ΕΝΟΤΗΤΑ 3

Λόγοι – Αναλογίες

Αναλογία είναι η ισότητα δυο λόγων.

΄Οταν οι αντίστοιχες τιμές που παίρνουν δύο ποσά έχουν τον ίδιο λόγο,

τότε τα ποσά είναι ανάλογα.

Δείτε το στο slideshare.net

Πάτησε στην εικόνα

ΣΨΟΛΛΛΛ

Παίξε με τους λόγους! (κλικ)

Διαβάζω από το διαδραστικό βιβλίο του μαθητή

Picture

Picture

Picture

Picture

πηγή:http://dimodidaskalos1.blogspot.gr/2013/01/33_30.html

Ελέγχω τι έμαθα…

 

1. Βάζω Σ για το σωστό και Λ για το λάθος:

α. Η απόσταση Αθήνας – Τρίκαλα είναι σταθερό ποσό.
β. Η πρόταση “Η Νεφέλη είναι καλή μαθήτρια” εκφράζει ποσό.
γ. Το υψόμετρο του χωριού μου είναι μεταβλητό ποσό.
δ. Ο λογαριασμός νερού είναι μεταβλητό ποσό.


2. Βάζω Σ για τα σταθερά ποσά και Μ για τα μεταβλητά:

α. ο πληθυσμός της πόλης των Τρικάλων
β. το ύψος του Ολύμπου
γ. οι μαθητές της Στ τάξης
δ. τα βιβλία μιας βιβλιοθήκης
ε. το μήκος του Ληθαίου
στ. το άθροισμα των γωνιών ενός τριγώνου


3. Υπογραμμίζω τις λέξεις που φανερώνουν ποσά:

φόβος                           θάρρος
ταχύτητα                       μήκος
όγκος                            θερμοκρασία
ανδρεία                         επιφάνεια

34. Ανάλογα ποσά

Picture

Δύο ποσά είναι ανάλογα, όταν οι τιμές του ενός προκύπτουν από τις τιμές του άλλου, πολλαπλασιάζοντας κάθε φορά με έναν σταθερό αριθμό. Για παράδειγμα, η αξία των τετραδίων που αγοράζουμε είναι ανάλογη προς το πλήθος των τετραδίων:
http://taxidistignosi.files.wordpress.com/2013/01/posa_analoga5.jpg
κάθε φορά για να βρούμε την αξία των τετραδίων πολλαπλασιάζου­με το πλήθος των τετραδίων με τον ίδιο αριθμό δηλαδή το 3 .
Στα ανάλογα ποσά ο λόγος των τιμών των δύο ποσών είναι σταθερός : 1/3 = 2/6 = 3/9 = 4/12
Στα ανάλογα ποσά, όταν πολλαπλασιάζεται η τιμή του ενός ποσού με έναν αριθ­μό, τότε πολλαπλασιάζεται και η τιμή του άλλου ποσού με τον ίδιο αριθμό.
Δείτε το στο slideshare.net

Ασκήσεις

1.  Ο Νίκος έχει 12 € και θέλει να κεράσει τους φίλους του σοκολάτες. Κάθε σοκολάτα κοστίζει  1,5 €. Συμπληρώνω τον πίνακα ποσών και τιμών για να βρω για πόσους φίλους του μπορεί να αγοράσει σοκολάτες με τα χρήματα που έχει.

ΠΟΣΑ

ΤΙΜΕΣ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Συμπληρώνω τους παρακάτω πίνακες.

 

ΠΟΣΑ

ΤΙΜΕΣ

Ύφασμα σε μέτρα

1

2

4

 

 

Αξία σε €

 

50

 

 

300

500

Τα ποσά ____________________ και ________________________είναι _____________________________

 

ΠΟΣΑ

ΤΙΜΕΣ

Αριθμός δοχείων

1

2

4

 

 

Λάδι σε λίτρα

50

 

 

30

80

Τα ποσά ____________________ και ________________________είναι _____________________________

 

ΠΟΣΑ

ΤΙΜΕΣ

Πορτοκάλια σε κιλά

2

4

6

10

20

Αξία σε €

 

 

16

 

 

 

Τα ποσά ____________________ και ________________________είναι _____________________________

Προβλήματα

           Οι μαθητές της Στ τάξης ενός δημοτικού σχολείου επισκέφτηκαν ένα ελαιοτριβείο της περιοχής τους. Εκεί είδαν κι έμαθαν πως από 6 κιλά ελιές περίπου παράγεται 1 κιλό λάδι. Συμπληρώνω τον πίνακα και βρίσκω από πόσα κιλά ελιές παράγονται 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 κιλά λάδι.

     Ύστερα κάνω το γράφημα.

 

ΠΟΣΑ

ΤΙΜΕΣ

κιλά λάδι

1

 

 

 

 

 

 

 

κιλά ελιές

6

 

 

 

 

 

 

 

 

vvvvvvvv

Σε μια κατασκήνωση, 50 κατασκηνωτές χρειάζονται 75 κιλά ψωμί την ημέρα. Συμπληρώνω στον πίνακα τα ποσά και βρίσκω πόσα κιλά ψωμί χρειάζονται οι κατασκηνωτές για μια εβδομάδα.

 

ΠΟΣΑ

ΤΙΜΕΣ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ένα συνεργείο, από 12 εργάτες, στρώνει με άσφαλτο 60 τ.μ. δρόμου την ημέρα. Με τη βοήθεια του πίνακα, βρίσκω πόσα τ. μ. δρόμου θα κατασκευάσουν οι εργάτες σε 8 ημέρες.

 

ΠΟΣΑ

ΤΙΜΕΣ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Picture

35. Λύνω προβλήματα με ανάλογα ποσά

http://taxidistignosi.files.wordpress.com/2013/01/analoga1.jpg

Δείτε την παρουσίαση

απο τον Γ. Φερεντίνο

Δείτε το στο slideshare.net
Προβλήματα με ανάλογα ποσά
  1. Τα 120 κιλά θαλασσινό νερό περιέχουν 10,5 κιλά αλάτι. Πόσο αλάτι περιέχουν 8 τόνοι θαλασσινό νερό;
  2. Ένα φωτοτυπικό μηχάνημα φωτοτυπεί 96 σελίδες σε 3 λεπτά της ώρας. Σε πόσο χρόνο θα φωτοτυπίσει 352 σελίδες;
  3. Μια οικογένεια καταναλώνει σε 20 μέρες 4 κιλά 800 γραμμάρια λάδι. Πόσα κιλά λάδι καταναλώνει το μήνα(30 μέρες);
  4. Ένας πεζός περπάτησε 3,5 ώρες και ένας άλλος 1,5 ώρες. Ο πρώτος διένυσε απόσταση 10,5 χιλιομέτρων. Πόση απόσταση διένυσε ο δεύτερος, αν βάδιζαν με τον ίδιο ρυθμό;
  5. Ένας καμηλιέρης πρόκειται να διασχίσει την έρημο. Ξέρει πως για 3 ημέρες χρειάζεται 5,25 λίτρα νερό. Πόσο νερό θα χρειαστεί αν το ταξίδι του διαρκέσει7 ημέρες;
  6. Με 100 κιλά αλεύρι φτιάχνουμε 125 κιλά ψωμί. Πόσο αλεύρι χρειάζεται για το ψωμί 7 ημερών ενός εστιατορίου που καταναλώνει 600 μερίδες την ημέρα; (Η κάθε μερίδα είναι 130 γραμ.)
  7. Ένα δέντρο ρίχνει σκιά μήκους 12 μέτρων. Την ίδια ώρα ένας πάσσαλος δίπλα στο δέντρο, με ύψος 1,2 μ., ρίχνει σκιά 3 μέτρα. Πόσο είναι το ύψος του δέντρου;

Λύσε τα παρακάτω προβλήματα στο τετράδιό σου σχηματίζοντας πίνακα ποσών – τιμών και αναλογία

 

1.  Δυο έμποροι πλήρωσαν 6.500 ευρώ για τη με ταφορά 7,5 τόνων εμπορευμάτων. Ο ένας μετέφερε 2,3 τόνους εμπορεύματος και ο δεύτερος τα υπόλοιπα. Πόσα χρήματα πλήρωσε ο κάθε έμπορος;

2.  Ένας τυροκόμος χρησιμοποιώντας 52 κιλά γάλα φτιάχνει 16 κιλά τυρί.

