ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΚΑΙ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ

0

Συγγραφέας: ΣΑΡΡΗ ΤΣΑΜΠΙΚΑ | Κατηγορία Χωρίς κατηγορία | , στις 02-03-2015

Χρήσιμες Συμβουλές

Αναζήτηση πληροφοριών

Αναμφισβήτητα δεν είναι όλες οι πληροφορίες που καταχωρούνται στο Διαδίκτυο αξιόπιστες. Πολλές πληροφορίες δεν είναι μόνο αναληθείς ή εσφαλμένες αλλά μπορεί επίσης να είναι επικίνδυνες (προπαγανδιστικές, ενδέχεται να προαγάγουν το φανατισμό κλπ). Η φιλοσοφία που διέπει το Διαδίκτυο, επιτρέπει στον καθένα να διατυπώνει ιδέες και αντιλήψεις, ακόμα και αν αυτές είναι ακραίες, με κάποιους περιορισμούς. Οι περιορισμοί αυτοί, δεν είναι δυνατό να εφαρμοστούν σε όλες τις περιπτώσεις. Συνεπώς, η κρίση του χρήστη σε ό,τι αφορά κάθε διαθέσιμη πληροφορία αναρτημένη στο Διαδίκτυο είναι απαραίτητη. Κάποιες πρακτικές αναζήτησης έγκυρων πληροφοριών είναι:

    • Αναζήτηση σε έγκυρες πηγές πχ. Scholar.google.com, Ask.com, Britannica.com, σελίδες πανεπιστημίων και επιστημονικών άρθρων. Κυρίως πρέπει να αποφεύγεται η αναζήτηση πληροφοριών σε προσωπικές ιστοσελίδες και blogs, των οποίων η εγκυρότητα δεν μπορεί να εξακριβωθεί (εκτός από περιπτώσεις όπου ο δημιουργός είναι ένα έγκριτο και γνωστό άτομο).
  • Αξιολόγηση της παρεχόμενης πληροφορίας. Ελέγχουμε αν αναφέρονται τα στοιχεία του συγγραφέα, βιβλιογραφικές παραπομπές και η προέλευση της ιστοσελίδας. Για το τελευταίο, η αξιολόγηση της TLD επέκτασης (Top Level Domain) μπορεί να φανεί αρκετά χρήσιμη. Για παράδειγμα, μπορούμε σαφώς να εμπιστευθούμε καταλήξεις .ac.(cy) από γενικές τύπου .com.

Χρήση Κοινωνικών Δικτύων (Social Networks)

Η χρήση των κοινωνικών δικτύων θεωρείται δεδομένη από τους σημερινούς νέους. Είναι εντελώς ανέφικτη κάθε προσπάθεια που επιβάλλει προσκόμματα στη χρήση κοινωνικών δικτύων από τους μαθητές. Αυτό που συνιστάται είναι η ενημέρωση των νέων και η δημιουργία γόνιμου προβληματισμού. Είναι σημαντικό να γίνει αντιληπτό ότι τα κοινωνικά δίκτυα δεν είναι μόνο χώροι ευχάριστης συνάντησης φίλων και γνωστών, ή ευχάριστης ενασχόλησης αλλά και μέσο οργανωμένων φορέων για διάφορους ιδιοτελείς σκοπούς (διαφήμιση, καταγραφή δραστηριοτήτων κλπ).

Τα επόμενα παραδείγματα είναι περιπτώσεις, οι οποίες θα μπορούσαν να αποφευχθούν, εάν υπήρχε γνώση των βασικών αρχών λειτουργίας των κοινωνικών αυτών δικτύων από ένα χρήστη. Είναι περιπτώσεις από το πιο δημοφιλές σήμερα δίκτυο (Facebook), ανάλογα όμως παραδείγματα ισχύουν και για τα υπόλοιπα κοινωνικά δίκτυα:

    • Παράδειγμα 1: Συχνά γίνεται αναφορά για περιπτώσεις όπου κάποιος από τους «φίλους» ζητά επειγόντως ένα χρηματικό ποσό για κάποιο ζήτημα, το οποίο «υπόσχεται» ότι θα επιστρέψει σύντομα. Δίνει και ένα σύνδεσμο για τη μεταφορά του ποσού. Πίσω από τέτοια αιτήματα συχνά μπορούν να είναι κρυμμένες απάτες τύπου υποκλοπής προσωπικών δεδομένων (phishing). Η πρόταση σε τέτοιες περιπτώσεις είναι απλή. Να γίνει επιβεβαίωση της ταυτότητας του αποστολέα με ένα άλλο μέσο (π.χ. τηλεφωνικώς) και η πιθανή βοήθεια να γίνει με κάποιο άλλο μέσο.
    • Παράδειγμα 2: Υπάρχουν περιπτώσεις στις οποίες χρήστες είχαν προβεί σε κάποιο αρνητικό σχόλιο για κάποιο άτομο (π.χ. για το αφεντικό τους), το οποίο είχαν ήδη στη λίστα φίλων και το είχαν ξεχάσει! Αλλά ακόμα αν εξακριβωμένα το άτομο αυτό δεν βρίσκεται στη λίστα φίλων, μεταξύ δικτύων φίλων των φίλων πάλι η πληροφορία μπορεί να φτάσει στο άτομο αυτό. Επίσης, περιπτώσεις μηνυμάτων του τύπου «βαριέμαι» με ώρα ανάρτησης κάποιο εργάσιμο χρόνο, μπορούν να έχουν ένα τελικό παραλήπτη του μηνύματος ένα άτομο, το οποίο δεν επιθυμούσαμε να λάβει το μήνυμα. Στα κοινωνικά δίκτυα πρέπει να θεωρείται ότι κάθε πληροφορία που αναρτάται είναι τελικά προσβάσιμη σε όλους και η καλύτερη πρακτική είναι ό,τι ανακοινώνεται στο δίκτυο να μην έχει επιπτώσεις η ανάγνωσή του από τον οποιονδήποτε.
Γενικά η χρήση των κοινωνικών δικτύων εξ ορισμού μειώνει την ιδιωτικότητα στο Διαδίκτυο. Παρόλα αυτά καλή πρακτική είναι να ελέγχουμε αυτό που μπορούμε να ελέγξουμε. Στην περίπτωση του Facebook μπορούν να οριστούν κάποιες ρυθμίσεις , όπως π.χ. περιορισμός των προσωπικών στοιχείων προφίλ, μόνο στις λίστες φίλων, ο περιορισμός της προβολής των προσωπικών μηνυμάτων κλπ.

