Τα μαγικά κλειδιά των παραμυθιών

5 Απριλίου 2017

Τη φετινή σχολική χρονιά τα παιδιά του τμήματος 1 του 9ου νηπιαγωγείου Ελευθερίου – Κορδελιού συμμετέχουν στο πολιτιστικό πρόγραμμα σχολικών δραστηριοτήτων «Τα μαγικά κλειδιά των παραμυθιών» που σχεδιάσθηκε από τη νηπιαγωγό του τμήματος. Πηγή έμπνευσης για το συγκεκριμένο πρόγραμμα υπήρξε το άρθρο της Νικητάκη Ζωής, Τα παραμύθια και η επίδρασή τους στα 8 είδη νοημοσύνης του παιδιού (μπορείτε να το δείτε εδώ). Βασικός στόχος του προγράμματος  είναι να αναπτύξουν τα παιδιά όλα τα είδη νοημοσύνης, μέσω πολλαπλών ερεθισμάτων από την επαφή τους με τα παραμύθια.

Εκτός από τις αντίστοιχες δραστηριότητες στην τάξη, όπως είχε προγραμματιστεί τα παιδιά στο πλαίσιο της λειτουργίας της δανειστικής βιβλιοθήκης άρχισαν να δανείζονται τα «Μαγικά κλειδιά των παραμυθιών» στο σπίτι τους. Σε συνεργασία με τους γονείς τους, ακολουθώντας την προσέγγιση των «μαγικών κλειδιών των παραμυθιών» (οδηγίες και υλικά που εμπεριέχονται σε αντίστοιχο φάκελο), άρχισαν να μας αποκαλύπτουν τις καταπληκτικές δημιουργίες τους.

Ανοίγουμε λοιπόν το παράθυρο για να δείτε τις εξερευνήσεις τους.

«Το μαγικό κλειδί της κίνησης»: εδώ

Ένα τραγούδι, πολλά σχολεία, ένας κόσμος!

28 Μαρτίου 2017

Παγκόσμια Εβδομάδα Δράσης 2017 της Actionaid

Μία εκστρατεία από μαθητές όλου του κόσμου… για τα παιδιά όλου του κόσμου!

Πληροφορίες στον ιστότοπο της Αctionaid θα βρείτε εδώ και το αντίστοιχο εκπαιδευτικό υλικό εδώ. Στο υλικό αυτό συμπεριλαμβάνεται και το παραμύθι που προσεγγίσαμε αυτές τις ημέρες στην τάξη «Ο Μαχντί και ο χαρταετός όλου του κόσμου». Ο Eric Herbette (από το El Sistema) δημιούργησε το παραμύθι πάνω στο οποίο βασίστηκε η κεντρική δράση της Actionaid για φέτος. Ο διεθνούς φήμης συνθέτης Julien Jοubert έντυσε το παραμύθι με τη δική του πρωτότυπη μουσική.


Προτάσεις διδακτικής αξιοποίησης μπορείτε να δείτε στον σύνδεσμο: http://taniamanesi-kourou.blogspot.gr/2017/03/actionaid-2017-flipbook-125.html του ιστότοπου http://taniamanesi-kourou.blogspot.gr/.

Υλικό σχετικό με τα ανθρώπινα δικαιώματα καθώς και ειδικότερα με το δικαίωμα στην εκπαίδευση μπορείτε να δείτε στους παρακάτω συνδέσμους:

 

 

 

 

Ελεύθεροι Πολιορκημένοι

21 Μαρτίου 2017

Δείτε παλιότερο άρθρο εδώ

«Η τρελή Αποκριά»

22 Φεβρουαρίου 2017

Η τρελή Αποκριά

Να παιδιά το καρναβάλι να η τρελή Αποκριά,
στο χορό μικροί μεγάλοι, νέοι γέροι και παιδιά.

Ραμ πα πα, ραμ πα πα, ραμ πα, ραμ πα, ραμ πα πα

Ραμ πα πα, ραμ πα πα, ραμ πα, ραμ πα, ραμ πα πα. Χέι!

Μάγισσες και μπαλαρίνες, καουμπόη κα Ζορρό,
κομφετί και σερπαντίνες, γλέντι και τρελό χορό.

Ραμ πα πα, ραμ πα πα, ραμ πα, ραμ πα, ραμ πα πα

Ραμ πα πα, ραμ πα πα, ραμ πα, ραμ πα, ραμ πα παα. Χέι!

Πόλκα, βαλς και ταραντέλα μύρια χρώματα τρελά,
ρούχα μάσκες και καπέλα, γέλιο κέφι και χαρά.

Ραμ πα πα, ραμ πα πα, ραμ πα, ραμ πα, ραμ πα πα

Ραμ πα πα, ραμ πα πα, ραμ πα, ραμ πα, ραμ πα παα. Χέι!

Η Πόλκα είναι ένας εύθυμος, ζωντανός χορός με καταγωγή από την κεντρική Ευρώπη, από την Τσεχία, που διαδόθηκε ιδιαίτερα κατά τον 19ο αιώνα, μετά το 1830. Είναι συνηθισμένος στη Σουηδία, Λιθουανία, Τσεχία, Πολωνία, Γερμανία, Ουγγαρία, Αυστρία, Ρωσία, Σλοβενία και Σλοβακία. Από τις γνωστότερες πόλκες είναι οι συνθέσεις του Γιόχαν Στράους (πατέρα και γιου). Οι πόλκες έχουν ρυθμό 2/4. Το όνομα Πόλκα προέρχεται από την τσεχική λέξη půlka— που σημαίνει μικρό μισό”, κάτι που αναφέρεται στα μικρά μισά βήματα του χορού.

Πηγές:

Οι στίχοι του τραγουδιού ανακτήθηκαν από το υλικό «Πρόγραμμα Μουσικών Δραστηριοτήτων για το Νηπιαγωγείο» της Παυλίνας Καραδήμου Λιάτσου, Θεσσαλονίκη: 1995

https://el.wikipedia.org/wiki/

Η χάσκα

20 Φεβρουαρίου 2017

Η χάσκα αποτελεί έθιμο της Κυριακής της Τυρινής κατά το οποίο μια ομάδα ανθρώπων, που στέκονται σε κύκλο και με τα χέρια πίσω τους, προσπαθεί να πιάσει με το στόμα ένα αβγό, που είναι δεμένο σ” ένα σπάγκο.

Σχετική εικόνα

 

Πηγές:

https://el.wiktionary.org/wiki/

4gym-kozan.koz.sch.gr

Οι πειρατές μας ταξιδεύουν

14 Φεβρουαρίου 2017

Τραγούδι πειρατών Ι – 2015    

Στίχοι:  Γιάννης Καλατζόπουλος
Μουσική:  Γιώργος Καζαντζής
              Εκτέλεση: Μίλτος Πασχαλίδης

Είμαστε όλοι ένα τσούρμο
ξακουσμένοι πειρατές,
δεν φοβόμαστε φουρτούνες,
καταιγίδες και βροχές.
Μες στις θάλασσες γυρνάμε
κι ο καθείς καλά το ξέρει,
ότι έχουμε αρχηγό
τον Γαντζοχέρη.

Είμαστε όλοι μας ξεφτέρια
στη μπουνιά και στο σπαθί
κι όποιος θέλει να το μάθει
στο καράβι μας να `ρθεί.
Θα τον κάνουμε να κλάψει
και για πάντα πια θα ξέρει
ότι έχουμε αρχηγό
τον Γαντζοχέρη.

Κάπταιν Χουκ ο Γαντζοχέρης
είν’ αυτός ο αρχηγός μας.
Είναι μάγκας, ντερμπεντέρης,
το σκοτάδι και το φως μας.

Οι στίχοι ανακτήθηκαν από τον ιστότοπο stixoi.info.

Ιδέες για παιχνίδια και δραστηριότητες με θέμα τους πειρατές:

Τι είναι τα λαϊκά παραμύθια;

11 Φεβρουαρίου 2017

«Το Παραμύθι της Γιαγιάς», Νικολάος Γύζης [1842-1901]

Το παραμύθι, τέχνη κυρίως λαϊκή, είναι το καθρέφτισμα της ζωής. Γεννημένο απ’ όλους, δε γνωρίζει πατέρα. Είναι ένας ήχος παρόμοιος μ’ εκείνον που βγάζουν οι αιολικές άρπες: ο άνεμος του αιώνα περνάει μέσα από μια γενιά, και βγαίνουν από κει τραγούδια. Με τη διαφορά πως εδώ, καθώς χορδές είναι οι άνθρωποι, τα τραγούδια λένε αυτό που οι άνθρωποι αισθάνονται και αυτό που είναι…

Το λαϊκό παραμύθι γεννήθηκε από πολλούς και μεγάλωσε -ανατράφηκε θα μπορούσαμε να πούμε- από ακόμα περισσότερους. Δε θα έφτανε όμως ως τις μέρες μας αν δεν υπήρχαν οι αφηγητές, οι άνθρωποι δηλαδή που το διηγούνταν σε άλλους, οι οποίοι με τη σειρά τους γίνονταν στη συνέχεια αφηγητές. Με τα πόδια όλων αυτών των ανθρώπων, το παραμύθι -στην ουσία του ίδιο, αλλά και κάπως αλλαγμένο κάθε φορά- περπάτησε μέσα στο χρόνο. Με τις φωνές τους απόκτησε τα χαρακτηριστικά του, που ήταν παρμένα από τη ζωή τους και από τη ζωή των ομοίων τους. Με τους αγώνες και τις αγωνίες των καθημερινών ανθρώπων που συναντούσε στο διάβα του σιγά-σιγά μεταμορφωνόταν.

 Σαν το σιτάρι σπέρνεται στον κόσμο η αλήθεια

κι απ’ τον καθάριο σπόρο της φυτρώνουν παραμύθια.

Καλότυχος όποιος μπορεί τα στάχυα να θερίσει

 και το σιτάρι απ’ τ’ άχυρο καλά να ξεχωρίσει.

Για το μικρό τον κόπο του μεγάλο κέρδος μένει:

 Όλη η αλήθεια που θα βρει στα ψέματα κρυμμένη.

 Γ. Δροσίνης (Παιδικά Παραμύθια, α΄ έκδ. 1889)

Πηγές:

Το κείμενο και η εικόνα  ανακτήθηκαν από το άρθρο «Παραμύθια του Γενάρη» από τον ιστότοπο Ομοσπονδία Γυναικών Ελλάδας.

 

Λαϊκά παραμύθια και παραδοσιακά τραγούδια

11 Φεβρουαρίου 2017

Κατά την παρακολούθηση της θεατρικής παράστασης «Ο Κουκουμπλής» (τρία ελληνικά λαϊκά παραμύθια) από τη θεατρική ομάδα «Μικρός Βορράς» και στη διάρκεια του τρίτου παραμυθιού «Η βασιλοπούλα και το άλας» τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με το ικαριώτικο παραδοσιακό τραγούδι του γάμου. Αρχικά διδάχθηκαν το τραγούδι από τους ηθοποιούς -με τη συνοδεία μουσικών οργάνων- και στη συνέχεια το τραγούδησαν και τους συνόδευσαν ρυθμικά με παλαμάκια στον χορό τους.

Ικαριώτικο παραδοσιακό τραγούδι του γάμου

[Από το δίσκο του Λεωνίδα Τσαντίρη: Καριώτικη Παράδοση (Μέρος Α”)]

Τριαλά, τριαλά, τριαλά λαλαλαλαλά (δις)

Σήμερα γάμος γίνεται (τρις)

σήμερα νυφοστόλι.

Τριαλά, τριαλά, τριαλά λαλαλαλαλά

Να ζήσει η νύφη κι ο γαμπρός (τρις)

κι οι συμπεθέροι όλοι.

Τριαλά, τριαλά, τριαλά λαλαλαλαλά

Όμορφη που ΄ναι η νύφη μας (τρις)

με βιόλες  στολισμένη.

Τριαλά, τριαλά, τριαλά λαλαλαλαλά

Γαμπρέ μου βέργα μάλαμα

νύφη μου βέργα ασήμι

Τριαλά, τριαλά, τριαλά λαλαλαλαλά

Ταιριάξατε στην εμορφιά (τρις)

μα και στην καλοσύνη!

Τριαλά, τριαλά, τριαλά λαλαλαλαλά

Όσ” άνθη έχει ο Μάιος (τρις)

και ο χειμώνας ρόδια.

Τριαλά, τριαλά, τριαλά λαλαλαλαλά

Τόσα και εμείς ευχόμαστε (τρις)

ευτυχισμένα χρόνια.

Τριαλά, τριαλά, τριαλά λαλαλαλαλά……

Ταξίδι στον κόσμο των ηφαιστείων

5 Φεβρουαρίου 2017

Με αφορμή τα παιχνίδια με τις φωτοτράπεζες την προηγούμενη Τρίτη στην τάξη μας τα παιδιά άρχισαν να εξερευνούν τα αντικείμενα και τα υλικά τους. Οι εξερευνήσεις αυτές οδήγησαν σε απορίες σχετικές με τα ηφαίστεια. Τα παιδιά μικροί εξερευνητές και μικρές εξερευνήτριες χρειάζεται να απαντήσουν το πρώτο ερώτημα που διατύπωσαν: «Υπάρχουν σήμερα ηφαίστεια;» Ας ταξιδέψουμε λοιπόν στον κόσμο των ηφαιστείων για να δώσουμε απάντηση σ” αυτό, καθώς και σε άλλα ερωτήματα που θα διατυπώσουν.

Ηφαίστειο είναι η ανοιχτή δίοδος από το εσωτερικό της Γης (ή άλλου γεωειδούς ουράνιου σώματος) που επιτρέπει την εκροή ή έκρηξη ρευστών πετρωμάτων και αερίων από το εσωτερικό (μανδύας) στην επιφάνεια του στερεού φλοιoύ με τη μορφή λάβας. Η δραστηριότητα αυτή οδηγεί στη δημιουργία ενός βουνού, το οποίο στην καθημερινή γλώσσα ονομάζουμε ηφαίστειο.

Μπορούμε να αρχίσουμε τις εξερευνήσεις με την ανάγνωση του παραμυθιού «Το συναχωμένο ηφαίστειο» της Ευρυδίκης Αμανατίδου, Εκδόσεις Σαΐτα. (To sinachomeno ifaisteio_Evridiki Amanatidou)

Οπτικοακουστικό υλικό: Ηφαίστεια και εκρήξεις , Τα ηφαίστεια της Μεσογείου και δραστηριότητες «Σεισμοί & Ηφαίστεια για την Πρώιμη Σχολική Ηλικία» από τον ιστότοπο RACCE.

Περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να δείτε για τους τύπους των ηφαιστείων εδώ και τα μέρη και τη δράση τους εδώ

Πηγές:

Ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια, Βικιπαίδεια

 

Χιόνι, χιόνι, χιόνισε…

11 Ιανουαρίου 2017

Χιόνι, χιόνι, χιόνισε

(Δημοτικό κείμενο, μουσική: Π. Ματέυ)

Χιόνι. χιόνι, χιόνισε,

τα πουλιά παγώνισε,

πόρτες, τρύπες βούλωσε,

όλα τα κουκούλωσε!

Μπορείτε να ακούσετε τη μελωδία του τραγουδιού πατώντας εδώ.

Μια προσέγγιση του έργου του Claude Monet «Η Κίσσα» από τα παιδιά το σχ. έτος 2010-2011

Μπορείτε να δείτε τη χιονισμένη Θεσσαλονίκη στο άρθρο «Χιονισμένη Θεσσαλονίκη 2017: οι ωραιότερες φωτογραφίες» στον ιστότοπο Thessaloniki Arts & Culture.

Οι ιδέες για κάποια τραγούδια ήταν από το άρθρο «Χιόνι… χιόνισε» από τον ιστότοπο Μουσική στο Δημοτικό, στον οποίο μπορείτε να βρείτες περισσότερες ιδέες. Αντίστοιχα και πληροφορίες και ιδέες για το θέμα μπορείτε να βρείτε στο άρθρο «Όταν το χιόνι γίνεται… θέμα!» από τον ιστότοπο Meleniro.