↑ Επιστροφή σε Γλώσσα

Εκτύπωσέ το Σελίδα

Ρώτα το νερό… τι τρέχει

Εικόνα

Το μάθημα στο διαδραστικό βιβλίο

Σ’ αυτή την ενότητα:

  • Θα μάθουμε να περιγράφουμε ένα τοπίο.
  • Θα μάθουμε πώς να παίρνουμε μια συνέντευξη και να την καταγράφουμε.

Θα μάθουμε επίσης:

  • Να ξεχωρίζουμε το κατηγορούμενο σε μια πρόταση.
  • Να κλίνουμε αρσενικά ουσιαστικά σε -ας.
  • Λέξεις και εκφράσεις που έχουν σχέση με το νερό.

 

Θα γνωρίσουμε:

  •  Παραδόσεις που έχουν σχέση με το νερό.
  •  Επαγγέλματα που χάθηκαν και είχαν σχέση με το νερό.

 

 

Το νερό συστήνεται

Το νερό είναι πολύτιμο για τη φύση και για τον άνθρωπο.

Τα 2/3 περίπου του συνολικού βάρους των φυτών και των ζώων αποτελείται από νερό. Τ 70% του ανρώπινου σώματος είναι νερό και κάθε μέρα ένας μεγάλος χρειάζεται περίπου 2,5 λίτρα νερό.

Ο πλανήτης μας καλύπτεται στο μεγαλύτερο μέρος του από νερό (2/3), το οποίο στο μεγαλύτερο ποσοστό είναι αλμυρό και βρίσκεται στους ωκεανούς!

Το νερό στη φύση αλλάζει συνέχεια μορφή, ταξιδεύει και ανακυκλώνεται. Έτσι δημιουργείται ένας μεγάλος κύκλος, ο κύκλος του νερού!

http://www.enidrio.gr/pictures/b_599_watercycle.jpg

 πάτησε στην εικόνα για να δεις τον κύκλο του νερού

 

κι εδώ…

Η Γραμματική μου

Το κατηγορούμενο

Όταν θέλουμε να περιγράψουμε το υποκείμενο της πρότασης, δίνοντάς του μια ιδιότητα χρησιμοποιούμε το κατηγορούμενο.

Το κατηγορούμενο μπορεί να είναι:

  • Ουσιαστικό (ατμός)
  • Επίθετο (ωφέλιμο)
  • Μετοχή (ευλογημένο)

Το κατηγορούμενο βρίσκεται στην ίδια πτώση με το υποκείμενο του ρήματος δηλαδή στην ονομαστική. Έτσι το ξεχωρίζουμε εύκολα από το αντικείμενο που είναι σε πτώση αιτιατική.

ρήματα που συνδέουν το υποκείμενο με το κατηγορούμενο λέγονται συνδετικά. Tέτοια ρήματα είναι: γίνομαι, φαίνομαι, είμαι, μοιάζω, διορίζομαι, ονομάζομαι, εξαφανίζομαι, λέγομαι, παρουσιάζομαι, αποδεικνύομαι, εκλέγομαι κ.ά.

Ώφελος ή όφελος;

Το επίθετο ωφέλιμος,-η,-ο παράγεται από το ρήμα ωφελώ, που σημαίνει χρησιμεύω σε κάποιον ή σε κάτι. Πολλές φορές το μπερδεύουμε με το ρήμα οφείλω, που σημαίνει χρωστώ κάτι σε κάποιον.

άρα λοιπόν:

ώφελος = η χρησιμότητα, το κέρδος            αλλά                     όφελος = ό,τι χρωστάει κανείς

Δραστηριότητες

  • μπείτε στον πίνακα ανακοινώσεων και αναρτήστε σημειωματάκια με προτάσειςπου περιέχουν κατηγορούμενο.

