Λαουτοπία

Περιπέτειες του ήχου, εντός και εκτός σχολείου

14 Δεκεμβρίου 2023
από ΞΥΠΟΛΥΤΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ
0 σχόλια

ΗΧΟΤΟΠΙΑ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ: Το γεωαρχαιολογικό- ηχοτοπικό περιβάλλον της Καλαμάτας στο Ανώτερο Πλειστόκαινο και το προϊστορικό «λιμάνι του Νέστορα»

Η παρακάτω εργασία ανακοινώθηκε από τον Ξυπόλυτο Ευάγγελο στο 5ο Συνέδριο Ακουστικής Οικολογίας “Ήχος, Βίωμα, Εκπαίδευση” στην Καλαμάτα στις 27- 30 Σεπτεμβρίου το 2018 

Περίληψη

Ο όρος «ηχοτοπίο του χρόνου», στην εργασία μας περιγράφει την μελέτη του ηχητικού περιβάλλοντος διαχρονικά, περιλαμβάνοντας εκφάνσεις του ήχου σε συνάρτηση με το χρόνο. Ένα «ηχοτοπίο του παρόντος», μπορεί να δημιουργηθεί, να βιωθεί, να καταγραφεί και να μελετηθεί, δεν συμβαίνει το ίδιο με το «ηχοτοπίο του παρελθόντος» και του «μέλλοντος», όπου η όποια έρευνα οφείλει να κινηθεί διεπιστημονικά, προκειμένου να φτάσει σε κάποια συμπεράσματα.

Η παρούσα εργασία εφαρμόζοντας τα μεθοδολογικά διεπιστημονικά εργαλεία της Γεωαρχαιολογίας και της Περιβαλλοντικής Αρχαιολογίας, μελετάει το παρελθοντικό ηχοτοπίο δύο περιοχών της Μεσσηνίας και το συγκρίνει με αυτό του παρόντος, διενεργώντας έτσι μια «ηχοανασκαφή». Οι περιοχές αυτές είναι το τεχνητό προϊστορικό λιμάνι στην περιοχή του Ρωμανού της Πύλου που χρονολογείται περίπου το 1.200 π.Χ και οι παλαιοακτές και παλιοβυθοί της ευρύτερης περιοχή Τούρλες και Καλαμίτσης βορειοανατολικά της Καλαμάτας που ορίζονται στον γεωλογικό χρονικό ορίζοντα του ανώτερου Πλειστόκαινου (130.000- 10.000 χρόνια πριν).

Οι δύο αυτές περιοχές, σε σχέση με το εξεταζόμενο παρελθόν, παρουσιάζουν σήμερα δραματικές αλλαγές στα γεωπεριβάλλοντα τους, γεγονός που αναπόφευκτα επέφεραν διαφοροποιήσεις και στα ηχοτοπία τους. Διασαφηνίζεται έτσι η άμεση συσχέτιση δύο σταθερών, του  γεωπεριβάλλοντος με το ηχοτοπίο, όπου όταν η μία από τις δύο μεταβληθεί, τότε αναπόφευκτα παρατηρούνται μεταβολές και στην άλλη.

Στην εργασία μας στοχεύουμε σε μια μεθοδολογία απτής- φυσικής «ανακάλυψης» του παρόντος ηχοτοπίου ενός τόπου, μέσα από την κατανόηση ενός παρελθοντικού ηχοτοπίου του ίδιου του τόπου. Αναπόφευκτα θα αναζητήσουμε ηχοτοπία του παρόντος που θα θυμίζουν τα «χαμένα» ηχοτοπία του παρελθόντος. Θα ανακαλύψουμε όμως και σημαντικές εξελίξεις στα ηχητικά τοπία, χρήσιμες για την ακουστική αλλά και την ευρύτερη αποτίμηση του σύγχρονου περιβάλλοντος.

Λέξεις Κλειδιά

Ηχοτοπίο, Ηχοτοπίο του Χρόνου, Ηχοανασκαφή, Γεωαρχαιολογία, Περιβαλλοντική Αρχαιολογία, Γεωπεριβάλλον,  Καλαμάτα, Μεσσηνία.

Συνεχίστε να διαβάζετε »

9 Απριλίου 2023
από ΞΥΠΟΛΥΤΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ
0 σχόλια

Ο Κόσμος των Αυτοσχέδιων Μουσικών Οργάνων και Ανακυκλωμένη Μουσική από Ηχογόνα Αντικείμενα

Ερευνητική Εργασία- Project
 ΜΟΥΣΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΛΑΜΙΑΣ

Ταξη: A1 – A2 Λυκείου

Σχολικό έτος: 2014-15

ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ: ΞΥΠΟΛΥΤΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ

 

ΠΡΟΛΟΓΟΣ

1Λ 1Το μάθημα της ερευνητικής εργασίας – Project της Α’ Λυκείου του Μουσικού Σχολείου Λαμίας ασχολήθηκε με την κατασκευή αυτοσχέδιων μουσικών οργάνων από φυσικά αλλά και βιομηχανικά υλικά. Τα πρώτο τμήμα της Α’ Λυκείου ανέλαβε την κατασκευή μουσικών οργάνων από φυσικά είτε από βιομηχανικά υλικά και ο τίτλος της εργασίας τους ήταν: «Ο Κόσμος των Αυτοσχέδιων Μουσικών Οργάνων». Το δεύτερο τμήμα ανέλαβε να ανακαλύψει τα ηχογόνα αντικείμενα που καθημερινά μας περιβάλουν αλλά μπορούν να χρησιμοποιηθούν για μουσικά όργανα με ή χωρίς καμιά προσαρμογή και ο τίτλος της εργασίας τους ήταν: «Ανακυκλωμένη Μουσική από Ηχογόνα Αντικείμενα».
Στην ερευνητική εργασία «Ο Κόσμος των Αυτοσχέδιων Μουσικών Οργάνων» προσεγγίστηκε μια διαφορετική πλευρά της μουσικής. Μέσα από την κατασκευή, την φαντασία, την δημιουργικότητα αλλά και το παίξιμο ανακαλύφθηκε βήμα προς βήμα η πορεία κάποιων καθημερινών ανακυκλώσιμων υλικών ώσπου να γίνουν μουσικά όργανα. Το μάθημα ήταν ένα πολυαισθητηριακό βίωμα που ξεκινούσε από την σύλληψη μιας ιδέας, στην κατασκευή της και τέλος στην μουσική εφαρμογή της με το παίξιμο του οργάνου.
Στην ερευνητική εργασία «Ανακυκλωμένη Μουσική από Ηχογόνα Αντικείμενα» προσεγγίστηκε η έννοια του ήχου, που μπορεί να παραχθεί από αντικείμενα που έχουν φτιαχτεί από τον άνθρωπο και προορίζονται για οποιαδήποτε δραστηριότητα εκτός της μουσικής ή της παραγωγής ήχου.

Συνεχίστε να διαβάζετε »

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων