Η Αποκριά στην Πάτρα

 

Οι Απόκριες είναι αναμφίβολα από τις πιο ευχάριστες γιορτές για τους Έλληνες αλλά και για πολλούς λαούς σε όλον τον πλανήτη. Η ανάγκη για απόδραση από την καθημερινότητα και η χαρά της μεταμφίεσης ωθεί μικρούς και μεγάλους να υποδύονται πρόσωπα, άλλοτε με ρομαντική και άλλοτε με ειρωνική διάθεση.

Η ιστορία της μεταμφίεσης αρχίζει στην αρχαία Ελλάδα, την εποχή του Διονύσου. Στην αρχαία Αίγυπτο συνδέεται με το θεό Όσιρη, ενώ στην Αρχαία Ρώμη, παραπέμπει στα Λουπερκάλια των Ρωμαίων.

Κατά την ορθόδοξη παράδοση η Αποκριά είναι η προπαρασκευαστική περίοδος για την ασκητική βίωση της Σαρακοστής. Αρχίζει την Κυριακή του Τελώνη και Φαρισαίου και λήγει την Κυριακή της Τυροφάγου.

Στην κυριολεξία “Αποκρεά” είναι ο αποχαιρετισμός της περιόδου της κρεατοφαγίας ή η αποχή από το κρέας (από-κρεώ). Και η λατινογενής λέξη “Καρναβάλι” έχει γεννηθεί μέσα από αυτή την παράδοση: carne=κρέας και vale=χαιρετώ.

Οι ρίζες της Απόκριας χάνονται στην αρχαιότητα… Μετά ήρθε το πάντρεμα στα χριστιανικά χρόνια με την Σαρακοστή… Αργότερα, η λαϊκή ζωή έδωσε στην Αποκριά ένα περιεχόμενο χαράς και γιορτής.

Το καρναβάλι είναι περίπου κοινό σε όλους τους λαούς, σε όλες τις παραδόσεις, σε όλες τις θρησκείες.

Τα κυριότερα χαρακτηριστικά του είναι το κέφι, η ζωντάνια, η φαντασία, το παιχνίδι, η ξεγνοιασιά. Πολλές πόλεις εξάλλου του κόσμου είναι διάσημες για τις καρναβαλικές εκδηλώσεις (Το καρναβάλι του Ρίο ντε Τζάνερο στη Βραζιλία, το καρναβάλι στη Βενετία της Ιταλίας, το καρναβάλι του Λονδίνου στο Noting Hill, στη Νίκαια της Γαλλίας, στο Χονγκ-Κονγκ, στο Μαϊάμι της Φλόριντα, στη Νέα Ορλεάνη των ΗΠΑ, στη Καραϊβική, στο Τορόντο του Καναδά, στην Αυστραλία, κ.α).

Αλλά και σε όποιο σημείο της Ελλάδας κι αν κοιτάξει κανείς αυτές τις μέρες, θα διαπιστώσει ότι οι καρναβαλικές εκδηλώσεις πρωταγωνιστούν σε απίστευτες σκηνές τρελού γλεντιού.

Διάσημο για την πρωτοτυπία και την μεγαλοπρέπεια του είναι το καρναβάλι της Πάτρας, όπου κάθε χρόνο οι αποκριάτικες εκδηλώσεις αρχίζουν στις 17 Ιανουαρίου και λήγουν την τελευταία Κυριακή της Αποκριάς με το κάψιμο του βασιλιά Καρνάβαλου και την μεγάλη παρέλαση των καρναβαλιστών.

 

Πηγή: ERT online

Οδηγός παρατήρησης νηπίου

ΓΝΩΣΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ

  1. Πόσο διαρκεί η προσοχή του στις διάφορες δραστηριότητες;
  2. Είναι σε ετοιμότητα; Μπορεί να φέρει εις πέρας καθήκοντα ή να συμμετέχει στην επίλυση προβλημάτων;
  3. Πώς θα περιγράφατε την ανάπτυξη του λόγου: άρθρωση, ευχέρεια, λεξιλόγιο, σύνταξη προτάσεων, φαντασία. Καταγράψτε μερικά δείγματα λόγου.
  4. Η γνώση του σχετικά με: τα χρώματα, τα σχήματα, τα μεγέθη, τους αριθμούς, τα γράμματα.
  5. Χρησιμοποιεί δημιουργικά (π.χ. πηλό, χρώματα, χαρτόνια κλπ.) και με ποιο τρόπο, δώστε ένα παράδειγμα.
  6. Συμμετέχει σε μουσικές δραστηριότητες; Έχει κάποιο ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τα βιβλία;
  7. Συμμετέχει σε παιχνίδια ρόλων, αυτοσχεδιασμούς, δραματοποιήσεις;ΟΔΗΓΟΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗΣ ΝΗΠΙΟΥ

Άγχος εκπαιδευτικών

Άγχος των εκπαιδευτικών

Σύμφωνα με τον Selye (1980, όπ. αναφ. στους Παπαδόπουλος & Σταμόπουλος, 2011), το άγχος ορίζεται  ως <<ένα μη προσδιορισμένο αποτέλεσμα οποιασδήποτε απαίτησης πάνω στο σώμα, η οποία μπορεί να είναι είτε πνευματική είτε σωματική και μπορεί να έχει ως αιτία την επιβίωση ή την επίτευξη κάποιων στόχων>>. Ενώ για τους Τσιάκκιρο και Πασιαρδή (2002),https://ojs.lib.uom.gr/index.php/paidagogiki/article/view/6844 αποτελεί μέρος και φυσική λειτουργία της καθημερινότητας των ανθρώπων. Στην εκπαιδευτική κοινότητα, το άγχος καθορίζει τόσο την αποτελεσματικότητα όσο και την ποιότητα του επαγγελματικού έργου, με φυσικό επακόλουθο να επηρεάζεται η κοινωνική ζωή και οι συνθήκες διαβίωσης των εκπαιδευτικών (Λεονταρή, Κυρίδης, & Γιαλαμάς, 2000). Οι Kyriacou και Sutcliffe (1978, όπ. αναφ. στον Κάντα, 2001), πρωτοπόροι στη μελέτη του επαγγελματικού άγχους, το ορίζουν ως μια δυσμενή συναισθηματική αντίδραση, επηρεαζόμενη από τον τρόπο με τον οποίο τα άτομα δέχονται μια απειλητική κατάσταση και από τις άμυνες που ενεργοποιούν για την αντιμετώπιση του.

Προς τα τέλη του 20ου αιώνα, λόγω των επιδράσεων που έχει το επαγγελματικό άγχος στην ψυχική και σωματική υγεία των εκπαιδευτικών, παρατηρείται έντονο ενδιαφέρον για τη διερεύνηση των παραγόντων άγχους που δυσχεραίνουν το έργο των εκπαιδευτικών (Τσιάκκιρος & Πασιαρδής, 2002). Το άγχος, λόγω της σημερινής πραγματικότητας που καλείται να έρθει αντιμέτωπος ο άνθρωπος με τις συνεχώς αυξανόμενες ανάγκες, συνεχώς αυξάνεται, με επακόλουθο την εμφάνιση ασθενειών, όπως

  • νευρώσεις,
  • πονοκεφάλους
  • έλκη.

Η εκδήλωση του επαγγελματικού άγχους διαφέρει ανάλογα με την προσωπικότητα και την ιδεολογία του εκάστοτε εκπαιδευτικού με αποτέλεσμα να διαφέρουν οι παράγοντες και οι τρόποι εκδήλωσης του (Παππά, 2006).