ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΙΣΤΟΛΟΓΙΩΝ

ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΗΣ:ΚΑΛΕΜΑΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ

ΕΠΙΜΟΡΦΟΥΜΕΝΗ:ΔΕΣΙΚΟΥ ΒΑΣΙΛΙΚΗ

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΧΡΗΣΕΙΣ ΤΩΝ BLOG

 

Iστολόγια (blogs)

Τα ιστολόγια (blogs) είναι ιστοσελίδες ανάρτησης περιεχομένου με αντίστροφη χρονολογική σειρά, οι οποίες ενημερώνονται συχνά με ευθύνη του διαχειριστή τους. Oι αναγνώστες τους έχουν τη δυνατότητα να σχολιάζουν και να καταθέτουν τη δική τους άποψη, με αποτέλεσμα τη διαμόρφωση διαδικτυακών κοινοτήτων (online communities), ο ρόλος των οποίων ενισχύεται από τη διασύνδεση με δικτυακές πηγές, ιστοσελίδες και άλλα ιστολόγια. Έχουν υβριδική και πολυτροπική δομή ενσωματώνοντας γνωρίσματα από διάφορα κειμενικά είδη (προσωπικά ημερολόγια, άρθρα εφημερίδων, κατάλογοι συνδέσμων) ενώ πολλές φορές συνυπάρχουν και άλλοι σημειωτικοί πόροι όπως βίντεο ή φωτογραφίες (Lankshear & Knobel 2006). Το περιεχόμενο και η μορφή τους διαμορφώνονται ανάλογα με τα ενδιαφέροντα και τους στόχους του κάθε χρήστη. Ειδικότερα τα δομικά στοιχεία των εκπαιδευτικών  ιστολογίων είναι : η κεντρική σελίδα (τίτλος, σύντομη περιγραφή μαθησιακής δραστηριότητας, πληροφορίες, οδηγίες κλπ.), η βοηθητική σελίδα (χώρος συζήτησης για θέματα τεχνικής βοήθειας), οι ηλεκτρονικές πηγές (ψηφιακό υλικό, σύνδεσμοι για άλλα ιστολόγια ή ιστοσελίδες), η ενότητα οργάνωσης (για τη διευκόλυνση της αναζήτησης) και η σελίδα ενημέρωσης (θέματα που αφορούν την πορεία της εργασίας).

 

Η αξιοποίησή τους σε εκπαιδευτικές εφαρμογές σχετίζεται με τις δυνατότητες που έχουν ως ψηφιακό αλλά και ως παιδαγωγικό εργαλείο δηλ. ως μαθησιακό περιβάλλον που ευνοεί την ανταλλαγή απόψεων, την αλληλεπίδραση (Paulus & Spence, 2010) και την παραγωγή γνώσης.

Ως ψηφιακό εργαλείο δεν απαιτεί τεχνικές γνώσεις για τη δημιουργία και τη χρήση του ενώ προσφέρει ευκολία και αμεσότητα στην πρόσβαση – ξεπερνώντας τους σχολικούς χωροχρονικούς περιορισμούς, οργάνωση του περιεχομένου (χρονολογική και θεματολογική αρχειοθέτηση των δημοσιευμένων άρθρων) και δυνατότητα αξιοποίησης ποικίλων σημειωτικών πόρων (video, ήχος, εικόνα). Tαυτόχρονα μέσω του σχολιασμού, της διασύνδεσης με πηγές, ιστοσελίδες και άλλα ιστολόγια, της δυνατότητας αποστολής email και της ροής μετάδοσης της πληροφορίας σε πραγματικό χρόνο προωθείται η αμφίδρομη επικοινωνία με τους χρήστες, η συμμετοχική διαδικασία και η διαμόρφωση διαδικτυακών κοινοτήτων.

Ως παιδαγωγικό εργαλείο τα ιστολόγια καθιστούν δυνατή τη διαμόρφωση αυθεντικών περιστάσεων επικοινωνίας καθώς οι δημοσιεύσεις απευθύνονται σε ένα πραγματικό αναγνωστικό κοινό με το οποίο αναπτύσσεται διάλογος, ανταλλαγή ιδεών και απόψεων και ενθαρρύνεται η αυτοέκφραση, η δημιουργικότητα, οι δεξιότητες συνεργασίας και η αναλυτική και κριτική σκέψη (Angelaina & Jimoyiannis 2010). Η δυνατότητα ανάρτησης σχολίων προωθεί τη διαδραστικότητα, τη δημόσια συζήτηση, τον αναστοχασμό, την ανατροφοδότηση και τις μαθησιακές αρχές που υποστηρίζουν την συνεργατική οικοδόμηση της γνώσης σε κοινωνικοπολιτισμικό πλαίσιο. Επιπλέον επιτυγχάνεται η διαμόρφωση κοινοτήτων μάθησης (Poling, 2005) δηλ. μαθησιακών περιβαλλόντων στα οποία οι συμμετέχοντες μοιράζονται κοινές αντιλήψεις, ενδιαφέροντα και πρακτικές, επικοινωνούν και τελικά οικοδομούν γνώση ως αποτέλεσμα μιας συλλογικής διαδικασίας διαπραγμάτευσης και όχι ως ατομική και αποπλαισιωμένη πρακτική.

Η αξιοποίηση των ιστολογίων στην εκπαιδευτική πράξη παρουσιάζει μεγάλη ποικιλία και η εφαρμογή κατάλληλα σχεδιασμένων εκπαιδευτικών σεναρίων μπορεί να ενθαρρύνει την αναστοχαστική μάθηση, την εμβάθυνση, την ανατροφοδότηση και τελικά την οικοδόμηση νέων γνώσεων (Dippold, 2009) μέσα από την αλληλεπίδραση και τη συνεργασία των μαθητών. Τα ιστολόγια μπορούν να λειτουργήσουν ως πάροχοι πληροφοριών, ως χώρος αποθήκευσης και κατηγοριοποίησης του διδακτικού υλικού και ως μέσο επικοινωνίας μεταξύ διδάσκοντος και διδασκομένων αποτελώντας ψηφιακά κέντρα οργάνωσης των γνωστικών και μαθησιακών αντικειμένων. Επίσης μπορούν να αποτελέσουν ψηφιακούς τόπους όπου οι μαθητές μπορούν να αναρτήσουν τις εργασίες τους και να δεχθούν τα σχόλια των συμμετεχόντων αναπτύσσοντας έτσι το διάλογο και τη συζήτηση στην τάξη. Τέλος υποστηρίζουν μοντέλα μικτής διδασκαλίας και μάθησης (blended learning) συνδυάζοντας την τυπική  (σχολική τάξη) με τη μη τυπική (από απόσταση) μάθηση (Shih, 2010) ή προσφέρουν τη δυνατότητα διασύνδεσης των γνωστικών αντικειμένων (Ηuffaker, 2005; Duffy & Bruns, 2006) στα πλαίσια της  διερευνητικής προσέγγισης της γνώσης. Ο εκπαιδευτικός είναι ο διαμεσολαβητής της γνώσης, ο εμψυχωτής και ο συντονιστής που οργανώνει τα βήματα της σκαλωσιάς πάνω στην οποία οι μαθητές οικοδομούν τη γνώση (Collis & Moonen, 2005). Αποκτά πλέον καθοδηγητικό και υποστηρικτικό ρόλο χρησιμοποιώντας τα ιστολόγια είτε ως εργαλεία διαχείρισης των μαθησιακών αντικειμένων είτε ως περιβάλλοντα υλοποίησης σχεδίων εργασίας (projects). Επιπλέον μπορεί να τα χρησιμοποιήσει ως ηλεκτρονικό φάκελο μαθήματος (e – portfolio) προκειμένου να υποστηρίξει και να αξιολογήσει την πρόοδο των  μαθητών του ή ως χώρο διαλόγου, ανακοινώσεων και δημοσίευσης δραστηριοτήτων. Σχετικά πρόσφατα προωθούνται επίσης οι ομάδες ιστολογίων, όπου οι συμμετέχοντες χωρισμένοι σε ομάδες αναρτούν άρθρα και σχόλια όχι μόνο στο δικό τους ιστολόγιο αλλά και στα ιστολόγια άλλων ομάδων.

ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ: https://blogs.sch.gr/vdesikou/