Στο πλαίσιο Β’ 1 ΕΠΙΠΕΔΟΥ επιμόρφωσης ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
5η Περίοδος – B1.4 – Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση (ΙΙ: ΜΕΙΚΤΟ ΜΟΝΤΕΛΟ)
Τμήμα εξ αποστάσεως 979-13 (Κιλκίς)
Δημιουργός: Καραγιάννη Βασιλική
Υπεύθυνος καθηγητής: κ. Παρασκευάς Παρασκευάς
Τίτλος μ –σεναρίου: «Τα άχρηστα που θα σου γίνουν χρήσιμα… Ανακύκλωση τώρα!»
Γνωστικό αντικείμενο : Μελέτη περιβάλλοντος
Τάξη στην οποία απευθύνεται: Δ΄ Δημοτικού
Προτεινόμενος χρόνος: μία διδακτική ημέρα (5 Ιουνίου: Παγκόσμια ημέρα Περιβάλλοντος)
Διδακτικοί στόχοι ή αναμενόμενα αποτελέσματα:
Ως προς το γνωστικό αντικείμενο:
Οι μαθητές αναμένεται :
- Να κατανοήσουν την έννοια της ανακύκλωσης και τα οφέλη της
- Να προβληματιστούν και να αναγνωρίσουν την αξία της για το περιβάλλον
- Να διακρίνουν τα ανακυκλώσιμα από τα μη ανακυκλώσιμα υλικά
- Να αναπτύξουν στάση σεβασμού προς το περιβάλλον
- Να αναπτύξουν την λεπτή κινητικότητα και τον οπτικοκινητικό συντονισμό (συντονισμός οπτικής αντίληψης με λεπτές κινήσεις)
Ως προς τη μαθησιακή διαδικασία:
Οι μαθητές αναμένεται:
- Να μάθουν να συνεργάζονται με τα άλλα μέλη της ομάδας για τη δημιουργία ενός κοινού αποτελέσματος
- Να ανταλλάσσουν απόψεις και ιδέες μέσα από ένα γόνιμο διάλογο
- Να αποκτήσουν την ικανότητα να παρουσιάζουν την εργασία τους στα μέλη της ομάδας αλλά και στην ευρύτερη τάξη
Ως προς τη χρήση των ΤΠΕ:
Οι μαθητές αναμένεται:
- Να αξιοποιήσουν τις νέες τεχνολογίες ως εργαλείο διερεύνησης, αναζήτησης, δημιουργίας και παρουσίασης υλικού
- Να εξοικειωθούν με την εισαγωγή στο διαδίκτυο και την αναζήτηση πληροφοριών
- Να εξασκηθούν στη χρήση λογισμικών που χρησιμοποιούν ήδη
Σύνδεση με ΔΕΠΠΣ- ΑΠΣ:
Το παρόν μ-σενάριο είναι απόλυτα συμβατό με το ΔΕΠΠΣ Μελέτης Περιβάλλοντος Δ΄ δημοτικού που θέτει ως στόχο την ευαισθητοποίηση γύρω από θέματα που αφορούν το ευρύτερο φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον αλλά και την εύρεση τρόπων για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής και την ανάπτυξη του τόπου τους, χωρίς να επιβαρύνουν τον πλανήτη στο µμέλλον. Σύμφωνα δε με το ΑΠΣ Μελέτης Δ΄ δημοτικού οι μαθητές πρέπει να εντοπίζουν προβλήματα του φυσικού περιβάλλοντος και να είναι σε θέση να αξιολογούν δράσεις με τις οποίες θα μπορούν να προστατεύσουν το περιβάλλον. Μάλιστα, γίνεται πρόταση για να συζητηθεί το θέμα των απορριμμάτων και η ανακύκλωση. Μέσα από το παρόν μ- σενάριο, ικανοποιούνται όλοι οι προαναφερθέντες στόχοι του ΔΕΠΠΣ- ΑΠΣ Μελέτης Δ΄ δημοτικού καθώς οι μαθητές θα κατανοήσουν το πρόβλημα της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης μέσω των απορριμμάτων , θα έρθουν σε επαφή με την έννοια της ανακύκλωσης, θα πληροφορηθούν για τη διαδικασία και τα ανακυκλώσιμα υλικά και θα εκτιμήσουν την αξία και τα οφέλη της για το περιβάλλον (ΔΕΠΠΣ- ΑΠΣ Μελέτης για το Δημοτικό Σχολείο: http://ebooks.edu.gr/info/cps/12deppsaps_mel_per.pdf)
Ιστοσελίδα διαδραστικού βιβλίου που αξιοποιήθηκε:
http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSDIM-D108/298/2081,7330/
Λέξεις-κλειδιά: ανακύκλωση, μικροσενάριο, μελέτη περιβάλλοντος, δ΄δημοτικού, ανακυκλώσιμα υλικά, μπλε κάδος, φυσικό περιβάλλον, νέες τεχνολογίες, c map tools, word, kidspiration, tux paint, power point, google chrome, Wikipedia, youtube
Συνοπτική περιγραφή:
Οι μαθητές χωρίζονται κατόπιν κλήρωσης σε ομάδες των 4 ατόμων. Ανοίγουν το βιβλίο της μελέτης στο κεφάλαιο 7 που σχετίζεται με την ανακύκλωση. Ακολουθώντας οδηγίες τόσο του εκπαιδευτικού όσο και των 2 ηλεκτρονικών φύλλων εργασίας που θα παρατεθούν παρακάτω, μελετούν τη βιβλιογραφία (βίντεο, βιβλίο, Wikipedia) και φτιάχνουν εννοιολογικό χάρτη για τα απορρίμματα (kidspiration), εννοιολογικό χάρτη για τα υλικά που ανακυκλώνονται με παραδείγματα (c map tools), παρουσίαση με το πώς ετοιμάζουμε τα υλικά για την ανακύκλωση (powerpoint), έγγραφο κειμένου με τα οφέλη της ανακύκλωσης (word) ενώ, τέλος, απαντούν σε quiz και παίζουν εκπαιδευτικά παιχνίδια που προτείνει το διαδραστικό βιβλίο στο φωτόδεντρο. Μάλιστα , προτείνονται προεκτάσεις του μικροσεναρίου με τη βοήθεια Νέων Τεχνολογιών. Κάθε μαθητής αξιολογεί την ποιότητα του μικροσεναρίου προκειμένου ο εκπαιδευτικός να λάβει ανατροφοδότηση ανώνυμα σε αρχείο excel.
Αναλυτική περιγραφή μ-σεναρίου
1η δραστηριότητα: Χωρισμός σε ομάδες + Kidspiration (εναλλακτικές ιδέες και απόψεις)
Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες των 4 ατόμων κατόπιν κλήρωσης και μετά από παρότρυνση του εκπαιδευτικού ανοίγουν το βιβλίο τους στη 1η δραστηριότητα του κεφαλαίου 7 με τίτλο «Απορρίμματα υπάρχουν λύσεις». Συζητούν στην ολομέλεια με την τεχνική της ιδεοθύελλας την 1η πρώτη δραστηριότητα και με παρότρυνση του εκπαιδευτικού φτιάχνουν έναν εννοιολογικό χάρτη σε ομάδες για την παρουσίαση των αποτελεσμάτων με κεντρικό κόμβο τη λέξη «απορρίμματα» στο Kidspiration. Με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού αποθηκεύουν το έγγραφο. Κάθε ομάδα ανακοινώνει και επιχειρηματολογεί για τις ιδέες της .
Στη συνέχεια ο εκπαιδευτικός ζητά από κάθε ομάδα να κάνει τη δραστηριότητα 2. Γίνεται καταγραφή των απαντήσεων στο βιβλίο ύστερα από ομαδική συζήτηση και έρευνα στον κάδο της τάξης. Κάθε ομάδα ανακοινώνει τα ευρήματα στην ολομέλεια. Ακολουθεί ανατροφοδότηση.
2η δραστηριότητα: Μελέτη βιβλιογραφίας (βίντεο από το διαδραστικό βιβλίο) – Δημιουργία εννοιολογικού χάρτη με C MAP TOOLS + Παρουσίασης Powerpoint
Ο εκπαιδευτικός ζητά από τις ομάδες να ανοίξουν το ηλεκτρονικό φύλλο εργασίας που υπάρχει στην επιφάνεια εργασίας με το όνομα «Μελετώ για την ανακύκλωση» . Οι μαθητές καλούνται να μελετήσουν το υλικό σύμφωνα με τις οδηγίες του φύλλου εργασίας και να προβούν σε σχετικές δραστηριότητες. Τα βίντεο προτείνονται από το διαδραστικό βιβλίο μελέτης της Δ’ δημοτικού.
1ο ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ : «ΤΙ ΚΑΙ ΠΩΣ ΣΤΕΛΝΩ ΓΙΑ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ»https://blogs.sch.gr/vickie_kar/files/2019/07/2ο-ΦΥΛΛΟ-ΕΡΓΑΣΙΑΣ.docx
- Μελετήστε προσεκτικά με την ομάδα σας το χωρίο «Πληροφορούμαστε» από το σχολικό σας βιβλίο και τις 2 ερωτήσεις που βρίσκονται ακριβώς από κάτω.
- Κάνετε δεξί κλικ και επιλέξτε «άνοιγμα υπερ-σύνδεσης» πάνω στην ιστοσελίδα
https://www.youtube.com/watch?v=-zuIQphGbNg
Αφού δείτε το βίντεο ανοίξτε το έγγραφο του c map tools στην επιφάνεια εργασίας σας με τίτλο «ΤΙ ΣΤΕΛΝΩ ΓΙΑ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ». Εκεί, με κεντρικό κόμβο τη λέξη ανακύκλωση θα δημιουργήσετε έναν εννοιολογικό χάρτη με τα υλικά που ανακυκλώνονται και παραδείγματα από κάθε είδος υλικού. Όλα αυτά μπορείτε να τα βρείτε στο βίντεο που προηγήθηκε. Όταν τελειώσετε, πατήστε πάνω αριστερά το 2ο εικονίδιο (μωβ δισκέτα) για να αποθηκευτούν οι αλλαγές. Στη συνέχεια κλείστε το έγγραφο πατώντας το Χ πάνω δεξιά στο παράθυρο εργασίας.
- Πατήστε δεξί κλίκ και άνοιγμα υπερσύνδεσης στις 2 ιστοσελίδες : http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/3682 όπως και εδώ http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/3673 . Μελετήστε τα προσεκτικά. Ανοίξτε το έγγραφο powerpoint από την επιφάνεια εργασίας σας με τίτλο: «ΠΩΣ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΖΩ ΤΑ ΥΛΙΚΑ ΓΙΑ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ». Εκεί θα δημιουργήστε μία σύντομη παρουσίαση με τα βασικά βήματα και οδηγίες για τη σωστή ανακύκλωση που βρείτε στις 2 ιστοσελίδες. Η παρουσίαση δεν θα πρέπει να ξεπερνά τις 8 διαφάνειες. Όταν τελειώσετε, πατήστε πάνω αριστερά το 2ο εικονίδιο (μωβ δισκέτα) για να αποθηκευτούν οι αλλαγές. Στη συνέχεια κλείστε το έγγραφο πατώντας το Χ πάνω δεξιά στο παράθυρο εργασίας.
- Πατήστε Χ πάνω δεξιά για να κλείσετε το παρόν έγγραφο.
3η δραστηριότητα: Παιχνίδι σε λογισμικό από το Φωτόδεντρο
O εκπαιδευτικός ζητά από την κάθε ομάδα να κάνει τη δραστηριότητα 4 και 5 από το σχολικό βιβλίο. Στη συνέχεια , τους συνδέει σε ένα λογισμικό του Φωτόδεντρου που προτείνει το σχολικό βιβλίο στην ιστοσελίδα http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/3601 . Εκεί , κάθε ομάδα αντιστοιχεί το κάθε ανακυκλώσιμο υλικό στον σωστό κάδο παίρνοντας ανατροφοδότηση για κάθε της επιλογή.
4η δραστηριότητα Η σημασία και τα οφέλη της ανακύκλωσης (Wikipedia + Word)
Σε κάθε ομάδα που ολοκληρώνει το παιχνίδι, ο εκπαιδευτικός ζητά να ανοίξει το φυλλομετρητή google chrome και να πληκτρολογήσει τη διεύθυνση www.google.com. Εκεί τους βάζει να πατήσουν τη λέξη ανακύκλωση και να ανοίξουν από τα αποτελέσματα τις πληροφορίες από το Wikipedia. Τους ζητά να τις διαβάσουν προσεκτικά και στη συνέχεια να ανοίξουν το 2ο φύλλο εργασίας (word) που βρίσκεται στην επιφάνεια εργασίας με τίτλο «H ΣΗΜΑΣΙΑ ΚΑΙ ΤΑ ΟΦΕΛΗ ΤΗΣ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ».
2Ο ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: «Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΚΑΙ ΤΑ ΟΦΕΛΗ ΤΗΣ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ»
Με βάση όσα διαβάσατε μόλις , να συνθέσετε ένα κείμενο περίπου μιας σελίδας στο οποίο θα περιγράφετε συνοπτικά τη σημασία και τα οφέλη της ανακύκλωσης για εμάς και το περιβάλλον. Τέλος, να σημειώσετε ποιο από αυτά τα οφέλη θεωρείτε ποιο σημαντικό εξηγώντας την επιλογή σας. Όταν τελειώσετε, πατήστε πάνω αριστερά το 2ο εικονίδιο (μωβ δισκέτα) για να αποθηκευτούν οι αλλαγές. Στη συνέχεια κλείστε το έγγραφο πατώντας το Χ πάνω δεξιά στο παράθυρο εργασίας.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
5η δραστηριότητα: Η διαδικασία της ανακύκλωσης (QUIZ Φωτόδεντρο)
Ο εκπαιδευτικός προβάλλει στο διαδραστικό πίνακα το κείμενο και το βίντεο με τη διαδικασία της ανακύκλωσης από την ιστοσελίδα http://leanneathina.weebly.com/eta-deltaiotaalphadeltaiotakappaalphasigma943alpha-alphanualphakappa973kappalambdaomegasigmaetasigmaf.html . Τα στάδια συζητούνται και διατυπώνονται στην ολομέλεια παρατηρήσεις και απορίες. Ύστερα, ο εκπαιδευτικός συνδέει την κάθε ομάδα στο φωτόδεντρο προκειμένου να βάλει στη σειρά τις εικόνες για να φτιάξει την αλυσίδα της ανακύκλωσης http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/599 .
6η δραστηριότητα: Αξιολόγηση μικροσεναρίου από τους ίδιους τους μαθητές (EXCEL)
Στη φάση αυτή, ο εκπαιδευτικός ζητά από κάθε ομάδα να βρει το φάκελο στην επιφάνεια εργασίας με το όνομα «μ-σενάριο –ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ». Η κάθε ομάδα ανοίγει το φάκελο. Μέσα υπάρχουν 4 έγγραφα excel με το όνομα 1,2,3 και 4 αντίστοιχα. Κάθε ένα έγγραφο ανατροφοδότησης αντιστοιχεί σε ένα μέλος της ομάδας. Όλα περιέχουν την ίδια φόρμα αξιολόγησης. Κάθε μέλος καλείται να συμπληρώνει ανώνυμα με Χ το κουτάκι όπως φαίνεται παρακάτω στη φωτογραφία. Στη συνέχεια, πατά το εικονίδιο της δισκέτας για αποθήκευση και κλείνει το έγγραφο. Τη θέση του παίρνει ο 2ος μαθητής για το έγγραφο με τίτλο «2», ο 3ος για το «3» και τέλος, ο 4ος για το «4». Έτσι, ο εκπαιδευτικός μπορεί να αξιοποιήσει τα δεδομένα για ανατροφοδότηση και μέτρηση της αποτελεσματικότητας του μ-σεναρίου. Σε ένα κελί μάλιστα στο τέλος, θα μπορούσαν οι μαθητές να γράφουν και δικές τους παρατηρήσεις που θα ήταν ιδιαίτερα χρήσιμες.
Πρόσθετα στοιχεία:
- Εκπαιδευτικό παιχνίδι : Συλλέγω και ανακυκλώνω τα απορρίμματα
https://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/1534?locale=el
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Εκπαιδευτικό παιχνίδι με χρήση κινουμένων σχεδίων που αναπαριστά το χώρο του δάσους και εστιάζει στην ανακύκλωση των απορριμμάτων. Σε αυτό καλείται ο παίκτης να συλλέξει τα απορρίμματα που είναι πεταμένα στο δάσος και να τα ρίξει στους κατάλληλους κάδους. Επίσης παρέχονται συμπληρωματικές πληροφορίες για το είδος των απορριμμάτων που δέχονται οι κάδοι κομποστοποίησης, ανακύκλωσης και απορριμμάτων. Παράλληλα αναγράφεται το σύνολο των απορριμμάτων που έχει να βρει ο παίκτης και τα οποία είναι ενσωματωμένα στο τοπίο του δάσους, καθώς και το σύνολο των πόντων που κέρδισε ή έχασε κατά τη ρίψη του σωστού ή λανθασμένου απορρίμματος στον κάδο επιλογής του.
- TUXPAINT από την επιφάνεια εργασίας με τίτλο : «Tα βασικά βήματα της ανακύκλωσης». Οι μαθητές καλούνται ζωγραφίζοντας εικόνες να δείξουν τα βασικά βήματα για την ανακύκλωση. Εκτυπώνουν τις ζωγραφιές τους και κάθε ομάδα φτιάχνει τη δική της αφίσα με το όνομά της και ένα δικό της σύνθημα.
- Διαδραστικό παιχνίδι για την ανακύλωση
http://grindos.recyclingacademy.com
- Εικονοβιβλίο (σε πρόγραμμα ζωγραφικής , εκτύπωση, εικόνες σε σειρά) με τα βήματα της ανακύκλωσης που θα παρουσιαστεί σε μικρότερες τάξεις.