Επιστροφή στο σχολείο!

0

Συγγραφέας: ΜΟΥΡΑΤΙΑΝ ΖΑΜΠΕΛ | Κατηγορία ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΑΙ ΠΑΙΔΙ | , στις 30-05-2020

Τη Δευτέρα 1 Ιουνίου 2020, το σχολείο ανοίγει, πάλι, μετά από πολλές μέρες, που παρέμεινε κλειστό, λόγω της πανδημίας.

Αφήσαμε την τάξη μας, την Τρίτη 10 Ιουνίου 2020… Ο πίνακάς μας ήταν γεμάτος … μέλισσες!

  1. Για να δούμε με αριθμούς αυτήν την περίοδο που μείναμε σπίτι. Από τις 11 Μαρτίου ως την 1η Ιουνίου, πόσες μέρες πέρασαν; Πόσοι μήνες; Πόσες εβδομάδες;
  2. Για να υπολογίσουμε, πόσες ώρες διαλειμμάτων δεν έγιναν, αν κάθε σχολική μέρα έχει 50λ. διάλειμμα;
  3. Έχουμε μπροστά μας 4 εβδομάδες να περάσουμε θαυμάσια! Για δείτε το σκίτσο που ακολουθεί!!!
  4. Τι σας θυμίζει; Μήπως κάποιο βιβλίο; Για να το παρατηρήσουμε καλά!
  5. Ας υποθέσουμε ότι είναι η πρώτη μέρα επιστροφής στο σχολείο, μετά την καραντίνα! Τι γίνεται σε αυτή την αίθουσα; Τι  θα έπρεπε, ίσως,  να είναι διαφορετικό;
  6. Πώς είναι η δική μας πρώτη μέρα επιστροφής στο σχολείο;

Οι Ταναγραίες

0

Συγγραφέας: ΜΟΥΡΑΤΙΑΝ ΖΑΜΠΕΛ | Κατηγορία ΜΟΥΣΕΙΟ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΗ | , στις 22-05-2020

Oι Ταναγραίες κόρες

1

2

Oι Ταναγραίες κόρες είναι χαριτωμένα πήλινα αγαλματάκια νεαρών γυναικών βρέθηκαν μέσα σε τάφους στην Τανάγρα της Βοιωτίας σε ανασκαφές που έγιναν από το 1870-1889. Oι κυρίως όμως Ταναγραίες κόρες άρχισαν να κατασκευάζονται από τα μέσα του 4ου αιώνα π.Χ. μέχρι τον 3ο αι. π.Χ.. Τα αγαλματάκια αυτά παρουσιάζουν τις νεαρές Ταναγραίες σε όλες τους τις εμφανίσεις.

O πιο συνηθισμένος τύπος είναι αυτός με τα ρούχα του περιπάτου, που ήταν χιτώνας και ιμάτιο τυλιγμένα γύρω από το σώμα και τα χέρια. Άλλες φοράνε καπέλο ή κρατάνε βεντάλια ή άλλα αντικείμενα. Άλλες κάθονται σε βράχους σκεφτικές, άλλες παίζουν ή χορεύουν, πότε μόνες και πότε με συντροφιά. Τα αγαλματάκια αυτά ήταν χρωματισμένα με πολύ ζωηρά χρώματα. Τα ρούχα σε πολλά από αυτά είναι γαλάζια ή ροζ, τα μαλλιά ξανθά και τα παπούτσια κόκκινα. Καταπληκτικό είναι πως, παρόλο που μοιάζουν μεταξύ τους οι Ταναγραίες, δεν υπάρχουν ούτε δύο αγαλματάκια εντελώς ίδια.

Εγκυκλοπαιδικό λεξικό Ηλίου, τόμος 17ος, σ. 573 – 574 (διασκευή)

3

 

Οι κατασκευαστές ονομάζονταν «κοροπλάστες» και χρησιμοποιούσαν ξύλινα καλούπια, τα οποία πολλές φορές είχαν πρότυπο κάποιο πραγματικό πρόσωπο.

4

5

 

Πολλά σημαντικά μουσεία , όπως το Λούβρο, το Βρετανικό Μουσείο, το Αρχαιολογικό Μουσείο του Βερολίνου, το Μουσείο Ερμιτάζ της Αγίας Πετρούπολης, το Μουσείο Ελληνικής και Ρωμαϊκής Τέχνης της Αλεξάνδρειας φιλοξενούν συλλογές Ταναγραίων κορών.

Εργασία: ( κάνω μία από τις τρεις)

  • Επιλέγω μια Ταναγραία από τις εικόνες. Την περιγράφω, της δίνω ένα όνομα και γράφω μια σελίδα από το ημερολόγιό της!
  • Ταξιδεύω στον χρόνο και βρίσκομαι στην Θήβα, στο εργαστήρι ενός κοροπλάστη! Παρακολουθώ τη δουλειά του και του παίρνω μια συνέντευξη!
  • Βρίσκομαι στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Θήβας και ξαφνικά μια Ταναγραία βγαίνει από την προθήκη της και αρχίζει να μου μιλάει… Συνεχίζω τη συναρπαστική περιπέτεια!https: //www.mthv.gr/el/to-mouseio/genika/

Ο τσαλαπετεινός, ο κυρ- Έποπας

0

Συγγραφέας: ΜΟΥΡΑΤΙΑΝ ΖΑΜΠΕΛ | Κατηγορία ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΑΙ ΠΑΙΔΙ | , στις 14-05-2020

Εμείς τα πουλιά έτσι ζούμε. Ξέγνοιαστα και ευτυχισμένα. Πάμε όπου θέλουμε, τσιμπολογάμε από τα χωράφια και από τα δέντρα την τροφή μας χωρίς να χρειαζόμαστε λεφτά, τα σπίτια μας τα φτιάχνουμε μόνοι μας, για ρούχα έχουμε τζάμπα πολύχρωμα φτερά. Για αυτό ούτε ζηλεύουμε ο ένας τον άλλον, ούτε πολέμους κάνουμε. Τα πουλιά δεν φτιάχνουν πόλεις. Ζουν πότε εδώ και πότε εκεί, απάντησε ο κυρ- Έποπας, ο Τσαλαπετεινός.

Η χώρα των πουλιών, διασκευή από τους Όρνιθες, του Αριστοφάνη. ( Γιάννης Καλατζόπουλος, 2003, Εθνικό Θέατρο)

Οι όρνιθες, Θέατρο Τέχνης, 1975 Τα κοστούμια. Γιάννης Τσαρούχης

 

Στον σύνδεσμο που ακολουθεί μπορούμε να δούμε δέκα από τα ωραιότερα πουλιά της Ελλάδας.

10 από τα ομορφότερα ελληνικά πουλιά στην χώρα μας

Και στο βίντεο αυτό να δούμε και να ακούσουμε τα πουλιά!

 

Ας γνωρίσουμε καλύτερα τον Τσαλαπετεινό!

  1. Φτιάχνουμε μια αράχνη στο τετράδιό μας και  γράφουμε με κόκκινο χρώμα ό,τι παρατηρούμε στον Τσαλαπετεινό

 

2. Βλέπουμε το βίντεο για τον τσαλαπετεινό και συμπληρώνουμε με πράσινο χρώμα στην αράχνη μας τα νέα στοιχεία που παρατηρήσαμε.

3. Με μπλε χρώμα, γράφουμε ό,τι άλλο βρούμε για τον τσαλαπετεινό. Σημειώνουμε τις πηγές μας!

4. Μια ευκαιρία να ζωγραφίσουμε με οδηγίες έναν δικό μας τσαλαπετεινό !

η μαμά μου και εγώ

0

Συγγραφέας: ΜΟΥΡΑΤΙΑΝ ΖΑΜΠΕΛ | Κατηγορία ΜΟΥΣΕΙΟ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΗ | , στις 10-05-2020

Φερνάντο Μποτερό, μητέρα και παιδιά

Γουστάβος Κλιμτ, μαμά και παιδί

 

Πολλοί καλλιτέχνες έχουν ζωγραφίσει τη σχέση μαμάς και παιδιού. Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα της μαμάς,τη δεύτερη Κυριακή του Μάη,  ας ”παίξουμε” με μερικούς πίνακες ζωγραφικής.

Τι κοινό έχουν αυτοί οι πίνακες;…………………………………………………………………..

  • Επιλέγω έναν που μου κάνει μεγαλύτερη εντύπωση.
  • Στη συνέχεια, γράφω στο Α4 τετράδιο της γλώσσας, τον τίτλο και τον καλλιτέχνη.
  • Φτιάχνω μια κορνίζα και προσπαθώ να τον αντιγράψω.
  • Για ποιο λόγο τον διάλεξα;
  • Παρατηρώ και σημειώνω!
  1. Πόσα πρόσωπα έχει;
  2. Τι κάνουν;
  3. Ποια ώρα της ημέρας μπορεί να είναι;
  4. Πού βρίσκονται;
  5. Τι μπορεί να σκέφτονται;
  • Ξανακοιτώ όλα τα έργα τέχνης. Ποιο μπορεί να μοιάζει  περισσότερο με εμένα και τη μαμά μου;
  • Φτιάχνω ένα δικό μου έργο για να το χαρίσω στη μαμά μου!!!
  • Το φωτογραφίζω για να ανέβει στο blog μας!

………………………………………………………………………………………………………………………

 

ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ ΖΩΗ: ΙΑΚΩΒΙΔΗΣ!! Ο ΖΩΓΡΑΦΟΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ!!

Γιώργος Ιακωβίδης, Μητρική στοργή

Ημέρα της μητέρας: Μαίρη Κάσατ: η γυναίκα που ζωγράφισε τις ...Μαίρη Κασάτ, πρωινό στο κρεβάτι

Πάμπλο Πικάσο, Μητέρα και παιδί

Η Φρουτοπία ανήκει στα φρούτα της!

0

Συγγραφέας: ΜΟΥΡΑΤΙΑΝ ΖΑΜΠΕΛ | Κατηγορία Φιλαναγνωσία | , στις 30-04-2020

 

 

Η θρυλική Φρουτοπία δημιουργήθηκε το 1983 από τον  Ευγένιο Τριβιζά και τον σκιτσογράφο Νίκο Μαρουλάκη. 

 

Πώς γεννήθηκε η Φρουτοπία;

Η ιδέα της Φρουτοπίας προέκυψε έπειτα από τη συνεργασία του Ευγένιου Τριβιζά με το παιδικό περιοδικό «Το Ρόδι», όπου δημοσιεύθηκε μία συνέντευξη που πήρε ο συγγραφέας από ένα μήλο, το οποίο παραπονιόταν για την ευνοϊκή μεταχείριση των ροδιών από το περιοδικό. Ακολούθησαν και άλλες συνεντεύξεις με πολλά ακόμη φρούτα, ώστε δικαίως να γεννηθεί η ανάγκη να γραφτεί γι’ αυτά μια μοναδική ιστορία.

  • Ας συλλέξουμε στοιχεία για το ρόδι και τη ροδιά! Τι διαφορές έχει από το μήλο και τη μηλιά;

Τι είναι η Φρουτοπία;

Η Φρουτοπία είναι «μια χώρα μακρινή, μια πολιτεία φανταστική», που συνορεύει στα δυτικά με το Αβγατηγανιστάν, στα ανατολικά με το Πιπερού και στα βορειοδυτικά με τη Χώρα του Χασμουρητού.

  • Ας φτιάξουμε έναν φανταστικό χάρτη! Σχεδιάζω τη Φρουτοπία και τις χώρες με τις οποίες συνορεύει!

Η Φρουτοπία διαθέτει δική της κυβέρνηση, δική της αστυνομία, τη Φυστική Αστυνομία, μέχρι και ομάδες ποδοσφαίρου, την Κόκκινη Θύελλα, όπου αγωνίζονται κεράσια και παντζάρια και τον Πανκιτρινιακό, που απαρτίζεται από μπανάνες, λεμόνια και πεπόνια. Και όλοι οι ήρωες αγωνίζονται για την ανεξαρτησία τους, υψώνοντας το ανάστημά τους στους μανάβηδες και τις δύο μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες, τη Λεμονοστιφέν και την Κομποστάλ.

  • Τι άλλο μπορεί να έχει η Φρουτοπία; Ας φανταστούμε, πώς μπορεί να ήταν το σχολείο στην Φρουτοπία! ( γράφουμε μια παράγραφο για το σχολείο της Φρουτοπίας )

Η ιστορία της αρχίζει όταν εξαφανίζεται μυστηριωδώς ο Μανώλης ο μανάβης, γεγονός που δίνει στα φρούτα και τα λαχανικά την ευκαιρία να κάνουν την επανάστασή τους και να κηρύξουν την ανεξαρτησία τους. Εκλέγουν αντιπροσώπους σε διάφορα αξιώματα, ανακηρύσσουν αρχηγό τους τον Αιμίλιο το μήλο και οργανώνουν στρατό με επικεφαλής τον Φώντα, το Σκληρό Καρύδι, με στόχο να εμποδίσει την είσοδο άλλων μανάβηδων στη χώρα.

 

  • Πώς καταλαβαίνουμε αυτό το  σύνθημα που είναι γραμμένο σε έναν τοίχο της Φρουτοπίας;

Το μυστήριο της εξαφάνισης καλείται να λύσει ο «δαιμόνιος δημοσιογράφος» Πίκος Απίκος, απεσταλμένος της εφημερίδας Τρέχα Γύρευε, και ο αστυνομικός Κρυψίβουλος, που κυκλοφορεί όμως ινκόγκνιτο, μεταμφιεσμένος σε χαρτοσακούλα.

  • Ακούμε το τραγούδι της Φρουτοπίας!

 

 

Ας διαβάσουμε την Ιπτάμενη Σκάφη! Το δεύτερο ταξίδι του Πίκου Απίκου στην Φρουτοπία!

Ρουμ παπαρούμ παπαρούμ παπαρούνα…

0

Συγγραφέας: ΜΟΥΡΑΤΙΑΝ ΖΑΜΠΕΛ | Κατηγορία Φιλαναγνωσία | , στις 26-04-2020

Οι παπαρούνες λυγερές
  στον κάμπο σαν κοπέλες,
με πράσινα φορέματα
  και κόκκινες ομπρέλες.

Γεώργιος Δροσίνης, Σπίθες στη στάχτη, Eκδότης I.N. Σιδέρης, 1940

  • Γράφουμε ένα ποίημα ή ένα τραγούδι για την παπαρούνα.
  • Την παρατηρούμε πολύ καλά και σχεδιάζουμε μια δική μας σε ένα λευκό χαρτί. Τη χρωματίζουμε. 
  • Ονομάζουμε τα μέρης της (http://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/3587)
  • Ζωγραφίζουμε έναν κάμπο γεμάτο παπαρούνες. 
  • Συγκρίνουμε την παπαρούνα με ένα άλλο λουλούδι της επιλογής μας. Γράφουμε τις ομοιότητες και τις διαφορές στο τετράδιο Α4 της γλώσσας. 
  • Ρουμ παπαρούμ παπαρούμ παπαρούνα… πού το έχουμε ακούσει;

 

 

Δεν θέλω πια παρά να ζω έτσι όπως ένα δέντρο,
όπου θροΐζει ανάλαφρα σε πρωινό του Απρίλη
μεσ’ σ’ έναν κάμπο ειρηνικό, γεμάτον φως γαλάζιο
και παπαρούνες κόκκινες και άσπρο χαμομήλι.

Κώστας Ουράνης, Vita nuova

Το Πάσχα του Θεόφιλου

0

Συγγραφέας: ΜΟΥΡΑΤΙΑΝ ΖΑΜΠΕΛ | Κατηγορία ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΑΙ ΠΑΙΔΙ | , στις 13-04-2020

Καλό Πάσχα!                               #μένουμε σπίτι

Παρατηρούμε, πολύ καλά, τη ζωγραφιά του Θεόφιλου.

Καταγράφουμε, στο Α4 της γλώσσας, με μεγάλη λεπτομέρεια, ό,τι βλέπουμε. Στη συνέχεια, καταγράφουμε ό,τι μπορεί να ακούμε. Και στη συνέχεια ό,τι μπορεί να μυρίζουμε. Και ό,τι μπορεί να πιάναμε με τα χέρια μας.  Και ό,τι μπορεί να γευόμαστε.

Παρατηρούμε τον πίνακα με όλες μας τις αισθήσεις.

Δίνουμε τη δική μας ονομασία.

Πώς θα ήταν ο πίνακας, άραγε, αν ο Θεόφιλος ζωγράφιζε το Πάσχα του 2020; ( μπορούμε να ζωγραφίσουμε ή να περιγράψουμε με λόγια)

Ο Θεόφιλος Χατζημιχαήλ υπήρξε ένας εξαιρετικός Έλληνας λαϊκός ζωγράφος, που γεννήθηκε μεταξύ του 1868 και 1871 στη Βαρειά Μυτιλήνης και το 1934 έφυγε από τη ζωή μόνος και σχεδόν άγνωστος ακόμα. Ήταν το μεγαλύτερο από τα οκτώ παιδιά του Γαβριήλ και της Πηνελόπης Χατζημιχαήλ. Ο πατέρας του ήταν τσαγκάρης και η μητέρα του κόρη αγιογράφου. Ο «ζερβοκουτάλας», καθότι αριστερόχειρας, ο «μισακάτης», ο «αχμάκης», όπως τον αποκαλούσαν περιπαικτικά όσο ζούσε, έμελλε να αφήσει ισχυρό αποτύπωμα στην ιστορία της ελληνικής και όχι μόνο τέχνης.

 Ο Θεόφιλος με την τέχνη του απαθανάτισε θρύλους και παραδόσεις, καθημερινές στιγμές από την ελληνική πραγματικότητα με το μοναδικό του προσωπικό ύφος, που καθιστά τα έργα του από τα πλέον αναγνωρίσιμα της ελληνικής ζωγραφικής.

.

Αυγό ή αβγό;

0

Συγγραφέας: ΜΟΥΡΑΤΙΑΝ ΖΑΜΠΕΛ | Κατηγορία ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΑΙ ΠΑΙΔΙ | , στις 09-04-2020

  • Το αυγό, Γιάννης Τσαρούχης

     

    Αυγό ή αβγό; 

  • Τι είναι το αυγό;
  • Πώς λέγεται το αυγό σε άλλες γλώσσες;
  • Ποια ζώα γεννούν αυγά;
  • Ποια αυγά, συνήθως, τρώμε;
  • Φτιάχνουμε μια “αράχνη” για το αυγό; 
  • Περιγράφουμε ένα αυγό που έχουμε στο ψυγείο μας!
  • Πώς προτιμάμε να τρώμε το αυγό; Αγαπημένη συνταγή;
  • Σπάμε ένα ωμό αυγό και το παρατηρούμε. Καταγράφουμε τις παρατηρήσεις μας.
  • Βράζουμε ένα αυγό για 3λ.  Βράζουμε ένα αυγό για 13λ. Τι ομοιότητες και τι διαφορές παρατηρούμε; Τις καταγράφουμε
  • Βάζουμε ένα ωμό αυγό σε ένα ποτήρι με νερό. Τι συμβαίνει;
  • Βάζουμε ένα βρασμένο αυγό σε ένα ποτήρι. Τι συμβαίνει;
  • Πόσο μπορεί να ζυγίζει ένα αυγό κότας; ένα αυγό στρουθοκάμηλου; ένα αυγό φιδιού;
  • Τελικά η κότα γέννησε το αυγό ή το αυγό την κότα; Τι λέτε;
  • Βρίσκουμε σύνθετες λέξεις με το αυγό.
  • Φτιάχνουμε προβλήματα με αυγά, κότες και αυγοθήκες!
  • Ζωγραφίζουμε ένα αυγό με πρόσωπο. Φτιάχνουμε έναν ήρωα- αυγό. Του δίνουμε όνομα.
  • Πώς φτιάχνεται, άραγε, ένα μεγάλο σοκολατένιο αυγό;
  • Για ποιο λόγο βάφουμε (κόκκινα) τα αυγά το Πάσχα;
  • Πώς ξεκίνησε, άραγε, το έθιμο να τσουγκρίζουμε τα αυγά;
  • Άλλες ιδέες για να μοιραστούμε όλοι μαζί; (θα τις περιμένω για να γεμίσουμε με αυγο-ιδέες τη σελίδα!)    
  • εργασία της Ειρήνης Τσ.

    Η Ελ. στο κοτέτσι της γιαγιάς στην Άνδρο!

    το αυγό σε πολλές γλώσσες, εργασία της Ελ. Λου

  • τα αυγά της Γιώτας!
  • Ας πατήσουμε πάνω στον σύνδεσμο. Θα βρούμε μια καταπληκτική αφίσα με προτεινόμενα βιβλία σχετικά με τα αυγά και το Πάσχα! poster_eggs   

Τα εμβόλια

0

Συγγραφέας: ΜΟΥΡΑΤΙΑΝ ΖΑΜΠΕΛ | Κατηγορία ΒΙΒΛΙΟ ΚΑΙ ΠΑΙΔΙ | , στις 09-04-2020

 

Τι είναι το εμβόλιο;

Ποιος το ανακάλυψε;                  

Για ποιον λόγο γίνεται;

Εσύ, πόσα εμβόλια, έχεις κάνει;

Πώς νιώθεις όταν κάνεις ένα εμβόλιο;

Πώς φτιάχνεται, άραγε, ένα εμβόλιο;

 

Η Αθηνά διαβάζει το βιβλίο

“100 βήματα για την επιστήμη” της Lisa Jane Gillespie,

εκδόσεις Πατάκη και μοιράστηκε μαζί μας τη σελίδα με τα εμβόλια.

Το τηλέφωνο!

0

Συγγραφέας: ΜΟΥΡΑΤΙΑΝ ΖΑΜΠΕΛ | Κατηγορία ΜΟΥΣΕΙΟ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΗ | , στις 06-04-2020

τηλέφωνα από τη συλλογή  του ΝΟΗΣΙΣ https://www.noesis.edu.gr/

 

τηλέφωνο από τις συλλογές του Ελληνικού Παιδικού Μουσείου www.hcm.gr

Τι είναι το τηλέφωνο;

Δώστε έναν δικό σας ορισμό: ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Φτιάξτε το δικό σας τηλέφωνο από συσκευασίες που έχετε στο σπίτι.

Στη συνέχεια φωτογραφίστε την κατασκευή σας. Θα την περιμένω!

Θα δημιουργήσουμε το δικό μας Μουσείο: το Ψηφιακό  Μουσείο του Τηλεφώνου!

Τηλέφωνο Κατασκευή του Σάββα Κ.

 

Δείτε, τώρα,  το Μουσείο Τηλεπικοινωνιών του ΟΤΕ.

Μπορείτε να βρείτε μία ιστορία με αρχή, μέση αλλά χωρίς τέλος:

Την εξέλιξη των Τηλεπικοινωνιών από την εποχή της τηλεγραφίας μέχρι τη σύγχρονη εποχή της κινητής τηλεφωνίας και των δορυφορικών επικοινωνιών!

Καλή επίσκεψη!

https://www.otegroupmuseum.gr/portal

 

”Το τηλέφωνο”                                                     της Σταυρούλας Σ.

 

 

 

 

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση