Υλοποίηση του 2ου Εργαστηρίου Δεξιοτήτων στον Θεματικό άξονα: Ενδιαφέρομαι και ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη

2η Θεματική Ενότητα Ενδιαφέρομαι και ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη

Υποθεματική: Ανθρώπινα Δικαιώματα:

Τίτλος: «Η οικογένεια δεν έχει αριθμητική, είναι απλώς μοναδική!»

Βασικοί στόχοι:

  • καλλιέργεια δεξιοτήτων του 21ου αιώνα.
  • δεξιότητες ζωής
  • δεξιότητες του νου
  • ψηφιακές δεξιότητες

Διάρκεια: περίπου 7 εβδομάδες (5 έως 7 εργαστήρια των 2 ή 3 ωρών την εβδομάδα). Περίοδος υλοποίησης: Ιανουάριος-Φεβρουάριος

Το συγκεκριμένο εργαστήριο είναι του ΙΕΠ και το υλοποιεί η νηπιαγωγός του τμήματος, η οποία όπου ήταν αναγκαίο έκανε τις δικές της παρεμβάσεις για την αποτελεσματικότερη εφαρμογή του εργαστηρίου, από τους μαθητές.

1ο  ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

Τίτλος:  «Η μονα-δική μου οικογένεια»

20250110 075927

ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ ΠΡΙΝ ΤΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: Ο εκπαιδευτικός ζητά από τους μαθητές να ζωγραφίσουν την οικογένειά τους σε μία κόλλα Α4, δίνοντας ένα πρότυπο. Οι μαθητές κάνουν τη ζωγραφιά τους στο σπίτι και τη φέρνουν στην τάξη την πρώτη ημέρα του προγράμματος.

20250110 084810

Παρέμβαση από τη νηπιαγωγό

Ενεργοποίηση ομάδας.

Η Νηπιαγωγός λέει στην Ολομέλεια της τάξης, ότι η κούκλα περσόνα της τάξης η Ντόρα, η οποία δεν μιλούσε μέχρι τώρα, θέλει να μας μιλήσει.. Τα παιδιά ενθουσιάζονται και περιμένουν με ενδιαφέρον να ακούσουν επιτέλους την μικρή σκανδαλιάρα Ντόρα.

20250110 082255

Η Ντόρα κρατώντας ένα καρτελάκι με τον αριθμό τρία (3), μιλά στα παιδιά και τους λέει ότι τόσο καιρό δεν μιλούσε και δεν συμμετείχε στα μαθήματα, επειδή οι γονείς της ήταν στο Νοσοκομείο άρρωστοι, αλλά τώρα είναι καλά και γύρισαν στο σπίτι. Είμαι χαρούμενη πραγματικά τώρα που ο μπαμπάς μου, η μαμά μου και εγώ είμαστε στο σπίτι ξανά όλοι μαζί.

Τα παιδιά αφού άκουσαν την Ντόρα άρχισαν να της λένε δεν πειράζει που δεν μιλούσε και ότι χαίρονται που οι γονείς της είναι καλά και γύρισαν στο σπίτι.

1 Στο πρώτο εργαστήριο, ο εκπαιδευτικός έχει αναρτήσει σε διάφορα σημεία της τάξης καρτελάκια με αριθμούς που αφορούν στο πλήθος των μελών μιας οικογένειας (πχ. καρτελάκια με αριθμούς από το 2 έως το 10). Κάθε μαθητής με τη ζωγραφιά της οικογένειάς του στα χέρια, ανάλογα με το πλήθος των μελών που εικονίζονται σε αυτήν, κατευθύνεται στον χώρο με το αντίστοιχο καρτελάκι.

20250110 090223 20250110 085915 20250110 090251

2.Οι μαθητές αυτόματα δημιουργούν μικρότερες ή μεγαλύτερες ομάδες, ανάλογα με το πλήθος των μελών της οικογένειάς τους.

20250110 091216 20250110 091926 20250110 090714 20250110 091153 20250110 091341

Τους ζητείται να παρουσιάσουν την οικογένειά τους στην ομάδα τους με τη βοήθεια της ζωγραφιάς τους, και έπειτα προς την ολομέλεια της τάξης.  20250110 09472020250110 094534 20250110 10090520250110 10142520250110 102045

Παρέμβαση από τη νηπιαγωγό

20250110 093145 20250110 093428

Τα παιδιά από όλες τις ομάδες φέρνουν τα φύλλα εργασίας τους σε ένα κεντρικό τραπέζι και αρχίζουν να τα κατηγοριοποιούν με σκοπό να καταλήξουν σε κάποια συμπεράσματα όπως : στην τάξη μας έχουμε οικογένειες με δύο, τρία,τέσσερα και επτά μέλη, οι τετραμελείς οικογένειες είναι οι περισσότερες και ότι με 2 μέλη έχουμε μόνο μία.

Παρέμβαση από τη νηπιαγωγό

Έπειτα όλες οι ομάδες   κάνουν την παρουσίασή τους στην ολομέλεια της τάξης όπου εκεί διαφαίνονται περισσότερα στοιχεία και λεπτομέρειες(δημιουργία υποομάδων ). Ενδεικτικά  οι τετραμελείς οικογένειες: Προκύπτουν διαφορετικές συνθέσεις όπως μπαμπά, μαμά και δύο κορίτσια-μπαμπάς, μαμά και δύο αγόρια-μπαμπάς, μαμά , ένα αγόρι και ένα κορίτσι. Από την δραστηριότητα αυτή τα παιδιά κατανοούν ακόμη περισσότερο τη διαφορετικότητα και τη μοναδικότητα της κάθε οικογένειας.

20250110 094619

Τετραμελής οικογένεια: Μπαμπάς, μαμά και δύο κορίτσια παιδιά.

20250110 100732

Τετραμελής οικογένεια: Μπαμπάς, μαμά και δύο αγόρια.

20250110 100550

Τετραμελής οικογένεια: Μπαμπάς, μαμά και ένα αγόρι και ένα κορίτσι.

20250110 095020 20250110 095103

Βίντεο μαθητών

Ο εκπαιδευτικός φροντίζει να διαχειριστεί κατάλληλα τις περιπτώσεις των παιδιών εκείνων που τυχόν θα μείνουν μόνα τους σε κάποιο καρτελάκι. Εδώ η νηπιαγωγός στην περίπτωση διμελούς οικογένειας λειτούργησε ως εξής; Τοποθέτησε έτσι τα καρτελάκια των αριθμών στην τάξη(ανάμεσα και σχετικά κοντά με το 7 και 3)  αλλά και το πως θα καθίσουν οι ομάδες ( κοντά με τον αριθμό 7)που προκύπτουν ώστε να μη γίνεται έντονη η απομόνωση του συγκεκριμένου παιδιού.

Στο τέλος της δραστηριότητας, οι μαθητές αναρτούν τις ζωγραφιές τους σε συγκεκριμένο χώρο κάτω από το σχετικό καρτελάκι.

20250110 104216

3 Στην ολομέλεια της τάξης, οι μαθητές καλούνται να σχολιάσουν τις ομοιότητες και τις διαφορές που παρατηρούν στις οικογένειες των συμμαθητών τους, όπως αυτές εικονίζονται στις ζωγραφιές τους.

Αφού έγιναν οι παρουσιάσεις  τα παιδιά κατάφεραν να εντοπίσουν ομοιότητες και διαφορές των οικογενειών.

Ομοιότητες: Τα μέλη της οικογένειας(μπαμπάς-μαμά-παιδιά), ότι κάθε οικογένεια έχει το σπίτι της.

Διαφορές: Ο αριθμός των μελών, η ηλικία-ύψος-φύλλο των μελών, η σύνθεση των μελών.

4 Ο εκπαιδευτικός καλεί τους μαθητές σε μια δραστηριότητα καταιγισμού ιδεών (brainstorming) με θέμα «Τι είναι Οικογένεια» με στόχο την ανίχνευση των πρότερων ιδεών και αντιλήψεων των μαθητών. Ακολουθεί συζήτηση με αφορμή τις ιδέες των μαθητών και γίνεται μία προσπάθεια πρώτης οργάνωσής τους σε κατηγορίες (συναισθήματα, αντιλήψεις κ.ά.).

20250110 112143

Τα παιδιά εκτός από τα μέλη πρόσωπα της οικογένειας αναφέρθηκαν και στο σπίτι που ζει η κάθε οικογένεια αλλά και ως προς τις σχέσεις των μελών μίλησαν για την αγάπη, την αγκαλιά και τη χαρά.

Βίντεο μαθητών

 

20250110 120410 20250113 092340 20250113 092558

  1. Ο εκπαιδευτικός προβάλλει στην τάξη το διαδραστικό ψηφιακό παραμύθι «Η μονα-δική μου οικογένεια» της Ι. Μανάφη (άδεια Creative Commons). Όλοι μαζί συζητούν για τις οικογένειες των ζώων που πρωταγωνιστούν στο παραμύθι για τις οικογένειες των ζώων που πρωταγωνιστούν στο παραμύθι αλλά και για τις δικές τους οικογένειες. Παρέμβαση νηπιαγωγού: Η Νηπιαγωγός στο πλαίσιο της συμπερίληψης σε συνεννόηση με την νηπιαγωγό του 1ου τμήματος του συστεγαζόμενου 32ου Ν/Γ Βόλου αποφασίζουν να υλοποιήσουν αυτή τη δράση από κοινού, ώστε κάποια παιδιά που ήταν μόνα με δύο μέλη οικογένειας να αισθανθούν ότι δεν είναι μόνα τους.

 

20250113 104022

Μετά την παραπάνω δράση τα παιδιά καλέστηκαν να εργαστούν στα Μαθηματικά σε φύλλο Α4

Προσδοκόμενα αποτελέσματα

Οι μαθητές/-ήτριες :

 Να προκληθεί το ενδιαφέρον των μαθητών σχετικά με τη διαφορετική δομή άλλων οικογενειών εκτός από τη δική τους.

Να εντοπίσουν ομοιότητες και διαφορές μεταξύ των οικογενειών των συμμαθητών τους.

Να εκφράσουν αντιλήψεις, συναισθήματα, ιδέες για την έννοια της «οικογένειας».

Να έρθουν σε επαφή με όψεις της οικογενειακής πολυμορφίας μέσω παραμυθιού.

Αναστοχασμός

Τα παιδιά με αφορμή την ομιλία της περσόνας κούκλας, της Ντόρας, για την οικογένειά της, έδειξαν ενδιαφέρον για τη δομή της  κάθε οικογένειας της τάξης. Παρουσίασαν με ενθουσιασμό τις οικογένειές τους. Κατάφεραν να εντοπίσουν ομοιότητες και διαφορές μεταξύ των οικογενειών της τάξης, κατέθεσαν τις απόψεις τους-ιδέες και τα συναισθήματά τους για την έννοια της οικογένειας. Κατανόησαν την οικογενειακή πολυμορφία  μέσω παραμυθιού.

2ο Εργαστήριο

Τίτλος: «Πες μας, Πιγκουίνε!» – Συζητάμε για την πυρηνική οικογένεια (1+1=2)

Παρέμβαση από τη Νηπιαγωγό

20250114 102134

Ενεργοποίηση ομάδας

20250115 103428 20250115 103505 20250115 103628 20250115 103209 20250115 103321

Με αφορμή την ανάγνωση του παραμυθιού: Η Μοναδική μου οικογένεια, παρέα με τον Έλφι, όπου το τελευταίο ζωάκι ήταν ο Πιγκουίνος, η Νηπιαγωγός παρουσιάζει στην τάξη ένα σακκίδιο τσαντάκι με Πιγκουίνο. Τα παιδιά ενθουσιάζονται, το κοιτούν, το κρατούν,το αγκαλιάζουν, το χαιδεύουν , το φιλούν , το φορούν γενικώς το οικειοποιούνται με ευχάριστο τρόπο!! Οπότε η νηπιαγωγός λέει στα παιδιά: Θέλετε να μάθουμε για την οικογένεια του Πιγκουίνου? Τα παιδιά με χαρά λένε: Ναι αι αι αι!!

Δραστηριότητες

20250115 103913 20250115 103957

1.Προκειμένου να κατανοήσουν οι μαθητές γιατί η οικογένεια του πιγκουίνου είναι οι πρωταγωνιστές αυτής της Ημέρας, ο εκπαιδευτικός παρουσιάζει ένα σύντομο πληροφοριακό κείμενο για τον πιγκουίνο, που αντλεί από τους Πόρους του προαναφερόμενου παραμυθιού, ή/και προβάλλει κάποιο σχετικό βίντεο (π.χ. αποσπάσματα από το βίντεο με τίτλο «Πιγκουίνοι» από τη συλλογή εκπαιδευτικών ντοκιμαντέρ της Disney «Ο μαγικός κόσμος των ζώων», 2009).

Παρέμβαση της νηπιαγωγού

Κινητικά παιχνίδια μίμησης

20250117 093043

Υλικά δραστηριότητας( μπαλόνια αυγά)

20250115 104530

Η Νηπιαγωγός μετά το βίντεο που παρακολούθησαν τα παιδιά δίνοντας έμφαση στο πως προσφέρει η μαμά πιγκουίνα το αυγό της στον πατέρα πιγκουίνο προτείνει στα παιδιά να μιμηθούν κινητικά αυτή τη σκηνή , με σκοπό τα παιδιά βιωματικά να κατανοήσουν τις έννοιες της φροντίδας, της συνεργασίας και της προστασίας.

20250115 105536

Τα παιδιά καλούνται να πάρουν την στάση του πιγκουίνου εκατέρωθεν μαμά-μπαμπά.

Πιγκουίνοι μαμάδες

Να τοποθετήσουν ανάμεσα στα πόδια τους τα μπαλόνια -αυγά και με ελαφρές κινήσεις των ποδιών τους να παραδώσουν  το μπαλόνι αυγό τους στον πατέρα πιγκουίνο.

Πιγκουίνοι πατέρες

Να πάρουν με ελαφρές κινήσεις τα αυγά μπαλόνια από τις μητέρες.

Βίντεο

2ο κινητικό παιχνίδι μίμησης

20250116 100935 20250116 101514

Βίντεο μαθητών

Στη συνέχεια τα παιδιά υλοποιούν ένα δεύτερο κινητικό παιχνίδι μίμησης όπου τα παιδιά καλούνται να περπατήσουν όπως οι πιγκουίνοι.

 Ακολουθεί συζήτηση στην ολομέλεια για τη δομή της οικογένειας του πιγκουίνου και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της. Η συζήτηση οδηγεί στον ορισμό της πυρηνικής οικογένειας.

 Οι μαθητές χωρίζονται σε τετραμελείς ομάδες προσομοιώνοντας σε κάθε ομάδα μία πυρηνική οικογένεια  με δύο γονείς και δύο παιδιά ή ένα παιδί. Οι ρόλοι μοιράζονται στην ομάδα με τη συνεργασία και τη συμφωνία όλων των μελών της.

20250117 095741

Δίνεται φύλλο εργασίας όπου οι μαθητές τσεκάρουν μόνο τις πυρηνικές οικογένειες.

Ο Πιγκουίνος έχει πρόβλημα: Οι γονείς μου εργάζονται πολλές ώρες την ημέρα, με αποτέλεσμα να μην τους βλέπω όσο θα ήθελα. Τι λύσεις μου προτείνετε?

20250116 121851

 Ο εκπαιδευτικός μοιράζει σε κάθε «τετραμελή οικογένεια» ένα φύλλο εργασίας με μία προβληματική κατάσταση που απαιτεί λύση. Τα μέλη της «οικογένειας» κάνουν «οικογενειακό συμβούλιο» για να βρουν εναλλακτικές λύσεις στο πρόβλημα του Πιγκουίνου παιδάκι. Παράλληλα συμπληρώνουν ένα φύλλο εργασίας καταγράφοντας η νηπιαγωγός τις λύσεις που έχουν σκεφτεί. Έπειτα η κάθε ομάδα παρουσιάζει τη λύση της στην Ολομέλεια των ομάδων.

Οι λύσεις που πρότειναν οι ομάδες ήταν οι εξής:

  1. Να είναι στο σπίτι ο παππούς και η γιαγιά
  2. Να μιλούν με τους γονείς στο τηλέφωνο ή στον υπολογιστή.
  3. Να συνεργάζονται οι γονείς αλλά και τα παιδιά στις δουλειές του σπιτιού.
  4. Να βοηθά στις δουλειές του σπιτιού και ο μπαμπάς.

Τα παιδιά μέσα από τις παραπάνω δραστηριότητες ανακάλυψαν και άλλες λέξεις που συνδέονται με την οικογένεια όπως: Συνεργασία, εμπιστοσύνη, βοήθεια, προστασία-φροντίδα.

20250116 125408 20250116 125445 20250116 125526 20250116 125554

Η κάθε οικογένεια ζωγραφίζει τη λύση της, στο ίδιο φύλλο εργασίας όπου καταγράφηκε η λύση που πρότειναν.

20250117 114020

Μετά από συζήτηση τα παιδιά κατανοούν ότι η πυρηνική οικογένεια έχει τα θετικά της αλλά και τα αρνητικά της.

Στο τέλος τα παιδιά δημιουργούν ένα βίντεο.

προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα

Οι μαθητές/-ήτριες να:

Να καλλιεργήσουν οι μαθητές τις δεξιότητες του 21ου αιώνα – 4Cs (συνεργασία, κριτική σκέψη, δημιουργικότητα και επικοινωνία).

Να γνωρίσουν τον τύπο της πυρηνικής οικογένειας και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της.

Να δώσουν λύσεις σε προβληματική κατάσταση μιας πυρηνικής οικογένειας με δημοκρατικό τρόπο (οικογενειακό συμβούλιο).

Να κατανοήσουν ότι τα μέλη μιας πυρηνικής οικογένειας αντιμετωπίζουν δυσκολίες, αλλά βιώνουν και όμορφες στιγμές.

 Αναστοχασμός

Τα παιδιά ήταν συμμετοχικά, συνεργάστηκαν όπου χρειάστηκε, με βιωματικό τρόπο ταυτίστηκαν με την πυρηνική οικογένεια, τις όμορφες στιγμές της αλλά και τις δυσκολίες της, κατάφεραν ενεργοποιώντας την κριτική τους σκέψεις να ανακαλύψουν λύσεις σε κάποιο πρόβλημα. Τα παιδιά εργάστηκαν με ενθουσιασμό και ενδιαφέρον.

3ο Εργαστήριο

Τίτλος: «Πες μας, λύκε!» – Συζητάμε για την εκτεταμένη οικογένεια (1+1=11)

Παρέμβαση από τη Νηπιαγωγό

20250117 122250

Ενεργοποίηση ομάδας.

Δραστηριότητα: Αυτοσχέδιο κουκλοθέατρο

20250117 122156

Το λυκάκι που έχασε τον παππού και τη γιαγιά

Η Νηπιαγωγός παίρνει την κούκλα Λυκάκι στο χέρι κυκλοφορώντας στην τάξη και κλαίγοντας λέει στα παιδιά: Γεια σας παιδιά είμαι το Λυκάκι και ήμουν στο πάρκο του δάσους με τον παππού και τη γιαγιά , αλλά απομακρύνθηκα από το πάρκο και χάθηκα μέσα στο δάσος.. Προχώρησα για ώρα ψάχνοντας να βρω τον παππού και τη γιαγιά μου αλλά δεν τους βρήκα, μήπως ξέρετε που είναι? Τι να κάνω τώρα? Μπορείτε να με βοηθήσετε? Τα παιδιά προσπαθούν να βρουν λύσεις στο λυκάκι και το λυκάκι φεύγει ευχαριστώντας τα παιδιά..

Λύση μαθητών

Η Λύση που επικράτησε ήταν ότι ο  παππούς και η γιαγιά τον περιμένουν να γυρίσει αμέσως πίσω στο πάρκο ακολουθώντας τις πατημασιές του.

20250119 115806 20250119 12032220250120 090621

Προκειμένου να κατανοήσουν οι μαθητές γιατί η οικογένεια του λύκου είναι οι πρωταγωνιστές αυτής της Ημέρας, ο εκπαιδευτικός παρουσιάζει ένα σύντομο πληροφοριακό κείμενο για τον λύκο από τους Πόρους του παραμυθιού ή πληροφοριακό υλικό από την ιστοσελίδα του Αρκτούρου ή/και προβάλλει κάποιο σχετικό βίντεο (π.χ. αποσπάσματα από το βίντεο με τίτλο «Λύκοι» από τη συλλογή εκπαιδευτικών ντοκιμαντέρ της Disney «Ο μαγικός κόσμος των ζώων», 2009).

 Ακολουθεί συζήτηση στην ολομέλεια για τη δομή της οικογένειας του λύκου και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της. Η συζήτηση οδηγεί στον ορισμό της εκτεταμένης οικογένειας.

Παρεμβάσεις  νηπιαγωγού στην παραπάνω δράση μετά την παρακολούθηση του βίντεο:

  1. Μιμητικό Παιχνίδι σωματικής έκφρασης: Το περπάτημα της Αγέλης.

20250120 121335 20250120 121711

Ενδεικτικό βίντεο

2.Δόθηκε στα παιδιά ένα φύλλο εργασίας στο οποίο καλούνται να εντοπίσουν την οικογένεια με τα περισσότερα μέλη.

20250120 100732

Η Συζήτηση με τα παιδιά υλοποιήθηκε αμέσως μετά τις δύο παρεμβάσεις.

