Zωφόρος του Μεγάρου Stoclet (Το δένδρο της ζωής)

Γενικά
To 1904, τα Βιεννέζικα Εργαστήρια (Wiener Werkstatte) δέχθηκαν τη σημαντικότερη παραγγελία τους, η οποία αφορούσε την ανέγερση ενός μεγάρου στις Βρυξέλες για λογαριασμό του βιομήχανου Adolph Stoclet. O Γιόζεφ Χοφμαν, υπεύθυνος του όλου εγχειρήματος, ζήτησε από τον Κλιμτ να αναλάβει τη διακόσμηση της τραπεζαρίας, για την οποία ο ζωγράφος σχεδίασε τρεις συνθέσεις. Για τον μικρότερο τοίχο της αίθουσας, ο Κλιμτ φιλοτέχνησε μια αφηρημένη σύνθεση αμιγώς διακοσμητικού χαρακτήρα, ενώ για τους δυο μεγαλύτερους τοίχους συνθέσεις μήκους 7 μέτρων στις οποίες δεσπόζουν τα ελικοειδή κλαδιά του Δένδρου της Ζωής, τοποθετημένου στο κέντρο της σκηνής, σε στενή λωρίδα γης. Στη μια άκρη κάθε σύνθεσης εμφανίζεται ένα δεύτερο δένδρο, τα τριγωνικά φύλλα του οποίου επικαλύπτουν τις χρυσές σπείρες.

Η Ζωφόρος του Μεγάρου Stoclet αποτελεί αναμφισβήτητα την κορυφή της διακοσμητικής περιόδου του Κλιμτ. Οι ανθρώπινες μορφές που εμφανίζονται εδώ αναγνωρίζονται ως τέτοιες μόνο από τα κεφάλια και τα χέρια τους, τόσο η τρίτη διάσταση όσο και η ανατομία απουσιάζουν τελείως, ενώ οι υπόλοιπες λεπτομέρειες της σύνθεσης αποδίδονται εν είδει αραβουργήματος. Το ρεπερτόριο διακοσμητικών μοτίβων στο οποίο ανατρέχει ο Κλιμτ είναι ιδιαίτερα ευρύ και περιλαμβάνει από ζώα, μέχρι γεωμετρικά σχήματα και από στοιχεία του φυτικού βασιλείου μέχρι θρησκευτικά σύμβολα, όπως ο παντεπόπτης οφθαλμός.  Τα προσχέδια των συνθέσεων, που φυλάσσονται στη Βιέννη αποτελούν πολύτιμη μαρτυρία της μεθόδους εργασίας του καλλιτέχνη, ο οποίος τα φιλοτέχνησε με την ακρίβεια ολοκληρωμένου έργου, χρησιμοποιώντας υδροχρώματα και αβγοτέμπερα, μολύβι και κραγιόνι, χρυσή μπογιά και ασήμι. Η επιφάνεια των προσχεδίων αυτών είναι κατάσπαρτη με χειρόγραφες σημειώσεις, που αφορούν την αλλαγή κατεύθυνσης κάποιας σπείρας ή δίνουν σαφείς οδηγίες σχετικά με την απόδοση μια λεπτομέρειας. Η σύνθεση, που θυμίζει ψηφιδωτό φιλοτεχνήθηκε από τα Βιεννέζικα Εργαστήρια, τοποθετήθηκε το 1911 στην τραπεζαρία του Μεγάρου Stoclet όπου παραμένει μέχρι και σήμερα.

Το Δένδρο της ζωής (Λεπτομέρεια)

Το Δέντρο της Ζωής (Λεπτομέρεια), Γκούσταφ Κλιμτ
Το Δέντρο της Ζωής (Λεπτομέρεια)
Γκούσταφ Κλιμτ

Ο Κλιμτ δημιούργησε έναν μαγικό κόσμο γεμάτο συμβολισμούς ζωής και θανάτου. Ο θεατής ξοδεύει τον χρόνο του θαυμάζοντας τον πλούσιο με συμβολισμούς πίνακα, στην προσπάθεια του να αποκωδικοποιήσει το νόημα τους. Έτσι, στην μυθολογία και σε πολλούς πολιτισμούς:

  • το Δένδρο της Ζωής συμβολίζει τη σύνδεση μεταξύ του Ουρανού – της Γης  – του Κάτω Κόσμου και αποτελεί πηγή ζωής, έμπνευσης και δημιουργίας.
  • Η παρουσία ενός μόνο μαύρου πουλιού είναι σύμβολο θανάτου.

Η Προσδοκία (Λεπτομέρεια)

Το Δέντρο της Ζωής (Λεπτομέρεια Η Προσδοκία), Γκούσταφ Κλιμτ
Το Δέντρο της Ζωής
(Η Προσδοκία)
Γκούσταφ Κλιμτ

Η Προσδοκία παίρνει τη μορφή Αιγύπτιας χορεύτριας, με το πρόσωπο σε πλάγια όψη, με τα αμυγδαλωτά της μάτια να κοιτάζουν απλανώς. Κάθετι στην περίλαμπρα στολισμένη γυναικεία μορφή έχει έντονα διακοσμητικό χαρακτήρα, ξεκινώντας από την κατάμαυρη κόμη της που επιμηκύνεται επιτηδευμένα, λειτουργώντας ως σύνδεσμος ανάμεσα στο πρόσωπο, τον γυμνό ώμο και τα χέρια. Τα χέρια, που ο ζωγράφος συνηθίζει να τα τοποθετεί σε ασυνήθιστες θέσεις, ακολουθούν, σαν σε χορευτική κίνηση, την ίδια κατεύθυνση με το βλέμμα της γυναίκας. Κάτω από το κεφάλι, εντελώς ακανόνιστα σε σχέση με το σώμα, απλώνεται το φόρεμα – ένα μεγάλο τρίγωνο που κρύβει εντελώς την ανατομία της μορφής. Η γεωμετρικότητα του υφάσματος, που αποτελείται και αυτό από τρίγωνα, εξισορροπείται από τις σπείρες του Δένδρου της Ζωής καθώς και από το μοτίβο των στυλιρασμένων ματιών. Τα τρίγωνα του υφάσματος εναλλάσσονται με οριζόντιες λωρίδες με οριζόντιες λωρίδες διαφόρων χρωμάτων, εντείνοντας τον διακοσμητικό χαρακτήρα του φορέματος.

Η Εκπλήρωση (Λεπτομέρεια)

Το Δένδρο της Ζωής (Λεπτομέρεια Η Εκπλήρωση), Γκούσταφ Κλιμτ
Το Δένδρο της Ζωής
(Η Εκπλήρωση)
Γκούσταφ Κλιμτ

Απέναντι ακριβώς από την Προσδοκία, ο Κλιμτ απεικόνισε την Εκπλήρωση. Αυτή συμβολίζεται από ένα αγκαλιασμένο ζευγάρι. Το διακοσμητικό στοιχείο κυριαρχεί και στην σύνθεση της «Εκπλήρωσης» παρόλη την αντίστιξη με την «Προσδοκία»: Η χορεύτρια μοιάζει να έχει παγώσει σε μια μετέωρη στιγμή, ενώ το ζευγάρι αποπνέει αίσθημα γαλήνης και πληρότητας. Επίσης το φόρεμα της χορεύτριας αποτελείται από γεωμετρικές φόρμες που δημιουργούν μια εντύπωση ακαμψίας ενώ στα ενδύματα του ζευγαριού οι κύκλοι και τα φυσικά μοτίβα, δημιουργούν κίνηση.

Ο δεκάλογος και η μέθοδος της Μαρία Μοντεσσόρι.

Ο δεκάλογος και η μέθοδος της Μαρία Μοντεσσόρι

Η Μαρία Μοντεσσόρι, ιταλίδα παιδαγωγός, ήταν η γυναίκα που άλλαξε την εκπαιδευτική αγωγή των παιδιών στα σχολεία. Επινόησε το μοντεσσοριανό παιδαγωγικό σύστημα, γνωστό και ως «μοντεσσοριανή μέθοδος», το οποίο αποτέλεσε πρωτοπορία για την εποχή του και εξακολουθεί να εφαρμόζεται και σήμερα σε αρκετά σχολεία, τα επονομαζόμενα «μοντεσσοριανά» ή «μοντεσσοριανές σχολές». Πανέξυπνη, με τεράστια βιβλιογραφία που αφιερώθηκε σε αυτήν προκειμένου να μην διαστρεβλωθούν τα λόγια της στο πέρασμα του χρόνου και με αγάπη για το παιδί. Έζησε σε μια εποχή (1870 – 1952) που οι ενήλικες, όπως και οι δάσκαλοι είχαν περισσότερο ρόλο δεσμοφύλακα και αντιλήφθηκε ότι ένα καταπιεσμένο παιδί στον κόσμο των πανίσχυρων μεγάλων που του λυγίζουν τη θέληση, δεν μπορεί να αναπτυχθεί διανοητικά και ηθικά. Και έκανε πολλά πράγματα για αυτό.

 

Ο δεκάλογος της Μαρία Μοντεσσόρι

1. Ποτέ μην αγγίζετε ένα παιδί χωρίς τη θέλησή του.

2. Ποτέ μη μιλάτε με άσχημο τρόπο σε ένα παιδί κατά την παρουσία του ή ακόμα και την απουσία του.

3. Επικεντρωθείτε στο να ενισχύσετε και να βοηθήσετε να αναπτύξει το παιδί τα θετικά στοιχεία του έτσι ώστε να υπάρχει όλο και λιγότερος χώρος για τα αρνητικά.

4. Δώστε του την ευκαιρία να συμμετέχει ενεργά στην προετοιμασία του περιβάλλοντος μάθησης. Φροντίστε για αυτό  σχολαστικά και συνεχόμενα. Βοηθήστε το παιδί να αναπτύξει εποικοδομητικές σχέσεις με αυτό. Δείξτε του το σωστό μέρος, εκεί δηλαδή που υπάρχουν τα μέσα για θα βοηθήσουν την ανάπτυξη του και δείξετε του την σωστή χρήση τους.

5. Να είστε πάντα έτοιμοι να ανταποκριθείτε στο κάλεσμα ενός παιδιού που έχει την ανάγκη σας, να ακούτε πάντα και να απαντάτε στο παιδί που απευθύνεται σε εσάς.

montessori in school

6. Σεβαστείτε το παιδί που κάνει ένα λάθος και μπορεί αργότερα να το διορθώσει από μόνο του, αλλά σταματήστε άμεσα οποιαδήποτε κατάχρηση του περιβάλλοντος και κάθε ενέργεια που μπορεί να θέτει σε κίνδυνο το παιδί, το περιβάλλον του ή τους άλλους.

7. Σεβαστείτε το παιδί όταν ξεκουράζεται ή όταν παρακολουθεί άλλους να εργάζονται ή όταν συλλογίζεται τι έχει κάνει ή τι θα κάνει.Μην το κατευθύνετε και μην το αναγκάζετε σε άλλες μορφές δραστηριοτήτων.

8. Βοηθήστε το παιδί που αναζητεί κάποια δραστηριότητα και δεν μπορεί να βρει τι ακριβώς θέλει να κάνει.

9. Αν το παιδί αρνήθηκε να σας ακούσει σε αυτά που είχατε να του πείτε, να τα επαναλαμβάνετε, έτσι ώστε να βοηθήσετε το παιδί να αποκτήσει ό, τι δεν έχει κατακτήσει ακόμη και να ξεπεράσει τις δυσκολίες και τις ατέλειες. Κάντε το εμψυχώνοντας το περιβάλλον του με φροντίδα, με αυτοσυγκράτηση και σιωπή, με ήπια λόγια και με παρουσία γεμάτη αγάπη. Κάντε αισθητή την παρουσία σας στο παιδί που αναζητεί ακόμα και αποστασιοποιηθείτε από το παιδί που έχει βρει τις απαντήσεις του.

10. Πάντα να αντιμετωπίζετε το παιδί χρησιμοποιώντας τους καλύτερους τρόπους σας και να του προσφέρετε τον καλύτερο εαυτό σας. (Πηγή-Μετάφραση)

 

Η μέθοδος της Μαρία Μοντεσσόρι

Η Μοντεσσοριανή μέθοδος οδηγείται από ένα φιλόδοξο στόχο: να βοηθήσει το παιδί να αναπτυχθεί σε ένα ισορροπημένο ενήλικα, που νιώθει άνετα με τον εαυτό του, την κοινωνία στην οποία ζει και την ανθρωπότητα στο σύνολό της.

Η Μαρία Μοντεσσόρι έφτιαξε παιδαγωγικό υλικό, προσαρμοσμένο στις ανάγκες του παιδιού για όλα τα μαθήματα, θετικά και θεωρητικά, που αφορούν τη μόρφωσή του. Δημιούργησε μόνη της εποπτικά μέσα διδασκαλίας και παιδαγωγικό υλικό για να γίνονται μέσω των αισθήσεων κατανοητά τα μαθήματα του σχολείου.

Ο δεκάλογος και η μέθοδος της Μαρία Μοντεσσόρι2

Η επιτυχία της μεθόδου της αναστάτωσε τον παιδαγωγικό κόσμο διεθνώς. Ακόμα και παιδιά με χαμηλό δείκτη νοημοσύνης, έμπαιναν σιγά-σιγά στις κανονικές τάξεις του σχολείου, καθώς απελευθερωνόταν το πνεύμα και η ψυχή τους. Γι’ αυτό μερικοί άνθρωποι, ακόμη και επιστήμονες, συνέδεσαν το όνομά της με τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες. Η Μαρία Μοντεσσόρι όμως ασχολήθηκε κατά βάση σε όλη τη ζωή της με όλα τα παιδιά, ανεξαρτήτως δείκτη νοημοσύνης ή μαθησιακής ικανότητας, και ίδρυσε σχολές σε πολλά κράτη για να εκπαιδεύεται προσωπικό στη χρησιμοποίηση του παιδαγωγικού υλικού αυτού, αλλά κυρίως στην κατανόηση της φιλοσοφίας της μεθόδου της, γιατί δίδαξε πως αυτό είναι το πρώτο θέμα για την επιτυχία.

Ο σεβασμός στην προσωπικότητα του παιδιού είναι η πρώτη αρχή της μεθόδου, και έπειτα η ελευθερία που θα βγει από την πειθαρχία. Άλλες αρχές της μοντεσσοριανής μεθόδου είναι:

  • Η εσωτερική και εξωτερική τάξη στη συγκρότηση του ανθρώπου.
  • Ο σεβασμός στο έμψυχο και άψυχο περιβάλλον.
  • Η ατομική προσπάθεια αλλά και η καλή συνεργασία με τον κόσμο του περιβάλλοντος.
  • Η μάθηση μέσω της έρευνας που θα δώσει τη χαρά για τη δουλειά και την ικανοποίηση για το αποτέλεσμα. Η παντοειδής άσκηση για την απόκτηση δυνατοτήτων.
  • Ικανός άνθρωπος ίσον ευτυχής άνθρωπος.

Brief History Upload 300