Χάρβαρντ, ΜΙΤ και άλλα μεγάλα αμερικανικά ιδρύματα επενδύουν στις πλατφόρμες των Μαζικών Ανοικτών Διαδικτυακών Μαθημάτων

Α.P., Reuters

Τον Αύγουστο, τέσσερις μήνες αφότου η Δάφνη Κέλερ και ο Αντριου Νονγκ εγκαινίασαν την προβολή πανεπιστημιακών μαθημάτων στο Διαδίκτυο μέσω της εταιρείας Coursera που ίδρυσαν, τα δωρεάν μαθήματα έχουν προσελκύσει εκατομμύρια χρήστες.

Οι συνιδρυτές της Coursera, που είναι και καθηγητές Πληροφορικής στο Πανεπιστήμιο Στάνφορντ, παρακολούθησαν έκπληκτοι την επιτυχία της ιστοσελίδας τους, με τις εγγραφές σε αυτή να ξεπερνούν τα δύο εκατομμύρια τον περασμένο μήνα. Μέσα σε λιγότερο από ένα χρόνο, η Coursera προσείλκυσε 22 εκατ. δολάρια σε επενδύσεις, ενώ δημιούργησε τέτοια συζήτηση γύρω από τον εαυτό της, που υποχρέωσε ουσιαστικά τα αμερικανικά πανεπιστήμια να ενταχθούν στο πρόγραμμα.

Την ίδια στιγμή, άλλες προσεγγίσεις για διαδικτυακά μαθήματα κερδίζουν και αυτές έδαφος. Νέες σελίδες, όπως η Udemy, επιτρέπουν σε καθηγητές να δημοσιεύουν τις παραδόσεις τους στο Ιντερνετ. Το Χάρβαρντ και το ΜΙΤ στη Βοστώνη προσέφεραν, από τη μεριά τους, 30 εκατ. δολάρια έκαστο για τη δημιουργία της σελίδας edX, μια από τις πιο πρόσφατες και πλήρεις προσπάθειες Μαζικών Ανοικτών Διαδικτυακών Μαθημάτων (MOOC).

Κερδοφορία

Τα νέα αυτά συστήματα ίσως προσφέρουν λύση στα εγγενή προβλήματα που αντιμετωπίζει η ανώτατη παιδεία σε όλο τον κόσμο, εφόσον βρεθεί τρόπος οι σελίδες αυτές να είναι κερδοφόρες. Η Coursera αναδείχθηκε επικεφαλής της προσπάθειας αυτής, εξασφαλίζοντας κερδοφορία χάρη σε επί πληρωμή άδειες αναμετάδοσης μαθημάτων ή ακόμη και την πώληση στατιστικών δεδομένων σε εργοδότες.

Από τη μεριά τους, η κ. Κέλερ και ο κ. Νονγκ επιμένουν στην πρόθεσή τους να μην αναστείλουν τη δωρεάν προσφορά των παραδόσεων σε ιδιώτες. Η παιδεία, επαναλαμβάνουν διαρκώς, πρέπει να είναι δικαίωμα και όχι προνόμιο. Τα συμβόλαια της Coursera με πανεπιστημιακά ιδρύματα, τα οποία θέλουν να προβάλουν μέσω αυτής τα μαθήματά τους, διατηρούν τη μερίδα του λέοντος της κερδοφορίας για την εταιρεία, με το πανεπιστήμιο να λαμβάνει μόλις 6% των απολαβών.

Αλλη δυνατότητα κερδοφορίας, σύμφωνα με τους δημιουργούς της Coursera, βρίσκεται στη χρέωση συνδρομής μετά την ολοκλήρωση των μαθημάτων, για παράδειγμα για την πραγματοποίηση διαδικτυακής συζήτησης γύρω από το θέμα των παραδόσεων ή για την παρακολούθηση μαθημάτων από καθηγητές με μεγαλύτερη ειδίκευση, χωρίς να αποκλείεται η χρήση εταιρικών χορηγών.

Προτίμησαν το δωρεάν

Ορισμένες πρώιμες προσπάθειες ενίσχυσης της κερδοφορίας των MOOC δεν απέφεραν τα αναμενόμενα αποτελέσματα. Το Πανεπιστήμιο της Ουάσιγκτον, για παράδειγμα, προσέφερε μάθημα έναντι αμοιβής στην ιστοσελίδα Coursera. Παρότι, όμως, χιλιάδες φοιτητές ενεγράφησαν στη δωρεάν εκδοχή του μαθήματος, μόλις δέκα φοιτητές επέλεξαν το επ’ αμοιβή μάθημα. Ο αντιπρύτανης του ιδρύματος, Ντέιβιντ Σατμάρι, εκτιμά ότι μέρος του προβλήματος αφορά την καθυστέρηση με την οποία το πανεπιστήμιο κοινοποίησε τη διαδικτυακή δυνατότητα αυτή, καθώς οι φοιτητές είχαν ήδη ολοκληρώσει τις εγγραφές στο δωρεάν μάθημα. «Θα ξαναπροσπαθήσουμε. Πιστεύω ότι αν οι φοιτητές γνωρίζουν για τη δυνατότητα αυτή, θα είναι πρόθυμοι να πληρώσουν μικρό ποσό, που θα τους δίνει πρόσβαση σε ιδιαίτερο μάθημα», λέει ο δρ Σατμάρι.

Οι ιδρυτές της Coursera έχουν καταστεί μάντεις του μέλλοντος της ανώτατης παιδείας, μεταδίδοντας το «Ευαγγέλιό» τους για χωρίς σύνορα μάθηση σε διεθνή συνέδρια και συναντήσεις. Σε αυτά, περιγράφουν πώς τα δωρεάν διαδικτυακά μαθήματα θα ανοίξουν τον δρόμο της ανώτατης παιδείας σε κάθε κάτοικο της Γης με πρόσβαση στο Ιντερνετ και πώς θα απελευθερώσουν τους καθηγητές από την επαναληπτική διδασκαλία, παράγοντας την ίδια στιγμή πληθώρα χρήσιμων στατιστικών δεδομένων που θα φωτίσουν τον τρόπο με τον οποίο οι φοιτητές μαθαίνουν.

Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του δρος Ιεζεκιήλ Εμάνιουελ, του Πανεπιστημίου της Πενσιλβάνια, ο οποίος διδάσκει δύο μαθήματα στην ιστοσελίδα Coursera, το πρώτο για τη μεταρρύθμιση του υγειονομικού συστήματος από τον πρόεδρο Ομπάμα και το άλλο για τη διατήρηση νοσοκομειακών πόρων. Ο δρ Εμάνιουελ εξηγεί ότι δεν αποσκοπεί να αποτυπώσει μια παράδοση μαθήματος η οποία θα μπορεί να επαναλαμβάνεται εσαεί. Αντίθετα, επιδιώκει να διευρύνει την ενημέρωση γύρω από ζωτικής σημασίας θέματα υγειονομικής πολιτικής. Αντί, λοιπόν, να «ανακυκλώσει» τις περσινές του παραδόσεις, ο δρ Εμάνιουελ τις ανανέωσε, χρησιμοποιώντας μάλιστα δύο κάμερες.

Τι προτιμούν οι Ελληνες

Παράθυρο στον κόσμο των ευρωπαϊκών και αμερικανικών ΑΕΙ ανοίγουν κάθε χρόνο οι εκθέσεις των αρμόδιων ιδρυμάτων από κάθε χώρα. Οι εκθέσεις παρουσίασης των ξένων ΑΕΙ στους Ελληνες ενδιαφερόμενους διοργανώνονται ετησίως –περί τα τέλη της άνοιξης ή τις αρχές του φθινοπώρου– από ιδρύματα όπως το Ιδρυμα Fulbright, το Βρετανικό Συμβούλιο, το Ινστιτούτο Γκαίτε και το Γαλλικό Ινστιτούτο. Μάλιστα, πρόσφατα ανοίχτηκε και ηλεκτρονικό παράθυρο, καθώς για ένα 24ωρο λειτούργησε διαδικτυακή έκθεση Αμερικανικών Κολεγίων από την υπηρεσία EducationUSA. Στις εκθέσεις αυτές, εκπρόσωποι πανεπιστημίων και κολεγίων παρουσιάζουν στους ενδιαφερόμενους λεπτομέρειες για τα ιδρύματα και το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας τους. Αλλωστε, η Ελλάδα είναι μεταξύ των χωρών με τη μεγαλύτερη φοιτητική μετανάστευση. Παρ’ ότι η οξύτατη οικονομική κρίση περιόρισε το κύμα φυγής, σύμφωνα με την τελευταία έκθεση του ΟΟΣΑ Education at Glance για το 2012, 22.000 Ελληνες σπουδάζουν στο εξωτερικό. Οι Ελληνες σε ξένα ΑΕΙ αποτελούν το 5,8% του συνόλου των Ελλήνων φοιτητών. Πρόκειται για το έκτο μεγαλύτερο ποσοστό στην Ευρώπη. Οι Ελληνες επιλέγουν τα βρετανικά ΑΕΙ (το 36,1%) και ακολουθούν η Γερμανία (15,8%), η Ιταλία (9,2%), η Γαλλία (5%) και οι ΗΠΑ (4,8%). ΑΠ. Λ.

Ένα σχόλιο στο “Το μέλλον στα ιντερνετικά πανεπιστήμια”
  1. Ο/Η terracomputerata λέει:

    και πριν αλέκτωρ λαλήσαι τρις, ανεστάλη η λειτουργία του μαθήματος how to run an online course μετά από παράπονα για προχειρότητες και ασαφείς οδηγίες. Κάθε αρχή και δύσκολη;
    http://gigaom.com/2013/02/04/oh-the-irony-coursera-suspends-online-course-about-how-to-run-an-online-course/

  2.  

Αφήστε μια απάντηση

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων