ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ:«Σταματώ τις διακρίσεις-Αποδέχομαι τον Άλλο. Από τις λογοτεχνικές αναπαραστάσεις στη πραγματική ζωή».

Το δεύτερο τμήμα της Γ΄ τάξης, στα πλαίσια του μαθήματος των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων, ολοκληρώσαμε το πρώτο πρόγραμμά μας που εμπεριέχεται στη θεματική ενότητα «Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ -Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη»  με τίτλο «Σταματώ τις διακρίσεις-Αποδέχομαι τον Άλλο. Από τις λογοτεχνικές αναπαραστάσεις στη πραγματική ζωή».

Οι στόχοι του προγράμματός μας ήταν οι μαθητές, μέσω εργαστηρίων και δραστηριοτήτων, που καλλιεργούν τις δεξιότητες της δημιουργικότητας, της κριτικής σκέψης, της συνεργασίας , της επικοινωνίας, της παραγωγικής μάθησης μέσω της δημιουργικότητας, της ανάπτυξης της ενσυναίσθησης  και της ευαισθητοποίησης, να υιοθετήσουν στάσεις  και συμπεριφορές οι οποίες αναγνωρίζουν, αποδέχονται, σέβονται τη διαφορετικότητα χωρίς να την αγνοούν ή να την αποκλείουν και να κατανοήσουν την ύπαρξη διακρίσεων οι οποίες στην πράξη εκδηλώνονται ως απόρριψη, απαγόρευση, αποκλεισμός ή περιθωριοποίηση ενός ατόμου ή μιας ομάδας ατόμων και τον αντίκτυπο που μπορεί να έχουν οι πράξεις διάκρισης. Έτσι, να σκεφτούν κριτικά ,σε σχέση με τις συνέπειες που μπορούν να επιφέρουν συμπεριφορές αποκλεισμού των άλλων και προτείνοντας τρόπους έμπρακτης υποστήριξης ατόμων που βιώνουν διακρίσεις, να αρχίσουν να σκέφτονται έναν κόσμο , στον οποίο η κοινή αποδοχή, ο αλληλοσεβασμός, ο σεβασμός των ανθρωπίνων δικαιωμάτων θα είναι σημαντικοί και καταλυτικοί παράγοντές του και κυρίως τα βασικά του γνωρίσματα.

Για να επιτευχθούν οι παραπάνω στόχοι υλοποιήθηκαν διάφορες δραστηριότητες όπως:

Οι μαθητές κατόπιν παρατήρησης, κατέγραψαν κοινά και διαφορετικά εξωτερικά χαρακτηριστικά των συμμαθητών τους, σημείωσαν προτιμήσεις τους, ανάγκες τους, ικανότητές τους και δυσκολίες που αντιμετωπίζουν και έπειτα εντόπισαν τις ομοιότητες και τις διαφορές μεταξύ τους, σχεδίασαν το περίγραμμα της παλάμης τους και σε κάθε δάχτυλο έγραψαν ένα επίθετο που πιστεύουν ότι τα χαρακτηρίζει και σημείωσαν διαφορές και ομοιότητες στα περιγράμματα και στα επίθετα που χρησιμοποίησαν για να περιγράψουν τον εαυτό τους. Επίσης επεξεργάστηκαν κατάλογο με παιδιά, τα γνωρίσματα των οποίων αποτελούν συχνό στόχο διακρίσεων και κλήθηκαν να επιλέξουν ένα παιδί για να καθίσει μαζί τους στο ίδιο θρανίο και ακόμη δύο για να σχηματίσουν την ομάδα τους , όπως και να μπουν στη θέση των παραπάνω παιδιών.

Επιλέξαμε εικονογραφημένα λογοτεχνικά βιβλία με θέμα τη διαφορετικότητα ( «Το Κοτοπουλάκι», «Το Κάτι Άλλο» και « Ο Αυτιάς»), τα οποία αναγνώστηκαν από τους μαθητές, εντοπίστηκαν σε αυτά στοιχεία που δείχνουν την απόρριψη και εικόνες καθολικότητας και ζωγράφισαν ανάλογες με τη δική τους καθημερινότητα. Για κάθε βιβλίο σχεδιάστηκε η πορεία του πρωταγωνιστή και καταγράφηκε το πώς ο διαφορετικός έγινε τελικά αποδεκτός . Ακόμη ,  έγινε συγγραφή ημερολογίων χαρακτήρων των τριών βιβλίων αναφορικά με ένα περιστατικό ή μια κατάσταση , όπου ο διαφορετικός αρχικά βιώνει τις διακρίσεις και την απόρριψη και κατόπιν γίνεται αποδεκτός . Επιπλέον , έγραψαν οι ομάδες ένα καινούργιο τέλος για το κάθε βιβλίο και δημιούργησαν μια διαφήμιση για αυτό .  Τέλος , σχεδίασαν σε χαρτόνι Α4 το περίγραμμα μιας βαλίτσας και εκεί κατέγραψαν τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους  για όσα υλοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια των εργαστηρίων και  συμπλήρωσαν φύλλα αυτοαξιολόγησης.

20221118 110744 2 20221206 194733 1 20221206 194705 1 20221206 194643 1 20221205 12483220221206 213857 120221206 194619 1 20221206 194540 1 20221206 193553 120221205 124919 20221206 193207 120221201 113231 20221206 193026 120221206 192649  20221205 12473420221206 213227 1 20221202 13094720221206 213529 1 20221201 112935 20221201 112045 1