Στόχοι ενότητας
- Ανάγνωση κόμικς (λειτουργία κειμένων και εικόνας) .
- Μετατροπή διαλογικού κειμένου σε συνεχές και συνεχούς κειμένου σε διάλογο.
- Πρώτη (διαισθητική) επαφή με τη δομή μιας ιστορίας (αρχή, μέση, τέλος).
- Υπενθύμιση των δίψηφων φωνηέντων και συμφώνων.
- Αναγνώριση των τελικών συμφώνων της ελληνικής γλώσσας.
- Βασικοί κανόνες τονισμού.
πηγή: Γλώσσα Β τάξης, βιβλίο δασκάλου
Καινούργια ενότητα σήμερα και θα ξεκινήσουμε με παιχνίδι! Θα παρατηρήσουμε και θα συζητήσουμε δραστηριότητες και παιχνίδια παιδιών από διάφορες χώρες του κόσμου. Θα ξεχωρίσουμε τα ομαδικά από τα ατομικά και θα εκφράσουμε την άποψή μας για το ποια παιχνίδια μας αρέσουν.
Θα δούμε κι ένα βίντεο με παιχνίδια από όλο τον κόσμο
Στη συνέχεια θα περάσουμε στο κεντρικό θέμα της ενότητας που είναι ο κόσμος των κόμικς! Θα μου πείτε υπάρχει κανένα παιδί που να μη γνωρίζει τι είναι τα κόμικς; Από τότε που κι εμείς οι ίδιοι ήμασταν παιδιά αποτελούσαν το κοινό μας μυστικό. Όλο και κάποιος θα είχε ένα μαζί του, μέσα στην τσάντα!
Κόμικς όμως διάβαζαν και τα παιδιά πολλά χρόνια πριν!
Εμείς θα επικεντρωθούμε στο κόμικ που είχε αγοράσει η Χαρά από το περίπτερο. Αφού πρώτα το διαβάσουμε, μετά θα γίνουμε ηθοποιοί και θα παίξουμε τους ρόλους μας.
Μετά θα περάσουμε στις ερωτήσεις που σαν κύριο στόχο έχουν να βρουν τα παιδιά τα βασικά δομικά στοιχεία του κειμένου (ήρωες, πλοκή, εξέλιξη της ιστορίας).
Η παρουσίαση του μαθήματος
Στο τέλος, θα προσπαθήσουμε να αναδιηγηθούμε την ιστορία. Δηλαδή να μετατρέψουμε, προφορικά, το κόμικ σε αφήγηση!
Σήμερα θα δούμε πώς ένα συνεχές κείμενο μπορούμε να το μετατρέψουμε σε διάλογο. Σ΄ αυτό θα μας βοηθήσουν, τι άλλο, τα κόμικς φυσικά!
Θα συμπληρώσουμε τα μπαλονάκια στο βιβλίο μας και θα εξασκηθούμε και μόνοι μας με ένα αντίστοιχο παράδειγμα.
Τέλος, θα μιλήσουμε για τον διάλογο και ποια βήματα ακολουθούμε για να μετατρέψουμε ένα κείμενο σε διάλογο.
Θα ολοκληρώσουμε το μάθημά μας βλέποντας πώς γίνονται τα κινούμενα σχέδια μέσα από το παρακάτω βιντεάκι.
Στο σημερινό μας μάθημα θα ασχοληθούμε με τα δίψηφα φωνήεντα και τα δίψηφα σύμφωνα. Στα δίψηφα φωνήεντα θα προστεθεί σ΄ αυτά που ήδη γνωρίζουμε και το “υι” το οποίο θα το συναντάμε σπάνια, όπως στις λέξεις “υιός” και “υιοθεσία“.
Θα διαβάσουμε και θα ακούσουμε μελοποιημένο το ποίημα του Γιώργου Σακελλαρίδη “Ο αστροναύτης“. Αφού το επεξεργαστούμε θα κυκλώσουμε όλα τα δίψηφα φωνήεντα.
Τα δίψηφα σύμφωνα θα τα γνωρίσουμε μέσα από το ποίημα “Το σαλιγκάρι”
Στη συνέχεια θα ασχοληθούμε με τις ασκήσεις 1, 2 και 3 στο τετράδιο εργασιών.
Κατόπιν, θα μιλήσουμε για τα τελικά σύμφωνα στις ελληνικές, αλλά και στις λέξεις που έχουμε πάρει από άλλες γλώσσες.
Στη συνέχεια θα ασχοληθούμε με τις ασκήσεις 4 και 5 στο τετράδιο εργασιών.
Το ποίημα της 5ης δραστηριότητας από την Παυλίνα Παμπούδη θα μας βοηθήσει να θυμηθούμε πότε βάζουμε Σ, σ, ή ς.
Μετά θα μιλήσουμε και πάλι για τον τόνο, τις άτονες λέξεις και πότε βάζουμε τόνο στο που, στο πως και στο η.
Στη συνέχεια θα βάλουμε τους τόνους στο ποίημα του Ζαχαρία Παπαντωνίου “Το ποταμάκι” στην άσκηση 6, στο τετράδιο εργασιών.
Όταν κάνουνε πόλεμο
η γη έχει πονόλαιμο
πονάει η καρδιά της
και κλαίνε τα παιδιά της
κι όλο κάνουνε πόλεμο
κι άντε με τον πονόλαιμο
τον άρρωστο λαιμό της
από τον πόλεμό της.
Ενάντια στον πονόλαιμο
στον πόνο και τον πόλεμο
υπάρχει μια ασπιρίνη
άνθρωποι, πέστε ΕΙΡΗΝΗ.
Αφού διαβάσουμε και επεξεργαστούμε το ποίημα (πλησιάζει και η επέτειος του “ΟΧΙ”) θα κάνουμε μια καλή επανάληψη σε ότι μάθαμε.
Θα θυμηθούμε:
- πώς μετατρέπουμε ένα κείμενο σε διάλογο και το ανάποδο.
- τα δίψηφα φωνήεντα και σύμφωνα
- τα τελικά σύμφωνα
- τους βασικούς κανόνες τονισμού (που, πως, η)
Ώρα για παιχνίδι!