       α) Πόσα κιλά τυρί μπορεί να φτιάξει με 39 κιλά γάλα;

       β) Πόσα κιλά γάλα χρειάζεται για να φτιάξει 64 κιλά τυρί;

 

3. Ο κύριος Γιώργος περπατάει καθημερινά μια απόσταση 9 χμ. Σε 10 λεπτά διανύει 1/2 χμ.

    Πόσα χμ. διανύει σε 1 ώρα και πόσες ώρες κάνει για να διανύσει όλη την απόσταση;

Picture

36. Αντιστρόφως ανάλογα ή αντίστροφα ποσά

Προσοχή:

Στα  αντίστροφα  ποσά  δεν πολλαπλασιάζουμε χιαστί , αλλά τον πάνω με τον κάτω αριθμό σε κάθε λόγο, βάζοντας ανάμεσα το =, κατόπιν λύνουμε κανονικά την εξίσωση.

Δείτε παρουσιάσεις για τα αντιστρόφως ανάλογα ποσά

Δείτε το στο slideshare.net

Δείτε το στο slideshare.net

Εικόνα190909

 

Γραμματικόπουλος Χρήστος

  Ερωτήσεις

Ποιο από τα παρακάτω ζεύγη ποσών είναι αντιστρόφως ανάλογα; (Για κάθε περίπτωση δώσε κι ένα παράδειγμα με τιμές νστον πίνακα που ακολουθεί)
  • Το βάρος των καρπουζιών και η τιμή τους.
  • Το βάρος ενός ανθρώπου και η εφυΐα του;
  • Η ταχύτητα ενός πυραύλου και ο χρόνος που φτάνει στη Σελήνη;
  • Ο αριθμός των μελών μιας οικογένειας και η ποσότητα του φαγητού που καταναλώνουν;
  • Η ταχύτητα ενός πυραύλου και το ύψος που πετάει;
  • Το μερίδιο κάθε νικητή στο ΠΡΟ-ΠΟ και το πλήθος των νικητών;
Χρησιμοποιώ τον πίνακα

ΠΟΣΑ

ΤΙΜΕΣ

 
 
Ένας παιδιάτρος μπορεί να εξετάσει 6 παιδιά την ημέρα. Βρείτε πόσες μέρες χρειάζονται 2, 4, 8,  παιδίατροι για την εξέταση 24 παιδιών.

ΠΟΣΑ

ΤΙΜΕΣ

 
 

Picture

37. Λύνω προβλήματα με αντιστρόφως ανάλογα ποσά

[slideboom id=507807&w=425&h=370]

Και λίγη ιστορία…

 

Ίππαρχος ο ΡόδιοςΟ Ίππαρχος ο Ρόδιος ήταν από τη Νίκαια της Μικράς Ασίας. Ήταν αστρονόμος, γεωγράφος, χαρτογράφος, μαθηματικός, θεωρούμενος από πολλούς σαν ο πατέρας της αστρονομίας και ο θεμελιωτής της τριγωνομετρίας. Εφηύρε τον αστρολάβο, τελειοποίησε τη διόπτρα και κατασκεύασε πρώτος υδρόγειο σφαίρα. Με μέσα αντιστρόφως ανάλογα προς τα σημερινά βρήκε πως το ηλιακό έτος είναι 365,242 ημέρες το 2ο π.Χ. αιώνα όταν τα σύγχρονα ηλεκτρονικά ρολόγια τον υπολογίζουν σε 365,242199 ημέρες!!!!

