The New York Times

«Ευχαριστούμε που ήλθατε». Με αυτά τα λόγια καλωσορίζει στο ιατρείο η γραμματέας μία μητέρα που κρατάει από το χέρι ένα παιδί πέντε ετών. «Ποιον θα δει ο γιατρός, εσάς ή το παιδί;». «Τον μικρό», απαντάει η μητέρα. «Εχει διάρροια». Η γραμματέας ζητάει να μάθει αν παρουσιάζει άλλα συμπτώματα, όπως πυρετό και πόνο στην κοιλιά. «Σε πονάει το στομάχι σου;», τον ρωτάει. Eπειτα από μερικές ερωτήσεις, η γραμματέας προγραμματίζει το ραντεβού με τον γιατρό και η νεαρή γυναίκα πιάνει το παιδί από το χέρι και φεύγουν.

Το μικρό αγόρι, όμως, δεν μπορεί να ξεκολλήσει τα μάτια του από τη βοηθό, καθώς δεν είναι παρά ένα γυναικείο πρόσωπο στην οθόνη ενός κομπιούτερ. Δεν είναι, όμως, ένα τυχαίο κομπιούτερ. Αντιθέτως, αυτή η συσκευή κατανοεί την ομιλία, γνωρίζει τις παιδικές ασθένειες και έχει τόση κριτική ικανότητα ώστε να κάνει μία αρχική διάγνωση της παιδικής ασθένειας και της σοβαρότητάς της. Πάνω απ’ όλα, όμως, μπορεί να κερδίσει την εμπιστοσύνη των επισκεπτών του ιατρείου.

«Τα σημερινά παιδιά και τα εγγόνια μας θεωρούν απολύτως φυσιολογικό το να μιλάει κανείς σε μηχανές και να γίνεται κατανοητός», εξηγεί ο Ερικ Χόρβιτζ, ο ειδικός στους ηλεκτρονικούς υπολογιστές που διευθύνει το ερευνητικό εργαστήριο της Microsoft για τις ιατρικές εφαρμογές αυτών των εξειδικευμένων υπολογιστών-βοηθών. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα που στοχεύει να δείξει με ποιον τρόπο θα επικοινωνούν στο εγγύς μέλλον άνθρωπος και ηλεκτρονικός υπολογιστής.

Σημαντική πρόοδος

Επί δεκαετίες οι επιστήμονες προσπαθούν να δημιουργήσουν νοήμονες μηχανές, να κάνουν τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές να μιμούνται την ανθρώπινη σκέψη. Τα τελευταία χρόνια, σημειώθηκε σημαντική πρόοδος στην κατασκευή κομπιούτερ που ακούν, μιλούν, βλέπουν, σκέπτονται και μαθαίνουν με τον δικό τους τρόπο. Ωστόσο, η τεχνητή νοημοσύνη δεν θα μεταβάλει μόνο τον τρόπο που ο άνθρωπος και οι μηχανές επικοινωνούν και συνεργάζονται. Ταυτόχρονα, ο ερχομός αυτών των συσκευών θα καταργήσει εκατομμύρια θέσεις εργασίας, δημιουργώντας πολλές άλλες και τα κομπιούτερ που σκέπτονται θα αλλάξουν τη φύση της εργασίας και την καθημερινή μας ρουτίνα.

Η τεχνολογία που εξελίχθηκε περισσότερο στον συγκεκριμένο τομέα είναι αυτή που επιτρέπει στους υπολογιστές να κατανοούν τον ανθρώπινο λόγο. Ηδη πολλοί μιλάμε στα κινητά μας τηλέφωνα για να βρούμε διάφορες πληροφορίες, όπως παραδείγματος χάριν μία διεύθυνση, αποφεύγοντας τη χρήση του πληκτρολογίου.

Ο αριθμός των Αμερικανών γιατρών που χρησιμοποιούν λογισμικό αναγνώρισης λόγου για να καταγράψουν και να μεταγράψουν διάφορα στοιχεία στα αρχεία τους, όπως τις επισκέψεις των ασθενών τους και τη θεραπεία που εφάρμοσαν, τριπλασιάστηκε την τελευταία τριετία και φτάνει τις 150 χιλιάδες. Το λογισμικό που χρησιμοποιείται σήμερα μπορεί να κατανοήσει την ιατρική ορολογία, αλλά αντιμετωπίζει προβλήματα με τη γραμματική και το συντακτικό και αρκετές, πιο κοινές λέξεις.

Αντιθέτως, καλύτερα εφαρμοσμένο στις ανάγκες ενός συνηθισμένου διαλόγου φαίνεται το λογισμικό μετάφρασης που δοκιμάζεται από την Υπηρεσία Ερευνητικών Προγραμμάτων Αμυνας. Κάποιοι στρατιώτες στο Ιράκ το χρησιμοποιούν για τις μεταφράσεις από τα Αγγλικά στα Aραβικά και το αντίστροφο. Oλα αυτά τα προγράμματα πρέπει να εξελιχθούν πολύ ακόμα για να μπορούν να χρησιμοποιηθούν ευρέως.

Αβέβαιο το μέλλον για εργαζομένους σε τηλεφωνικά κέντρα

Το λογισμικό αναγνώρισης ομιλίας έχει εξελιχθεί αρκετά και ήδη χρησιμοποιείται στα τηλεφωνικά κέντρα. Τα πιο εξελιγμένα συστήματα μπορούν να διακρίνουν πότε κάποιος πελάτης διαμαρτύρεται για το προϊόν που αγόρασε και άμεσα ώστε προωθούν την κλήση σε υπάλληλο με αρμοδιότητα το συγκεκριμένο προϊόν.

Το μέλλον είναι, λοιπόν, αβέβαιο για τα τέσσερα εκατομμύρια Αμερικανούς που εργάζονται σήμερα σε τηλεφωνικά κέντρα, όπως και για τους εκατό χιλιάδες υπαλλήλους που εργάζονται ως βοηθοί και γραμματείς σε ιατρεία.

Ωστόσο, όπως εξηγεί ο οικονομολόγος της Σχολής Μάνατζμεντ Σλόαν στο Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Μασαχουσέτης, δρ Ερικ Μπρινγιολφσόν, η τεχνητή νοημοσύνη θα βοηθήσει στην ανάπτυξη και την καινοτομία και θα δημιουργήσει ευκαιρίες τόσο για τα άτομα όσο και για τις εταιρείες και τους οργανισμούς, ακριβώς όπως το Διαδίκτυο και η εξάπλωσή του οδήγησε στη δημιουργία νέων εταιρειών όπως η Google και ταυτόχρονα «γέννησε» νέες μορφές επικοινωνίας σαν τα μπλογκ και τις ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης. Ετσι, έξυπνες μηχανές, λένε οι ειδικοί, κάποια μέρα θα βοηθούν τους μαθητές με τα μαθήματα, τους χειρουργούς στις επεμβάσεις και διόλου δεν αποκλείεται να οδηγούν αυτοκίνητα.

Καθημερινή

Αφήστε μια απάντηση

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων