Προσωπογραφίες και αυτοπροσωπογραφίες

Τον μήνα αυτό ασχοληθήκαμε με την ενότητα “Είμαστε διαφορετικοί αλλά και μοναδικοί” στα πλαίσια του προγράμματος “Βήματα για τη ζωή”.

Στη διάρκεια της επεξεργασίας αυτής της ενότητας πραγματοποιήθηκε η δραστηριότητα “Ποιος είμαι; Πώς μοιάζω;”. Δόθηκε η προτροπή στα παιδιά να κοιτάξουν ένα -ένα με τη σειρά μέσα σε ένα “μαγικό κουτί”. Τονίστηκε ότι θα δουν στο εσωτερικό του κάτι μοναδικό, αλλά δεν θα το φανερώσουν μέχρι να το δουν όλοι. (Το κουτί ήταν στολισμένο και περιείχε στο εσωτερικό του έναν καθρέφτη). Τα παιδιά με μεγάλη χαρά αλλά και υπομονή, στο τέλος φανέρωσαν ότι είδαν στο κουτί τον μοναδικό εαυτό τους.  [Πηγές: 1. Friedrich, Η. (2000). Επικοινωνία στο Νηπιαγωγείο, Τα παιδιά ως ακροατές και ομιλητές (Επιμέλεια Κ. Χρυσαφίδης, μτφρ. Ε. Νούσια). Αθήνα: Τυπωθήτω, 2.Κουρμούση, Ν. (2013). Βήματα για τη ζωή. Αθήνα: Σοκόλη – Κουλεδάκη)]

Στη συνέχεια παρουσιάστηκαν στα παιδιά εικόνες με πορτρέτα. Επισημάνθηκε ότι αποκαλούμε πορτρέτο ή προσωπογραφία τη ζωγραφική ή γλυπτική αναπαράσταση ή φωτογραφική απεικόνιση του ανθρώπου. Πρόθεση του καλλιτέχνη είναι να εμφανίσει την εξωτερική μορφή, την προσωπικότητα, ακόμα και τη διάθεση του ατόμου. Τα πορτρέτα απεικονίζουν συνήθως μόνο το πρόσωπο, ενώ στην περίπτωση που ο καλλιτέχνης επιλέξει να αποτυπώσει ολόκληρη τη μορφή μιλάμε για ολόσωμο πορτρέτο. [Πηγές: 1. Προσωπογραφία στο Βικιλεξικό 2.Portrait από την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια Wikipedia 3.Χρυσοπούλου, Α. (2006). Εκπαιδευτικό υλικό για την Α΄, Β΄ τάξη και την προσχολική ηλικία. Θεσσαλονίκη: Τελλόγλειο Ίδρυμα.]

Με αφορμή τις παραπάνω δραστηριότητες δόθηκε η προτροπή στα παιδιά να δημιουργήσουν το δικό τους πορτρέτο, δηλαδή την αυτοπροσωπογραφία τους. (Αυτοπροσωπογραφία είναι μια αναπαράσταση ενός καλλιτέχνη, που, ζωγράφισε τον εαυτό του, φωτογραφήθηκε, ή δημιούργησε ένα γλυπτό. [Πηγή: Self-portrait από την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια Wikipedia]).

Συμβουλευόμενα πάντα το “μαγικό κουτί”, παρατήρησαν τον μοναδικό εαυτό τους και τα χαρακτηριστικά τους. Ζωγράφισαν με λαδοπαστέλ το πρόσωπό τους ή ολόκληρο το σώμα τους, όσα παιδιά διάλεξαν να κάνουν ολόσωμη προσωπογραφία.

Αντίγραφο από IMG_7233

Τις επόμενες ημέρες τα παιδιά σε ομάδες ζωγράφισαν στο καβαλέτο με τέμπερες το χρώμα του δέρματός τους, αφού πρώτα παρατήρησαν το πρόσωπό τους στον καθρέφτη.

Αντίγραφο από IMG_7266

Τις τελευταίες ημέρες τα παιδιά άρχισαν να ζωγραφίζουν με τέμπερες το φόντο που υπάρχει πίσω από την προσωπογραφία τους.