Προβλήματα

1. Ένας κτηνοτρόφος με τις ζωοτροφές που αποθήκευσε μπορεί να ταΐσει τα 75 πρόβατά του για 40 ημέρες. Πούλησε όμως 25 πρόβατα. Για πόσες ημέρες θα επαρκέσουν οι ζωοτροφές;
 
 2. Ένα πλοίο έχει πλήρωμα 40 άντρες και τροφές για 25 ημέρες. Μετά από ταξίδι 10 ημερών παραλαμβάνει 10 ναυαγούς. Πόσες ημέρες θα επαρκέσουν τα τρόφιμα;
 
3. Μια ομάδα στρατιωτών από 12 άντρες έχει τρόφιμα για 27 ημέρες.Στην ομάδα των στρατιωτών ήρθαν ακόμη 6 νεοσύλλεκτοι. Πόσες  ημέρες θα περάσει η ομάδα με τα τρόφιμα που έχουν;

 

 
4. Ένα συνεργείο από 18 εργάτες χρειάζεται 6 ημέρες για να  τελειώσει ένα έργο. Πόσοι ακόμη εργάτες πρέπει να προστεθούν  στο συνεργείο για να τελειώσει το έργο 2 ημέρες νωρίτερα;

 

5. Μια βρύση γεμίζει μια δεξαμενή σε 10 ώρες με παροχή νερού 50 λίτρα/λεπτό.Σε πόσες ώρες θα γεμίσει την ίδια δεξαμενή μια άλλη βρύση με παροχή νερού 40 λίτρα/λεπτό ;

Πάτησε εδώ για περισσότερα προβλήματα online

 

Picture

 

Κεφ. 38. Η απλή μέθοδος των τριών στα ανάλογα ποσά

Μέχρι τώρα μάθαμε πως για να λύσουμε ένα πρόβλημα με ανάλογα ποσά, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε την μέθοδο της αναγωγής στη μονάδα ή με πίνακα ποσών και τιμών. Υπάρχει όμως και ένας τρίτος τρόπος,

Η απλή μέθοδος των τριων”.

Σ’ αυτή τη μέθοδο, από τις τρεις γνωστές τιμές βρίσκουμε την τέταρτη.

Για να το λύσουμε

    • κατατάσουμε τα ποσά σε στήλες
    • Ελέγχουμε τα ποσά και βλέπουμε ότι είναι ανάλογα
    • και βρίσκουμε τον άγνωστο χ πολλαπλασιάζοντας τον αριθμό που είναι πάνω από το χ με το αντίστροφο κλάσμα που σχηματίζουν οι δύο άλλες τιμές

Προβλήματα

1. Ένα συνεργείο από 18 εργάτες χρειάζεται 6 ημέρες για να  τελειώσει ένα έργο. Αν φύγουν 6 εργάτες, σε πόσες ημέρες θα τελειώσει το ίδιο έργο;

2.  Σε ένα ξενοδοχείου της Μήλου το δίκλινο δωμάτιο κοστίζει 55 ευρώ τη βραδιά. Αν ένα ζευγάρι θέλει να μείνει 24 ημέρες, πόσο θα πληρώσει;

3.  Για μια διαδρομή 100 χιλιομέτρων, ένα αυτοκίνητο νέας τεχνολογίας καταναλώνει 12 λίτρα βενζίνης. Πόσα λίτρα θα καταναλώσει το ίδιο αυτοκίνητο για μια διαδρομή 240 χιλιομέτρων;

… Λίγο πιο δύσκολα!

4. Ένα αυτοκίνητο με ταχύτητα 90 χλμ. την ώρα, διέρχεται από τη γέφυρα του Ρίου – Αντρρίου σε 115,2 δευτερόλεπτα. Ποιο είναι το μήκος της γέφυρας.

5.  Μια αμαξοστοιχία με ταχύτητα 120 χλμ./ώρα διέρχεται ένα στύλο της ΔΕΗ σε 6 δευτερόλεπτα. Ποιο είναι το μήκος της αξαξοστοιχίας;

Picture

Κεφ. 39 Η απλή μέθοδος των τριών στα αντίστροφα ποσά

Μάθαμε ότι  τα προβλήματα των αντιστρόφως ανάλογων ποσών λύνονται με δυο τρόπους, την αναγωγή στη μονάδα και τα ίσα γινόμενα.
 
Υπάρχει και ένας τρίτος τρόπος η απλή μέθοδος των τριών όπου:
  • γράφουμε την κατάταξη των ποσών.
  • συγκρίνουμε τα ποσά,κάνοντας μια λογική υπόθεση για να διαπιστώσουμε αν είναι αντιστρόφως ανάλογα.
  • πολλαπλασιάζουμε τον αριθμό που είναι πάνω από το Χ με το κλάσμα των άλλων αριθμών όπως  είναι.

Προβλήματα

1. Οι 4 εργάτες χρειάζονται 18 ώρες για να ολοκληρώσουν το βάψιμο ενός σπιτιού. Πόσες ώρες θα χρειαστούν οι 12 εργάτες;

2. Για την κατασκευή ενός ξύλινου πατώματος χρειάζινται 160 σανίδες πλάτους 0,12 μέτρα. Πόσες σανίδες θα χρειαστούν αν το πλάτος της σανίδας είναι 0,08 μέτρα;

3. Όταν η σελίδα ενός βιβλίου έχει 36 σειρές, το βιβλίο αποτελείται από 224 σελίδες. Αν είχε 32 σειρές η κάθε σελίδα, πόσες σελίδες θα είχε το όλο το βιβλίο;

4. Ένας αριθμός, αν διαιρεθεί με τον αριθμό 8, μας δίνει πηλίκο 4. Αν όμως διαιρεθεί με τον αριθμό 2, τι πηλίκο θα μας δώσει;

5. Το πλήρωμα ενός υποβρυχίου που αποτελείται από 12 ναύτες, έχει τρόφιμα για 2 μήνες και 10 ημέρες. Πριν αποπλεύσει απολύθηκαν 2 άνδρες του πληρώματος. Πόσες μέρες επιπλέον θα περάσουν οι υπόλοιποι με τα τρόφιμα που έχουν;

6. Μια μηχανή με ταχύτητα 42 χλμ. την ώρα διανύει μια απόσταση σε 9 ώρες. Αν αυξήσει την ταχύτητά της κατά 2/7, σε πόσες ώρες θα διανύσει την ίδια απόσταση;

… και ένα, λίγο πιο δύσκολο

7. Από μια βρύση τρέχουν σε 1 λεπτό της ώρας 20 λίτρα νερό και γεμίζει μια δεξαμενή σε 7 ώρες και 20 λεπτά. Αν τρέχουν 25 λίτρα νερού σε κάθε λεπτό της ώρας, σε πόσο χρόνο θα γεμίσει η ίδια δεξαμενή;

Picture

Κεφ. 40: Εκτιμώ το ποσοστό

 

Μπορούμε με τρεις τρόπους να βρούμε και να εκφράσουμε ένα ποσοστό (ένα μέρος ενός όλου)   

    • με κλάσμα (1/2)
    • με δεκαδικό (0,5)
    • με το σύμβολο του ποσοστού (50%)

Πώς μετατρέπω ένα κλάσμα σε ποσοστό στα %:  

    •  Βρίσκω έναν αριθμό που μπορώ να πολλαπλασιάσω τον παρονομαστή για να φτάσει στο 100.  
    •  Πολλαπλασιάζω τον αριθμητή και τον παρονομαστή με τον ίδιο αριθμό.
    •  Στη συνέχεια γράφω τον αριθμητή με το σύμβολο %.

παίζω με τα ποσοστά [κλικ]

Ασκήσεις

1.  Η Στ΄ τάξη έχει 25 μαθητές. Από αυτούς, 10 είναι αγόρια και 15 κορίτσια. Γράφω το ποσοστό των αγοριών, των κοριτσιών και των παιδιών στον παρακάτω πίνακα.

 

 

 

Με κλάσμα

Με κλάσμα με παρονομαστή το 100

Με δεκαδικό αριθμό

Με ποσοστό %

Αγόρια

 

 

 

 

 

Κορίτσια

 

 

 

 

 

Παιδιά

 

 

 

 

 

2.  Από τους 50 μαθητές μιας τάξης, οι 15 μαθητές προτιμούν το ποδόσφαιρο, οι 25 μαθητές το μπάσκετ και οι 10 μαθητές το βόλεϋ. Γράφω με ποσοστό στα εκατό(%) τις προτιμήσεις των μαθητών.

3.

 

 

 

Picture

Κεφ. 41. Βρίσκω το ποσοστό

[slideboom id=710247&w=425&h=370]

Πώς βρίσκω το ποσοστό ενός αριθμού

Α’ Τρόπος

  • Πολλαπλασιάζω τον αριθμό με το ποσοστό, αφού προηγουμένως έχω μετατρέψει το ποσοστό σε κλάσμα με παρονομαστή το 100.

Παράδειγμα:

Πόσο είναι το 25% του αριθμού 90;

1ο Βήμα: γράφω το ποσοστό σαν κλάσμα με παρονομαστή το 100   – 25% = 25/100

2ο Βήμα: πολλαπλασιάζω τον αριθμό με το κλάσμα

25/100 * 90 = 25*90 /100 = 2.250/100 = 22,5

 

Β’ Τρόπος

Μετατρέπω το ποσοστό σε δεκαδικό αριθμό και το πολλαπλασιάζω με τον αριθμό

Παράδειγμα

Πόσο είναι το 25% του αριθμού 90;

25% = 0,25 και

0,25 * 90 = 22,5

 

Ας τα δούμε συγκεντρωτικά…

trtrtrt

Δείτε ακόμα…

a698839a4046387201d6c336cd62e2f8

Μετατρέψτε τα κλάσματα σε ποσοστά

Παίξε με τα ποσοστά και εκτόξευσε τον πύραυλο! [κλικ]

Δραστηριότητες

1.  Να υπολογίσεις τα παρακάτω ποσοστά:

  • Το 31% του 40
  • Το 10% του 3.000
  • Το 2,5% του 3.500
  • Το 25% του 90
  • Το 100% του 457,23
  • Το 250% του 500

 

2.  Να μετατρέψεις σε ποσοστά τα κλάσματα

2/5,        19/20,         9/25,         35/83,         13/73,        14/13,      19/11

3. Να γράψεις τον κάθε αριθμό με τους δυο άλλους τρόπους

τυυυυυυ

4. Οι μαθητές του σχολείου μας αυξήθηκαν φέτος κατά 20%. Αν οι μαθητές πέρυσι ήταν 140, πόσοι μαθητές ήρθαν τη φετινή χρονιά;

5. Ένα κατάστημα με ρούχα έβαλε τις ανοιξιάτικες μπλούζες 20% φθηνότερα. Πόσο πουλιέται μια μπλούζα που είχε πριν την έκπτωση 40 ευρώ;

6. Έχουμε δυο μπουκάλια με λοσιόν οινοπνεύματος. Στο πρώτο τα 7/8 είναι καθαρό οινόπνευμα και στο δεύτερο τα 4/5. Ποιο είναι το ποσοστό καθαρού οινοπνεύματος σε κάθε μπουκάλι;

 

 

 Picture

 Κεφ. 42: Λύνω προβλήματα με ποσοστά: Βρίσκω την τελική τιμή

Στα ποσοστά έχουμε αρχική τιμή, τελική τιμή, ποσοστό.

  •    Ποσοστό αύξησης % είναι η αύξηση που έχουμε στα 100.
  •    Ποσοστό μείωσης % είναι η μείωση που έχουμε στα 100.

   Συνολικό ποσοστό αύξησης ή ελάττωσης είναι η αύξηση ή η ελάττωση σε όλο το ποσό.

   Η τελική τιμή ενός ποσού προκύπτει αν προσθέσουμε την αύξηση ή αφαιρέσουμε τη μείωση στην αρχική τιμή.
   Σε όλα τα προβλήματα ποσοστών τα ποσά είναι ανάλογα.

Προσοχή

  • Αρχική τιμή – Έκπτωση = Τελική τιμή
  • Αρχική τιμή – Τελική τιμή = Έκπτωση
  • Τελική τιμή + Έκπτωση = Αρχική τιμή

ενώ

  • Αρχική τιμή + Κέρδος = Τελική τιμή
  • Τελική τιμή – Κέρδος = Αρχική τιμή
  • Τελική τιμή – Αρχική τιμή = Κέρδος

 

 

Παράδειγμα

Ο κύριος Νίκος πληρώνει ενοίκιο 450 €. Ο ιδιοκτήτης όμως του ζητάει για τον επόμενο χρόνο αύξηση 5%. Πόσο ενοίκιο θα πληρώσει τον επόμενο χρόνο ο κύριος Νίκος;

Από το πρόβλημα γνωρίζουμε δύο πράγματα.

