια του Πιγκουίνου? Τα παιδιά με χαρά λένε: Ναι αι αι αι!!
Δραστηριότητες
1.Προκειμένου να κατανοήσουν οι μαθητές γιατί η οικογένεια του πιγκουίνου είναι οι πρωταγωνιστές αυτής της Ημέρας, ο εκπαιδευτικός παρουσιάζει ένα σύντομο πληροφοριακό κείμενο για τον πιγκουίνο, που αντλεί από τους Πόρους του προαναφερόμενου παραμυθιού, ή/και προβάλλει κάποιο σχετικό βίντεο (π.χ. αποσπάσματα από το βίντεο με τίτλο «Πιγκουίνοι» από τη συλλογή εκπαιδευτικών ντοκιμαντέρ της Disney «Ο μαγικός κόσμος των ζώων», 2009).
Παρέμβαση της νηπιαγωγού
Κινητικά παιχνίδια μίμησης
Υλικά δραστηριότητας( μπαλόνια αυγά)
Η Νηπιαγωγός μετά το βίντεο που παρακολούθησαν τα παιδιά δίνοντας έμφαση στο πως προσφέρει η μαμά πιγκουίνα το αυγό της στον πατέρα πιγκουίνο προτείνει στα παιδιά να μιμηθούν κινητικά αυτή τη σκηνή , με σκοπό τα παιδιά βιωματικά να κατανοήσουν τις έννοιες της φροντίδας, της συνεργασίας και της προστασίας.
Τα παιδιά καλούνται να πάρουν την στάση του πιγκουίνου εκατέρωθεν μαμά-μπαμπά.
Πιγκουίνοι μαμάδες
Να τοποθετήσουν ανάμεσα στα πόδια τους τα μπαλόνια -αυγά και με ελαφρές κινήσεις των ποδιών τους να παραδώσουν το μπαλόνι αυγό τους στον πατέρα πιγκουίνο.
Πιγκουίνοι πατέρες
Να πάρουν με ελαφρές κινήσεις τα αυγά μπαλόνια από τις μητέρες.
Βίντεο
2ο κινητικό παιχνίδι μίμησης
Βίντεο μαθητών
Στη συνέχεια τα παιδιά υλοποιούν ένα δεύτερο κινητικό παιχνίδι μίμησης όπου τα παιδιά καλούνται να περπατήσουν όπως οι πιγκουίνοι.
Ακολουθεί συζήτηση στην ολομέλεια για τη δομή της οικογένειας του πιγκουίνου και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της. Η συζήτηση οδηγεί στον ορισμό της πυρηνικής οικογένειας.
Οι μαθητές χωρίζονται σε τετραμελείς ομάδες προσομοιώνοντας σε κάθε ομάδα μία πυρηνική οικογένεια με δύο γονείς και δύο παιδιά ή ένα παιδί. Οι ρόλοι μοιράζονται στην ομάδα με τη συνεργασία και τη συμφωνία όλων των μελών της.
Δίνεται φύλλο εργασίας όπου οι μαθητές τσεκάρουν μόνο τις πυρηνικές οικογένειες.
Ο Πιγκουίνος έχει πρόβλημα: Οι γονείς μου εργάζονται πολλές ώρες την ημέρα, με αποτέλεσμα να μην τους βλέπω όσο θα ήθελα. Τι λύσεις μου προτείνετε?
Ο εκπαιδευτικός μοιράζει σε κάθε «τετραμελή οικογένεια» ένα φύλλο εργασίας με μία προβληματική κατάσταση που απαιτεί λύση. Τα μέλη της «οικογένειας» κάνουν «οικογενειακό συμβούλιο» για να βρουν εναλλακτικές λύσεις στο πρόβλημα του Πιγκουίνου παιδάκι. Παράλληλα συμπληρώνουν ένα φύλλο εργασίας καταγράφοντας η νηπιαγωγός τις λύσεις που έχουν σκεφτεί. Έπειτα η κάθε ομάδα παρουσιάζει τη λύση της στην Ολομέλεια των ομάδων.
Οι λύσεις που πρότειναν οι ομάδες ήταν οι εξής:
- Να είναι στο σπίτι ο παππούς και η γιαγιά
- Να μιλούν με τους γονείς στο τηλέφωνο ή στον υπολογιστή.
- Να συνεργάζονται οι γονείς αλλά και τα παιδιά στις δουλειές του σπιτιού.
- Να βοηθά στις δουλειές του σπιτιού και ο μπαμπάς.
Τα παιδιά μέσα από τις παραπάνω δραστηριότητες ανακάλυψαν και άλλες λέξεις που συνδέονται με την οικογένεια όπως: Συνεργασία, εμπιστοσύνη, βοήθεια, προστασία-φροντίδα.
Η κάθε οικογένεια ζωγραφίζει τη λύση της, στο ίδιο φύλλο εργασίας όπου καταγράφηκε η λύση που πρότειναν.
Μετά από συζήτηση τα παιδιά κατανοούν ότι η πυρηνική οικογένεια έχει τα θετικά της αλλά και τα αρνητικά της.
Στο τέλος τα παιδιά δημιουργούν ένα βίντεο.
προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Οι μαθητές/-ήτριες να:
Να καλλιεργήσουν οι μαθητές τις δεξιότητες του 21ου αιώνα – 4Cs (συνεργασία, κριτική σκέψη, δημιουργικότητα και επικοινωνία).
Να γνωρίσουν τον τύπο της πυρηνικής οικογένειας και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της.
Να δώσουν λύσεις σε προβληματική κατάσταση μιας πυρηνικής οικογένειας με δημοκρατικό τρόπο (οικογενειακό συμβούλιο).
Να κατανοήσουν ότι τα μέλη μιας πυρηνικής οικογένειας αντιμετωπίζουν δυσκολίες, αλλά βιώνουν και όμορφες στιγμές.
Αναστοχασμός
Τα παιδιά ήταν συμμετοχικά, συνεργάστηκαν όπου χρειάστηκε, με βιωματικό τρόπο ταυτίστηκαν με την πυρηνική οικογένεια, τις όμορφες στιγμές της αλλά και τις δυσκολίες της, κατάφεραν ενεργοποιώντας την κριτική τους σκέψεις να ανακαλύψουν λύσεις σε κάποιο πρόβλημα. Τα παιδιά εργάστηκαν με ενθουσιασμό και ενδιαφέρον.
3ο Εργαστήριο
Τίτλος: «Πες μας, λύκε!» – Συζητάμε για την εκτεταμένη οικογένεια (1+1=11)
Παρέμβαση από τη Νηπιαγωγό
Ενεργοποίηση ομάδας.
Δραστηριότητα: Αυτοσχέδιο κουκλοθέατρο
Το λυκάκι που έχασε τον παππού και τη γιαγιά
Η Νηπιαγωγός παίρνει την κούκλα Λυκάκι στο χέρι κυκλοφορώντας στην τάξη και κλαίγοντας λέει στα παιδιά: Γεια σας παιδιά είμαι το Λυκάκι και ήμουν στο πάρκο του δάσους με τον παππού και τη γιαγιά , αλλά απομακρύνθηκα από το πάρκο και χάθηκα μέσα στο δάσος.. Προχώρησα για ώρα ψάχνοντας να βρω τον παππού και τη γιαγιά μου αλλά δεν τους βρήκα, μήπως ξέρετε που είναι? Τι να κάνω τώρα? Μπορείτε να με βοηθήσετε? Τα παιδιά προσπαθούν να βρουν λύσεις στο λυκάκι και το λυκάκι φεύγει ευχαριστώντας τα παιδιά..
Λύση μαθητών
Η Λύση που επικράτησε ήταν ότι ο παππούς και η γιαγιά τον περιμένουν να γυρίσει αμέσως πίσω στο πάρκο ακολουθώντας τις πατημασιές του.
Προκειμένου να κατανοήσουν οι μαθητές γιατί η οικογένεια του λύκου είναι οι πρωταγωνιστές αυτής της Ημέρας, ο εκπαιδευτικός παρουσιάζει ένα σύντομο πληροφοριακό κείμενο για τον λύκο από τους Πόρους του παραμυθιού ή πληροφοριακό υλικό από την ιστοσελίδα του Αρκτούρου ή/και προβάλλει κάποιο σχετικό βίντεο (π.χ. αποσπάσματα από το βίντεο με τίτλο «Λύκοι» από τη συλλογή εκπαιδευτικών ντοκιμαντέρ της Disney «Ο μαγικός κόσμος των ζώων», 2009).
Ακολουθεί συζήτηση στην ολομέλεια για τη δομή της οικογένειας του λύκου και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της. Η συζήτηση οδηγεί στον ορισμό της εκτεταμένης οικογένειας.
Παρεμβάσεις νηπιαγωγού στην παραπάνω δράση μετά την παρακολούθηση του βίντεο:
- Μιμητικό Παιχνίδι σωματικής έκφρασης: Το περπάτημα της Αγέλης.
Ενδεικτικό βίντεο
2.Δόθηκε στα παιδιά ένα φύλλο εργασίας στο οποίο καλούνται να εντοπίσουν την οικογένεια με τα περισσότερα μέλη.
Η Συζήτηση με τα παιδιά υλοποιήθηκε αμέσως μετά τις δύο παρεμβάσεις.
Στη συνέχεια οι μαθητές
Οι μαθητές χωρίζονται σε δύο εξαμελείς ομάδες προσομοιώνοντας σε κάθε ομάδα μία εκτεταμένη οικογένεια με γονείς, παιδιά και παππούδες σε όποια αναλογία επιθυμούν. Οι ρόλοι μοιράζονται στην ομάδα με τη συνεργασία και συμφωνία όλων των μελών της.
Ο εκπαιδευτικός μοιράζει σε κάθε «εξαμελή οικογένεια» μια κάρτα με μία προβληματική κατάσταση που απαιτεί λύση. Τα μέλη της «οικογένειας» κάνουν «οικογενειακό συμβούλιο» για να βρουν εναλλακτικές λύσεις στο πρόβλημά τους. Παράλληλα συμπληρώνουν ένα φύλλο εργασίας καταγράφοντας τις λύσεις που έχουν σκεφτεί.
ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΥ ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Η νηπιαγωγός λέει στην τάξη ότι ήρθε μήνυμα από το Λυκάκι , στο οποίο λέει ότι βρήκε τον παππού του και μας ευχαριστεί για την όλη βοήθεια. Επίσης μας ζητά να σκεφτούμε κάποια λύση στο παρακάτω πρόβλημά του.
Φύλλο εργασίας με το πρόβλημα: Στην οικογένειά μου ζούμε πολλά άτομα μαζί και δεν έχω πολύ χώρο για να παίζω και να διαβάζω. Τι λύσεις μου προτείνετε?
Κάθε ομάδα παρουσιάζει στην ολομέλεια τις δικές της λύσεις, ενώ η εκπαιδευτικός καταγράφει τις λύσεις των δύο ομάδων
1η ομάδα
Λύση: Το μεγάλο αδελφάκι να διαβάζει τα μικρά αδελφάκια.
2η ομάδα
Λύση: Να παίζουν όλοι μαζί επιτραπέζιο παιχνίδι.
Παρουσίασης των λύσεων των δύο ομάδων
Βίντεο
Μετά με ομαδοσυνεργατικό τρόπο ζωγράφισαν τις λύσεις τους.
Τελικά προϊόντα
Βίντεο
Στο τέλος οι μαθητές
Υλοποίησαν συζήτηση στην ολομέλεια για τις δυσκολίες που μπορεί να συναντήσει μια εκτεταμένη οικογένεια στη λειτουργία της, αλλά και για τις όμορφες στιγμές που μπορούν να έχουν τα μέλη της. Εντόπισαν δυσκολίες όπως φασαρία, λίγος χώρος αλλά και θετικά όπως ασφάλεια και προστασία, σεβασμός στους μεγάλους, όρια-κανόνες.
Παρέμβαση της νηπιαγωγού στην παραπάνω δράση και σε συνέχεια αυτής
Μετά τη συζήτηση για τα παραπάνω η νηπιαγωγός επαναφέρει στην τάξη τον αρχικό εννοιολογικά χάρτη για την Οικογένεια και ζητά από τα παιδιά να πουν και άλλες λέξεις να πουν , μετά την υλοποίηση των δύο προηγούμενων εργαστηρίων και καταγράφει τις νέες λέξεις των μαθητών.
προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Οι μαθητές/-ήτριες να:
- Να καλλιεργήσουν οι μαθητές τις δεξιότητες του 21ου αιώνα (4Cs).
Να γνωρίσουν τον τύπο της εκτεταμένης οικογένειας και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της.
Να δώσουν λύσεις σε προβληματική κατάσταση μιας εκτεταμένης οικογένειας με δημοκρατικό τρόπο (οικογενειακό συμβούλιο).
Να κατανοήσουν ότι τα μέλη μιας εκτεταμένης οικογένειας αντιμετωπίζουν δυσκολίες, αλλά βιώνουν και όμορφες στιγμές.
Αναστοχασμός
Τα παιδιά με ευχαρίστηση υλοποίησαν το εργαστήριο, ενδυνάμωσαν το αίσθημα της ενσυναίσθησης προσπαθώντας να βρουν λύσεις σε προβλήματα, ανέπτυξαν την κριτική τους σκέψη, κατέθεσαν απόψεις, συνεργάστηκαν όπου χρειάστηκε, κατανόησαν την έννοια της εκτεταμένης οικογένειας και εμπλούτισαν το λεξιλόγιό τους σχετικά με την οικογένεια
4ο Εργαστήριο
Τίτλος: «Πες μας, καγκουρό!» – Συζητάμε για τη μονογονεϊκή οικογένεια (1+1=1)
Παρέμβαση Νηπιαγωγού
Ενεργοποίηση ομάδας
Δραστηριότητα: Ποίημα της νηπιαγωγού με τίτλο: Είμαι ένα Καγκουρώ
Είμαι ένα Καγκουρώ
μικρό μικρό ,
που περπατώντας
με τα δυο μου,
πίσω πόδια,
όλο πηδώ.
Δραστηριότητες
1.Εκμάθηση του ποιήματος
Βίντεο μαθητών
2.Δραματοποίηση του ποιήματος από την ολομέλεια της τάξης
α) Στάση του Καγκουρώ
β)Τα παιδιά περπατούν πηδώντας με τα δύο πόδια τους στο χώρο της αυλής.
Βίντεο περπατήματος από δύο ομάδες
Δραστηριότητα παρακολούθηση Βίντεο
Προκειμένου να κατανοήσουν οι μαθητές γιατί η οικογένεια του καγκουρό είναι οι πρωταγωνιστές αυτής της Ημέρας, ο εκπαιδευτικός παρουσιάζει ένα σύντομο πληροφοριακό κείμενο για το καγκουρό από τους Πόρους του παραμυθιού ή/και προβάλλει κάποιο σχετικό βίντεο (π.χ. αποσπάσματα από το βίντεο με τίτλο «Καγκουρό» από τη συλλογή εκπαιδευτικών ντοκιμαντέρ της Disney «Ο μαγικός κόσμος των ζώων», 2009).
Παρέμβαση από τη νηπιαγωγό
Παρουσίαση του σώματος του Καγκουρώ.
Ενδεικτικό βίντεο
Όποια παιδιά θέλουν παρουσιάζουν το σώμα του ζώου.
Προέκυψαν αναδυόμενα αυθόρμητα παιχνίδια στην τάξη με το Καγκουρώ:
Τα παιδιά με το χέρι περπατούν το Καγκουρώ
Τα παιδιά με το χέρι περπατούν το Καγκουρώ στην τροφή Καρότο και προσπαθούν να πιάσει το ζώο με τα πάνω χεράκια του την τροφή του.
Βίντεο
Οργανωμένο παιχνίδι στην αυλή
Αγώνας δρόμου ανά τρία Καγκουρώ τη φορά.
Τα παιδιά Καγκουρώ αγωνίζονται ποιο θα φθάσει πρώτα στον μάρσιππο.
Ενδεικτικό βίντεο
Υλικά: Ράβδοι τριών χρωμάτων και σακκούλες
Η Νηπιαγωγός παρουσιάζει στην τάξη ένα νέο Καγκουρώ, τα παιδιά το οικειοποιούνται και ακολουθεί συζήτηση στην ολομέλεια για τη δομή της οικογένειας του καγκουρό και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της. Η συζήτηση οδηγεί στον ορισμό της μονογονεϊκής οικογένειας.
Παρέμβαση από τη Νηπιαγωγό
Τα παιδιά εργάζονται σε 2 φύλλα εργασίας
- Εντοπίζουν και Ζωγραφίζουν μόνο τη Μονογονεϊκή οικογένεια
2. Τα παιδιά νήπια παρατηρούν την εικόνα του Καγκουρώ που υπάρχει στο ποίημα και καλούνται να ζωγραφίσουν το Καγκουρώ, τα προνήπια ζωγραφίζουν την ήδη υπάρχουσα εικόνα.
Οι μαθητές χωρίζονται σε διμελεί ομάδες προσομοιώνοντας σε κάθε ομάδα μία μονογονεϊκή οικογένεια με έναν γονέα (μητέρα ή πατέρα) και ένα παιδί. Οι ρόλοι μοιράζονται στην ομάδα με τη συνεργασία και συμφωνία όλων των μελών της.
Ο εκπαιδευτικός μοιράζει σε κάθε «οικογένεια» μια κάρτα με μία προβληματική κατάσταση που απαιτεί λύση. Τα μέλη της «οικογένειας» κάνουν «οικογενειακό συμβούλιο» για να βρουν εναλλακτικές λύσεις στο πρόβλημά τους. Παράλληλα συμπληρώνουν ένα φύλλο εργασίας καταγράφοντας τις λύσεις που έχουν σκεφτεί.
Παρέμβαση από τη Νηπιαγωγό
Φύλλο εργασίας Α4
Το Καγκουρώ αντιμετωπίζει πρόβλημα: Στην οικογένειά μου ζω μόνο μου με τη μητέρα μου. Αν η μητέρα μου χάσει τη δουλειά της δεν θα έχει χρήματα να αγοράσει τρόφιμα, ρούχα και παιχνίδια. Τι μου προτείνετε να κάνω?
Η Νηπιαγωγός μοιράζει σε κάθε ομάδα το ίδιο φύλλο εργασίας και έπειτα τους διαβάζει το πρόβλημα που αντιμετωπίζει το Καγκουρώ παιδί. Οι ομάδες καλούνται να βρουν λύσεις στο πρόβλημα.
Η Νηπιαγωγός περνά από κάθε ομάδα και καταγράφει την πρόταση λύσης του προβλήματος.
Έπειτα ζητά από κάθε ομάδα να συνεργαστούν τα παιδιά και να σχεδιάσουν αρχικά την πρότασή τους.
βίντεο μαθητών
Έπειτα ζητά από τις ομάδες να παρουσιάσουν τις προτάσεις τους στην ολομέλεια.
Ακολουθεί συζήτηση στην τάξη όπου τα παιδιά αναγνωρίζουν ότι υπάρχουν προβλήματα , δυσκολίες αλλά και όμορφες στιγμές στην Μονογονεϊκή οικογένεια.
Στο τέλος καλούνται να ζωγραφίσουν την σχεδιασμένη ήδη πρότασή τους και να δημιουργήσουν όλοι μαζί ένα βίντεο για τη Μονογονεϊκή οικογένεια.
Οι προτάσεις των μαθητών
προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
- Να γνωρίσουν τον τύπο της μονογονεϊκής οικογένειας και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της.
Να δώσουν λύσεις σε προβληματική κατάσταση μιας μονογονεϊκής οικογένειας με δημοκρατικό τρόπο (οικογενειακό συμβούλιο).
Να κατανοήσουν ότι τα μέλη μιας μονογονεϊκής οικογένειας αντιμετωπίζουν δυσκολίες, αλλά βιώνουν και όμορφες στιγμές.
Αναστοχασμός
Τα παιδιά έδειξαν ενδιαφέρον ,ήταν συμμετοχικά μάλιστα από τα ίδια αναδύθηκαν δύο αυθόρμητα παιχνίδια, γνώρισαν τον τύπο και τα χαρακτηριστικά της μονογονεϊκής οικογένειας, ενεργοποίησαν την κριτική τους σκέψη και στο οικογενειακό συμβούλιο ανά ομάδα , έδωσαν λύση στην προβληματική κατάσταση της μονογονεϊκής οικογένειας, κατανόησαν ότι υπάρχουν δυσκολίες αλλά και όμορφες στιγμές.
5ο Εργαστήριο
Τίτλος: «Πες μας, κούκε!» – Συζητάμε για τη θετή οικογένεια (1+1=3
Προκειμένου να κατανοήσουν οι μαθητές γιατί η οικογένεια του κούκου είναι οι πρωταγωνιστές αυτής της Ημέρας, ο εκπαιδευτικός παρουσιάζει ένα σύντομο πληροφοριακό κείμενο για τον κούκο από τους Πόρους του παραμυθιού ή/και προβάλλει κάποιο σχετικό βίντεο (π.χ. απόσπασμα από το βίντεο του BBC Earth με τίτλο “Cuckoo Hijacks Warbler Nest”, που παρουσιάζει τον θηλυκό κούκο να αφήνει το αυγό του σε ξένη φωλιά).
Ακολουθεί συζήτηση στην ολομέλεια για τη δομή της οικογένειας του κούκου και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της. Η συζήτηση οδηγεί στον ορισμό της θετής οικογένειας.
Οι μαθητές χωρίζονται σε τετραμελείς ομάδες προσομοιώνοντας σε κάθε ομάδα μία θετή οικογένεια με δύο γονείς και δύο παιδιά, εκ των οποίων το ένα είναι υιοθετημένο. Οι ρόλοι μοιράζονται στην ομάδα με τη συνεργασία και συμφωνία όλων των μελών της.
Ο εκπαιδευτικός μοιράζει σε κάθε «οικογένεια» μια κάρτα με μία προβληματική κατάσταση που απαιτεί λύση. Τα μέλη της «οικογένειας» κάνουν «οικογενειακό συμβούλιο» για να βρουν εναλλακτικές λύσεις στο πρόβλημά τους. Παράλληλα συμπληρώνουν ένα φύλλο εργασίας καταγράφοντας τις λύσεις που έχουν σκεφτεί.
Κάθε ομάδα παρουσιάζει στην ολομέλεια τις δικές της λύσεις, ενώ ο εκπαιδευτικός καταγράφει λέξεις-κλειδιά των προτάσεων των μαθητών με τη βοήθεια του διαδικτυακού εργαλείου AnswerGarden, στη λειτουργία του ως «Καταιγισμού ιδεών», δημιουργώντας ένα συννεφόλεξο, στο οποίο αναδεικνύονται εναργώς οι επικρατέστερες λύσεις που πρότειναν οι μαθητές.
Γίνεται συζήτηση στην ολομέλεια των μαθητών για τις δυσκολίες που μπορεί να συναντήσει μια θετή οικογένεια στη λειτουργία της, αλλά και για τις όμορφες στιγμές που μπορούν να έχουν τα μέλη της. Καταγράφονται οι ιδέες των μαθητών σε έναν λευκοπίνακα Google Jamboard με χαρτάκια διαφορετικού χρώματος για τις θετικές και αρνητικές αναφορές των μαθητών.
Οι μαθητές καλούνται να δημιουργήσουν ένα ατομικό εικαστικό έργο με θέμα «Πώς νιώθει ο κούκος στην οικογένειά του;». Προτεινόμενες ιδέες είναι η ζωγραφική σε χαρτί, το κολάζ, η ζωγραφική στον υπολογιστή, η δημιουργία συννεφόλεξου σε σχήμα πτηνού (εργαλείο WordArt).
Προσδοκόμενα αποταλέσματα Οι μαθητές/-ήτριες: Να καλλιεργήσουν οι μαθητές τις δεξιότητες του 21ου αιώνα (4Cs).
Να γνωρίσουν τον τύπο της θετής οικογένειας και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της.
Να δώσουν λύσεις σε προβληματική κατάσταση μιας θετής οικογένειας με δημοκρατικό τρόπο (οικογενειακό συμβούλιο).
Να κατανοήσουν ότι τα μέλη μιας θετής οικογένειας αντιμετωπίζουν δυσκολίες, αλλά βιώνουν και όμορφες στιγμές.
Αναστοχασμός
-
Αναμενόμενο όφελος ως προς το σχολικό κλίμα Η παρέμβαση αρχικά της νηπιαγωγού ως προς την ενεργοποίηση του εργαστηρίου με την κούκλα περσόνα της τάξης την Ντόρα ενεργοποίησε τη δημιουργία ενός φιλικού σχολικού κλίματος στην τάξη αφού οι μαθητές έδειξαν αποδοχή και κατανόηση ως προς την στάση της Ντόρας και ταυτίστηκαν μαζί της ως προς το συναίσθημα της χαράς. Επίσης στο δεύτερο εργαστήριο τα παιδιά δημιούργησαν μία όμορφη παιδαγωγική ατμόσφαιρα: όπου αγκαλιάζουν, χαιδεύουν το πιγκουινάκι αλλά και προσπαθούν να βρουν λύση στο πρόβλημα της πυρηνικής οικογένειάς του αναπτύσσοντας την συναισθηματική τους έκφραση και την ενσυναίσθησή τους.
Ειδικότερα οφέλη | Σύμφωνα με την παραπάνω στάση των μαθητών ως προς την Ντόρα ενδυναμώθηκε η ευκαιρία για συναισθηματική έκφραση και ανάπτυξη και το αίσθημα της ενσυναίσθησης. Επίσης οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να ασκηθούν σε αντιληπτικές δεξιότητες όπως κατηγοριοποιήσεις, συγκρίσεις, κριτική σκέψη και διατύπωση συμπερασμάτων. Ακόμη σημαντικό όφελος υπήρχε αφού από τα ίδια τα παιδιά προέκυψαν δύο αναδυόμενα αυθόρμητα παιχνίδια |
Αναμενόμενο αντίκτυπο για την ανάπτυξη της σχολικής κοινότητας |
|
Αντίκτυπο στην τοπική κοινότητα |
Προσαρμογές για τη συμμετοχή και την ένταξη όλων των μαθητών | Αναφέρονται αναλυτικά στην παραπάνω περιγραφή των εργαστηρίων. |
Φορείς και άλλες συνεργασίες που θα εμπλουτίσουν το σχέδιο δράσης |
Τελικά προϊόντα (ενδεικτικά) των εργαστηρίων που υλοποιήθηκαν | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
|
Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ
Ζούζουλα Αικατερίνη