Στη συνέχεια οι μαθητές

 Οι μαθητές χωρίζονται σε δύο εξαμελείς ομάδες προσομοιώνοντας σε κάθε ομάδα μία εκτεταμένη οικογένεια με γονείς, παιδιά και παππούδες σε όποια αναλογία επιθυμούν. Οι ρόλοι μοιράζονται στην ομάδα με τη συνεργασία και συμφωνία όλων των μελών της.

Ο εκπαιδευτικός μοιράζει σε κάθε «εξαμελή οικογένεια» μια κάρτα με μία προβληματική κατάσταση που απαιτεί λύση. Τα μέλη της «οικογένειας» κάνουν «οικογενειακό συμβούλιο» για να βρουν εναλλακτικές λύσεις στο πρόβλημά τους. Παράλληλα συμπληρώνουν ένα φύλλο εργασίας καταγράφοντας τις λύσεις που έχουν σκεφτεί.

ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΥ ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ

Η νηπιαγωγός λέει στην τάξη ότι ήρθε μήνυμα από το Λυκάκι , στο οποίο λέει ότι βρήκε τον παππού του και μας ευχαριστεί για την όλη βοήθεια. Επίσης μας ζητά να σκεφτούμε κάποια λύση στο παρακάτω πρόβλημά του.

Φύλλο εργασίας  με το πρόβλημα: Στην οικογένειά μου ζούμε πολλά άτομα μαζί και δεν έχω πολύ χώρο για να παίζω και να διαβάζω. Τι λύσεις μου προτείνετε?

Κάθε ομάδα παρουσιάζει στην ολομέλεια τις δικές της λύσεις, ενώ η εκπαιδευτικός καταγράφει τις λύσεις των δύο ομάδων

1η ομάδα

Λύση: Το μεγάλο αδελφάκι να διαβάζει τα μικρά αδελφάκια.

20250124 111901

 

2η ομάδα

Λύση: Να παίζουν όλοι μαζί επιτραπέζιο παιχνίδι.

20250124 111914 1

Παρουσίασης των λύσεων των δύο ομάδων

20250124 113421 20250124 113336

Βίντεο

Μετά με ομαδοσυνεργατικό τρόπο ζωγράφισαν τις λύσεις τους.

20250124 113907 20250124 114315 20250124 120937 20250124 121205 20250124 1136560 1 20250124 115016 20250124 115326

Τελικά προϊόντα

20250124 121410 20250124 120132

Βίντεο

 

 

 

Στο τέλος οι μαθητές

Υλοποίησαν συζήτηση στην ολομέλεια για τις δυσκολίες που μπορεί να συναντήσει μια εκτεταμένη οικογένεια στη λειτουργία της, αλλά και για τις όμορφες στιγμές που μπορούν να έχουν τα μέλη της. Εντόπισαν δυσκολίες όπως φασαρία, λίγος χώρος αλλά και θετικά όπως ασφάλεια και προστασία, σεβασμός στους μεγάλους, όρια-κανόνες.

 

Παρέμβαση της νηπιαγωγού στην παραπάνω δράση και σε συνέχεια αυτής

20250120 104417

Μετά τη συζήτηση για τα παραπάνω η νηπιαγωγός επαναφέρει στην τάξη τον αρχικό εννοιολογικά χάρτη για την Οικογένεια και ζητά από τα παιδιά να πουν και άλλες λέξεις να πουν , μετά την υλοποίηση  των δύο προηγούμενων εργαστηρίων και καταγράφει τις νέες λέξεις των μαθητών.

προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα

Οι μαθητές/-ήτριες να:

  • Να καλλιεργήσουν οι μαθητές τις δεξιότητες του 21ου αιώνα (4Cs).

 Να γνωρίσουν τον τύπο της εκτεταμένης οικογένειας και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της.

 Να δώσουν λύσεις σε προβληματική κατάσταση μιας εκτεταμένης οικογένειας με δημοκρατικό τρόπο (οικογενειακό συμβούλιο).

 Να κατανοήσουν ότι τα μέλη μιας εκτεταμένης οικογένειας αντιμετωπίζουν δυσκολίες, αλλά βιώνουν και όμορφες στιγμές.

 

 Αναστοχασμός

Τα παιδιά με ευχαρίστηση υλοποίησαν το εργαστήριο, ενδυνάμωσαν το αίσθημα της ενσυναίσθησης προσπαθώντας να βρουν λύσεις σε προβλήματα, ανέπτυξαν την κριτική τους σκέψη, κατέθεσαν απόψεις, συνεργάστηκαν όπου χρειάστηκε, κατανόησαν την έννοια της εκτεταμένης οικογένειας και εμπλούτισαν το λεξιλόγιό τους σχετικά με την οικογένεια

 

4ο Εργαστήριο

 Τίτλος: «Πες μας, καγκουρό!» – Συζητάμε για τη μονογονεϊκή οικογένεια (1+1=1)

20250124 123919

  Παρέμβαση Νηπιαγωγού

  Ενεργοποίηση ομάδας

20250127 085023

  Δραστηριότητα: Ποίημα της νηπιαγωγού με τίτλο: Είμαι ένα Καγκουρώ

  Είμαι ένα Καγκουρώ

  μικρό μικρό ,

  που περπατώντας

 με τα δυο μου,

πίσω πόδια,

 όλο πηδώ.

Δραστηριότητες

1.Εκμάθηση του ποιήματος

Βίντεο μαθητών

  2.Δραματοποίηση του ποιήματος από την ολομέλεια της τάξης 

α) Στάση του Καγκουρώ 

20250127 093049

β)Τα παιδιά περπατούν πηδώντας με τα δύο πόδια τους στο χώρο της αυλής.

20250127 095225

Βίντεο περπατήματος από δύο ομάδες

Δραστηριότητα παρακολούθηση Βίντεο

20250124 082410

Προκειμένου να κατανοήσουν οι μαθητές γιατί η οικογένεια του καγκουρό είναι οι πρωταγωνιστές αυτής της Ημέρας, ο εκπαιδευτικός παρουσιάζει ένα σύντομο πληροφοριακό κείμενο για το καγκουρό από τους Πόρους του παραμυθιού ή/και προβάλλει κάποιο σχετικό βίντεο (π.χ. αποσπάσματα από το βίντεο με τίτλο «Καγκουρό» από τη συλλογή εκπαιδευτικών ντοκιμαντέρ της Disney «Ο μαγικός κόσμος των ζώων», 2009).

Παρέμβαση από τη νηπιαγωγό

Παρουσίαση του σώματος του Καγκουρώ.

20250127 085743 20250127 090046 20250127 090103

Ενδεικτικό βίντεο

Όποια παιδιά θέλουν παρουσιάζουν το σώμα του ζώου.

Προέκυψαν αναδυόμενα αυθόρμητα παιχνίδια στην τάξη με το Καγκουρώ:

Τα παιδιά με το χέρι περπατούν το Καγκουρώ

20250127 103423 20250127 103135 20250127 103339

 

Τα παιδιά με το χέρι περπατούν το Καγκουρώ στην τροφή Καρότο και προσπαθούν να πιάσει το ζώο με τα πάνω χεράκια του την τροφή του.

20250127 10405020250127 10420920250127 104646

Βίντεο

Οργανωμένο παιχνίδι στην αυλή

20250127 110142

Αγώνας δρόμου ανά τρία Καγκουρώ τη φορά.

20250127 110301 20250127 110411 20250127 110525

Τα παιδιά Καγκουρώ αγωνίζονται ποιο θα φθάσει πρώτα στον μάρσιππο.

Ενδεικτικό βίντεο

Υλικά: Ράβδοι τριών χρωμάτων και σακκούλες

 

 Η Νηπιαγωγός παρουσιάζει στην τάξη ένα νέο Καγκουρώ, τα παιδιά το οικειοποιούνται και  ακολουθεί συζήτηση στην ολομέλεια για τη δομή της οικογένειας του καγκουρό και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της. Η συζήτηση οδηγεί στον ορισμό της μονογονεϊκής οικογένειας.

20250130 130015 20250130 13004120250130 130055

Παρέμβαση από τη Νηπιαγωγό

Τα παιδιά εργάζονται σε  2 φύλλα εργασίας

  1. Εντοπίζουν και Ζωγραφίζουν μόνο τη Μονογονεϊκή οικογένεια

20250127 125639

2. Τα παιδιά νήπια παρατηρούν την εικόνα του Καγκουρώ που υπάρχει στο ποίημα και καλούνται να ζωγραφίσουν το Καγκουρώ, τα προνήπια ζωγραφίζουν την ήδη υπάρχουσα εικόνα.

20250127 121530 20250127 122313 20250127 122203

 

 Οι μαθητές χωρίζονται σε διμελεί ομάδες προσομοιώνοντας σε κάθε ομάδα μία μονογονεϊκή οικογένεια με έναν γονέα (μητέρα ή πατέρα) και ένα  παιδί. Οι ρόλοι μοιράζονται στην ομάδα με τη συνεργασία και συμφωνία όλων των μελών της.

 Ο εκπαιδευτικός μοιράζει σε κάθε «οικογένεια» μια κάρτα με μία προβληματική κατάσταση που απαιτεί λύση. Τα μέλη της «οικογένειας» κάνουν «οικογενειακό συμβούλιο» για να βρουν εναλλακτικές λύσεις στο πρόβλημά τους. Παράλληλα συμπληρώνουν ένα φύλλο εργασίας καταγράφοντας τις λύσεις που έχουν σκεφτεί.

Παρέμβαση από τη Νηπιαγωγό

Φύλλο εργασίας Α4

Το Καγκουρώ αντιμετωπίζει πρόβλημα: Στην οικογένειά μου ζω μόνο μου με τη μητέρα μου. Αν η μητέρα μου χάσει τη δουλειά της  δεν θα έχει χρήματα να αγοράσει τρόφιμα, ρούχα και παιχνίδια. Τι μου προτείνετε να κάνω?

Η Νηπιαγωγός μοιράζει σε κάθε ομάδα το ίδιο φύλλο εργασίας και έπειτα τους διαβάζει το πρόβλημα που αντιμετωπίζει το Καγκουρώ παιδί. Οι ομάδες καλούνται να βρουν λύσεις στο πρόβλημα.

Η Νηπιαγωγός περνά από κάθε ομάδα και καταγράφει την πρόταση λύσης του προβλήματος.

Έπειτα ζητά από κάθε ομάδα να συνεργαστούν τα παιδιά και να σχεδιάσουν αρχικά την πρότασή τους.

20250131 090721 20250131 090531 20250131 090602 20250131 090649

βίντεο μαθητών

Έπειτα ζητά από τις ομάδες να παρουσιάσουν τις προτάσεις τους στην ολομέλεια.

Ακολουθεί συζήτηση στην τάξη όπου τα παιδιά αναγνωρίζουν ότι υπάρχουν προβλήματα , δυσκολίες αλλά και όμορφες στιγμές στην Μονογονεϊκή οικογένεια.

20250131 092923

20250131 094054 20250131 093320 20250131 093242 20250131 092935 20250131 094148

Στο τέλος καλούνται να ζωγραφίσουν την σχεδιασμένη ήδη πρότασή τους και να δημιουργήσουν όλοι μαζί ένα βίντεο για τη Μονογονεϊκή οικογένεια.

Οι προτάσεις των μαθητών

 προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα

  • Να γνωρίσουν τον τύπο της μονογονεϊκής οικογένειας και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της.

 Να δώσουν λύσεις σε προβληματική κατάσταση μιας μονογονεϊκής οικογένειας με δημοκρατικό τρόπο (οικογενειακό συμβούλιο).

 Να κατανοήσουν ότι τα μέλη μιας μονογονεϊκής οικογένειας αντιμετωπίζουν δυσκολίες, αλλά βιώνουν και όμορφες στιγμές.

Αναστοχασμός

Τα παιδιά έδειξαν ενδιαφέρον ,ήταν συμμετοχικά μάλιστα από τα ίδια αναδύθηκαν δύο αυθόρμητα παιχνίδια, γνώρισαν τον τύπο και τα χαρακτηριστικά της μονογονεϊκής οικογένειας, ενεργοποίησαν την κριτική τους σκέψη και στο οικογενειακό συμβούλιο ανά ομάδα , έδωσαν λύση στην προβληματική κατάσταση της μονογονεϊκής οικογένειας, κατανόησαν ότι υπάρχουν δυσκολίες αλλά και όμορφες στιγμές.

 

5ο Εργαστήριο

 

 Τίτλος:  «Πες μας, κούκε!» – Συζητάμε για τη θετή οικογένεια (1+1=3

Προκειμένου να κατανοήσουν οι μαθητές γιατί η οικογένεια του κούκου είναι οι πρωταγωνιστές αυτής της Ημέρας, ο εκπαιδευτικός παρουσιάζει ένα σύντομο πληροφοριακό κείμενο για τον κούκο από τους Πόρους του παραμυθιού ή/και προβάλλει κάποιο σχετικό βίντεο (π.χ. απόσπασμα από το βίντεο του BBC Earth με τίτλο “Cuckoo Hijacks Warbler Nest”, που παρουσιάζει τον θηλυκό κούκο να αφήνει το αυγό του σε ξένη φωλιά).

 Ακολουθεί συζήτηση στην ολομέλεια για τη δομή της οικογένειας του κούκου και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της. Η συζήτηση οδηγεί στον ορισμό της θετής οικογένειας.

 Οι μαθητές χωρίζονται σε τετραμελείς ομάδες προσομοιώνοντας σε κάθε ομάδα μία θετή οικογένεια με δύο γονείς και δύο παιδιά, εκ των οποίων το ένα είναι υιοθετημένο. Οι ρόλοι μοιράζονται στην ομάδα με τη συνεργασία και συμφωνία όλων των μελών της.

 Ο εκπαιδευτικός μοιράζει σε κάθε «οικογένεια» μια κάρτα με μία προβληματική κατάσταση που απαιτεί λύση. Τα μέλη της «οικογένειας» κάνουν «οικογενειακό συμβούλιο» για να βρουν εναλλακτικές λύσεις στο πρόβλημά τους. Παράλληλα συμπληρώνουν ένα φύλλο εργασίας καταγράφοντας τις λύσεις που έχουν σκεφτεί.

 Κάθε ομάδα παρουσιάζει στην ολομέλεια τις δικές της λύσεις, ενώ ο εκπαιδευτικός καταγράφει λέξεις-κλειδιά των προτάσεων των μαθητών με τη βοήθεια του διαδικτυακού εργαλείου AnswerGarden, στη λειτουργία του ως «Καταιγισμού ιδεών», δημιουργώντας ένα συννεφόλεξο, στο οποίο αναδεικνύονται εναργώς οι επικρατέστερες λύσεις που πρότειναν οι μαθητές.

 Γίνεται συζήτηση στην ολομέλεια των μαθητών για τις δυσκολίες που μπορεί να συναντήσει μια θετή οικογένεια στη λειτουργία της, αλλά και για τις όμορφες στιγμές που μπορούν να έχουν τα μέλη της. Καταγράφονται οι ιδέες των μαθητών σε έναν λευκοπίνακα Google Jamboard με χαρτάκια διαφορετικού χρώματος για τις θετικές και αρνητικές αναφορές των μαθητών.

 Οι μαθητές καλούνται να δημιουργήσουν ένα ατομικό εικαστικό έργο με θέμα «Πώς νιώθει ο κούκος στην οικογένειά του;». Προτεινόμενες ιδέες είναι η ζωγραφική σε χαρτί, το κολάζ, η ζωγραφική στον υπολογιστή, η δημιουργία συννεφόλεξου σε σχήμα πτηνού (εργαλείο WordArt).

 

 

 

 

Προσδοκόμενα αποταλέσματα Οι μαθητές/-ήτριες: Να καλλιεργήσουν οι μαθητές τις δεξιότητες του 21ου αιώνα (4Cs).

 Να γνωρίσουν τον τύπο της θετής οικογένειας και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της.

 Να δώσουν λύσεις σε προβληματική κατάσταση μιας θετής οικογένειας με δημοκρατικό τρόπο (οικογενειακό συμβούλιο).

 Να κατανοήσουν ότι τα μέλη μιας θετής οικογένειας αντιμετωπίζουν δυσκολίες, αλλά βιώνουν και όμορφες στιγμές.

 

 

 

Αναστοχασμός

 

  1. Αναμενόμενο όφελος ως προς το σχολικό κλίμα Η παρέμβαση αρχικά της νηπιαγωγού ως προς την ενεργοποίηση του εργαστηρίου με την κούκλα περσόνα της τάξης την  Ντόρα ενεργοποίησε τη δημιουργία ενός φιλικού σχολικού κλίματος στην τάξη αφού οι μαθητές έδειξαν αποδοχή και κατανόηση  ως προς την στάση της Ντόρας και ταυτίστηκαν μαζί της ως προς το συναίσθημα της χαράς.

    Επίσης στο δεύτερο εργαστήριο τα παιδιά δημιούργησαν μία όμορφη παιδαγωγική ατμόσφαιρα: όπου αγκαλιάζουν, χαιδεύουν  το πιγκουινάκι αλλά και προσπαθούν να βρουν λύση στο πρόβλημα της πυρηνικής οικογένειάς του αναπτύσσοντας  την συναισθηματική τους έκφραση και την ενσυναίσθησή τους.

Ειδικότερα οφέλη Σύμφωνα με την παραπάνω στάση των μαθητών ως προς την Ντόρα ενδυναμώθηκε η ευκαιρία για συναισθηματική έκφραση και ανάπτυξη και το αίσθημα της ενσυναίσθησης. Επίσης οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να ασκηθούν σε αντιληπτικές δεξιότητες όπως κατηγοριοποιήσεις, συγκρίσεις, κριτική σκέψη και διατύπωση συμπερασμάτων. Ακόμη σημαντικό όφελος υπήρχε αφού από τα ίδια τα παιδιά προέκυψαν δύο αναδυόμενα αυθόρμητα παιχνίδια
Αναμενόμενο αντίκτυπο για την ανάπτυξη της σχολικής κοινότητας
  1. Ο εκπαιδευτικός προβάλλει στην τάξη το διαδραστικό ψηφιακό παραμύθι «Η μονα-δική μου οικογένεια» της Ι. Μανάφη (άδεια Creative Commons). Όλοι μαζί συζητούν για τις οικογένειες των ζώων που πρωταγωνιστούν στο παραμύθι για τις οικογένειες των ζώων που πρωταγωνιστούν στο παραμύθι αλλά και για τις δικές τους οικογένειες. Παρέμβαση νηπιαγωγού: Η Νηπιαγωγός στο πλαίσιο της συμπερίληψης σε συνεννόηση με την νηπιαγωγό του 1ου τμήματος του συστεγαζόμενου 32ου Ν/Γ Βόλου αποφασίζουν να υλοποιήσουν αυτή τη δράση από κοινού, ώστε κάποια παιδιά που ήταν μόνα με δύο μέλη οικογένειας να αισθανθούν ότι δεν είναι μόνα τους.
Αντίκτυπο στην τοπική κοινότητα
Προσαρμογές για τη συμμετοχή και την ένταξη όλων των μαθητών Αναφέρονται αναλυτικά στην παραπάνω περιγραφή των εργαστηρίων.

 

Φορείς και άλλες συνεργασίες που θα εμπλουτίσουν το σχέδιο δράσης
Τελικά προϊόντα (ενδεικτικά) των εργαστηρίων που υλοποιήθηκαν 20250110 084658 20250110 08481020250110 10421620250110 090251 20250110 09510320250110 09342820250110 112143

20250115 105536 20250116 100935 20250116 101514 20250117 095741 20250117 11402020250124 12213720250120 10441720250120 100732

20250131 094148

20250127 104209

20250127 103339 20250127 103423 20250127 122203 20250127 122313 20250127 125639 20250127 095225 20250127 093049

 

Εκπαιδευτικό υλικό και εργαλεία  που χρησιμοποιήθηκαν εκτός της Πλατφόρμας των Εργαστήρια Δεξιοτήτων του ΙΕΠ. 20250110 075927

Χρησιμοποιήθηκε η περσόνα κούκλα της τάξης η Ντόρα.

20250113 104022

Φύλλο εργασίας στα Μαθηματικά

Σακκίδιο πιγκουινάκι, μπαλόνια-αυγά

20250115 104530

Φύλλα εργασίας στη μελέτη περιβάλλοντος(πυρηνική οικογένεια,εκτεταμένη οικογένεια,)

20250117 095741 20250120 100732

Αυτοσχέδιο κουκλοθέατρο με το Λυκάκι(κούκλα Λύκου)

20250117 122156

Χρησιμοποιήθηκαν δύο καγκουρώ ως εποπτικό υλικό αλλά και ως υλικό που λειτούργησε σε αναδυόμενες αυθόρμητες δράσεις των μαθητών.

20250127 085743 20250130 130055

Επίσης χρησιμοποιήθηκε το ποίημα της νηπιαγωγού με τίτλο: Είμαι ένα Καγκουρώ για ενεργοποίηση της ομάδας αλλά και ως φύλλο εργασίας.

ποιημα Ειμαι ένα Καγκουρώ

Επίσης υλοποιήθηκε οργανωμένο μιμητικό παιχνίδι με τίτλο: Ποιο Καγκουρώ θα φθάσει πρώτο στον μάρσιππο, στην αυλή με τον αγώνα δρόμου των Καγκουρώ με υλικά ράβδοι και σακκούλες.

20250127 110142

Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ

Ζούζουλα Αικατερίνη

Κατηγορίες: Εργαστήριο δεξιοτήτων. Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.