  1. Το ενοίκιο που πληρώνει ο κύριος Νίκος ως τώρα (Αρχική Τιμή) και
  2. το ποσοστό αύξησης που ζητάει ο ιδιοκτήτης(5%)

και βέβαια ζητάμε το ποσό του ενοικίου για τον επόμενο χρόνο μαζί με την αύξηση (Τελική Τιμή)

Οπότε το πρώτο που πρέπει να βρούμε είναι η αύξηση που ζητάει ο ιδιοκτήτης.

Ας το βρούμε:  450 . 0,05 = 22,5 €


Τώρα λοιπόν έχουμε δυο γνωστές τιμές:

Αρχική Τιμή (450 €) και αύξηση (22,5). Οπότε μπορώ να υπολογίσω την Τελική Τιμή ενοικίου για τον επόμενο χρόνο αν:

Αρχική Τιμή + Αύξηση = Τελική Τιμή δηλαδή 450 + 22,5 = 472,5 € 

Άρα για να υπολογίσω την Τελική Τιμή αρκεί να κάνω δυο πράξεις. Έναν πολλαπλασιασμό (450 . 0,05) και μια πρόσθεση ( 450 + 22,5)

Μπορείς να υποθέσεις τι πράξεις θα κάνω αν αντί για αύξηση ο ιδιοκτήτης έκανε μείωση του ενοικίου;

Τα προβλήματα ποσοστών μπορούμε να τα λύνουμε και με τις μεθόδους που λύναμε για τα ανάλογα ποσά αφού στα ποσοστά τα ποσά είναι  ΠΑΝΤΑ ανάλογα. 

Στο παραπάνω πρόβλημα δηλαδή, αφού θα θεωρούσαμε ότι το 100% είναι το Αρχικό ενοίκιο, θα σχηματίζαμε τον παρακάτω πίνακα,

και θα το λύναμε : 

  • χ = 450 . 5 / 100
  • χ = 2250 / 100
  • χ = 22,5 € ( η αύξηση) και

450 + 22,5 = 472,5 € η Τελική Τιμή ενοικίου για τον επόμενο χρόνο


ΠΡΟΣΕΞΕ
Γνωρίζοντας ότι ψάχνουμε για την Τελική Τιμή και όχι για την αύξηση μπορούμε κατευθείαν να βρούμε την Τελική Τιμή.

Σε αυτή την περίπτωση κάνουμε τον πίνακα ως εξής

και θα το λύναμε:

  • χ = 450 . 105 /100
  • χ = 47250 / 100
  • χ = 472,5 €

 

Προβλήματα

1. Μία μπάλα ποδοσφαίρου πουλιόταν 90 € πριν τις εκπτώσεις. Κατά τη διάρκεια των  εκπτώσεων είχε έκπτωση 20 %. Πόση ήταν η έκπτωση και πόσο ήταν η τιμή μετά την έκπτωση;

2. Να συμπληρώσειςτον παρακάτω πίνακα

klklkl

3. Ένα παντελόνι κόστιζε αρχικά 20 ευρώ. Αρχικά έγινε μια αύξηση 35% και στη συνέχεια, την περίοδο των εκπτώσεων, μείωση 35%. Πόσο πουλιόταν το παντελόνι μετά την αύξηση και πόσο μετά την έκπτωση;

4. Ένας έμπορος έχει καθαρό ετήσιο εισόδημα 27.000 ευρώ. Αν πρέπει να πληρώσει 35% φόρο, πόσα χρήματα θα του μείνουν;

5. Ο Πέτρος κέρδισε στο λαχείο 7.520 ευρώ. Ο φόρος επί των κερδών είναι 15%. Πόσα χρήματα θα εισπράξει τελικά;

6. Η Νεφέλη πήγε να αγοράσει ένα ποδήλατο. Η τιμή του ήταν 480 ευρώ., αλλά κοιτώντας καλύτερα λίγο πιο κάτω το ταμπελάκι έγραφε: +23% Φ.Π.Α. Πόσο θα πληρώσει τελικά για το ποδήλατο αυτό;

 7.  Ένα σχολείο αγόρασε δύο μπασκέτες αξίας 232 ευρώ η καθεμιά. Αν έγινε έκπτωση 15%, πόσα ευρώ πλήρωσε το σχολείο για τις μπασκέτες;

 

Picture

Κεφ. 43: Λύνω προβλήματα με ποσοστά: Βρίσκω την αρχική τιμή

[slideboom id=715929&w=425&h=370]

Προβλήματα

1.  Σ’ ένα σχολείο τον προηγούμενο μήνα ήρθαν 12 μαθητές και έτσι ο αριθμός των μαθητών του σχολείου αυξήθηκε κατά 8%. Πόσους μαθητές είχε αρχικά το σχολείο;

 

 

 

 

2.  Η Άννα άνοιξε τον κουμπαρά της και διέθεσε το 45% των χρημάτων της για μια κούκλα, το 15% για ένα λογοτεχνικό βιβλίο και της έμειναν και 35 €. Πόσα χρήματα είχε μέσα αρχικά ο κουμπαράς της;

 

Picture

Κεφ. 43: Λύνω προβλήματα με ποσοστά: Βρίσκω το ποσοστό στα εκατό

  • Για να βρούμε το ποσοστό (%), πρέπει να γνωρίζουμε την αρχική τιμή (Α.Τ.) και την αύξηση ή μείωσή της.
  • Μπορούμε επίσης να βρούμε το ποσοστό αν γνωρίζουμε την Αρχική τιμή (Α.Τ.) και την Τελική Τιμή (Τ.Τ.), αφού θα υπολογίσουμε πρώτα το ποσοστό αύξησης ή μείωσης της Αρχικής τιμής και μετά το ποσοστό %

[slideboom id=729054&w=425&h=370]

Προβλήματα

1.  Ένας υπάλληλος πριν να γίνει αύξηση στο μισθό του, έπαιρνε 1.240 €. Τώρα πήρε αύξηση 29,76 €. Πόσο στα εκατό (%) είναι η αύξησή

2.  Ένα κοστούμι άξιζε 316 €. Μετά την έκπτωση πουλήθηκε 189,60 €. Πόσο στα εκατό (%) ήταν η έκπτωση;

3.  Οι κάτοικοι ενός χωριού στην απογραφή του 1991 ήταν 560 και στην απογραφή του 2001 ήταν 490. Πόσο % μειώθηκε ο πληθυσμός του χωριού;

4.  Ένας έμπορος έτοιμων ενδυμάτων αγόρασε ένα παλτό 364 € και το πούλησε 509,6 €. Πόσο % στην τιμή αγοράς ήταν το κέρδος του;

5.  Η μητέρα της Αλεξάνδρας αγόρασε στις εκπτώσεις 5,6 μ. ύφασμα που άξιζε 15 € το μέτρο. Της έγινε όμως έκπτωση και πλήρωσε τελικά 67,2 €. Πόσο % ήταν η έκπτωση που της έγινε;

6. Ένα σχολείο έχει 168 αγόρια και 182 κορίτσια. Πόσο % των μαθητών του σχολείου είναι τα αγόρια και πόσο % τα κορίτσια;

7.  Ένα αυτοκίνητο έχει αξία 15700 ευρώ και η αντιπροσωπεία  το πουλάει αντί του ποσού των 13816 ευρώ. Πόσο στα % είναι η προσφορά της αντιπροσωπείας;

8.  Ο παππούς έπαιρνε σύνταξη 800 ευρώ τον προηγούμενο μήνα και τώρα  πήρε  48  ευρώ λιγότερα.Πόσο στα εκατό (%) μειώθηκε η σύνταξή του αυτόν το μήνα;

 

9. Έρευνα έδειξε ότι στις διαφημίσεις της τηλεόρασης οι 160 από τις 800 είναι διαφημίσεις απορρυπαντικών. Ποιο είναι το ποσοστό αυτών των διαφημίσεων;

10. Ο παραγωγός λεμονιών πουλάει προς 20 λεπτά το κιλό στον χονδρέμπορο. Αυτός με τη σειρά του πουλάει προς 80 λεπτά στον μανάβη, ο οποίος πουλάει στο μαγαζί του προς 1,40 ευρώ το κιλό. Βρείτε πόσο τοις εκατό κερδίζει ο χονδρέμπορος και πόσο ο μανάβης.

 

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *