25 Mαρτίου: Διπλή Γιορτή (βίντεο-παρουσίαση + sway)

Για τη φετινή μας διπλή γιορτή στις 25 του Μάρτη ετοίμασα μια πολύ σύντομη βίντεο- παρουσίαση, με λίγες πληροφορίες επιγραμματικά, σε ένα κείμενο με ομοιοκαταληξία (κάπως σαν στιχάκια απο ποίημα παιδιών) και σας το παρουσιάζω για όσους το βρουν χρήσιμο. 

Πατήστε εδω:

https://thaliaskinderstories.blogspot.com/2024/03/25martiouswayvideo.html

Συμμαζεύοντας την τάξη του Νηπιαγωγείου μας….

Μια πρόταση για το συμμάζεμα της τάξης, το οποίο δεν είναι απο τις αγαπημένες ασχολίες των παιδιών είναι η αλήθεια, μπορεί να γίνει πολύ διασκεδαστική διαδικασία με την παρακάτω ιδέα:

Συμμαζεύουμε την τάξη με το ρυθμικό πρόσταγμα:

”Συμμαζεύουμε και δεν παίζουμε

τα παιχνίδια στη σειρά, όλα τους να μπουν σωστά

πριν ο κύριος Τσαπατσούλης

μας τα κάνει αχταρμά….”’

και με το 1, 2, 3….τραγούδι! Θα προλάβουμε να τα έχουμε όλα έτοιμα πριν τελειώσει το τραγούδι;

Στίχοι:

Να ο Κύριος Τσαπατσούλης
τον γνωρίσαμε παιδιά
απ’τα βρώμικα τα πόδια
και τα αχτένιστα μαλλιά
απ’το βρώμικο το σπίτι
με τα άπλυτα χαλιά
τα σπασμένα παραθύρια
και βουνό τα χαρτικά
τις σκισμένες τις κουρτίνες
τις κουρτίνες λερωμένες είναι ο Κύριος Τσαπατσούλης Τσαπατσούλης παιδιά.
 Τσαπατσούλη,Τσαπατσούλη
 …………………..
Τσαπατσούλη,Τσαπατσούλη
…………………..
Δεν το ξέρει το σαπούνι
…………………..
Τσαπατσούλη,Τσαπατσούλη.
Θα μετρήσω ως τ’οχτώ
να’ναι το σπίτι καθαρό
να’ναι όλα γυαλισμένα
πάτωμα στο φτερό.
Ένα,δύο, τρία,τέσσερα,πέντε,έξι,εφτά,οχτώ.
Τσαπατσούλη,Τσαπατσούλη
…………………..
Τσαπατσούλη,Τσαπατσούλη
 …………………..
Θα μετρήσω ως τ’οχτώ να’ναι το σπίτι καθαρό
να’ναι όλα γυαλισμένα πάτωμα στο φτερό.
Ένα,δύο, τρία,τέσσερα,πέντε,έξι,εφτά,οχτώ.
Ότι πιάνει και ότι πίνει
 έχει πάντα δακτυλιές
απ’τα άπλυτα του χέρια
μένουνε παντού βρωμιές
μες το μπάνιο πεταμένες
οι πετσέτες οι παλιές
ο καθρέπτης ραγισμένος
και οι κολώνιες ανοιχτές
το σαπούνι πατημένο
και το αφρόλουτρο χυμένο
είναι ο Κύριος Τσαπατσούλης
Τσαπατσούλης παιδιά.
Τσαπατσούλη,Τσαπατσούλη
…………………..
Τσαπατσούλη,Τσαπατσούλη
 …………………..
Δεν το ξέρει το σαπούνι
…………………..
Τσαπατσούλη,Τσαπατσούλη.
Θα μετρήσω ως τ’οχτώ να’ναι το σπίτι καθαρό
 να’ναι όλα γυαλισμένα
πάτωμα στο φτερό.
 Ένα,δύο, τρία,τέσσερα,πέντε,έξι,εφτά,οχτώ.
Τσαπατσούλη,Τσαπατσούλη
…………………..
Τσαπατσούλη,Τσαπατσούλη
 …………………..
Θα μετρήσω ως τ’οχτώ
να’ναι το σπίτι καθαρό
 να’ναι όλα γυαλισμένα πάτωμα στο φτερό.

Πρόταση διδασκαλίας: Ανακαλύπτω τους κανόνες της τάξης!

Η θέσπιση κανόνων στο νηπιαγωγείο είναι ένα σημαντικό μέρος της διαχείρισης της τάξης και της προαγωγής ενός θετικού και ασφαλούς περιβάλλοντος για τα παιδιά. Εδώ είναι μια πρόταση διδασκαλίας για τη θέσπιση κανόνων στο νηπιαγωγείο σε μορφή sway:


Μετάβαση στο sway.office.com.

Η Σημασία της Ενσυναίσθησης στα Παιδιά Προσχολικής Ηλικίας

Η προσχολική ηλικία είναι ένα σημαντικό στάδιο στην ανάπτυξη των παιδιών, κατά το οποίο αρχίζουν να εξερευνούν τον κόσμο γύρω τους και να αναπτύσσουν τις κοινωνικές και συναισθηματικές τους δεξιότητες. Η ενσυναίσθηση, δηλαδή η ικανότητα να αντιλαμβάνεται και να κατανοεί τα συναισθήματα και τις ανάγκες των άλλων, αποτελεί ένα βασικό στοιχείο αυτής της φάσης της ανάπτυξης. Η ενσυναίσθηση έχει σημαντική επίδραση στην ανάπτυξη των προσωπικών, κοινωνικών και ακαδημαϊκών δεξιοτήτων των παιδιών κατά τη διάρκεια αυτής της φάσης.

Children playing with Campbell Kid dolls- ed2

“Children playing with Campbell Kid dolls- ed2” από exit78 διατίθεται με άδεια χρήσης CC pdm-1.0

 

Κύρια Στοιχεία της Ενσυναίσθησης:

  1. Αντίληψη των Συναισθημάτων: Κατά τη διάρκεια της προσχολικής ηλικίας, τα παιδιά αρχίζουν να αντιλαμβάνονται και να εκφράζουν τα δικά τους συναισθήματα, αλλά και να αντιλαμβάνονται τα συναισθήματα των άλλων.
  2. Ενσυναίσθηση στην Κοινωνική Αλληλεπίδραση: Η ενσυναίσθηση ενισχύει την ικανότητα των παιδιών να αλληλεπιδρούν με τους άλλους με σεβασμό και κατανόηση. Ενδυναμώνει την ικανότητά τους να συνεργάζονται, να μοιράζονται και να επιλύουν κοινά προβλήματα.
  3. Ανάπτυξη Συμπαθητικών Δεξιοτήτων: Η ενσυναίσθηση βοηθά τα παιδιά να αναπτύσσουν συμπαθητικές δεξιότητες, δηλαδή να δείχνουν ενδιαφέρον, φροντίδα και κατανόηση προς τους άλλους. Αυτή η ικανότητα είναι καίρια για τη δημιουργία θετικών και υγιών σχέσεων.
  4. Αντιμετώπιση Συναισθηματικών Δυσκολιών: Η ενσυναίσθηση βοηθά τα παιδιά να αντιμετωπίζουν τα δικά τους συναισθηματικά διλήμματα και δυσκολίες, αλλά και να προσφέρουν στήριξη στους άλλους που το χρειάζονται.

Stuffed animals at the automated check-in

“Stuffed animals at the automated check-in” από San José Public Library διατίθεται με άδεια χρήσης CC by-sa-2.0

Πώς Μπορούν Οι Γονείς και Οι Εκπαιδευτικοί να Υποστηρίξουν την Ενσυναίσθηση:

  1. Πρότυπο: Οι ενήλικες αποτελούν πρότυπα για τα παιδιά. Ο τρόπος που αντιμετωπίζουν τα συναισθήματα τους και των άλλων μπορεί να επηρεάσει τον τρόπο που τα παιδιά αναπτύσσουν την ενσυναίσθησή τους.
  2. Εμπειρίες Κοινωνικής Αλληλεπίδρασης: Οι ευκαιρίες για παιχνίδι και αλληλεπίδραση με άλλα παιδιά και ενήλικες διευρύνουν την κοινωνική τους ευαισθησία.
  3. Εκπαίδευση στην Αντίληψη των Συναισθημάτων: Οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί μπορούν να διδάξουν τα παιδιά να αναγνωρίζουν και να εκφράζουν τα συναισθήματα τους, καθώς και να αντιλαμβάνονται τα συναισθήματα των άλλων.
  4. Εμπειρίες συνεισφοράς: Ενθαρρύνετε τα παιδιά να βοηθούν τους άλλους, όπως το να βοηθούν συμμαθητές τους που έχουν ανάγκη.
  5. Ενδυνάμωση Συναισθηματικής Εκφραστικότητας: Βοηθήστε τα παιδιά να εκφράζουν τα συναισθήματά τους μέσω του λόγου, της τέχνης και του παιχνιδιού.

Συμπερασματικά, η ενσυναίσθηση αποτελεί σημαντικό κομμάτι της ανάπτυξης των παιδιών προσχολικής ηλικίας. Η ενσυναίσθηση ενισχύει τις κοινωνικές σχέσεις, βοηθά στην αντιμετώπιση συναισθηματικών δυσκολιών και προάγει την ανάπτυξη θετικών κοινωνικών δεξιοτήτων. Ο ρόλος των γονέων και των εκπαιδευτικών είναι κρίσιμος για την υποστήριξη και την ανάπτυξη αυτής της σημαντικής δεξιότητας στα παιδιά.

Πρόταση διδασκαλίας για την πρώτη μέρα στο σχολείο.

Η πρώτη μέρα στο νηπιαγωγείο είναι μια σημαντική στιγμή για κάθε παιδί και την οικογένειά του. Είναι ένα νέο κεφάλαιο στη ζωή τους, γεμάτο προκλήσεις, νέες φιλίες και ανακαλύψεις. Για να κάνουμε αυτήν τη μετάβαση ομαλή και θετική, είναι σημαντικό να δημιουργήσουμε ένα περιβάλλον ασφάλειας και εμπιστοσύνης για τα παιδιά μας. Και τίποτα δεν μπορεί να μεταδώσει το αίσθημα αυτό καλύτερα από ένα αγαπημένο παραμύθι, όπως το “A Kissing Hand” (Ένα φιλί στο χέρι), που θα μας βοηθήσει να ενώσουμε τα παιδιά με την ιδέα της αγάπης και της στήριξης, ακόμα και όταν δεν βρίσκονται δίπλα μας.

Ακολουθεί σε sway μια πρόταση διδασκαλίας για την πρώτη μέρα στο νηπιαγωγείο, με ανάπτυξη δραστηριοτήτων βασισμένες στο παραμύθι “A kissing hand” της Audrey Penn σε εικονογράφιση των Ruth E. Harper και Nancy M. Leak. Μπορείτε να αξιοποιήσετε το υλικό ελεύθερα. Καλή σχολική χρονιά σε όλους.

Πρώτη μέρα στο σχολείο.. Πρόταση διδασκαλίας. (office.com)

https://sway.office.com/GgwHxtuCN1UDqEH5

 

Παραδειγμα διδακτικής αξιοποίησης βιβλίου στο Νηπιαγωγείο

Βάσει προηγούμενου άρθρου για πως πως αξιοποιούνται τα βιβλία στο νηπιαγωγείο ακολουθεί μια παρουσίαση διδακτικής αξιοποίησης του βιβλίου “Πως να πιάσεις ένα αστέρι” του συγγραφέα Ολιβερ Τζέφερς (Original: ”How to catch a star” by Oliver Jeffers) . Μπορείτε να δείτε σε sway την παρουσίαση, εδώ: Διδακτική αξιοποίηση βιβλίου: Πως να πιάσεις ένα αστέρι (Ολιβερ Τζέφερς) How to catch a star by Oliver Jeffers (office.com)

 

Πως αξιοποιούμε τα βιβλία στο Νηπιαγωγείο.

Γενικές οδηγίες για την ανάγνωση οποιουδήποτε βιβλίου.

Παρατήρηση εικόνας εξωφύλλου.

Σε κάθε βιβλίο ξεκινάμε την “ανάγνωση” απο το εξώφυλλο. Αφήνουμε τα παιδιά να παρατηρήσουν το εξώφυλλο, ενώ με ανοικτού τύπου ερωτήσεις μπορούμε να καθοδηγήσουμε την παρατηρητικότητα και να ενεργοποιήσουμε την αναλυτική τους σκέψη.

Ενδεικτικές ερωτήσεις:

Τι βλέπεις σε αυτό το εξώφυλλο; Γιατί νομίζεις οτι θα μας μιλήσει αυτό το βιβλίο; Που πιστεύεις οτι διαδραματίζεται (που γίνεται) αυτή η ιστορία; ποιοι νομίζεις πως είναι οι πρωταγωνιστές; Τι νομίζεις οτι θα συμβεί; Που νομίζεις οτι γράφει τον τίτλο; Τι πιστεύεις οτι λέει;

Να σημειωθεί πως η διαδικασία της πρόβλεψης είναι πολύ σημαντική για τα παιδιά προσχολικής ηλικίας. Αναπτύσσεται η φαντασία τους, η γλωσσική τους ικανότητα και είναι ένας τρόπος εκαπίδευσης σε διαδικασίες διατύπωσης υποθέσεων και εξαγωγής συμπερασμάτων βάσει πληροφοριών.

Προσπαθούμε να βάλουμε τα παιδιά στο ρόλο του πρωταγωνιστή με κλειστου και ανοικτού τύπου ερωτησεις (πχ έχεις δει ποτέ γορίλα απο κοντά, ταξίδεψες ποτέ με τρένο; έχεις δει αερόστατο; Πως νομίζεις οτι θα ένιωθες εάν είχες για φίλο σου μια πάπια) βασισμένες στις πληροφορίες που αντλούμε απο την εικονογράφηση του βιβλίου.

Κατόπιν περνάμε στα βασικά σημεία του εξωφύλλου.

  • Τίτλος
  • Συγγραφέας
  • Εικονογράφος
  • Εκδόσεις

Η συζήτηση τώρα περιστρέφεται στα βασικά σημεία του βιβλίου. Έχει προηγηθεί η εξήγηση του βασικού λεξιλογίου (συγγραφέας/ εικονογράφος κλπ) . Παρέχουμε τις πληροφορίες: Ποιος έχει γράψει το βιβλίο, ποιος το έχει εικονογραφήσει, ποιον τίτλο του έχει δώσει και απο ποιον εκδοτικό οίκο κυκλοφορεί. Στο σημείο αυτό θα επιστρέψουμε μετά την την πρώτη ανάγνωση του βιβλίου, όπου το παιδί θα μπορούσε να δώσει έναν εναλλακτικό τίτλο κλπ.

Ακολουθεί η αναθεώρηση των αρχικών εκτιμήσεων των παιδιών. Αφού διαβάσουμε δηλαδή τον τίτλο, ξαναζητάμε απο τα παιδιά να μας πουν τις απόψεις τους για το περιεχόμενο του βιβλίου και τις προβλέψεις τους για την εξέλιξη της ιστορίας.

* Ένα βημα παραπέρα, για τους πιο εκπαιδευμένους μικρούς αναγνώστες: Δίνουμε σε ένα παιδί το βιβλίο να το ξεφυλλίσει και να το διηγηθεί, δηλαδή να “μαντέψει” και να περιγράψει με το δικό του τρόπο την ιστορία, μέσα απο τις εικόνες της.

Children's books

“Children’s books” από zetson διατίθεται με άδεια χρήσης CC by-nc-sa-2.0

Η ανάγνωση ενός βιβλίου/ ιστορίας / παραμυθιού μπορεί να γίνει:

α) Με μη – διακοπτόμενη αφήγηση. Ο αφηγητής διαβάζει το βιβλίο, φροντίζοντας να δείχνει καθαρά τις εικόνες στα παιδιά. Η χρήση διαφορετικής έντασης της φωνής, η αλλαγή φωνής για τους χαρακτήρες και τα στοιχεία ενθουσιασμού και αποτύπωσης οποιουδήποτε συναισθήματος των πρωταγωνιστών, βοηθούν τη διατήρηση της προσοχής των παιδιών.

β) Με διακοπτόμενη αφήγηση. Ο αφηγητής χρησιμοποιώντας τα παραπάνω στοιχεία (αλλαγή φωνής, καθαρές εικόνες κλπ), μπορεί να σταματά ανα τακτά χρονικά διαστήματα και όπου εκείνος κρίνει, ωστε να θέτει ερωτήσεις στα παιδιά . Οι ερωτήσεις μπορεί να εστιάζουν σε στοιχεία της εικονογράφησης (πχ τι κρατάει ο Μίλτος παιδιά; Που κρύφτηκε το σκυλάκι, το βλέπετε;). Μπορεί να είναι ερωτήσεις πρόβλεψης (τι νομίζετε οτι θα γίνει στη συνέχεια; το κόλπο σκέφτηκε ο πρωταγωνιστής κλπ), ή ακόμα και ερωτήσεις που δίνουν στα παιδιά το περιθώριο ανάπτυξης συλλογισμού (πχ τι θα έκανες εσύ αν έβρισκες μια γατούλα επάνω στο δέντρο όπως ο πρωταγωνιστής;). Σε ορισμένες περιπτώσης η διακοπή της αφήγησης χρειάζεται για την επεξήγηση κάποιου στοιχείου (μιας λέξης ή εικόνας που τα παιδιά δε γνωρίζουν, δεν έχουν ξαναδεί).

Επεξεργασία Νοημάτων

1. Ερωταπαντήσεις:

Μόλις ολοκληρωθεί η ανάγνωση του βιβλίου ξεκινά η νοηματική του επεξεργασία. Θέτουμε ερωτήσεις στα παιδιά, κλειστού και ανοικτού τύπου, ωστε να κάνουμε μια μικρή επανάληψη/ περίληψη της ιστορίας που μόλις διαβάσαμε. Τα παιδιά μέσα απο συζητήσεις ουσιαστικά αναδομούν τα γεγονότα της ιστορίας συμπληρώνοντας ο ένας τον άλλο.

Ενδεικτικές ερωτήσεις: (τι, ποιος, που, πότε, γιατί, ποια ήταν τα κίνητρα κλπ) Σας άρεσε η ιστορία, τι σας άρεσε πιο πολύ; Τι θα κάνατε στη θέση του πρωταγωνιστή; πως νομίζετε οτι ένιωθε ο τάδε χαρακτήρας; γιατί νομίζετε οτι έκανε αυτήν την πράξη ο τάδε; τι λέτε να ένιωσε απο την πράξη του α ο β χαρακτήρας; Τι θα λέγατε στην τάδε να κάνει αν σας ζητούσε βοήθεια για το πρόβλημά της; Ποιο ήταν το στοιχείο εκείνο που βοήθησε στην επίλυση του προβλήματος; τι άλλο θα μπορούσαμε να κάνουμε;

2. Νόημα

Σε κάθε παραμύθι μπορούμε να εξάγουμε μόνοι ή μαζί με τα παιδιά το κύριο νόημα της ιστορίας (πχ η αξία της φιλίας, η αγάπη, η συνεργασία κλπ).

3. Αναδιήγηση.

Τα παιδιά με το δικο τους τρόπου αναδιηγούνται την ιστορία με τη δική μας βοήθεια (πχ τι έγινε πρώτα, μετά, στη συνέχεια, ποιος βοήθησε, τι σκέφτηκαν κλπ). Σε αυτό το σημείο για τους πιο έμπειρους μαθητές μπορούμε να προσθέσουμε και νέο λεξιλόγιο.

Δραστηριότητες επέκτασης

  1. Ζωγραφική

τα παιδιά αποτυπώνουν με τη ζωγραφική τους είτε το αγαπημένο τους κομμάτι απο την ιστορία, είτε κάτι συγκεκριμένο που θα τους ζητήσουμε.

2. Δραματοποίηση – θεατρική αναπαράσταση

Παίζουμε την ιστορία σαν σε παράσταση. Αναλαμβάνουμε ρόλους και αναπαράγουμε κάποιες σκηνές της ιστορίας. Μπορεί να γίνει με αυτοσχέδιο λόγο ή με την εκμάθηση βασικών φράσεων -κλειδιά, ή ακόμα και με την επανάληψη φράσεων μέσα απο το βιβλίο με τη βοληθεια του εκπαιδευτικού.

3. Δραματοποίηση – κουκλοθέατρο.

Τα παιδιά κατασκευάζουν με απλά υλικά τις κούκλες πρωταγωνιστές και τις παίζουν σαν σε κουκλοθέατρο, ή μπορούν ακόμα να σχεδιάσουν και τα σκηνικά και να οργανώσουν μια ολοκληρωμένη εμπειρία κουκλοθεάτρου.

4. Συνέντευξη με έναν ήρωα.

τα παιδιά παίρνουν το ρόλο του δημοσιογράφου και σκέφτονται και καταγράφουν με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού τις ερωτήσεις που θα έκαναν στον ήρωα που έχουν επιλέξει. Μετα την καταγραφή μπορούμε είτε να κάνουμε υποθέσεις για το τι θα μας απαντήσει, είτε να τις στείλουμε σαν γράμμα στον ήρωα κ εκείνος θα μας απαντήσει (με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού) σε επόμενο χρόνο.

5. Γράμμα σε έναν ήρωα.

Οι μαθητές σκέφτονται και αποτυπώνουν με τη βοήθεια του δασκάλου σε ένα γράμμα ερωτήσει προς έναν ήρωα, ή δικές τους λύσεις/ προτάσεις στο πρόβλημα του πρωταγωνιστή της ιστορίας. Εναλλακτικά μπορεί το γράμμα να έχει πληροφορίες που συγκεντρωσαν τα παιδιά για ένα θέμα (πχ που πηγαίνει ο ήλιος το βράδυ κλπ), φωτογραφίες απο κατασκευές που έφτιαξαν τα παιδιά με βάση την ιστορία.

6. Αλλαγή τίτλου.

Τα παιδιά σκέφτονται και αποφασίζουν έναν εναλλακτικό τίτλο για την ιστορία που διαβάσαμε, αναλαμβάνουν και την εικονογράφηση του νέου εξψφύλου – γραφή νέου τίτλου.

7. Αλλαγή οπτικής.

Τα παιδιά με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού προσπαθούν να αναδιηγηθούν την ίδια ιστορία, αλλα απο την πλευρά κάποιου άλλου πρωταγωνιστή. Για παράδειγμα, την ιστορία της κοκκινοσκουφίτσας απο την πλευρά του λύκου, της γιαγιάς, του κυνηγού ή της μητέρας της κοκκινοσκουφίτσας. Αυτό μπορεί να επιτευχθει με ερωτήσεις καθοδήγησης του εκπαιδευτικού (για παράδειγμα τι νομίζετε πως σκεφτόταν ο τάδε, πως ένιωθε, γιατι λέτε να ήταν θυμωμένος, ή χαρούμενος κλπ) σε σημεία κλειδιά της ιστορίας. Με ερωτήσεις ο εκπαιδευτικός προσπαθεί να βάλει τα παιδιά στη θέση του συγκεκριμένου ήρωα και να αναζητήσουν κίνητρα ή τυχόν γεγονότα που οδήγησαν στη συγκεκριμένη εξέλιξη της ιστορίας.

8. Διαφερετικό τέλος.

Μπορεί να γίνει είτε όταν έχει ολοκληρωθεί η ανάγνωση, είτε όταν έχοντας σταματήσει στο σημείο πριν την επίλυση/ολοκλήρωση της ιστορίας ζητηθεί απο τον εκπαιδευτικό.

Τα παιδιά αναπτύσσουν τις ιδέες τους σχετικά με την έκβαση της ιστορίας βάσει γεγονότων ή προβλέψεων. Μπορούμε να καταγράψουμε το τέλος και να ψηφίσουμε ποιο τέλος μας αρέσει. Μπορούμε εναλλακτικά να στείλουμε το δικό μας τέλος στον πρωταγωνιστή που επιλέξαμε/ είτε και στον ίδιο το συγγραφέα.

Βάσει του εκάστοτε βιβλίου που έχετε επιλέξει, μπορούν να αναδυθούν πολλές περισσότερες δραστηριότητες απο τα παιδιά.

Στον παρακάτω σύνδεσμο θα βρείτε σε sway την παρουσίασητου τρόπου αξιοποίησης των βιβλίων στο Νηπιαγωγείο.

Πως αξιοποιούμε τα βιβλία στο Νηπιαγωγείο. (office.com)

Καλή επιτυχία.

 

Η Σημασία της Οριοθέτησης και των Κανόνων στο Σπίτι: Οδηγός για Γονείς παιδιών Προσχολικής Ηλικίας

Όταν έχουμε παιδιά προσχολικής ηλικίας, είναι σημαντικό να θέσουμε σαφείς οριοθετήσεις και να εφαρμόζουμε κανόνες στο σπίτι. Αν και μπορεί να φανεί δύσκολο ή περίπλοκο, η οριοθέτηση και οι κανόνες αποτελούν ένα αναγκαίο εργαλείο για την υγιή ανάπτυξη και την ευεξία των παιδιών μας. Σε αυτό το άρθρο, θα εξετάσουμε τη σημασία της οριοθέτησης και θα προτείνουμε μερικές συμβουλές για τη δημιουργία αποτελεσματικών κανόνων στο σπίτι.

Untitled design 2

Γιατί είναι σημαντική η οριοθέτηση;

Η οριοθέτηση στο σπίτι βοηθά τα παιδιά να αναπτύξουν αίσθημα ασφάλειας και δομής. Τους βοηθά να κατανοήσουν τις αναμενόμενες συμπεριφορές και τους δίνει καθοδήγηση σχετικά με το τι είναι αποδεκτό και το τι όχι. Επιπλέον, η οριοθέτηση ενισχύει την αυτοπεποίθηση των παιδιών, καθώς τους δίνει την ευκαιρία να αναπτύξουν αίσθημα ελέγχου και αυτοδιάθεσης στο περιβάλλον τους.

Πώς μπορούμε να ορίσουμε αποτελεσματικούς κανόνες;

Συμμετοχή στην ανάπτυξή τους: Μια αποτελεσματική προσέγγιση είναι να εμπλέκουμε τα παιδιά στη διαδικασία καθορισμού των κανόνων. Αυτό τους δίνει την ευκαιρία να εκφράσουν τις απόψεις τους και να αισθανθούν μέρος της διαδικασίας, αυξάνοντας έτσι τη συνεργασία και την αίσθηση ευθύνης. Συζητήστε μαζί τους και αφήστε τα να διατυπώσουν τις ιδέες και σκέψεις τους.

Σαφής και απλή διατύπωση: Οι κανόνες πρέπει να διατυπώνονται με απλά και κατανοητά λόγια για τα παιδιά. Χρησιμοποιήστε σύντομες και σαφείς φράσεις που να περιγράφουν την αναμενόμενη συμπεριφορά και τα όρια.

Συνέπεια: Είναι σημαντικό να είμαστε συνεπείς στην εφαρμογή των κανόνων. Τα παιδιά χρειάζονται συνέπεια για να κατανοήσουν ότι οι κανόνες έχουν σημασία και θα επιβληθούν.

Θετική ενίσχυση: Επιβραβεύστε την τήρηση των κανόνων με θετικό τρόπο. Επαινέστε τα παιδιά όταν συμμορφώνονταιμε τους κανόνες και αναγνωρίστε την προσπάθειά τους. Αυτό ενισχύει τη θετική συμπεριφορά και ενθαρρύνει τη συνεχή συμμόρφωση με τους κανόνες.

Γίνετε παράδειγμα και Πρότυπο: Είμαστε το πρότυπο για τα παιδιά μας. Οι δράσεις και η συμπεριφορά μας επηρεάζουν τον τρόπο που τα παιδιά αντιλαμβάνονται και συμμορφώνονται με τους κανόνες. Πρέπει να δείξουμε συνέπεια και να τηρούμε τους ίδιους κανόνες που ζητούμε και από τα παιδιά μας.

Εξηγήσεις και συζητήσεις: Όταν εφαρμόζουμε κανόνες, είναι σημαντικό να εξηγούμε στα παιδιά τον λόγο πίσω από αυτούς. Συζητήστε με τα παιδιά για τις αναμενόμενες συμπεριφορές, τις συνέπειες της μη συμμόρφωσης και το πώς οι κανόνες συμβάλλουν στην ασφάλεια και την ευημερία τους.

Ευέλικτοι κανόνες: Κάποιες φορές, μπορεί να υπάρχουν ιδιαίτερες περιστάσεις που απαιτούν ευελιξία. Είναι σημαντικό να αντιμετωπίζουμε την κάθε κατάσταση μεμονωμένα και να προσαρμόζουμε τους κανόνες ανάλογα.

Untitled design 3

Με τη σωστή οριοθέτηση και την εφαρμογή αποτελεσματικών κανόνων, μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά να αναπτύξουν αίσθημα ασφάλειας, αυτοπεποίθησης και αυτοέλεγχο. Επιπλέον, οι κανόνες συμβάλλουν στη δημιουργία ενός θετικού κλίματος στο σπίτι και προάγουν την ευαισθητοποίηση των παιδιών σε κοινωνικές και ηθικές αξίες.

Θυμηθείτε ότι οι κανόνες πρέπει να είναι δίκαιοι, σαφείς και λογικοί για την ηλικία και τις ανάγκες των παιδιών σας. Η επικοινωνία, η συνέπεια και η ευαισθησία στο περιβάλλον του παιδιού είναι καθοριστικοί παράγοντες για την αποτελεσματική οριοθέτηση και την υγιή ανάπτυξή του.

Η Σημασία του Παιχνιδιού στην Προσχολική Ηλικία και η Σχέση του με την Ακαδημαϊκή Επιτυχία στο Μέλλον

Η προσχολική ηλικία αποτελεί μια περίοδο ουσιαστικής ανάπτυξης και εκμάθησης για τα παιδιά. Ένα από τα σημαντικότερα στοιχεία αυτής της φάσης είναι το παιχνίδι. Το παιχνίδι δεν είναι απλά μια αναποφεύκτη δραστηριότητα της παιδικής ηλικίας, αλλά έχει κρίσιμη σημασία για την ακαδημαϊκή επιτυχία των παιδιών στο μέλλον. Στο παρόν άρθρο, θα περιγράψουμε μερικά απο τα οφέλη  του παιχνιδιού στην προσχολική ηλικία και πώς σχετίζονται με την ακαδημαϊκή επιτυχία των παιδιών στη συνέχεια της εκπαίδευσής τους.

Finger face having an idea

“Finger face having an idea” από Tsahi Levent-Levi διατίθεται με άδεια χρήσης CC by-2.0

 

Γνώσεις και δεξιότητες: Το παιχνίδι στην προσχολική ηλικία παρέχει στα παιδιά την ευκαιρία να αναπτύξουν τις γνώσεις και τις δεξιότητες τους μέσα από την πρακτική. Μέσω του παιχνιδιού, τα παιδιά εξασκούνται στην αντίληψη, την κατανόηση των αριθμών, την ανάγνωση, τη γραφή και πολλές άλλες βασικές δεξιότητες που είναι απαραίτητες για την ακαδημαϊκή πρόοδο.

 

Κοινωνική Αλληλεπίδραση: Το παιχνίδι δίνει στα παιδιά τη δυνατότητα να αλληλεπιδρούν με άλλα παιδιά, να αναπτύσσουν κοινωνικές δεξιότητες, να μάθουν να συνεργάζονται και να επικοινωνούν. Αυτές οι κοινωνικές δεξιότητες είναι ουσιαστικές για την επιτυχία των παιδιών στο μέλλον, καθώς ο ακαδημαϊκός κόσμος απαιτεί συχνή συνεργασία και αλληλεπίδραση.

DALL·E 2023 06 26 00.15.40 photograph high resolution of kids co opperatively create lego robot

Επίλυση Προβλημάτων: Το παιχνίδι παρέχει στα παιδιά την ευκαιρία να αντιμετωπίσουν προβλήματα και να τα επιλύσουν με διάφορους τρόπους. Αυτή η ικανότητα είναι σημαντική για την ακαδημαϊκή επιτυχία, καθώς τα παιδιά πρέπει να είναι σε θέση να αντιμετωπίζουν προκλήσεις και να βρίσκουν δημιουργικές λύσεις.

DALL·E 2023 06 26 00.19.38 photograph high resolution of kids who co opperatively build a farm with play dough

Φαντασία και Δημιουργικότητα: Το παιχνίδι προωθεί τη φαντασία και τη δημιουργικότητα των παιδιών. Αυτή η ικανότητα είναι σημαντική για την ακαδημαϊκή επιτυχία, καθώς οι παιδαγωγικές διαδικασίες ενθαρρύνουν την καινοτομία, την πρωτοτυπία και την ανάπτυξη νέων ιδεών.

 

Αυτοεκτίμηση και Αυτοπεποίθηση: Το παιχνίδι δίνει στα παιδιά την ευκαιρία να ανακαλύψουν τις δυνατότητές τους και να αναπτύξουν αυτοπεποίθηση. Η αυτοεκτίμηση και η αυτοπεποίθηση είναι σημαντικές για την ακαδημαϊκή επίδοση, καθώς τα παιδιά που έχουν θετική αντίληψη για τον εαυτό τους τείνουν να έχουν μεγαλύτερη προσπάθεια και επιτυχία στη σχολική τους πορεία.

 

Συμπέρασμα:

Το παιχνίδι αποτελεί κρίσιμο στοιχείο στην προσχολική ηλικία και έχει σημαντική επίδραση στην ακαδημαϊκή επιτυχία των παιδιών στο μέλλον. Πέρα από τη διασκέδαση και τη χαρά που προσφέρει, το παιχνίδι αναπτύσσει βασικές δεξιότητες, ενισχύει την κοινωνική αλληλεπίδραση, ενθαρρύνει τη φαντασία και τη δημιουργικότητα, ενώ επίσης συμβάλλει στην αυτοεκτίμηση και την αυτοπεποίθηση των παιδιών. Είναι σημαντικό να αναγνωρίσουμε και να υποστηρίξουμε τον ρόλο του παιχνιδιού στην ακαδημαϊκή προετοιμασία των παιδιών, δίνοντας έμφαση στην προώθηση μιας ισορροπημένης εκπαιδευτικής προσέγγισης που συνδυάζει το παιχνίδι με την ακαδημαϊκή μάθηση.