Αγωγής Υγείας 2022-23(2)


Τίτλος προγράμματος Αγωγής Υγείας
«Αξιοποιώ τον καλύτερό μου εαυτό και συγχωρώ» και  «ΟΧΙ στο θυμό, ΝΑΙ στη συγχώρεση!»

Εντάσσεται στο δίκτυο: «ΠΑΜΜΟΥΣΟΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΑ για Ψυχοκοινωνική Υγεία».

Υπεύθυνοι προγράμματος: οι εκπαιδευτικοί Παναγιωτόπουλος Σπυρίδων, Δημογλίδου Μαρία, Χαρίτου Εύα.

Συμμετοχή από μαθητές της Α, Β, Γ τάξης

Έναρξη: Νοέμβριος 2022, Διάρκεια: 14 εβδομάδες

Εισαγωγή

Η έννοια της συγχωρητικότητας τα τελευταία χρόνια μπαίνει στον χώρο της εκπαίδευσης. Σύγχρονες έρευνες που εστιάζονται στη βία και τον σχολικό εκφοβισμό, αποδεικνύουν την ωφέλεια προγραμμάτων συγχωρητικότητας, ως πρόταση πρόληψης και αντιμετώπισης του φαινομένου αυτού.

Έχει μεγάλη σημασία να μάθει το παιδί από μικρή ηλικία τι είναι η συγχώρηση και πώς να φθάσει σε αυτή. Πώς, δηλαδή, να διαχειριστεί τον θυμό του και να συγχωρήσει κάποιον από τον οποίο αδικήθηκε κα πληγώθηκε, απο πολύ μικρά περιστατικά έως πολύ μεγάλα.

Όπως οι μαθητές στην διάρκεια της σχολικής τους ζωής μαθαίνουνπώς να γράφουν, πώς να μιλούν, πώς να κάνουν μαθηματικές πράξεις, θα ήταν πολύ ωφέλιμο να μαθαίνουν πώς να συγχωρούν όταν αδικούνται και πληγώνονταιαπό κάποιον συνομήλικό τους.

Γενικότερα, η εκπαίδευση των μαθητών στην Συγχώρεση έχει δυο βασικούς στόχους:

α. Να μειώσει τον θυμό που πολλά παιδιάγια διάφορους λόγουςεκδηλώνουν, για τον οποίο υποφέρουν, προκαλώντας έτσι ζημιά στην συναισθηματική τους υγεία. Ο υπερβολικός θυμός μπορεί να οδηγήσει και σε βίαιες πράξεις, κάτι που απασχολεί τα τελευταία χρόνια όχι μόνο τη σχολική κοινότητα αλλά και την κοινωνία ολόκληρη.

β. Να αποκτήσουν οι μαθητές μια βαθύτερη γνώση της έννοιας της συγχώρησης και της εφαρμογής της, πέρα από τον χώρο του σχολείου, στο οικογενειακό, στο εργασιακό αλλά και στο ευρύτερο περιβάλλον. Το άτομο που μαθαίνει να συγχωρεί, ασκείται στην καλλιέργεια αρετών, βλέπει τη ζωή με άλλη προοπτική, και είναι συναισθηματικά, σωματικά και ψυχικά πιο υγιές.

Στην σχολική πραγματικότητα, η εκπαίδευση στην συγχώρεση, έχει παρατηρηθεί ότι αυξάνει τη συνεργασία των μαθητών στη σχολική τάξη.Μπορεί, επίσης, να βοηθήσει και στη σχολική επίδοση.

Στόχοι του Προγράμματος

Οι στόχοι του Προγράμματος ήταν, οι μαθητές:

  • Να κατανοήσουν έννοιες όπως: εγγενής αξία, φωνή της συνείδησης, αυτοσεβασμός, συγκατάβαση, ενσυναίσθηση, αυτοπειθαρχία, ταπείνωση, καλοσύνη, ειλικρίνεια, δικαιοσύνη κ.α.
  • Να ανακαλύψουν τον καλό τους εαυτό και τα δυνατά τους σημεία
  • Να μειώσουν τον θυμό που νιώθουν απέναντι σε πρόσωπα που τους πλήγωσαν
  • Να μάθουν να διαχειρίζονται την αδικία, την απόρριψη και τα αρνητικά τους συναισθήματα
  • Να αυξήσουν την μεταξύ τους συνεργασία εντός και εκτός σχολείου
  • Να εξοικειωθούν με τεχνικές διαχείρισης συγκρούσεων

 

Η πορεία προς στην Συγχώρεση

Οι εβδομαδιαίες συναντήσεις ακολούθησαν μια πορεία πάνω στις παρακάτω θεματικές ενότητες:

  • Ανάδειξη του καλύτερού μας εαυτού
  • Ανιδιοτελής αγάπη
  • Αληθινή φιλία
  • Σκέψεις
  • Λόγια
  • Πράξεις
  • Συναισθήματα
  • Θυμός: ένα τοξικό συναίσθημα
  • Συγχώρεση
  • Συγχωρώ πρώτα και μετά ζητώ να με συγχωρέσουν
  • Απόφαση και δέσμευση για συγχώρεση

μαθητές

Σταχυολογώντας, αξίζει να αναφέρουμετο ενδιαφέρον των μαθητών και την συμμετοχή τους στις συζητήσεις που έγιναν για την αγάπη από και προς τους γονείς, για την διαφορά αγάπης και ψευδοαγάπης, για την σχέση αγάπης και δικαιοσύνης. Ιδιαίτερη εντύπωση προκάλεσαν η Παραβολή του Ασώτου Υιού, που προβάλει πρότυπο αγάπης και συγχώρεσης, καθώς και οι μορφέςτου Αγ. Διονυσίου και του Κολοκοτρώνη, οι οποίοι συγχώρεσαν τον φονιά του αδελφού τους.

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση