Σχεδόν ολοκληρώσαμε τα δίψηφα φωνήεντα και σειρά τώρα έχουν τα δίψηφα σύμφωνα! Πολλά μας έπεσαν μαζεμένα! Όμως θα προσπαθήσουμε σιγά σιγά να τα μάθουμε όλα.
Το μάθημα στο ψηφιακό βιβλίο
Ο παπουτσωμένος χιονόδρακος
Σήμερα, αφού μελετήσουμε την νέα ενότητα από τον προοργανωτή και δούμε τι θα μάθουμε σ΄αυτή, θα ασχοληθούμε με το δίγραφο Τσ τσ.
Μέσα από την εικόνα που δείχνει ένα χιονισμένο τοπίο, θα εντοπίσουμε το καινούργιο δίγραφο στις λέξεις που θα αναδυθούν από τις απαντήσεις των παιδιών κατά την επεξεργασία της.
Αφού την παρατηρήσουμε καλά, θα κλείσουμε τα βιβλία και θα προσπαθήσουμε να αναφέρουμε όσα πιο πολλά θυμόμαστε γι΄αυτήν. Μετά, αφού πρώτα γράψουμε το Τσ τσ,
θα βρούμε λέξεις που αρχίζουν ή περιέχουν το δίγραφο τσ και θα τις γράψουμε στον πίνακα.
Στη συνέχεια θα διαβάσουμε πολλές φορές το κείμενο. Θα προσέξουμε ιδιαίτερα τα σημεία στίξης και θα προσπαθήσουμε να το διαβάσουμε ανάλογα με αυτά.
Κατόπιν θα κυκλώσουμε όλα τα τσ που θα βρούμε μέσα στο κείμενο και θα προχωρήσουμε, στο πράσινο τετράδιο, σε μια άσκηση διάκρισης του τσ από το στ
Μετά θα κάνουμε τις δραστηριότητες του μαθήματος.
Στο τέλος θα γράψουμε προτάσεις που θα περιγράφουν τι κάνουν τα ζώα στις εικόνες.
Για να μας μείνει μια ωραία γεύση από το σημερινό μας μάθημα, στο τέλος θα ακούσουμε και ένα τραγουδάκι που δεν είναι άλλο από το μελοποιημένο ποίημα του Ζαχαρία Παπαντωνίου “Τσιριτρό”.
Με αυτό το ποίημα θα ξεκινήσουμε τις εργασίες μας στο επόμενο μάθημα όπου θα εντοπίσουμε όλα τα τσ.
Μετά θα διαβάσουμε, θα ακούσουμε και θα δούμε τον Κότσυφα του Διονύση Σαββόπουλου
«Ο κότσυφας» είναι μια ιστορία που αφηγήθηκε ο Διονύσης Σαββόπουλος στις ζωντανές εμφανίσεις του.
Δείτε την ιστορία παρακάτω και ακούστε την αφήγηση.
Μια φορά κι έναν καιρό ήταν ένας κότσυφας που τον λέγαν Σταύρο.
Απέκτησε φωλιά και κοτσυφόπουλα και τόσο περήφανος αισθάνθηκε, που βγήκε και κάθονταν στο κλαδί, καμαρωτός καμαρωτός.
Από μακριά έρχονται όλα τα πουλιά του δάσους.
Μπεκάτσες, τσίχλες, περιστέρια, αηδόνια, τσαλαπετεινοί και παγόνια από μακριά τον χαιρετάνε κι από κοντά του λένε:
- Γεια σου, Σταύρο.
- Δεν με λένε Σταύρο, μόν’ με λένε Σταύρο και κυρ-Σταύρο και αφέντη Τσουτσουλομύτη!
Αλλάζει, όμως, ο καιρός, να βροχές, να χαλάζια, να κεραυνοί… πάει η φωλιά, παν τα κοτσυφόπουλα, παν όλα.
Βγήκε και κάθονταν στο κλαδί, μονάχος.
Κι από μακριά έρχονται όλα τα πουλιά του δάσους.
Μπεκάτσες, τσίχλες, περιστέρια, αηδόνια, τσαλαπετεινοί και παγόνια από μακριά τον χαιρετάνε κι από κοντά του λένε:
– Γεια σου Σταύρο και κυρ Σταύρο και αφέντη Τσουτσουλομύτη!
– Δεν με λένε Σταύρο και κυρ Σταύρο και αφέντη Τσουτσουλομύτη. Μόνο Σταύρο με λένε…μόνο Σταύρο…
πηγή:https://dimotikoupaidemata.com
Ώρα για παιχνίδι!
Πάτησε στην εικόνα
*********************
Διαβάζουμε!
έτσι, τσάντα, τσολιάς, τσάι, τσέπη, βούρτσα, τσίχλα, πίτσα – πίστα, Λίτσα, τσίρκο,
τσιμπώ, κουτσός, πετσί – πέτσινος, τσαμπί, τσάμπα, Μήτσος, Νίτσα, τσεκούρι,
κορίτσι, πετσέτα, κατσίκα – κατσικάκι, τσατσάρα, τσιμέντο, ταράτσα, τσουβάλι,
τσιγάρο, τσουρέκι, τσιρότο, βαλίτσα, κούτσουρο, κοτσύφι, κοτσάνι, παλιάτσος,
τσιμπίδα, βότσαλο, παπουτσής – παπούτσια, τσούχτρα, κατσαρός, τσουλήθρα,
τσακίζω, τσιρίζω, τσόκαρα, κατσαρόλα, τσαλαπατώ, τσαλακώνω, κατσαρίδα,
κατσαβίδι, Ελενίτσα, Στελίτσα, Τσικνοπέμπτη, παλιάτσος, παστίτσιο.
*********************
Αφού διαβάσουμε το κείμενο και θυμηθούμε τι έγινε, θα συνεχίσουμε με τις δραστηριότητες του Τετραδίου εργασιών.(σελ. 20 – 21)
πάτησε στην εικόνα
για να ανοίξεις το ψηφιακό τετράδιο εργασιών της Γλώσσας
Όταν τις ολοκληρώσουμε θα μιλήσουμε για τις σύνθετες λέξεις
*********************
Το μάθημα στο ψηφιακό βιβλίο
Μην αγγίζετε! Έχει αγκάθια
Στο σημερινό μας μάθημα οι φίλοι μας φτιάχνουν πιγκουΐνους από χιόνι. Μαζί τους και ο Μολύβιος, το κουτάβι, ο οποίος βρήκε ένα κλειδί! Τίνος να είναι άραγε;
Θα παρατηρήσουμε καλά την εικόνα και μετά, αφού πούμε τις υποθέσεις μας για τον ιδιοκτήτη του κλειδιού, θα διαβάσουμε το μάθημα.
Μετά θα μιλήσουμε για το Γκ γκ. Εδώ χρησιμοποίησα τη βοήθεια ενός γάιδαρου και ενός γνώριμου ήχου μέσα στην τάξη μας!
πηγή εικόνων: http://kathemeraproti.blogspot.gr/2015/03/1_4.html
Θα το εντοπίσουμε στο κείμενο και θα το γράψουμε.
Θα βρούμε συλλαβές με το γκ και μετά θα πούμε πολλές λέξεις που αρχίζουν ή έχουν γκ
πηγή: τάξη αστεράτη
πηγή εικόνας: http://kathemeraproti.blogspot.gr/2015/03/1_4.html
Τα παιδιά σίγουρα όταν θα διαβάζουμε τον τίτλο του μαθήματος θα δουν ότι υπάρχει και ένα άλλο ζευγαράκι που βγάζει την ίδια φωνή, το γγ.
Εδώ θα διευκρινήσουμε ότι αυτό το συναντάμε μέσα στις λέξεις και ποτέ μα ποτέ στην αρχή τους.
Και πάλι θα βρούμε συλλαβές με το γγκαι μετά θα πούμε πολλές λέξεις που έχουν γγ.
πηγή: τάξη αστεράτη
πηγή εικόνας: http://kathemeraproti.blogspot.gr/2015/03/1_4.html
Στη συνέχεια θα ασχοληθούμε με τις δύο δραστηριότητες του βιβλίου.
Στη δεύτερη δραστηριότητα θα ξαναθυμηθούμε πώς γράφουμε μια αγγελία (το είχαμε συζητήσει στο μάθημα “Το καπέλο περπατάει”
Ώρα για παιχνίδι!
Πάτησε στην εικόνα
*********************
Διαβάζουμε!
Λέξεις από Γκ και γκ:
γκολ, πάγκος, σπάγκος, μάγκας, Γιάγκος, γκρίζος, άγκυρα, κάγκελα, μαγκάλι,
αγκάθια, αγκαθωτός, καγκουρό, αγκαλιά, αγκαλιάζω, μαραγκός, γκρινιάρης,
γκρινιάζω, μυρμήγκια, γκαζάκι, σαλιγκάρι, εγκέφαλος, πιγκουίνος, παράγκα,
Καραγκιόζης, αγγίζω, αγκάθια, αγκαλιά, πιγκουίνος, σπάγκος, σφουγγάρι,
φεγγάρι, αγγελία, άγγελος,
Προτάσεις
•Το φεγγάρι μας φωτίζει το βράδυ.
•Ο παππούς αγαπά τα εγγόνια του.
•Το καράβι σήκωσε την άγκυρα.
•Μαζέψαμε σαλιγκάρια στον κήπο μας.
•Η μητέρα , σήμερα , μαγείρεψε αγκινάρες.
•Το σχολείο μας έχει γύρω – γύρω , κάγκελα.
•Η Αγγελική αγκάλιασε το μωρό της.
•Ο Βαγγέλης κάθισε στο παγκάκι.
•Ο Άγγελος καθάρισε τον πίνακα , με το σφουγγάρι.
•Η μητέρα αγκάλιασε την Αγγελική.
*********************
Αφού διαβάσουμε το κείμενο και θυμηθούμε τι έγινε, θα συνεχίσουμε με τις δραστηριότητες του Τετραδίου εργασιών.(σελ. 22 – 23)
πάτησε στην εικόνα
για να ανοίξεις το ψηφιακό τετράδιο εργασιών της Γλώσσας
Στο σημερινό μάθημα βλέπουμε τα παιδιά να κάθονται δίπλα στο τζάκι και να αναρρωτιούνται σε ποιον να ανήκει το κλειδί. Εμείς θα επεξεργαστούμε την εικόνα και το κείμενο.
Θα βρούμε και θα κυκλώσουμε όλα τα Τζ τζ ,
και μετά θα παίξουμε λίγο με τα αντίθετα και τα συνώνυμα.
πηγή εικόνων: http://kathemeraproti.blogspot.gr/2015/03/1_4.html
Στη συνέχεια θα διαβάσουμε και πάλι το κείμενο και θα βρούμε λέξεις με το Τζ τζ.
Σειρά μετά έχουν οι συλλαβές με το τζ
Αφού τα κάνουμε όλα αυτά με πολύ μεγάλη προσοχή, θα περάσουμε στις υπόλοιπες δραστηριότητες του μαθήματος.
Στην πρώτη δραστηριότητα θα δούμε έναν γλωσσοδέτη! Ευκαιρία να εξηγήσουμε τι είναι ο γλωσσοδέτης και να πούμε κι εμείς κάποιον, αν ξέρουμε!
Στην τελευταία δραστηριότητα, η κάθε ομάδα θα μας διηγηθεί την ιστορία που σκέφτηκε κοιτάζοντας τις δυο εικόνες.
1
2
Θα τελειώσουμε το μάθημά μας με μια εικόνα από ένα παλιό αναγνωστικό, (γνωστή στους μεγαλύτερους)
Αν έχουμε χρόνο θα μιλήσουμε λίγο για αυτό που μας δείχνει η εικόνα και θα πούμε κι εμείς αν περνάμε κάποιες στιγμές μπροστά στο τζάκι με τη γιαγιά μας.
Μαθαίνουμε για τον τζίτζικα!
Δείτε…
Ώρα για παιχνίδι!
Πάτησε στην εικόνα
*********************
Διαβάζουμε!
Λέξεις με Τζ και τζ:
Η Τζένη έπιασε ένα τζιτζίκι .
Το χειμώνα ανάβουμε το τζάκι .
Το τζίνι βγήκε από το λυχνάρι .
Η μητέρα μαγειρεύει μελιτζάνες και σουτζουκάκια .
Η Τζένη κάθεται κοντά στο τζάκι .
Ο παππούς κάθεται στη τζαμαρία .
Η μητέρα καθαρίζει τα τζάμια .
Ο τζίτζικας είναι τραγουδιστής του καλοκαιριού .
*********************
Σήμερα θα ξεκινήσουμε πρώτα από το κόμμα και θα πούμε πότε το βάζουμε. (εδώ θα αναφέρουμε μόνο την περίπτωση που το κόμμα μπαίνει μετά από ένα όνομα, όταν φωνάζουμε κάποιον ή κάποια)
Αφού διαβάσουμε το κείμενο και θυμηθούμε τι έγινε, θα συνεχίσουμε με τις δραστηριότητες του Τετραδίου εργασιών.(σελ. 24 – 25)
πάτησε στην εικόνα
για να ανοίξεις το ψηφιακό τετράδιο εργασιών της Γλώσσας
Σήμερα θα διαβάσουμε το παραμύθι που λέει η Μαρίνα στα παιδιά. Το παραμύθι της Μαρίνας μιλάει για έναν ευγενικό ψαρά κι ένα ψαράκι που του χάρισε ένα μαγικό κλειδί, στο οποίο μπορούσε να ευχηθεί ότι ήθελε.
Στο μάθημα αυτό θα μάθουμε το Ευ ευ. Ίσως είναι το πιο δύσκολο δίγραφο από όσα μάθαμε μέχρι τώρα. Θα προσπαθήσουμε να το μάθουμε κυρίως μέσα από διάφορες δραστηριότητες – παιχνίδια.
Πρώτα, αφού διαβάσουμε αρκετές φορές το κείμενο, θα το εντοπίσουμε τις λέξεις που το έχουν και θα το κιτρινίσουμε.
Τα παιδιά θα αντιληφθούν πολύ εύκολα ότι αυτό το ζευγαράκι άλλες φορές ακούγεται εβ και άλλες εφ!
Θα εξηγήσουμε τον τρόπο για να μπορούμε να καταλάβουμε με ποια φωνή θα διαβάζουμε το ζευγαράκι σε κάθε λέξη.
πηγή εικόνων: http://kathemeraproti.blogspot.gr/2015/03/1_4.html
Μετά θα πούμε λέξεις που έχουν αυτό το ζευγαράκι.
Αφού θυμηθούμε και πάλι τα εισαγωγικά και τη χρήση τους, θα συνεχίσουμε στις δραστηριότητες του μαθήματος και θα τελειώσουμε με ένα παιχνιδάκι που βρήκα εδώ.
Κάθε πρωτάκι θα πάρει μια ταμπελίτσα με δύο διαφορετικές – χρωματικά – πλευρές. Η μια είναι κόκκινη και έχει το ευ = εφ και η άλλη πλευρά κίτρινη και έχει το ευ = εβ. Εγώ θα γράφω στον πίνακα μια λέξη, τα παιδιά θα τη διαβάζουν σιωπηρά και θα σηκώνουν τη σωστή πλευρά της πινακίδας. Έτσι, μ΄αυτόν τον τρόπο θα μάθουμε πως για να διαβάσουμε μια λέξη με ευ σωστά, πρώτα τη διαβάζουμε από μέσα μας, εντοπίζουμε τη φωνή του ευ και μετά τη διαβάζουμε δυνατά.
Πάτησε εδώ
Ώρα για παιχνίδι!
Πάτησε στην εικόνα
*********************
Διαβάζουμε!
Τι κάνει ο καθένας;
ο μάγειρας = μαγειρεύει
ο κουρέας = κουρεύει
ο ψαράς = ψαρεύει
ο γιατρός = γιατρεύει
ο παλαιστής = παλεύει
ο μάστορας = μαστορεύει
ο κουρέας = κουρεύει
Προτάσεις με το ευ
Ο Λευτέρης και η Ευγενία χορεύουν.
Η Ευτυχία φυτεύει ένα πεύκο στον κήπο.
Κάθε Δευτέρα και Παρασκευή κάνουμε Αγγλικά.
Σας ευχαριστούμε για τις ευχές σας.
Το απόγευμα θα έχουμε διακοπή ρεύματος.
Η Εύη είναι ευγενικό παιδί.
Την Παρασκευή το απόγευμα φεύγουμε για το χωριό.
Ο Λευτέρης είναι πολύ νευρικός σήμερα.
*********************
Αφού διαβάσουμε το κείμενο και θυμηθούμε τι έγινε, θα συνεχίσουμε με τις δραστηριότητες του Τετραδίου εργασιών.(σελ. 26 – 27)
πάτησε στην εικόνα
για να ανοίξεις το ψηφιακό τετράδιο εργασιών της Γλώσσας
Σήμερα θα γνωρίσουμε το τελευταίο δίγραμμα, το αυ. Μέσα από την εικόνα θα βρούμε λέξεις που έχουν το αυκαι θα τις γράψουμε στον πίνακα. Βέβαια, θα επιμείνουμε πολύ στην επεξεργασία της εικόνας.
Θα μιλήσουμε για το ταχυδρομείο και πότε το επισκεπτόμαστε, θα υποθέσουμε τι να είναι το δέμα που περιμένουν η Ιωάννα και η μαμά της και θα διαβάσουμε πολλές φορές το κείμενο.
Θα βρούμε τα σημεία στίξης και θα τα θυμηθούμε. Θα πούμε για τη χρήση τους και θα προσπαθήσουμε να διαβάσουμε το κείμενο χρησιμοποιώντας τα.
Μετά θα δούμε το νέο δίγραμμα και πώς το φωνάζουμε. Μετά το ευ τα παιδιά δε νομίζω να δυσκολευτούν να το καταλάβουν.
Θα τονίσουμε πάλι τον τρόπο με τον οποίο μπορούμε να καταλάβουμε με ποια φωνή θα διαβάζουμε το ζευγαράκι σε κάθε λέξη.
Το παιχνίδι με τα καρτελάκια βοήθησε πολύ και τα πρωτάκια το χάρηκαν όσο δε λέγεται. Το ίδιο θα κάνουμε και τώρα με το αυ.
Μετά θα διαβάσουμε λέξεις που έχουν αυτό το ζευγαράκι.
Κατόπιν θα μιλήσουμε για το τι είναι ταυτότητα και θα δούμε την ταυτότητα της μητέρας της Ιωάννας.
Μετά μια και ο θείος Παύλος με το πλοίο του είναι στην Αφρική, θα μιλήσουμε λίγο γι΄αυτήν την ήπειρο.
και θα δούμε κι ένα βίντεο…
Στη συνέχεια θα κάνουμε τις δύο δραστηριότητες του μαθήματος και στο τέλος θα γράψουμε λέξεις με το αυ.
Ώρα για παιχνίδι!
Πάτησε στην εικόνα
Βόλτα με το αυτοκίνητο (Αυ=αφ)
αυ-ευ, ακουστική διάκριση – διαδραστικό παιχνίδι
*********************
Διαβάζουμε!
Αυ, αυ – αβ
αυγό, αυγουλάς, αυγουλάκια, αυγολέμονο, αυγοτάραχο, αυγοθήκη, αυγωμένος,
ταύρος, ταυρομάχος, ταυρομαχία, αυλή, προαύλιο, αυλόγυρος, αυλόπορτα,
μαύρος,μαυρίζω, μαυρίλα, μαυρισμένος, μαυράκι, θαύμα, θαυμάζω, θαυμάσιος,
θαυμαστικό, σαύρα, δεινόσαυρος, σταυρός, Σταύρος, Σταυρούλα, αυγή, αυγούλα,
αυγερινός, παύλα, Παύλος, τραύμα, τραύματα, τραυματίας, τραυματίζω,
τραυματισμένος, αύριο, μεθαύριο, αυλάκι, Αύγουστος, πύραυλος, κεραυνός,
θησαυρός, ναυαγός, ναυάγιο, Λαύριο, Αυλώνα, αυλαία
Αυ, αυ – αφ
αυτός, αυτή, αυτό, αυτή, αυτί, ναύτης, ναυτία, ναυτάκι, καυτός, καυτερός, παύση,
ανάπαυση, αυξάνω, αύξηση, Ναυσικά, Ναύπλιο, καυχιέμαι, αυστηρός, αυχένας,
καύκαλο, αυθάδης, αυτοκίνητο, αυτόματο, αυτοκόλητο, αυτοθυσία, παυσίπονο,
ταυτότητα, καυσαέριο, καυσόξυλα, αυθόρμητος, αυθαίρετος
Προτάσεις με το αυ
Απαγορεύεται να παίζουμε μπάλα στο προαύλιο.
Η Παυλίνα έχασε την ταυτότητά της.
Στην αυλή βρέθηκε ένας θησαυρός.
Όταν πονάει το αυτί μου παίρνω ένα παυσίπονο.
Η Ναυσικά αγόρασε πολλά αυτοκόλλητα.
Στη σαλάτα έβαλα μία καυτερή πιπεριά.
Ο λαγός έχει δύο μεγάλα αυτιά.
Στο Ναύπλιο αγόρασα ένα αυτόματο αυτοκινητάκι.
Οι αστροναύτες ταξιδεύουν με τον πύραυλο.
Είδα μία σαύρα ανάμεσα στα χόρτα.
Η Νίκη φοράει ένα μαύρο φόρεμα.
Ο Αύγουστος είναι ο τελευταίος μήνας του καλοκαιριού.
Τα καυσαέρια των αυτοκινήτων μολύνουν τον αέρα.
*********************
Αφού διαβάσουμε το κείμενο και θυμηθούμε τι έγινε, θα συνεχίσουμε με τις δραστηριότητες του Τετραδίου εργασιών.(σελ. 28 – 29)
πάτησε στην εικόνα
για να ανοίξεις το ψηφιακό τετράδιο εργασιών της Γλώσσας
Σήμερα θα κάνουμε την επανάληψη της ενότητας. Θα διαβάσουμε το ποίημα και θα το συζητήσουμε. Θα μιλήσουμε για τις εικόνες που έφτιαξε το μυαλό μας ακούγοντας το ποίημα, θα μάθουμε πώς να το ξεχωρίζουμε από ένα πεζό κείμενο και θα αναφέρουμε τα βασικά στοιχεία ενός ποιήματος που είναι οι στροφές, οι στίχοι, ο τίτλος και φυσικά ο ποιητής!
Θα θυμηθούμε τα γράμματα από το νησί της ησυχίας (θα αναφέρω ότι τα ονομάζουμε σύμφωνα, έτσι για να το ακούσουν τα παιδιά, χωρίς να επιμείνω) και από τη λεωφόρο της φασαρίας (κι εδώ θα πούμε ότι τα ονομάζουμε φωνήεντα).
Θα ακούσουμε το ποίημα μελοποιημένο…
Στη συνέχεια θα χρωματίσουμε τα δίψηφα φωνήεντα και τα δίψηφα σύμφωνα μέσα στο ποίημα και θα περάσουμε στο τετράδιο εργασιών.