Πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης

Το πρόγραμμα που υλοποιήσαμε φέτος έχει τίτλο ¨Μείλιχος ποταμός: χθες και σήμερα”. Συμμετείχαμε στο δίκτυο Γεωμυθολογικά – Γεωπεριβαλλοντικά Μονοπάτια. Ακολουθεί περίληψη της εργασίας εδώ

Μέτρηση της περιμέτρου της Γης – Το πείραμα του Ερατοσθένη

Οι μαθητές της Γ΄τάξης,  υλοποίησαν το δημοφιλές πείραμα του Ερατοσθένη (3ος αι. π.Χ.) και υπολόγισαν την περίμετρο  της Γης.  Παρακολούθησαν βίντεο σχετικά με το πείραμα και έκαναν χρήση των προγραμμάτων Google Earth και SunCalc. Ακολούθησαν μετρήσεις της σκιάς ράβδου γνωστού μήκους, στην αυλή του σχολείου και οι απαραίτητοι υπολογισμοί. Η τιμή που βρήκαν είναι 40.075 km, μία πολύ καλή προσέγγιση όταν γνωρίζουμε ότι η περίμετρος ενός μεσημβρινού 40.009 km.

P3310278

Εκπαιδευτική Τηλεόραση: “Το σχολείο μου ταξιδεύει με τον Περσέα”

Για δύο χρόνια (2013-14 και 2014-15) το σχολείο μας συμμετείχε στο ευρωπαϊκό δίκτυο περιβαλλοντικής εκπαίδευσης “το σχολείο μου ταξιδεύει με τον Περσέα”

Την πρώτη χρονιά συμμετείχε στην εκπαιδευτική ωκεανογραφική αποστολή Ανδρομέδα Ι με το Ω/Κ σκάφος “Αιγαίο” από όπου και τα τρία βίντεο της εκπαιδευτικής τηλεόρασης. Την δεύτερη  έλαβε μέρος  στην αποστολή με το Ω/Κ σκάφος “Φιλία” στην Κρήτη.

εκπαιδευτική τηλεόραση “το σχολείο μου ταξιδεύει με τον Περσέα”

 

Μείλιχος ποταμός: χθες και σήμερα

Το πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης που υλοποιείται την τρέχουσα σχολική χρονιά έχει θέμα: “Μείλιχος ποταμός: χθες και σήμερα”. Το σχολείο συμμετέχει στο εθνικό δίκτυο “Γεωμυθολογικά – Γεωπεριβαλλοντικά Μονοπάτια”  και στο δίκτυο “Περιβαλλοντικές διαδρομές στην πόλη μου”.

Υπεύθυνη καθηγήτρια: Μακρίδου Θεοδώρα     Συμμετέχει: Αργύρη Ελένη

Συμμετέχουν 24 μαθητές της Β΄τάξης και 4 μαθητές της Γ΄ τάξης.

Κύριοι θεματικοί άξονες είναι:

1. Περιβαλλοντική – γεωλογική ερμηνεία της μυθολογίας μέσα από παραδείγματα.

2. Αναζήτηση και καταγραφή μύθου σχετικού με την ευρύτερη περιοχή του σχολείου.

3. Επίδραση των ποταμών στις μεταβολές του φυσικού περιβάλλοντος και η σημασία τους στη ζωή των ανθρώπων.

4 . Ανθρώπινες παρεμβάσεις στους ποταμούς και την ευρύτερη περιοχή και συνέπειές τους (θετικές ή αρνητικές).

5 . Χάραξη γεωπεριβαλλοντικού μονοπατιού.

Επίσκεψη της περιβαλλοντικής ομάδας του 16ου Γυμν. Πάτρας στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πάτρας

Το Σάββατο 13 Φεβρουαρίου 2016 η ομάδα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης του δικτύου “Γεωμυθολογικά – Γεωπεριβαλλοντικά Μονοπάτια” επισκέφτηκε το Αρχαιολογικό Μουσείο της Πάτρας. Οι μαθητές χωρίστηκαν σε τρεις ομάδες με διαφορετικά αντικείμενα έρευνας, συνέλεξαν πληροφορίες και τις παρουσίασαν στους συμμαθητές τους.

P2060271

Καταγράφοντας πληροφορίες

1ο βραβείο στο διαγωνισμό φωτογραφίας «πετρώματα» 2014

Η μαθήτρια της Α΄ τάξης Καράμπελα Μαρκέλλα Ελευθερία βραβεύτηκε το 2014 με το 1ο βραβείο στο διαγωνισμό φωτογραφίας «πετρώματα», που διοργάνωσε η Δ/νση Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Αχαΐας και το ΚΕΠΛΗΝΕΤ Αχαΐας. Ο τίτλος τη φωτογραφίας είναι: «Βράχοι παρά θιν΄αλός»

P4050131

Δίκτυο “Το σχολείο μου ταξιδεύει με τον Περσέα”

Στις 22 Νοεμβρίου 2015 έγινε παρουσίαση του Προγράμματος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης του 16ου Γυμνασίου Πάτρας  στο Forum ανάπτυξης 2015 – 18ο Money Show Πάτρας, στο ξενοδοχείο «Αστήρ».

Στο σχολείο μας για δύο χρόνια έγινε περιβαλλοντικό πρόγραμμα με θέμα τη θάλασσα και συμμετείχαμε στο διεθνές δίκτυο περιβαλλοντικής εκπαίδευσης «το σχολείο μου ταξιδεύει με τον Περσέα». Το δίκτυο αυτό στην Ελλάδα συντονίζεται από τη Διεύθυνση Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης της Αχαΐας, το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής και το Ελληνικό Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών. Το πρόγραμμα αυτό αναπτύσσεται σε συνεργασία με το επιστημονικό ερευνητικό πρόγραμμα Περσεύς, στο οποίο συμμετέχουν ερευνητικά κέντρα και πανεπιστήμια από όλη την Ευρώπη και ασχολείται με τη μελέτη των θαλασσών της νότιας Ευρώπης. Στόχος του προγράμματος είναι να κατανοήσουν οι μαθητές, πως επηρεάζεται το θαλάσσιο περιβάλλον από τις ανθρώπινες δραστηριότητες και παράλληλα να ακουστεί η φωνή τους στην επιστημονική κοινότητα. Επίσης σημαντικό είναι να δημιουργηθεί επικοινωνία μεταξύ των μαθητών όλων των σχολείων που συμμετέχουν, αλλά και των επιστημόνων και οι μαθητές να λειτουργήσουν σαν μικροί επιστήμονες.
Στα πλαίσια αυτού του προγράμματος αντιπροσωπεία τριών μαθητών από το σχολείο μας, με την υπεύθυνη καθηγήτρια του προγάμματος κα Μακρίδου Θεοδώρα μαζί με άλλα σχολεία του δικτύου, είχε μία μοναδική εμπειρία και συμμετείχε στην εκπαιδευτική αποστολή στο Ωκεανογραφικό σκάφος «ΑΙΓΑΙΟ» και στο Ελληνικό Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών. Οι επιστήμονες ενημέρωσαν για τις έρευνες τους με απλά λόγια τους μαθητές, παρουσίασαν τις εγκαταστάσεις και επί πλέον οι μαθητές συμμετείχαν σε πειράματα και μετρήσεις.
Επισκεφθήκαμε το συνεργείο του ΕΛ.ΚΕ.Θ.Ε. όπου είδαμε από κοντά τους αυτόνομους παρασυρόμενους πλωτήρες. Μάθαμε πληροφορίες αλλά και ιστορίες για το βαθυσκάφος «ΘΕΤΙΣ». Στο εργαστήριο μας εξήγησαν πως δημιουργείται ο ευτροφισμός στη θάλασσα και οι μαθητές μέτρησαν με φασματοφωτόμετρο τις τιμές των φωσφορικών αλάτων σε δείγματα.
Επιβιβαστήκαμε στο Ωκεανογραφικό σκάφος «ΑΙΓΑΙΟ». Παρακολουθήσαμε τη ρίψη του αυτόνομου βαθυσκάφους (R.O.V.). Στο ηλεκτρονικό εργαστήριο, είδαμε εικόνες από το βυθό, αναγνωρίσαμε διάφορους οργανισμούς και συγχρόνως κάναμε καταγραφή των απορριμμάτων. Επίσης δόθηκαν οδηγίες στους μαθητές και οδήγησαν οι ίδιοι το R.O.V.. Έγινε εντοπισμός ενός αλιευτικού που βυθίστηκε πριν από 30 χρόνια. Είδαμε στον πυθμένα ένα ζευγάρι κυάλια, τα οποία συλλέξαμε με την αρπάγη του R.O.V..
Οι μαθητές που δεν είχαν έρθει στην αποστολή είχαν τη δυνατότητα να δουν κάποιες δραστηριότητες από το διαδίκτυο. Βέβαια έγινε παρουσίαση όλων των πληροφοριών στο σχολείο.
Αναζητώντας τους κατοίκους της Μεσογείου αυτούς που πραγματικά πρέπει να είναι μάθαμε για το θαλάσσιο οικοσύστημα. Συλλέξαμε πληροφορίες και φωτογραφίες για οργανισμούς της Μεσογείου. Μάθαμε για απειλούμενα είδη.
Ασχοληθήκαμε όμως και με κατοίκους που βρίσκονται στη θάλασσα ενώ δεν θα έπρεπε, όπως τα απορρίμματα.
Συζητήσαμε και βρήκαμε πληροφορίες για τις αιτίες της ρύπανσης και καταλήξαμε στο ότι η ρύπανση της θάλασσας εξαρτάται από όλους μας και αφορά όλους μας.
Τη δεύτερη χρονιά δύο μαθητές εκπροσώπησαν το σχολείο μας στην αποστολή στο Ελληνικό Κέντρο θαλασσίων Ερευνών στη Κρήτη και στο Ωκεανογραφικό σκάφος «Φιλία».
Μετρήσαμε τη θερμοκρασία και την αλατότητα σε διάφορα βάθη της θάλασσας. Συλλέξαμε θαλασσινό νερό με κατάλληλες φιάλες. Στο εργαστήριο παρατηρήσαμε ζωοπλακτόν στο στερεοσκόπιο και φυτοπλακτόν στο μικροσκόπιο.
Έγινε καταγραφή Βενθικών Θαλάσσιων Απορριμμάτων με μηχανότρατα βυθού.
Στο Ενυδρείο Κρήτης κάναμε μετρήσεις στο νερό νιτρικών, αμμωνίας, θερμοκρασίας κ.ά.
Ταΐσαμε τα ψάρια. Ξεναγηθήκαμε από όπου και οι ακόλουθες φωτογραφίες.

Και τις δύο χρονιές στην παραλία της περιοχής μας Δάφνες, μαζέψαμε αλλά καταγράψαμε και ταξινομήσαμε τα απορρίμματα ανάλογα τη χρήση και το υλικό κατασκευής. Το μεγαλύτερο ποσοστό των σκουπιδιών ήταν από πλαστικό, γυαλί και μέταλλο, υλικά με μεγάλη διάρκεια ζωής και ανακυκλώσιμα. Προτείναμε τρόπους για να μειώσουμε τα σκουπίδια.