Προστασία ΗΥ

Η ανάγκη για την προστασία του ηλεκτρονικού υπολογιστή για χρήστες του Διαδικτύου είναι αυτονόητη. Παρόλα αυτά, ανυποψίαστοι χρήστες μπορεί να βρεθούν προ δυσάρεστων εκπλήξεων, όπως της καταστροφής του υπολογιστή και της απώλειας σημαντικών δεδομένων. Στην ενότητα αυτή παρουσιάζουμε συνοπτικά τις βασικές αρχές για την όσο το δυνατόν καλύτερη προστασία του υπολογιστή:

    • Χρήση λογισμικού κατά των ιών (antivirus). Το λογισμικό πρέπει να είναι πάντοτε ενημερωμένο και να ελέγχουμε ότι τρέχει με το άνοιγμα του ηλεκτρονικού υπολογιστή.
    • Εκτός από το λογισμικό κατά των ιών (antivirus) στο σύστημα του ηλεκτρονικού υπολογιστή μας θα πρέπει να είναι εγκατεστημένο πρόγραμμα άμεσου (live) ελέγχου των δεδομένων που περνούν από το Διαδίκτυο στο σύστημά του ηλεκτρονικού υπολογιστή μας. Τα περισσότερα λογισμικά κατά των ιών (antivirus) σήμερα προσφέρουν αυτή τη δυνατότητα και αποκόπτουν οποιαδήποτε επισφαλή αρχεία πριν αυτά επηρεάσουν το σύστημά του ηλεκτρονικού υπολογιστή. Πάντως, σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να κάνουμε έλεγχο, αν το antivirus μας έχει όντως ενεργοποιημένη αυτή τη δυνατότητα.
    • Πέραν των ιών, παρατηρούνται σήμερα πολλά άλλα είδη επιθέσεων: Trojans, spyware, worms κ.ά. Τα σημερινά λογισμικά κατά των ιών (antivirus) ελέγχουν εισβολές διάφορων τύπων. Κάποια όμως περνούν στο σύστημά του ηλεκτρονικού υπολογιστή και το επηρεάζουν, ίσως χωρίς ορατά αποτελέσματα. Υπάρχουν άλλα λογισμικά που επικεντρώνονται εξειδικευμένα με αυτές τις απειλές (π.χ. anti-malware, anti-spyware). Συνιστάται η χρήση κάποιου από αυτά και ο περιοδικός έλεγχος του συστήματός του ηλεκτρονικού υπολογιστή μας για ανίχνευση και διαγραφή τέτοιων απειλών.
    • Εγκατάσταση, πάντοτε, των τελευταίων ενημερώσεων του λειτουργικού συστήματος του του ηλεκτρονικού υπολογιστή. Στις ενημερώσεις αυτές περιλαμβάνονται ενημερώσεις ασφαλείας για την κάλυψη κάποιων κενών που εντοπίζονται μετά από επιθέσεις σε ηλεκτρονικό υπολογιστή.
    • Αποφυγή εκτελέσιμων αρχείων (.exe) των οποίων η προέλευση είναι αμφίβολη. Είναι πολύ εύκολο να κρύβονται ιοί σε τέτοια αρχεία, οι οποίοι ενεργοποιούνται με την εκτέλεσή τους. Η καταλληλότερη πρακτική είναι να γίνεται χρήση μόνο ασφαλών εκτελέσιμων αρχείων και η μεταφόρτωσή τους να γίνεται από έγκυρες σελίδες (π.χ. από τις σελίδες των κατασκευαστών).
  • Αποφυγή εκτέλεσης διαδικτυακού (online) ελέγχου επιθέσεων στον υπολογιστή μας. Υπάρχουν πολλές περιπτώσεις απατηλών υποδείξεων μέσα σε σελίδες, ότι το σύστημά μας έχει προσβληθεί από κάποιον ιό, και προτείνει την εκτέλεση της online εφαρμογής για τον καθαρισμό του. Αλλά στην πραγματικότητα με την εκτέλεση αυτής της λειτουργίας γίνεται ενεργοποίηση ενός ιού του οποίου εμείς δώσαμε την εξουσιοδότηση να ενεργοποιηθεί.

Προστασία προσωπικών δεδομένων – ιδιωτικότητας

Η διακίνηση προσωπικών στοιχείων είναι κάτι δεδομένο στο διαδικτυακό χώρο. Η ασυλλόγιστη δημοσιοποίηση προσωπικών στοιχείων όμως, μπορεί να έχει αρνητικές επιπτώσεις για το άτομο που δημοσιοποιεί τα στοιχεία αυτά. Είναι γεγονός ότι οι κίνδυνοι από τη δημοσιοποίηση προσωπικών στοιχείων δεν είναι τόσο προφανείς όσο κάποιοι άλλοι (ιοί, υποκλοπή προσωπικών δεδομένων), δεδομένου ότι μέχρι σ’ ένα βαθμό η διαδικτυακή κοινότητα στηρίζεται σε προσωπικές δημοσιεύσεις. Πολλά παραδείγματα όμως μπορούν να αναφερθούν από την κακή χρήση προσωπικών δεδομένων, όπως διαδικτυακή παρενόχληση (cyberbullying), ενοχλητικά μηνύματα, υποκλοπή προσωπικών κωδικών κ.ά.

Πιο κάτω σημειώνουμε πρακτικές προστασίας των προσωπικών μας δεδομένων:

    • Καλό είναι να είμαστε κάπως φειδωλοί με τη δημοσιοποίηση προσωπικών δεδομένων. Θα πρέπει να έχουμε υπόψη ότι κάθε στοιχείο που δημοσιοποιούμε ή ακόμα αποστέλλουμε μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου δύναται να υποπέσει στην αντίληψη του οποιουδήποτε. Έτσι θα πρέπει να αποφεύγουμε την αποστολή οποιουδήποτε υλικού, απόψεων, δεδομένων που είναι δυνατό να προκαλέσουν, όχι μόνο στο παρόν στάδιο αλλά και στο μέλλον προβλήματα, όπως προκλητικές φωτογραφίες, ακραίες θέσεις και απόψεις, προσβλητικά για άλλους σχόλια κ.ά.
    • Χρήση πολύπλοκων κωδικών τους οποίους θα είναι δύσκολο κάποιος, ο οποίος μας γνωρίζει, να μπορεί να μαντέψει . Η χρήση π.χ. ημερομηνίας γέννησης, ονομάτων κλπ θα πρέπει να αποφεύγεται. Επίσης, δεν θα πρέπει να χρησιμοποιούνται ως κωδικοί απλές λέξεις οι οποίες ανήκουν στο βασικό λεξιλόγιο μιας γλώσσας. Υπάρχουν αυτόματες μηχανές ανίχνευσης κωδικών, οι οποίες μπορούν να σπάσουν αρκετά εύκολα κωδικούς που ανήκουν σε λεξικά. Επίσης, οι ίδιες μηχανές μπορούν να ξεκινήσουν αναζήτηση κωδικών με τον έλεγχο όλων των πιθανών συνδυασμών. Γι’ αυτό το μέγεθος του κωδικού πρέπει να είναι σχετικά εκτεταμένο και με συνδυασμό γραμμάτων-ψηφίων. Επίσης, ρητά πρέπει να αποφεύγεται η προφανής απάντηση στις μυστικές ερωτήσεις που παρέχουν οι υπηρεσίες ηλεκτρονικού ταχυδρομείου σε περίπτωση που ξεχάσαμε τον κωδικό. Ας πάρουμε το παράδειγμα ότι έχουμε επιλέξει ως μυστική ερώτηση «Ποιο είναι το όνομα της μητέρας σου;» (Μαρία). Πολύ απλά, κάποιος ο οποίος γνωρίζει τη διεύθυνση του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου μας, μπαίνει και επιλέγει «Ξέχασα τον κωδικό». Με την απλή απάντηση στην ερώτηση, εάν τη γνωρίζει, κατευθείαν οικειοποιείται το ηλεκτρονικό μας ταχυδρομείο. Αλλά ακόμα και αν δεν τη γνωρίζει είναι πιθανό με κάποιες λογικές εισαγωγές ονομάτων να πετύχει τη «μυστική» λέξη. Συνεπώς, μια λύση είναι η απάντηση που θέτουμε στα ερωτήματα αυτά ως «σωστή» απάντηση θα πρέπει να είναι μια εντελώς άσχετη με το ερώτημα!
  • Να είμαστε πολύ προσεκτικοί στην εγγραφή σε ιστοσελίδες. Σήμερα, υπάρχουν αμέτρητες ιστοσελίδες που για την παροχή μιας πολύ μικρής υπηρεσίας (προσφορά ενός δωρεάν αρχείου) απαιτούν πρώτα την εγγραφή μας σε αυτό. Με τις τόσες περιπτώσεις εγγραφών είναι δεδομένο ότι στοιχεία που ζητούνται με πιο σημαντικά το όνομα χρήστη και ο κωδικός σίγουρα θα επαναλαμβάνονται για διάφορες εγγραφές. Όταν ο αποδέκτης των στοιχείων αυτών δεν είναι αξιόπιστος, μπορεί να τα υποκλέψει και να τα χρησιμοποιήσει για την πρόσβασή του σε άλλες δικές μας υπηρεσίες (πχ. ηλεκτρονικό ταχυδρομείο) με προφανείς επιπτώσεις. Μια καλή πρακτική είναι, όταν θεωρούμε απαραίτητη την εγγραφή σε άγνωστες καθώς και άλλες σελίδες αμφίβολης προέλευσης ή εγκυρότητας, να χρησιμοποιούμε ένα άλλο κωδικό, ο οποίος δεν σχετίζεται με αυτά των σημαντικών μας εγγραφών (ακόμα και διαφορετικό λογαριασμό ηλεκτρονικού ταχυδρομείου).

Προστασία σημαντικών δεδομένων

Ακολουθούν καλές πρακτικές για προστασία σημαντικών για μας δεδομένων:

  • Αποθήκευση αντιγράφων των αρχείων μας (backup) σε άλλα μέσα, πέραν του σκληρού δίσκου, για την προστασία των δεδομένων μας ακόμα και σε πιθανή καταστροφή του βασικού συστήματος του ηλεκτρονικού ηπολογιστή. Η συνεχής σύνδεση στο Διαδίκτυο αυξάνει τις πιθανότητες προσβολής από κάποιον ιό.
  • Σε περίπτωση που ο σκληρός δίσκος έχει πάθει κάποια ζημιά ή το λειτουργικό σύστημα δεν είναι πλέον εκκινήσιμο από την επίδραση κάποιου ιού, υπάρχει ακόμα η δυνατότητα να σωθούν τα προσωπικά μας δεδομένα, ή τουλάχιστο κάποια από αυτά. Η βοήθεια κάποιου τεχνικού μπορεί να είναι πολύ ευεργετική. Σε περίπτωση που έχουμε κατά λάθος διαγράψει κάποιο σημαντικό αρχείο, υπάρχει ακόμα η δυνατότητα επαναφοράς του. Ακόμα και αν το έχουμε διαγράψει και από τον κάδο ανακύκλωσης, υπάρχουν λογισμικά προγράμματα που μπορούν να αναζητήσουν και να επαναφέρουν αρχεία, τα οποία έχουν διαγραφεί οριστικά!
  • Το Διαδίκτυο μπορεί όμως να αποτελέσει και ένα ασφαλή χώρο φύλαξης προσωπικών δεδομένων αντιγράφων ασφαλείας. Πλέον, μεγάλες εταιρείες ασχολούνται με τη διαχείριση και φύλαξη αρχείων, προσφέροντας μεγάλη ασφάλεια στις πληροφορίες αυτές.

Ηλεκτρονικό εμπόριο

Οι ηλεκτρονικές συναλλαγές είναι σήμερα αρκετά διαδεδομένες, με αρκετούς πιθανούς κινδύνους, εφόσον σχετίζονται και με τη μεταφορά χρημάτων. Έτσι η συναίσθηση των κινδύνων και εφαρμογή κάποιων κανόνων και πρακτικών προστασίας είναι επιτακτικές:

    • Χρήση ηλεκτρονικών πληρωμών μόνο σε αξιόπιστους παροχείς (π.χ. σελίδες τραπεζών, amazon, ebay, jcc, σελίδες αεροπορικών εταιρειών κ.ά.).
    • Αν δεν γνωρίζετε καλά τον παροχέα της υπηρεσίας αλλά εξακολουθείτε να θέλετε να προχωρήσετε με μια συναλλαγή, κάνετε έλεγχο (με μια μηχανή αναζήτησης ή από σχετικές με το θέμα σελίδες) για γνώμες άλλων πάνω στην αξιοπιστία του παροχέα. Είναι πολύ απλή διαδικασία και, αν υπάρχει περίπτωση απάτης, θα αναφέρεται πιθανόν στα διαδικτυακά φόρουμ.
    • Έλεγχος της σελίδας για σήμανση ασφαλούς σύνδεσης για συναλλαγές. Οι φυλλομετρητές κάνουν ειδική αναφορά, όταν πρόκειται να προχωρήσουν σε μια ασφαλή σύνδεση.
    • Χρήση μιας πιστωτικής κάρτας μόνο για ηλεκτρονικές συναλλαγές, στην οποία θα πιστώνεται μόνο το ποσό της εκάστοτε συναλλαγής. Έτσι, ακόμα και σε περίπτωση απάτης να μην είναι εφικτή η απόσπαση μεγαλύτερων ποσών.
  • Περιοδικός έλεγχος των τραπεζικών λογαριασμών για περιπτώσεις αδικαιολόγητων χρεώσεων. Είναι δυνατόν, φορείς που απέσπασαν στοιχεία πιστωτικών καρτών, να αποσπούν μικροποσά από την κάρτα από καιρού εις καιρόν για να μην γίνονται αντιληπτοί.

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο και άμεσα μηνύματα

Κατά τη χρήση του Διαδικτύου αναλώνεται πολύς χρόνος στην επικοινωνία. Το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο (email) και η ανταλλαγή άμεσων μηνυμάτων (instant messages) είναι από τις πιο δημοφιλείς εφαρμογές. Κάποιοι βασικοί κανόνες πρέπει να ακολουθούνται και εδώ για την προστασία των χρηστών:

    • Δεν ανοίγουμε αρχεία, φωτογραφίες και άλλα αρχεία προερχόμενα από άγνωστους αποστολείς (είναι δυνατόν να περιέχουν ιούς).
    • Να είμαστε προσεχτικοί στην επιλογή ονόματος χρήστη, ώστε να μην προδίδει σημαντικές πληροφορίες για την ταυτότητά μας.
    • Δεν δημοσιοποιούμε εύκολα τη διεύθυνση του ηλεκτρονικού μας ταχυδρομείου. Με τη συχνή χρήση του ηλεκτρονικού μας ταχυδρομείου σε σελίδες που απαιτούν εγγραφή είναι πολύ πιθανό να γίνουμε στόχος υπερβολικής ή ανεπιθύμητης αλληλογραφίας. Μια καλή πρακτική είναι να έχουμε ένα δεύτερο λογαριασμό ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, τον οποίο θα χρησιμοποιούμε σε τέτοιες περιπτώσεις.
  • Δεν αποκαλύπτουμε προσωπικά δεδομένα (π.χ. αριθμό πιστωτικών καρτών) μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή άμεσων μηνυμάτων. Είναι πάντοτε πιθανή η διαρροή τους.

Κωδικοί

Οι κωδικοί είναι μια έννοια συνυφασμένη με τη διαδικτυακή κοινότητα σήμερα, όπου πολλές ιστοσελίδες απαιτούν εγγραφή. Απώλεια κωδικών ή διαρροή τους σε μη εξουσιοδοτημένα άτομα μπορούν να έχουν δυσμενείς συνέπειες. Μερικές καλές πρακτικές, όσον αφορά τους κωδικούς, είναι:

    • Χρήση «ισχυρών» κωδικών που να περιλαμβάνουν αριθμούς και άλλα σύμβολα, οι οποίοι να μην είναι προβλέψιμοι. Δεν χρησιμοποιούμε π.χ. ημερομηνία γέννησης, τηλεφωνικό αριθμό, ονόματα οικείων μας προσώπων ως κωδικούς. Επίσης, αποφεύγουμε τη χρήση λέξεων που ανήκουν στο βασικό λεξιλόγιο μιας γλώσσας, αφού υπάρχουν αυτόματες μηχανές που χρησιμοποιούν τεχνικές ανίχνευσης κωδικών με τη χρήση λεξικών.
    • Αποφεύγουμε να αποστέλλουμε κωδικούς μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
    • Αλλάζουμε περιοδικά τους κωδικούς μας, ειδικά όταν διαφανεί πιθανότητα διαρροή τους, ή πρόβλεψή τους από κάποιο τρίτο πρόσωπο
    • Αποφεύγουμε, όσο είναι δυνατόν, τη χρήση των κωδικών μας σε υπολογιστές δημόσιας πρόσβασης.
    • Αποφεύγουμε να χρησιμοποιούμε τους ίδιους κωδικούς σημαντικών για μας υπηρεσιών (π.χ. ηλεκτρονικό ταχυδρομείο) με άλλες αμφίβολου κύρους σελίδες (πχ. για να μας δώσουν πρόσβαση στο κατέβασμα ενός αρχείου).
    • Σε πολλές περιπτώσεις φόρμες εγγραφής ή επικοινωνίας ζητούν απαραίτητα να δώσουμε διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και να εισαγάγουμε κωδικό. Ο κωδικός αυτός θα πρέπει οπωσδήποτε να είναι διαφορετικός από αυτόν της διεύθυνσης ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που εισαγάγαμε.
    • Δεν δίνουμε ποτέ τον κωδικό μας σε άλλα άτομα, όσο οικεία κι αν είναι σε εμάς.
  • Ποτέ δεν κοινοποιούμε κωδικούς σε οποιαδήποτε σελίδα ζητηθούν. Υπάρχει σαφής πολιτική στο Διαδίκτυο, να μη ζητούνται κωδικοί άλλων υπηρεσιών.

Webcams

Πριν τη χρήση βιντεοκάμερας (webcamera), θα πρέπει να ακολουθούνται κάποια βήματα για την ασφάλεια του ηλεκτρονικού υπολογιστή και της οικογένειας:

    • Να είμαστε προσεχτικοί με άτομα με τα οποία έχουμε συνομιλίες που συνδυάζουν και οπτική επαφή (βιντεοκλήση). Προτιμότερο είναι να χρησιμοποιούμε βιντεοκάμερα (webcam) μόνο με άτομα, τα οποία γνωρίζουμε.
    • Να καλύπτουμε ή να αφαιρούμε τη βιντεοκάμερα (webcam) από τον ηλεκτρονικό υπολογιστή, όταν δεν τη χρησιμοποιούμε και να κλείνουμε τον ηλεκτρονικό υπολογιστή όταν δεν τον χρησιμοποιούμε.
    • Χρήση κωδικών: Με τη χρήση κωδικών μπορούμε να αποτρέψουμε τον έλεγχο της κάμερας από τρίτα, μη εξουσιοδοτημένα άτομα.
  • Προστασία από κακόβουλες επιθέσεις: Κακόβουλες επιθέσεις μπορούν να θέσουν υπό έλεγχο τις λειτουργίες της βιντεοκάμερας, η οποία είναι συνδεδεμένη στον ηλεκτρονικό υπολογιστή. Η χρήση ενός ενημερωμένου λογισμικού για ασφάλεια στο Διαδίκτυο είναι απαραίτητη για τον περιορισμό τέτοιων κινδύνων. Επίσης, συνιστάται η ενημέρωση του εκάστοτε λειτουργικού συστήματος με τις τελευταίες εκδόσεις και τις ενημερώσεις ασφαλείας.

Δραστηριότητες παιδιών

Πέραν της φιλοσοφίας της αποτροπής των παιδιών από την ενασχόληση με επιβλαβείς διαδικτυακές δραστηριότητες, μία άλλη τάση αφορά την ανάπτυξη φιλικών προς τα παιδιά περιβαλλόντων, τα οποία θα τα ελκύσουν να ασχοληθούν με εποικοδομητικές δραστηριότητες. Σήμερα, υπάρχει ένας αρκετά μεγάλος διαθέσιμος αριθμός περιβαλλόντων για ενασχόληση των παιδιών, τα οποία ποικίλουν σε δραστηριότητες, δυνατότητες και φιλοσοφία και είναι, κυρίως, διαθέσιμα στην αγγλική γλώσσα. Όλα τα περιβάλλοντα περιλαμβάνουν ενότητα Δράσεις και Καλές Πρακτικές για την Ασφάλεια στο Διαδίκτυο 19 με παιχνίδια, ένα τομέα στον οποίο αναλώνουν αρκετό από το χρόνο τους τα παιδιά, ιδιαίτερα μικρότερων ηλικιών. Η καταλληλότητα ή η αξία τέτοιων παιχνιδιών, ακόμα και σε περιβάλλοντα σχεδιασμένα για παιδιά μπορεί να τεθεί υπό έλεγχο. Συνήθως τα περιβάλλοντα αυτά επιτρέπουν ελεγχόμενη πρόσβαση στα παιδιά, γονείς και εκπαιδευτικούς.

Κάποια δημοφιλή περιβάλλοντα ενασχόλησης παιδιών, στο διεθνή χώρο είναι:

  • KIDZUI (http://www.kidzui.com)
  • KIDOZ (http://www.kidoscomputer.com)
  • Orisinal.org (http://ferryhalim.com/orisinal)
  • ΙΜΕάκια (http://www.imeakia.gr/)
 Πηγή:http://www.pi.ac.cy/InternetSafety/parent_xrisimes_simboules.html 

 

Τα 4 είδη εθισμού στο διαδίκτυο και τα συμπτώματά τους

0

Συγγραφέας: ΣΑΡΡΗ ΤΣΑΜΠΙΚΑ | Κατηγορία Χωρίς κατηγορία | , στις 24-02-2015

«Εθισμός» στο Διαδίκτυο

Eίναι η υπερβολική χρήση του Διαδικτύου που παρεμβαίνει στην προσωπική ζωή. Αν και ο όρος «εθισμός» στο Διαδίκτυο παραμένει αμφιλεγόμενος από την επιστημονική κοινότητα, εν τούτοις έχουν αναφερθεί αρκετές περιπτώσεις παιδιών και εφήβων που δαπανούν υπερβολικά πολλές ώρες μπροστά στην οθόνη του υπολογιστή παίζοντας ηλεκτρονικά-διαδικτυακά παιχνίδια, μιλώντας διαδικτυακά σε δωμάτια συνομιλιών ή σε σελίδες κοινωνικής δικτύωσης (π.χ. facebook), ενώ ξεχνούν ή παραμελούν άλλες σημαντικές δραστηριότητες.

Από την επιστημονική ομάδα του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου 

Τύποι συμπεριφορών

Ο πρώτος τύπος αφορά στην υπερβολική χρήση ιστοσελίδων που απευθύνονται σε ενηλίκους για διαδικτυακό σεξ (cybersex) και διαδικτυακό πορνογραφικό υλικό (cyber porn).

Ο δεύτερος τύπος αφορά στις διαδικτυακές σχέσεις. Υπερβολική, δηλαδή, ενασχόληση σε διαδικτυακές διαπροσωπικές σχέσεις στις σελίδες κοινωνικής δικτύωσης και τα δωμάτια συνομιλίας – γνωστά ως chat rooms – ή άλλων υπηρεσιών άμεσης ανταλλαγής μηνυμάτων όπως το MSN.

Ο τρίτος τύπος αφορά στην υπερβολική ενασχόληση με τον τζόγο και τις διαδικτυακές αγορές.

Στον τέταρτο τύπο περιλαμβάνεται η υπερβολική περιήγηση, δηλαδή συνεχόμενο και διαρκές «σερφάρισμα»  στο Διαδίκτυο και αναζητήσεις σε βάσεις δεδομένων. Τέλος, ο πέμπτος τύπος αφορά στην υπερβολική ενασχόληση με τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές, εμμονή, δηλαδή, με τα ηλεκτρονικά παιχνίδια, που όπως φαίνεται στη χώρα μας μαζί με τις σελίδες κοινωνικής δικτύωσης αποτελούν τους πρωταρχικούς παράγοντες που οδηγούν σε διαδικτυακές συμπεριφορές εξάρτησης.

Σημάδια – συμπτώματα

Η υπερβολική ενασχόληση με το Διαδίκτυο μπορεί να επηρεάσει αρχικά τη συναισθηματική και την κοινωνική ζωή του ατόμου.

Για παράδειγμα, μπορεί να παρατηρηθεί:

Αδυναμία του ατόμου να σταματήσει τη δραστηριότητα, ή ανεπιτυχείς προσπάθειες να μειώσει ή να ελέγξει το χρόνο ενασχόλησης με το διαδίκτυο.

Επιθυμία να περνά ολοένα και περισσότερο χρόνο στο Διαδίκτυο και περισσότερο από αυτό που είχε αρχικά προγραμματιστεί.

Σκέψεις για προηγούμενες online δραστηριότητες ή αναμονή της επόμενης δραστηριότητας online.

Χρήση του Διαδικτύου για όλο και περισσότερο χρονικό διάστημα προκειμένου να ικανοποιηθεί.

Παραμέληση ή και απομόνωση από την οικογένεια και τους φίλους και διακινδύνευση απώλειας σημαντικών σχέσεων ή εκπαιδευτικών ευκαιριών και μείωση των σχολικών επιδόσεων.

Συναισθηματικό κενό, ανία, ανησυχία, άσχημη διάθεση, επιθετικότητα,  όταν δεν είναι online, ή όταν προσπαθεί να περιορίσει τη χρήση.

Επανάπαυση στην οικογένεια και τους φίλους ή αδιαφορία σχετικά με τις δραστηριότητες και τις ευθύνες που του αναλογούν.

Αίσθηση ευεξίας, ευτυχίας και ευφορίας όταν βρίσκεσαι στον υπολογιστή.

Αισθήματα ενοχής ή αμυντική συμπεριφορά σχετικά με τη χρήση του Διαδικτύου που μπορούν να εκδηλωθούν και με ψέματα προς τα μέλη της οικογένειας ή φίλους, προκειμένου να αποκρύψει το χρόνο παραμονής στο Διαδίκτυο.

Χρήση του Διαδικτύου σαν ένα τρόπο για να ξεφύγει από τα προβλήματα η να απαλλαγεί από  ένα αίσθημα δυσφορίας και κακής διάθεσης.

Μπορούν όμως να παρατηρηθούν και διάφορα σωματικά συμπτώματα όπως:

Το σύνδρομο καρπιαίου σωλήνα.

Ξηροφθαλμία.

Ημικρανίες και σοβαροί πονοκέφαλοι.

Προβλήματα και πόνοι στη μέση.

Διατροφικές ατασθαλίες, όπως, για παράδειγμα, η παράλειψη γευμάτων.

Παραμέληση της προσωπικής υγιεινής.

Διαταραχές του ύπνου και  αλλαγές στις ώρες του ύπνου, όπως υπνηλία τις πρωινές ώρες εξαιτίας της χρήσης του Διαδικτύου τη νύχτα.

Συμβουλές για γονείς/ενήλικες

Οριοθετούμε από την αρχή τις ώρες που τα παιδιά μπορούν να είναι στο Διαδίκτυο, εξηγώντας πάντα τους λόγους που γίνεται αυτό, και ορίζουμε από την αρχή τις συνέπειες που θα υπάρξουν αν τα παιδιά παραβούν τους κανόνες αυτούς.

Ο σκοπός μας είναι  να βοηθήσουμε τα παιδιά μας να αναπτύξουν τα ίδια τον απαραίτητο αυτό-έλεγχο και αυτοπειθαρχία αναφορικά με τη χρήση του Διαδικτύου. Ο χρόνος που μένουν τα παιδιά μας στον υπολογιστή και το Διαδίκτυο δεν πρέπει να τους στερεί ούτε ένα λεπτό από την οικογένειά τους, το παιχνίδι τους, τα χόμπι τους, τους φίλους τους, το διάβασμά τους και τον ύπνο τους.

Είναι σημαντικό να μη χρησιμοποιούμε την πρόσβαση στο Διαδίκτυο σαν ανταμοιβή μιας καλής συμπεριφοράς του παιδιού ή να απαγορεύουμε την πρόσβαση στον υπολογιστή σαν τιμωρία.

Πρέπει να έχουμε υπόψη μας ότι τα παιδιά μπορεί να προσποιούνται πως είναι κάποιοι άλλοι όταν βρίσκονται στο Διαδίκτυο. Συνεπώς, εάν δεν είναι ευτυχισμένα στον πραγματικό κόσμο, μπορεί να θέλουν να ξοδεύουν συνεχώς περισσότερο χρόνο στο Διαδίκτυο.

Ας εξερευνήσουμε τις δικές μας διαδικτυακές συνήθειες, καθώς ως γονείς ή εκπαιδευτικοί αποτελούμε από τα πιο σημαντικά πρότυπα προς μίμηση.

Καλό είναι να έχουμε τους υπολογιστές που έχουν πρόσβαση στο Διαδίκτυο μακριά από τα υπνοδωμάτια των παιδιών και σε κοινόχρηστους χώρους, ώστε να μπορούμε να επιβλέψουμε τις ώρες που δαπανούν.

Ας θυμόμαστε ότι ο προτεινόμενος καθημερινό χρόνος μπροστά στην οθόνη (υπολογιστή, τηλεόρασης κ.λπ.) δε θα πρέπει να ξεπερνάει τις 2 ώρες.

Ας αφιερώσουμε χρόνο στα παιδιά μας. Το Διαδίκτυο και ο υπολογιστής δεν μπορεί και δεν πρέπει να υποκαταστήσει τη δική μας παρουσία.

Καλό είναι να εγκαταστήσουμε φίλτρα γονικού ελέγχου σε όλες τις  συσκευές που συνδέονται στο διαδίκτυο. Τα φίλτρα δεν αφορούν μόνο στο μπλοκάρισμα ή στο κλείδωμα ακατάλληλου υλικού, αλλά αποτελούν και ένα εργαλείο που μπορεί να βοηθήσει στη θέσπιση συγκεκριμένων ορίων καθώς τα παιδιά αναπτύσσονται και μεγαλώνουν. Ας έχουμε υπόψη ότι από μόνα τους τα φίλτρα δεν είναι η λύση ή η απάντηση για την ασφάλεια των παιδιών, αλλά αποτελούν ένα καλό ξεκίνημα.

Ας ενθαρρύνουμε τα παιδιά να ασχολούνται με νέες δραστηριότητες και χόμπι που δεν περιλαμβάνουν τον υπολογιστή και ας ενθαρρύνουμε τις κοινωνικές τους αλληλεπιδράσεις. Η έκθεση των παιδιών σε ποικίλα ερεθίσματα και η συμμετοχή τους σε καλλιτεχνικές, αθλητικές και πολιτιστικές δραστηριότητες είναι ένας πολύ καλός τρόπος που θα τα βοηθήσει να υιοθετήσουν έναν ισορροπημένο και δημιουργικό τρόπο ζωής.

Παρόλα αυτά, αν τα συμπτώματα επιμένουν, θα ήταν καλό να ζητήσουμε άμεσα βοήθεια από κάποιον ειδικό.

Συμβουλές για παιδιά/εφήβους

Ενώ το Διαδίκτυο και ο ηλεκτρονικός υπολογιστής μπορούν να αποτελούν απεριόριστες πηγές διασκέδασης, επικοινωνίας και χαράς. Είναι πολύ σημαντικό να ενημερωνόμαστε και να γνωρίζουμε για την ύπαρξη του «εθισμού», ώστε:

Να βάλουμε τα απαραίτητα ΟΡΙΑ και να απολαμβάνουμε τα θετικά της τεχνολογίας χωρίς αρνητικές συνέπειες.

Να αναζητήσουμε βοήθεια, εάν χρειαστεί.

Να ενημερώσουμε τους φίλους μας εάν ΔΕΝ βάζουν όρια ή χρειάζονται βοήθεια.

Να μην παραμελούμε τις δραστηριότητές μας, τον ύπνο μας, τους φίλους μας και την οικογένειά μας προς χάρη του Διαδικτύου.

Ας έχουμε υπόψη μας ότι:

Εάν το πρόβλημα αναγνωριστεί σε αρχικό στάδιο, είναι πολύ πιο εύκολο να αντιμετωπισθεί.

Όταν παίζουμε ηλεκτρονικά παιχνίδια μετά την επιστροφή μας από το σχολείο, η απόδοσή μας στις άλλες δραστηριότητες (διάβασμα, αθλητισμός κλπ) είναι σαφώς περιορισμένη.

Πηγή: http://www.boro.gr/35445/ta-4-eidh-ethismoy-sto-diadiktyo-kai-ta-symptwmata-toys

Βήμα-βήμα ως τη Λαμπρή με την Κυρά Σαρακοστή!!

0

Συγγραφέας: ΣΑΡΡΗ ΤΣΑΜΠΙΚΑ | Κατηγορία Χωρίς κατηγορία | , στις 23-02-2015

ζ4Καλή Σαρακοστή σε όλους!!

Η περίοδος της Μεγάλης Σαρακοστής έφτασε και πάλι!1Για να βοηθήσουμε τα μικρά παιδιά να κατανοήσουν τη σημασία της συγκεκριμένης περιόδου και να τη συνδιάσουμε  με τη σημασία  της αποχής από την κατανάλωση λιπαρών τροφών δεν έχουμε παρά να ανατρέξουμε σε μια αναπαράσταση -κατασκευή  ενός παλιού ελληνικού  εθίμου που δεν είναι κάτι άλλο από την Κυρά Σαρακοστή.

Στην ουσία πρόκειται για ένα παιδικό ημερολόγιο φτιαγμένο συνήθως από ζυμάρι όπου μια κυρία χωρίς στόμα και εφτά πόδια συμβολίζει τις εβδομάδες μέχρι τη Λαμπρή. Η γυναικεία αυτή φιγούρα είναι με κλειστό στόμα ή ανύπαρκτο, αφού νηστεύει και με χέρια σταυρωμένα αφού προσεύχεται διαρκώς.

Στη Χίο έβαζαν μέσα στη ζύμη ένα ξερό σύκο και πίστευαν πως όποιος το βρει είναι τυχερός ενώ στον Πόντο κρεμούσαν μια πατάτα στο ταβάνι με εφτά φτερά μπηγμένα, όσα και οι εβδομάδες μέχρι το Πάσχα. Με αυτόν τον τρόπο και κόβοντας το τελευταίο πόδι το Μεγάλο Σάββατο ,έφταναν στη μεγαλύτερη γιορτή της Χριστιανοσύνης.

Μπορεί κανείς να φτιάξει την Κυρά Σαρακοστή αφού σχεδιάσει ένα πρόσωπο σε χαρτί με τα παραπάνω χαρακτηριστικά καθώς  και εφτά πόδια και να τα συρράψει πάνω σε ένα χάρτινο πιάτο. Στο σώμα- κοιλιά τα παιδιά ζωγραφίζουν νηστίσιμα φαγητά ,φρούτα και λαχανικά!!

Καλή αποτοξίνωση σε όλους ψυχική και σωματική.

Σαρρή Τσαμπίκα

2015-02-23

Τα φανταστικά ιπτάμενα βιβλία

0

Συγγραφέας: ΣΑΡΡΗ ΤΣΑΜΠΙΚΑ | Κατηγορία ΒΙΒΛΙΑ, ΒΙΝΤΕΟ | , στις 18-11-2013

ΠΑΙΔΙΚΑ ΕΝΤΥΠΑ

0

Συγγραφέας: ΣΑΡΡΗ ΤΣΑΜΠΙΚΑ | Κατηγορία ΒΙΒΛΙΑ | , στις 18-11-2013

ΠΑΙΔΙΚΑ ΕΝΤΥΠΑ

ΔΑΝΕΙΣΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ

0

Συγγραφέας: ΣΑΡΡΗ ΤΣΑΜΠΙΚΑ | Κατηγορία ΒΙΒΛΙΑ, ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ | , στις 18-11-2013

ΑΦΙΣΑ ΔΑΝΕΙΣΤΙΚΗΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗΣ

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΔΑΝΕΙΣΤΙΚΗΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗΣ

0

Συγγραφέας: ΣΑΡΡΗ ΤΣΑΜΠΙΚΑ | Κατηγορία ΒΙΒΛΙΑ | , στις 18-11-2013

Η δημιουργία της βιβλιοθήκης αποτελεί μέρος ενός εγχειρήματος το οποίο εκφράζει πνεύμα αλληλεγγύης προς τους μαθητές μας και την τοπική κοινωνία και συνδυάζεται και με μια σειρά άλλων δραστηριοτήτων μας προς την ίδια κατεύθυνση, όπως τα δωρεάν ενισχυτικά μαθήματα στους μαθητές μας κι η διοργάνωση πολιτιστικών δράσεων που γίνονται με επιτυχία από τη σχολική χρονιά 2010-11.

Τονίζουμε ότι η προσπάθεια για τη δημιουργία της βιβλιοθήκης γίνεται σε εθελοντική βάση από τους εκπαιδευτικούς, χωρίς επίσημη χρηματοδότηση από κανέναν φορέα. Έτσι, παλεύουμε με τις μικρές μας δυνάμεις για τη μετατροπή του σχολείου μας σε ένα κέντρο δημιουργίας και μορφωτικής και πολιτιστικής υπεραξίας για την τοπική κοινωνία.

Ακολουθώντας αυτήν τη λογική, μέχρι στιγμής, έχουμε καταφέρει και έχουμε συγκεντρώσει 2.200 περίπου τίτλους βιβλίων και έχουμε οργανώσει έναν φιλικό χώρο στον οποίο στεγάζεται η βιβλιοθήκη.

Καλημέρα κόσμε!

1

Συγγραφέας: ΣΑΡΡΗ ΤΣΑΜΠΙΚΑ | Κατηγορία Χωρίς κατηγορία | , στις 12-11-2013

Καλωσήρθατε στο Blogs.sch.gr. Αυτή είναι η πρώτη σας δημοσίευση. Αλλάξτε την ή διαγράψτε την και αρχίστε το “Ιστολογείν”!

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση