Αρχικά η νηπιαγωγός για να εισαγάγει με όμορφο τρόπο την εποχή του Φθινοπώρου διαβάζει στα παιδιά ένα ποίημα για το Φθινόπωρο.
Η Νηπιαγωγός έπειτα παρουσιάζει στον υπολογιστή βιντεάκι με τους μήνες του Φθινοπώρου Π/ Μελέτη Περιβάλλοντος
Η Νηπιαγωγός ρωτά τα παιδιά της τάξης να τοποθετήσουν τον εαυτό τους ανά μήνα του Φθινοπώρου Π/ΓΛΩΣΣΑ
Στη συνέχεια τα παιδιά εκφράστηκαν δημιουργικά σε χαρτί Α4
Τα παιδιά ακούν στον υπολογιστή τραγούδι για το Φθινόπωρο από την χορωδία του Λάμπρου, παρακολουθούν εκπαιδευτικό βίντεο για το Φθινόπωρο
Ακολουθεί συζήτηση με την Ολομέλεια για την εποχή του Φθινοπώρου, όπου οι μαθητές καταθέτουν τις απόψεις τους.
Η Φύση αλλάζει..
Η Νηπιαγωγός λέει στα παιδιά θέλετε να παρατηρήσουμε τη φύση από κοντά? Να περπατήσουμε στην γειτονιά μας να παρατηρήσουμε δένδρα, να μαζέψουμε φύλλα, να παίξουμε με τα φύλλα , να μαζέψουμε ξύλα και μετά να δημιουργήσουμε το δένδρο του Φθινοπώρου στην τάξη μας? Τα παιδιά άλλο που δεν ήθελαν, με μεγάλο ενθουσιασμό είπαν: Ναι αι αι.
Παρατηρώντας τη φύση ..
Τα παιδιά ξεκινούν με το αδειανό τους καφάσι.
Περπατώντας στη γειτονιά τους, φθάνοντας στο προαύλειο της ενορίας τους παρατηρούν τα πεσμένα φύλλα κάτω.
Έπειτα παρατηρούν τα δένδρα, στην αρχή ως ολομέλεια και έπειτα σε ομαδούλες ώστε μετά από την παρατήρησή τους, να μπορούν να απαντήσουν σε ερωτήσεις όπως: Τι χρώμα έχουν τα φύλλα, τι δένδρο είναι αυτό? Τ γίνεται με τα φύλλα των δένδρων? που βλέπετε περισσότερα φύλλα?
Έπειτα τα παιδιά επιλέγουν ένα δένδρο και κάθονται από κάτω όπου συζητούν για τα φύλλα των δένδρων και στη συνέχεια η νηπιαγωγός βιντεοσκοπεί ένα παιδί που απαντά στις ερωτήσεις της.
Βίντεο
Τα παιδιά αποφασίζουν να παίξουν με τα φύλλα και αρχίζουν να τα μαζεύουν σχηματίζοντας ένα μικρό βουνό, και βάζοντας τα χέρια τους από κάτω τα σκορπούν προς τα πάνω παριστάνοντας το φύσημα του Φθινοπωρινού αέρα.
Αμέσως μετά τα παιδιά αρχίζουν να μαζεύουν φύλλα σε διάφορα χρώματα και ξυλαράκια και για να μαζέψουν πιο πολλά προχωρούν προς το πάρκο της γειτονιάς τους.
Τα παιδιά εργάζονται στο πάρκο. Μαζεύουν πεσμένα κλαδιά με φύλλα και τα καθαρίζουν, ξεχωρίζοντας φύλλα και ξύλα.
Τα παιδιά με χαρά γυρίζουν στην τάξη τους με γεμάτο το καφάσι τους, οπότε θα μπορέσουν να δημιουργήσουν στην τάξη τους το δένδρο του Φθινοπώρου..
Τα παιδιά δημιουργούν το δένδρο της εποχής..
Ανεστραμμένη μάθηση-δημιουργία παζλ
Το παζλ μπορούν να το παίζουν οι μαθητές στο σχολείο και από το σπίτι
Δημιουργική έκφραση των μαθητών
Το ξυλοφυλλοσπιτάκι
Τα παιδιά της τάξης αποφασίζουν να δημιουργήσουν το σπιτάκι του Φθινοπώρου με φυσικά αυθεντικά υλικά(ξύλα-φύλλα).
Αρχικά πειραματίζονται με τα υλικά σε ένα τραπέζι σχηματοποιώντας το σπιτάκι.
Τελικό προιόν
Στη συνέχεια το δημιουργούν σε χαρτί του μέτρου
Τα παιδιά δημιουργούν το παζλ ώστε να παίζουν με την ίδια τη δημιουργία τους τόσο στην τάξη όσο και στο σπίτι.
Δυνητική προσέγγιση σύνθετης λέξης.: Η Νηπιαγωγός ρωτάει τα παιδιά πως θα το ονομάσετε το σπιτάκι σύμφωνα με τα υλικά που χρησιμοποιήσατε? Ποιες λέξεις προκύπτουν? Τα παιδιά βρίσκουν τις λέξεις: ξύλο, φύλλο-σπιτάκι και στη συνέχεια το ονομάζουν: Το Ξυλοφυλλοσπιτάκι ώστε να δημιουργήσουν αυθόρμητα μέσα από τη δημιουργία τους μία σύνθετη λέξη.
Τα παιδιά δημιουργούν στο chatter pix το βίντεό τους
Δημιουργία προβληματικής κατάστασης και προσέγγιση ομόηχων λέξεων.
Προμαθηματικές έννοιες: Πάνω-κάτω
Τα παιδιά εργάζονται σε φύλλα εργασίας Α4
Η Νηπιαγωγός λέει στην τάξη την έκφραση : Έχω ένα φύλλο-Έχω ένα φίλο και ρωτά τα παιδιά τι σκέφτεστε ακούγοντας αυτή την έκφραση? Τα παιδιά ενεργοποιούν την κριτική τους σκέψη και αρχίζουν να λένε τις σκέψεις τους όπως: ένα φύλλο του δένδρου αλλά και ένα φίλο τον φίλο μου τον τάδε. Τα παιδιά λοιπόν κατανοούν ότι ενώ ακούν το ίδιο, τελικά το νόημα μπορεί να είναι διαφορετικό, στις λέξεις φύλλο-φίλο. Η Νηπιαγωγός λέει στα παιδιά αυτές οι λέξεις είναι ομόηχες.
Τα παιδιά στη συνέχεια ανά ομάδες καλούνται να ζωγραφίσουν αντίστοιχα το νόημα των ομόηχων λέξεων.
Π/ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ βλέπε αναλυτικά στην κατηγορία Μαθηματικά.
Προσέγγιση του αριθμού Ένα (1)
Βιωματικό παιχνίδι: Η Νηπιαγωγός λέει στα παιδιά ανά τραπέζι να πάρουν από ένα κουτί. Έπειτα λέει στα παιδιά όποια ομάδα βάλει ένα μαρκαδόρο πιο γρήγορα στο κουτί θα είναι και η νικήτρια.
Έπειτα η νηπιαγωγός παρουσιάζει στα παιδιά τον αριθμό 1 σε φύλλο Α4 τους δίνει κάποια υλικά ανά ομάδα: καπάκια νερού, καπάκια μαρκαδόρων, μαρκαδόρους και όποια ομάδα γεμίσει -σχηματοποιήσει τον αριθμό ένα πιο γρήγορα είναι και η νικήτρια.
Η Ολομέλεια στη συνέχεια ζωγραφίζει τον αριθμό ένα(1) ΣΕ χαρτί Α4.
Στη συνέχεια η νηπιαγωγός ζητά από τα παιδιά να κολλήσουν ένα αυθεντικό φύλλο στο χαρτί τους και να γράψουν τον αριθμό ένα(1).
Ο καιρός αλλάζει..
Τα παιδιά κατά την ώρα της ρουτίνας λένε τον καιρό αφού έχουν παρατηρήσει από το παράθυρο τι καιρό έχει έξω..
Τα παιδιά παρατηρούν τη βροχή, τον αέρα, το πρωινό κρυαδάκι, και κατανοούν την αλλαγή του καιρού.
Δύο παιδιά βγαίνουν έξω με παρότρυνση της νηπιαγωγού και επειδή βρέχει γυρίζουν για να πάρουν ομπρέλα. Πηγαίνουν στο παρτέρι και αγγίζουν τα υγρά χορτάρια. Μπαίνοντας μέσα το εργαλείο της ομπρέλας εμπλουτίζει το σταντ του καιρού .
Τα παιδιά καθημερινά παρατηρούν τον καιρό και κατανοούν ότι ο καιρός αλλάζει μες στην διάρκεια της ημέρας αλλά και από μέρα σε μέρα. Μέσα από την παρατήρησή τους διακρίνουν τις καιρικές μεταβολές π. χ. ήλιος, αέρας, βροχή, κρύο, συννεφιά, ήλιος με σύννεφα.
Βίντεο των μαθητών για τη μεταβλητότητα του καιρού το Φθινόπωρο.
Δημιουργία παζλ
Βίντεο μαθητών
Ενεργοποίηση Ομάδας με στόχο την περιέργεια-ενδιαφέρον των μαθητών.
Η Νηπιαγωγός έχει σκεπάσει το σταντ με ένα μεγάλο θαλασσί ύφασμα, οι μαθητές όλο περιέργεια ρωτούσαν: Τι είναι αυτό το πανί? γιατί είναι εκεί? η εκπαιδευτικός τους λέει όντως γιατί να υπάρχει αυτό το πανί? Λέτε να κρύβεται κάτι πίσω από το τεράστιο ύφασμα? Μήπως το έβαλε η Ντόρα? Τα παιδιά άρχισαν να λένε: Ναι, κάτι θα κρύβεται , ναι το έβαλε η Ντόρα!! Εσείς παιδιά θυμάστε καλά τι υπήρχε στο σταντ? Ναι θυμόμαστε.. Οπότε η εκπαιδευτικός λέει στα παιδιά θέλετε να το ξεσκεπάσουμε ώστε να δούμε τί μπορεί να υπάρχει τώρα, ενώ πριν δεν υπήρχε? Τα παιδιά με ενθουσιασμό είπαν: Ναι αι αι.
Οπότε η φοιτήτρια που υλοποιεί την πρακτική της άσκηση με ένα παιδί της τάξης συνεργάζονται για να ξεσκεπάσουν με προσοχή το ύφασμα από το σταντ. Παρατηρείστε καλά και βρείτε αν υπάρχει κάτι.. Τα παιδιά βρήκαν ότι οι ομπρέλες έγιναν δύο. Η Νηπιαγωγός ρωτά τα παιδιά είναι ίδιες οι ομπρέλες? όχι είπαν τα παιδιά. Σε τι διαφέρουν? Τα παιδιά λένε: στο χρώμα, η μία είναι μεγάλη και η άλλη είναι μικρή, διαφορετικό χερούλι .
Ο Καιρός επηρεάζει εμάς τους ανθρώπους? σε τι μας επηρεάζει? Μέσα από συζήτηση τα παιδιά οδηγούνται στο συμπέρασμα ότι ο καιρός επηρεάζει και το ντύσιμό μας.
Έπειτα η νηπιαγωγός διαβάζει ένα ποίημα δικό της στην τάξη για τον καιρό και το ντύσιμο του Φθινοπώρου οι μαθητές το μαθαίνουν και γίνεται δραματοποίηση του ποιήματος.
Προσέγγιση χωροχρονικών εννοιών με αυθεντικά υλικά της τάξης: πλάι, μπροστά πίσω.
Το γράμμα Ο,ο
Αναγνώριση του γράμματος Ο.
Τα παιδιά λένε λέξεις που αρχίζουν από Ο: Ομπρέλα, Ορέστης, όμορφος, όλα, ωραία, ώρα.
Εργάζονται σε φύλλα εργασίας σχετικά με τον καιρό-ντύσιμο της εποχής.
Τα παιδιά χωρίζονται σε τρεις ομάδες και δημιουργούν με πλαστελίνη ομπρέλες σε διαφορετικά χρώματα και μεγέθη με στόχο να ανακαλύψουν την έννοια μεσαίο μέγεθος.
Τελικά προϊόντα
Βίντεο των μαθητών