π.χ. Ο καιρός είναι βροχερός

  • Σημείωσε  πάνω  από  κάθε  πρόταση  το  Ρ,  το  Υ,  το  Α  και  το  Κ

 

  • Ο  αριθμός  φαίνεται  τεράστιος.
  • Ο  Γιάννης φώναξε τον  Κώστα.
  • H ξερή  γη  καταπίνει  αχόρταγα  τα  νερά.
  • Η λίμνη  έγινε  πηγή  ζωής.
  • Η  Χρύσα ταΐζει  το κουνέλι.
  • H  κυρία  Παπαθανασίου εκλέγεται  βουλευτής.
  • Το σπίτι είναι χαμηλό.
  • Ο Σωτήρης έφαγε την μπανάνα

 

Παίζω και μαθαίνω:

διορθωση γραπτού

 

Βρίσκω το υποκείμενο – ρήμα – κατηγορούμενο [κλικ]

 

______________________________________________________________________________

Το ποτάμι τρέχει να συναντήσει τη θάλασσα

Ήξερες ότι…
Το Μεγαλύτερο Ποτάμι της Ελλάδας είναι ο  Αλιάκμονας (297 χλμ) και η Μεγαλύτερη Λίμνη η  Τριχωνίδα; 
 
O  Αλιάκμονας

 Στη μυθολογία ο Αλιάκμονας ήταν ένας από τους ποτάμιους θεούς, που είχε γεννηθεί από τον Ωκεανό και την Τηθύ. Ο Ωκεανός ήταν ένας τεράστιος ποταμός που περιέβαλλε τη γη από παντού και η Τηθύς ήταν μία από τις Τιτανίδες, κόρη του Ουρανού και της Γης. 
   Υπάρχει και άλλη εκδοχή κατά την οποία πατέρας του Αλιάκμονα ήταν ο βασιλιάς της Θράκης, ο Παλαιστίνος,  και μητέρα του η Πιερίδα,  μία από τις εννιά θνητές κόρες του βασιλιά της Πιερίας.

 
  • Στη Θεσσαλία ο μεγαλύτερος ποταμός είναι ο Πηνειός

Ο Πηνειός (αργυροδίνης, δινήης κατά τον Όμηρο) έλαβε τη σημερινή μορφή, μετά την απομάκρυνση των υδάτων της άλλοτε μεγάλης Θεσσαλικής λίμνης, από ρήγμα που δημιουργήθηκε στην κοιλάδα των Τεμπών.

Σύμφωνα με την μυθολογία ήταν γιος του Ωκεανού και της Τιθύος και πατέρας της νύμφης Δάφνης, ιέρειας της Μητέρας Γης. Τη Δάφνη κυνήγησε ο Απόλλων και όταν την έφθασε, αυτή επικαλέσθηκε τη Μητέρα Γη, η οποία την εξαφάνισε και στη θέση της άφησε το φυτό δάφνη. Ο Πηνειός ήταν επίσης ο πατέρας του βασιλιά των Λαπιθών Υψέα.

Ο Πηνειός σχηματίζεται από τη συμβολή του Μαλακασιώτικου ρέματος που πηγάζει από το βουνό Λάκμος και του ρέματος Μουργκάνι, που πηγάζει από τα Αντιχάσια.
Το μήκος του φθάνει τα 205 km και είναι ο 3ος σε μήκος ποταμός της Χώρας.

Ληθαίος

Ο Ληθαίος ποταμός είναι ένα από τα τέσσερα ποτάμια των Τρικάλων (Ληθαίος, Αγιαμονιώτης, Πηνειός, Κουρμέκης) και διασχίζει την πόλη των Τρικάλων. Αποτελεί δεξιό παραπόταμο του Πηνειού ποταμού. Πηγάζει σε ύψος 500 μ. από τα Αντιχάσια όρη έχει μήκος 36 χλμ. και εκβάλλει στον Πηνειό, σε ύψος 108 μ. λίγο έξω από την πόλη των Τρικάλων.

Σύμφωνα με τον Στράβωνα λεγόταν ότι κοντά στο Ληθαίο γεννήθηκε ο Ασκληπιός, ο θεός της Ιατρικής.

Ο ποταμός είναι ένα από τα αξιοθέατα της πόλης των Τρικάλων. Δεδομένου ότι ο Ληθαίος διασχίζει τα Τρίκαλα, οι όχθες του συνδέονται με δέκα γέφυρες, μισές από τις οποίες είναι για πεζούς. Η κεντρική γέφυρα η οποία είναι τοξωτή και μεταλλική, κατασκευάστηκε στη Γαλλία το 1886 από Γάλλους μηχανικούς (ανακατασκευάστηκε το 1996) και ενώνει την οδό Ασκληπιού (εμπορικό δρόμο) με την κεντρική πλατεία Ηρώων Πολυτεχνείου. Στην όχθη του ποταμού, σε μια από τις γέφυρες, υπάρχει άγαλμα του Ασκληπιού φιλοτεχνημένο από τον γλύπτη Θεόδωρο Βασιλόπουλο.

Πηγή: Βικιπαίδεια

Γραμματικό φαινόμενο

Παρομοίωση

Πολλές φορές, θέλοντας να τονίσουμε ιδιαίτερα ένα ουσιαστικό, το παρομοιάζουμε με ένα άλλο, περισσότερο γνωστό, το οποίο έχει σε μεγάλο βαθμό την ιδιότητα που θέλουμε να δώσουμε στο ουσιαστικό που χρησιμοποιούμε. Τότε δημιουργείται ένα άλλο σχήμα λόγου που λέγεται παρομοίωση.

Με την παρομοίωση γίνεται πιο κατανοητό αυτό που θέλουμε να πούμε.

Για να φτιάξουμε μια παρομοίωση, χρησιμοποιούμε τις λέξεις «σαν, όπως, λες και, κ.ά.». Με αυτές συνδέουμε δυο πράγματα που έχουν ή που τους δίνουμε εμείς ένα κοινό χαρακτηριστικό.

Παράδειγμα:

Αυτό το ψωμί είναι σκληρό σαν πέτρα!

Η Νεφέλη τρέχει σαν τον άνεμο

Το ρήμα κυλάω -ώ

Εικόνα

Eνεργητική φωνή

Eνεστώτας

Παρατατικός

Oριστική

κυλάω ή κυλώ κυλούσα ή κύλαγα
κυλάς κυλάς κυλούσες ή κύλαγες
κυλάει ή κυλά κυλούσε ή κύλαγε
κυλάμε ή κυλούμε κυλούσαμε ή κυλάγαμε
κυλάτε κυλάτε κυλούσατε ή κυλάγατε
κυλάν(ε) ή κυλούν(ε) κυλούσαν ή κύλαγαν και κυλάγανε

διορθωση γραπτού

  • Γράφω αυτό που ταιριάζει, όπως στο παράδειγμα:

 

 (κίτρινος, δυνατός, γλυκός, ορμητικός, τριχωτός, κόκκινος, άσπρος, αργός, κοφτερό)

Κίτρινος σαν το κερί

 

_____________________Σαν το μέλι

 

_____________________Σαν την αρκούδα

_____________________Σαν ποτάμι

_____________________Σαν βράχος

_____________________Σαν παπαρούνα

_____________________Σαν ξυράφι

_____________________Σαν χελώνα

_____________________Σαν περιστέρι

 

 

 

διορθωση γραπτού

Περιγραφή ενός τοπίου

 

Πώς περιγράφουμε ένα τοπίο;

 

  • Η περιγραφή ενός τοπίου αφορά την απεικόνιση ενός υπαίθριου φυσικού χώρου τον οποίο έχουμε δει. Αυτόν το χώρο προσπαθούμε να τον παρουσιάσουμε όσο πιο ζωντανά και παραστατικά γίνεται, ενώ ταυτόχρονα αναφέρουμε τα συναισθήματα που νιώθουμε αντικρίζοντάς τον ή τις σκέψεις που κάναμε γι’ αυτόν.

 

  • Για να περιγράψουμε μια τοποθεσία, αναφέρουμε:

Ποιος είναι αυτός ο τόπος.

Πού βρίσκεται.

Ποια είναι η ιστορία του.

Πώς τον γνωρίσαμε, πότε τον επισκεφτήκαμε.

Πώς είναι ακριβώς ο τόπος αυτός (λεπτομερής περιγραφή του τοπίου με αναφορά στα ζώα και στα φυτά    που υπάρχουν εκεί, καθώς και στις αλλαγές που συμβαίνουν ανάλογα την εποχή ή την ώρα).

Τι είναι αυτό που μας εντυπωσιάζει περισσότερο στον τόπο αυτό.

Ποια είναι τα συναισθήματα και οι σκέψεις μας γι’ αυτόν τον τόπο.

 

  •  Για να είναι σωστή και επιτυχημένη μια περιγραφή, πρέπει να:

✓ υπάρχει τάξη και σειρά (να μη γράφουμε ανακατεμένες προτάσεις, που δε συνδέονται νοηματικά και συντακτικά η μία με την άλλη)·

✓ χρησιμοποιούμε χαρακτηριστικά επίθετα (π.χ. όμορφα, πολύχρωμα λουλούδια, γαλάζια, καταπράσινα, κρυστάλλινα νερά,  πανύψηλα, φουντωτά δέντρα κ.λπ.) που θα μας βοηθήσουν να αποδώσουμε με ακρίβεια την εικόνα που θέλουμε να περιγράψουμε

 

Κατέβασε το φυλλάδιο εδώ

 

 

Δραστηριότητα 1

  • Στο μάθημα των τεχνικών θα ζωγραφίσουμε ένα τοπίο που να έχει σχέση με το νερό. Γι’ αυτό, αφού διαβάσεις πώς περιγράφουμε ένα τοπίο [δες παραπάνω ή το φυλλάδιο], ύστερα στο τετράδιο Παραγωγής λόγου να περιγράψεις ένα δικό σου τοπίο που να σχετίζεται με το νερό. Προσπάθησε να μην γράψεις ότι γράφουν και οι συμμαθητές σου. Να γράφεις μια διαφορετική πληροφορία κάθε φορά. 

 

____________________________________________________________________________

Το νερό στη θρησκεία, στους μύθους και στις παραδόσεις

 

 

Το νερό στις θρησκείες

More PowerPoint presentations from giannisver

 

 

Οι Νύμφες στην ελληνική Μυθολογία

Οι Νύμφες, θεότητες των γλυκών νερών, ήταν κόρες του Δία. Συνήθως όμως θεωρούνταν κόρες του θεού-ποταμού της περιοχής. Κατοικούσαν κοντά στους ποταμούς αλλά και στα βουνά από όπου πηγάζουν οι ποταμοί. Έτσι, έχουμε τις Ορεστιάδες (Νύμφες των δασών), τις Ναϊάδες (Νύμφες των ποταμών και των πηγών) και τις Αμαδρυάδες (Νύμφες των δένδρων). Οι Ναϊάδες ζούσαν σε σπήλαια κοντά στις πηγές των ποταμών, αλλά και κάτω από αυτούς και τότε έπαιρναν το όνομα του ποταμού.

Οι λαλίτσες

Έθιμα με το νερό

http://www.domnasamiou.gr/resources/images/4/album-aj-cover-thumb-medium.jpg

κάνε κλικ στην εικόνα

Πρωτοχρονιά – Το ποδαρικό και το αμίλητο νερό

Με την αλλαγή του χρόνου το άτομο που ορίζονταν ότι θα κάνει το ποδαρικό( συνήθως μικρά παιδιά της ίδιας οικογένειας)έπαιρναν ένα κανάτι όμορφο και καθαρό και πήγαιναν να πάρουν το πρώτο νερό της χρονιάς, από τρεις βρύσες εξωτερικές που τις βλέπουν τα άστρα. Πίστευαν ότι με την αλλαγή του χρόνου οι μοίρες γύρναγαν τα σπιτικά των ανθρώπων και μοίραζαν τις τύχες,έπειτα οι μοίρες ξεκουράζονταν δίπλα στις βρύσες. Γιαυτό το λόγο οι άνθρωποι πηγαίνοντας να πάρουν το πρωτοχρονιάτικο νερό άφηναν δίπλα σε κάθε βρύση μια χούφτα ζάχαρη ή ένα γλύκισμα για να τις ευχαριστήσουν και να γλυκάνη η μοίρα αυτών.Έπειτα έπαιρναν το νερό μελετώντας το » καλημέρα βρυσούλα μου και καλή χρονιά να μου φέρεις σε εμένα και την οικογένειά μου. Όπως τρέχουν τα νερά σου έτσι να τρέχουν και οι χαρές και όλα τα καλά και να έρχονται και να φωλιάζουν στο σπιτικό μου.»Έπειτα έπαιρναν μία στρογγυλή καθαρή λευκή πέτρα μαζί τους και γύρναγαν στο σπίτι αμίλητοι. Αν στον δρόμο ήταν και κανένα συγγενικό η φιλικό σπίτι, έριχναν λίγο από το αμίλητο νερό στο κατώφλι τους, άνοιγαν την πόρτα τους, πετούσαν μέσα μια πέτρα και έφευγαν αμίλητοι όπως ήρθαν. Τους έκαναν δηλαδή το ποδαρικό, να ‘ναι η ζωή σαν το νερό της πηγής και η γεροσύνη τους σαν την πέτρα. Στο σπίτι τους έκαναν το ίδιο και τότε μοναχά μιλούσαν:

 

Κ α λ ή χ ρ ο ν ι ά!

 

Ποδαρικό στο σπίτι του έκανε και ο νοικοκύρης, μόνο που αυτός έφερνε μια πέτρα από τον ποταμό σκεπασμένη με βρύα, να ‘ναι αφθονα τα αγαθά στο σπίτι του σαν την βρυασμένη πέτρα. Έπειτα ράντιζαν όλο το σπίτι με το νερό προσθέτοντας λίγο αγίασμα λέγοντας πάλι τις ίδιες ευχές. Το υπόλοιπο το φίλαγαν όλο το χρόνο και έπιναν για καλοτυχία.

Η  γραμματική του κειμένου

  • Το κόμμα, η παρένθεση και η διπλή παύλα

Πολλέςφορές, όταν θέλουμε να σχολιάσουμε, να εξηγήσουμε και να συμπληρώσουμε αυτό που λέμε, χρησιμοποιούμε την παρένθεση, το κόμμα ή τη διπλή παύλα.

Και τώρα… εξάσκηση!

  • Να βάλεις στο σωστό σημείο τα σημεία στίξης.

α) Η Νεκταρία η Κατερίνα, η Βάσια και η Ελένη είναι φίλες. (κόμμα)
β) Με τη Βάπτιση του Ιησού φανερώθηκε ο θεός ως Αγία Τριάδα Πατέρας, Υιός και Άγιο Πνεύμα, (παρένθεση)
γ) Αυτό το αυτοκίνητο που είναι και το πιο ακριβό έχει δερμάτινα καθίσματα, (διπλή παύλα)
δ) Κύριε υπουργέ σας ζητούν στο τηλέφωνο. (κόμμα)
ε) Τη χρονιά που πήγαμε στο Λονδίνο το 2000 εσύ δεν είχες γεννηθεί, (παρένθεση)
στ) Η Εύα η φίλη μου από την Πάτρα θα έρθει αύριο, (διπλή παύλα)

 

  • Να βάλεις κόμμα, παρένθεση ή διπλή παύλα όπου χρειάζεται:

α) Σε όλα τα παιδιά αρέσουν οι σοκολάτες, οι καραμέλες, τα παγωτά και τα μπισκότα.
β) Η Άρτεμις η κόρη της κυρίας Μαρίας παίζει πιάνο.
γ) Η Πόπη αυτή που μένει στην απέναντι πολυκατοικία είναι δασκάλα βιολιού.
δ) Από το χαλασμένο παράθυρο ήταν και σπασμένο το τζάμι έμπαινε κρύος αέρας.
ε)  Τα σπίτια του χωριού έδειχναν παλιά εγκαταλελειμμένα και ερειπωμένα.
στ) Χτύπησε με το αυτοκίνητο του ένα μαύρο φορτηγάκι μια γυναίκα.

 

 

  • Συμπληρώστε τα γράμματα που λείπουν από τις λέξεις για να γνωρίσετε τις «λαλίτσες».

 

Οι λαλίτσες είναι πήλ__νες σφυρ__χτρες που γεμίζονται με νερό, γν__στές από πολύ παλιά στην __λλάδα. Τα παιδιά

με αυτές μιμούντ__ ήχους πουλι__ν. Το σχ__μα τους μοιάζει μερικές φορές με πουλί. Έχει ένα μακρ__ στόμιο για

φ__σημα, σαν ράμφος, και ένα άκρο για να κρατιέτ__, σαν ουρά.

Εκπαιδευτικό πακέτο «Ένα κουτί γεμάτο νερό», εκδ. Καλειδοσκόπιο, Αθήνα, 1999

 

 

 ___________________________________________________________________________

Ο Νερουλάς

  • Ο νερουλάς ή υδρονομέας ή νεροκόπος ή σουκατζής*  .
(*Η ονομασία προέρχεται από την τουρκική λέξη su  που σημαίνει νερό, ενώ η λέξη  sucu αντιστοιχεί στη λέξη νερουλάς. Σουκατζής, λοιπόν, ή νερουλάς ήταν ο υπεύθυνος να φυλάει και να μοιράζει το νερό.)

Τα παλιά  χρόνια που δεν υπήρχαν βρύσες μέσα στα σπίτια ή στις αυλές  απαραίτητο  ήταν το επάγγελμα του νερουλά . Ο νερουλάς είχε σταθερή πελατεία και έδινε νερό στις νοικοκυρές, που έτρεχαν με τις στάμνες και τα δοχεία τους προκειμένου να προμηθευτούν το πολύτιμο υγρό,  προσφέροντάς του αμοιβή.

Έκανε πολλά δρομολόγια, με το γαϊδουράκι του φορτωμένο κι αν και ήταν πολύ κοπιαστική η εργασία του, τα χρήματα που έβγαζε ήταν ικανοποιητικά για να συντηρήσει την οικογένειά του.

Το επάγγελμα του νερουλά διατηρήθηκε μέχρι το 1930  , οπότε ιδρύθηκε η ΟΥΛΕΝ, και σε ορισμένες περιπτώσεις μέχρι το 1960, όπου τα υδραγωγεία μπόρεσαν να τροφοδοτήσουν με νερό τα περισσότερα σπίτια .

Ο πιο διάσημος νερουλάς της πατρίδας μας ήταν ο ολυμπιονίκης Σπύρος Λούης. Μετά τη μεγάλη του επιτυχία στους ολυμπιακούς αγώνες ο βασιλιάς Γεώργιος τον ρώτησε τι θα επιθυμούσε ως δώρο κι αυτός ζήτησε ένα γαϊδουράκι, για να τον βοηθάει να μεταφέρει το νερό.

νερουλας

Πάτησε εδώ και διάβασε ένα παραμύθι «ο νερουλάς και το πιθάρι»

Ο Παγοπώλης

παγοπώλης

«Επερνούσαν παγοπώλες

και μοιράζανε κολώνες.

Είχαν γίνει από νερό

που το πάγωναν καιρό,

 το φαΐ να διατηρεί,

να ‘ναι φρέσκο το τυρί,

το νεράκι δροσερό

μια φορά κι ένα καιρό.

Παλιά επαγγέλματα

Η γραμματική του μαθήματος

Ισοσύλλαβα και ανισοσύλλαβα ουσιαστικά

Tα ουσιαστικά που έχουν στον ενικό και στον πληθυντικό τον ίδιο αριθμό συλλαβών, π.χ. ο σωλήνας-οι σωλήνες, λέγονται ισοσύλλαβα.

Tα ουσιαστικά που έχουν στον πληθυντικό αριθμό μια παραπάνω συλλαβή από ό,τι στον ενικό, π.χ. ο νερουλάς-οι νερουλάδες, λέγονται ανισοσύλλαβα.

ουδέτερα ανισοσύλλαβα ουσιαστικά έχουν μια συλλαβή παραπάνω και στη γενική του ενικού αριθμού.

Ενικός αριθμός

Πληθυντικός αριθμός

Ονομ. το σήμα τα σήματα
Γεν. του σήματος των σημάτων
Αιτ. το σήμα τα σήματα
Κλητ. σήμα σήματα
  • Oρισμένα προπαροξύτονα ουσιαστικά σε –ος κατεβάζουν τον τόνο στην παραλήγουσα στη γενική του ενικού και στη γενική και αιτιατική του πληθυντικού αριθμού,

π.χ. ο άνθρωπος – του ανθρώπου, των ανθρώπων, τους ανθρώπους

  • Kάποια άλλα διατηρούν τον τόνο στην προπαραλήγουσα σε όλες τις πτώσεις του ενικού και του πληθυντικού αριθμού,

π.χ. ο ανεμόμυλος – του ανεμόμυλου/ οι ανεμόμυλοι –  των ανεμόμυλων

  • Kάποια άλλα μπορούν και να διατηρήσουν τον τόνο και να τον κατεβάσουν π.χ. ο διάδρομος.

Ώρα για εξάσκηση…

  1. Άσκηση για τα ισοσύλλαβα και ανισοσύλλαβα ουσιαστικά [κλικ]
  2. Να κλίνεις ένα, (διάλεξε εσύ ποιο), από τα ουσιαστικά ο δρόμος, ο αγώνας, ο κήπος, μέσα σε προτάσεις.
  3. Να κλινεις ένα, (διάλεξε εσύ ποιο), από τα ουσιαστικά ο παππούς, ο μανάβης, ο ανθοπώλης, μέσα σε προτάσεις.

*

________________________________________________________________________________________

Το νερό ταξιδεύει

Το ήξερες αυτό;

Η Αθήνα από την αρχαιότητα υπέφερε από λειψυδρία. Άκόμα και πριν από λίγα χρόνια υπήρχε ο νερουλάς που μετέφερε πόσιμο νερό στα σπίτια. Σήμερα μια εταιρία, η ΕΥΔΑΠ, έχει ως κύριο έργο της την ύδρευση αλλά και την αποχέτευση της Αθήνας και του Νομού Αττικής. Έχεις σκεφτεί όμως ποτέ το μεγάλο ταξίδι που κάνει το νερό μέχρι να φτάσει στα σπίτια των κατοίκων της πρωτεύουσας;

Εικόνα

*

Παίζω και μαθαίνω [κλικ]

*

Μετρητής κατανάλωσης νερού

Η κατανάλωση μετριέται σε κυβικά μέτρα (κ.μ. ή m3).
  • Τα τέσσερα «ρολογάκια» μετράνε καταναλώσεις μικρότερες του 1 κ.μ.
  • Δηλ. το πρώτο από δεξιά μετρά τα δέκατα του κ.μ. (x 0,01).
  • Το επόμενο μετρά τα εκατοστά του κ.μ. (x 0,01).
  • Το επόμενο τα χιλιοστά (x 0,001),
  • και το τελευταίο μετρά τα δεκάκις χιλιοστά του κ.μ. (x 0,0001).

*

Η γραμματική του μαθήματος

Συντομογραφίες – Aρκτικόλεξα

Μερικές φορές γράφουμε ορισμένες λέξεις ή φράσεις παραλείποντας τμήμα της λέξης ή τμήματα των λέξεων. Αυτές οι σύντομες μορφές λέξεων ή φράσεων λέγονται συντομογραφίες.

κτλ. = και τα λοιπά

Aρκτικόλεξα είναι οι συντομογραφίες που σχηματίζονται από τα αρχικά γράμματα των λέξεων ή από τις αρχικές συλλαβές των λέξεων μιας φράσης. Tα αρκτικόλεξα διαβάζονται σαν μια λέξη και γράφονται πάντα με κεφαλαία γράμματα.

ΔEH = Δημόσια Eπιχείρηση Hλεκτρισμού

EΛTA = EΛληνικά TAχυδρομεία

*

Πότε χρησιμοποιούμε το λεξικό μας;

  •  Όταν δε γνωρίζουμε τη σημασία ή τις διαφορετικές σημασίες μιας λέξης.
  •  Όταν δε γνωρίζουμε πώς γράφεται μια λέξη.
  •  Όταν δεν ξέρουμε από πού προέρχεται μια λέξη.
  •  Όταν θέλουμε να βρούμε λέξεις με παρόμοια σημασία, συγγενικές, αντίθετες ή σύνθετες, κ.ά.

*

Ώρα για εξάσκηση

1.  Να γράψεις τι σημαίνουν οι παρακάτω συντομογραφίες

 

βλ.           =

κ.ά.          =

Μ. Ασία  = 

σημ.        = 

μΧ           =                      

λ.χ.          =

 

2.  Να ενώσεις με μία γραμμή αυτά που ταιριάζουν.

 

        σελ.         .                                      · και λοιπά

        Π.Δ.         ·                                     ·  γραμμάρια

        κ.λπ.       ·                                      ·  κεφάλαιο

        γραμμ.    ·                                     ·  Αύγουστος

       Αύγ.         ·                                      ·  Παλαιά Διαθήκη

        κεφ.        ·                                      .  σελίδα

 

*

___________________________________________________________________________________________________________

Μόνιμος σύνδεσμος σε αυτό το άρθρο: https://blogs.sch.gr/vpapagiann/?page_id=1250

Αφήστε μια απάντηση

Top
 
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων