Προσωπικές Αντωνυμίες

ich → εγώ
du → εσύ
er → αυτός
sie → αυτή
es → αυτό
wir → εμείς
ihr → εσείς
sie → αυτοί, -ές, -ά
Sie → εσείς (πληθυντικός ευγενείας, γράφεται πάντα με κεφαλαίο)

Οι προσωπικές αντωνυμίες του τρίτου προσώπου ενικού και πληθυντικού αριθμού (er/sie/es και sie) αντικαθιστούν ουσιαστικά που είναι ήδη γνωστά.

 

Ρήματα: Ενεστώτας

Α) Βοηθητικά ρήματα

sein haben
ich bin habe
du bist hast
er/sie/es ist hat
wir sind haben
ihr seid habt
sie/Sie sind haben

Β) Oμαλά ρήματα

  • Τα ρήματα τα μαθαίνουμε με τη μορφή του απαρεμφάτου (κατάληξη -en)
  • Για να κλίνουμε ένα ρήμα αφαιρούμε την κατάληξη και προσθέτουμε τις εξής καταλήξεις:
ich -e
du -st
er/sie/es -t
wir -en
ihr -t
sie/Sie -en

π.χ.

komm – en
ich komm – e
du komm – st
er/sie/es komm – t
wir komm – en
ihr komm – t
sie/Sie komm – en

Σύμφωνα με το ρήμα kommen κλίνονται πάρα πολλά ρήματα όπως: besuchen, gehen, hören, kaufen, kochen, lernen, machen, sagen, schwimmen, singen, spielen, studieren, telefonieren, turnen, wohnen, verstehen,

 

Παρατηρήσεις:

1. Όταν το θέμα του ρήματος λήγει σε -s, -ß, -ss, -x ή -z η κατάληξη του β΄ ενικού προσώπου χάνει το -s-.

heiß – en
ich heiß – e
du heiß – t
er/sie/es heiß – t
wir heiß – en
ihr heiß – t
sie/Sie heiß – en

Σύμφωνα με το ρήμα heißen κλίνονται τα ρήματα reisen και tanzen

2. Όταν το θέμα του ρήματος λήγει σε α) d ή t και β) m ή n, αλλά πριν από αυτά υπάρχει σύμφωνο (εκτός από l ή r) τότε για λόγους ευφωνίας διατηρείται το e σε όλες τις καταλήξεις.

αrbeit – en rechn – en
ich αrbeit – e rechn – e
du αrbeit – est rechn – est
er/sie/es αrbeit – et rechn – et
wir αrbeit – en rechn – en
ihr αrbeit – et rechn – et
sie/Sie αrbeit – en rechn – en

Σύμφωνα με τα ρήματα αυτά κλίνονται τα ρήματα antworten, arbeiten, bitten, finden,  reiten και zeichnen

3. Όταν το ρήμα λήγει σε –eln χάνει στο α΄ ενικό πρόσωπο το θεματικό φωνήεν –e– και στο α΄ και γ΄ πληθυντικό πρόσωπο το –e της κατάληξης.

angel – n
ich angl – e
du angel – st
er/sie/es angel – t
wir angel – n
ihr angel – t
sie/Sie angel – n

Γ) Aνώμαλα ρήματα

Τα ανώμαλα ρήματα κλίνονται με τις καταλήξεις των ομαλών ρημάτων, αλλάζουν όμως κατά την κλίση τους το θεματικό φωνήεν στο β΄ και γ΄ ενικό πρόσωπο: το –e– σε –i– ή –ie– και το –a– σε –ä–

sprech – en fahr – en
ich sprech – e fahr – e
du sprich – st fähr – st
er/sie/es sprich – t fähr – t
wir sprech – en fahr – en
ihr sprech – t fahr – t
sie/Sie sprech – en fahr – en

 

Το οριστικό άρθρο

Ενικός

Πληθυντικός

αρσενικό

θηλυκό

ουδέτερο

ονομαστική

der

die

das

die

Παρατηρήσεις

  • Ο πληθυντικός αριθμός είναι ίδιος και για τα τρία γένη.
  • Επειδή το γένος των ουσιαστικών της γερμανικής γλώσσας δεν συμπίπτει με το γένος της ελληνικής γλώσσας, πρέπει να μαθαίνουμε τα ουσιαστικά πάντα  με το άρθρο τους.
  • Τα κύρια ονόματα δεν παίρνουν άρθρο. Εξαιρέσεις αποτελούν οι τοπωνυμίες αρσενικού και θηλυκού γένους (die Schweiz, die Türkei) και πληθυντικού αριθμού (die USA).

 

Πληθυντικός ουσιαστικών

☺☺☺ Μαθαίνω τα ουσιαστικά πάντα μαζί με το άρθρο και τον πληθυντικό τους!

Μερικοί βασικοί κανόνες σχηματισμού του πληθυντικού.

Αρσενικά

– (παραμένουν αμετάβλητα)
Αρσενικά  ουσιαστικά  που  λήγουν σε  –er, –el  και –en. z.B. der Lehrer, Lehrer
∙∙ (παίρνουν μόνο Umlaut)
Ελάχιστα αρσενικά ουσιαστικά. z.B. der Bruder, Brüder
(e)n
Ελάχιστα αρσενικά ουσιαστικά. z.B. der Papagei, Papageien – der See, Seen (λίμνη)
e
Σχεδόν όλα τα αρσενικά με ριζικό φωνήεν e, i, τους διφθόγγους ai, ei και eu ή φωνήεν με Umlaut. z.B. der Film, Filme
∙∙e
Σχεδόν όλα τα αρσενικά που δεν ανήκουν στις παραπάνω κατηγορίες. z.B. der Ball, Bälle
er / ∙∙er
Ελάχιστα αρσενικά. z.B. der Mann, Männer και όλα όσα λήγουν σε –tum. z.Β. der Reichtum, Reichtümer (πλούτος)

Θηλυκά

∙∙ (παίρνουν μόνο Umlaut)
Μόνο δύο θηλυκά ουσιαστικά: die Mutter, Mütter – die Tochter, Töchter
(e)n
Σχεδόν όλα τα θηλυκά ουσιαστικά (εκτός από μερικά μονοσύλλαβα) παίρνουν κατάληξη -en. z.B. die Frau, Frauen. Όσα λήγουν σε  –e,  –er  και  –el, παίρνουν μόνο –n. z.B. die Schwester, Schwestern και όσα λήγουν σε –in σχηματίζουν τον πληθυντικό με –nen. z.B. die Sängerin, Sängerinnen
∙∙e
Μερικά μονοσύλλαβα και ελάχιστα πολυσύλλαβα θηλυκά. z.B. die Maus, Mäuse (ποντίκι)

Ουδέτερα

– (παραμένουν αμετάβλητα)
Ουδέτερα ουσιαστικά  που  λήγουν σε  –er, –el, –en, –lein και –chen. z.B. das Mädchen, Mädchen
∙∙ (παίρνουν μόνο Umlaut)
Ένα  ουδέτερο ουσιαστικό: das Kloster, Klöster (μοναστήρι)
(e)n
Ελάχιστα ουδέτερα ουσιαστικά. z.B. das Bett, Betten (κρεβάτι)
e
Μερικά μονοσύλλαβα, σχεδόν όλα τα δισύλλαβα και πολυσύλλαβα ουδέτερα z.B. das Bein, Beine (πόδι)
er / ∙∙er
Σχεδόν όλα τα μονοσύλλαβα και λίγα  πολυσύλλαβα ουδέτερα. z.B. das Kind, Kinder και όσα λήγουν σε –tum. z.B. das Fürstentum, Fürstentümer (πριγκιπάτο)

 

Κτητικές αντωνυμίες

Με τις κτητικές αντωνυμίες δείχνουμε, ότι κάτι ανήκει σε κάποιον. Στα γερμανικά δεν βάζουμε άρθρο με την κτητική αντωνυμία, σε αντίθεση με τα ελληνικά (όπου βάζουμε και το άρθρο).

ich mein (δικός μου, δικό μου)
du dein (δικός σου, δικό σου)
er sein (δικός του, δικό του)
sie ihr(δικός της, δικό της)
es sein (δικός του, δικό του)
sie (Pl) ihr (δικός τους, δικό τους)
  • Εάν το κτήμα είναι γένους θηλυκού ή πληθυντικού αριθμού τότε προσθέτουμε την κατάληξη –e στο τέλος της αντωνυμίας: mein meine
  • Για να επιλέξουμε την σωστή αντωνυμία ρωτάμε:
  1. Ποιος έχει;
  2. Τι γένους είναι αυτό που έχει;

[z.B. mein Vater : Α. Ποιος έχει; (εγώ) Β) Τι γένους και τι αριθμού είναι η λέξη Vater; (αρσενικό ενικού) – deine Mutter: Α) Ποιος έχει; (εσύ) Β) Τι γένους και τι αριθμού είναι η λέξη Mutter; (θηλυκό ενικού)]

  • Προσοχή στην αντωνυμία euer, η οποία όταν παίρνει κατάληξη χάνει το –e του θέματος! (euer eure)

 

Αριθμοί (0-100)

0   –  null1   –  eins2   –  zwei

3   –  drei

4   –  vier

5   –  fünf

6   –  sechs

7   –  sieben

8   –  acht

9   –  neun

10  –  zehn

11  –  elf

12  –  zwölf

13  –  dreizehn

14  –  vierzehn

15  –  fünfzehn

16  –  sechzehn

17  –  siebzehn

18  –  achtzehn

19  –  neunzehn

20  –  zwanzig

21  –  einundzwanzig22  –  zweiundzwanzig23  –  dreiundzwanzig

24  –  vierundzwanzig

25  –  fünfundzwanzig

26  –  sechsundzwanzig

27  –  siebenundzwanzig

28  –  achtundzwanzig

29  –  neunundzwanzig

30  –  dreißig

31  –  einunddreiβig

32  –  zweiunddreiβig

…………..……………

40   –  vierzig

50   –  fünfzig

60   –  sechzig

70   –  siebzig

80   –  achtzig

90   –  neunzig

100 – (ein)hundert

Οι αριθμοί γράφονται σε μια λέξη. 

 

Σύνταξη προτάσεων

Κύρια πρόταση

  • Το ρήμα μπαίνει ΠΑΝΤΑ στη δεύτερη συντακτική θέση. z.B. Ich heiße Carmen.
  • Το υποκείμενο μπορεί να μπει στην πρώτη ή στην τρίτη συντακτική θέση και δεν παραλείπεται. Βρίσκεται πάντα στην ονομαστική και πρέπει να συμφωνεί με το ρήμα ως προς το πρόσωπο και τον αριθμό.z.B. Wir gehen morgen zum Wasserklops. – Morgen gehen wir zum Wasserklops.
  • Το αντικείμενο βρίσκεται προς το τέλος της πρότασης. z.B. Die Kinder spielen Fußball.
  • Οι επιρρηματικοί ή εμπρόθετοι προσδιορισμοί μπαίνουν με την εξής σειρά: Χρόνος – Αιτία – Τρόπος – Τόπος. z.B. Ich fahre morgen mit dem Auto nach Berlin.
  • Όταν υπάρχουν δύο ίδιοι προσδιορισμοί μπαίνει πρώτα ο γενικός και αόριστος και μετά ο πιο μικρός και πιο συγκεκριμένος. z.B. Ich muss am Nachmittag um 17.00 Uhr zum Tierarzt.
  • Στην πρώτη συντακτική θέση μπορεί να μπει οποιοσδήποτε συντακτικός όρος, εκτός από το ρήμα. Συνήθως μπαίνει ο προσδιορισμός που μας συνδέει με τα προηγούμενα ή αυτός, στον οποίο θέλουμε να δώσουμε έμφαση. (Συνηθίζεται στην πρώτη θέση ο χρονικός προσδιορισμός) z.B. Morgen fahre ich mit dem Auto nach Berlin. – Mit dem Auto fahre ich morgen nach Berlin – Νach Berlin fahre ich morgen mit dem Auto.

Ερώτηση

Στην ερώτηση το υποκείμενο μπαίνει μετά το ρήμα. Υπάρχουν δύο είδη ερωτήσεων:

  • Οι ερωτήσεις μερικής άγνοιας, που εισάγονται με ερωτηματική λέξη ή φράση. z.B. Woher kommst du?
  • Οι ερωτήσεις ολικής άγνοιας, που εισάγονται με το ρήμα. Σε αυτές τις ερωτήσεις η απάντηση δίνεται με Ja, Nein ή Doch. Kommst du aus Spanien? – Ja, ich komme aus Spanien.

 

Σύνδεση προτάσεων

Οι σύνδεσμοι aber (αλλά), denn (επειδή) και und (και) δεν αλλάζουν τη συντακτική δομή των προτάσεων που συνδέουν.

Πριν από τους συνδέσμους denn και aber μπαίνει κόμμα.