
Αγωνίσματα αθλήματος
Αγωνίσματα αθλήματος
Παιχνίδι διασκέδασης για ντρίπλα, έλεγχο μπάλας και ταχύτητα στο ποδόσφαιρο.
Πηγή:http://eclass.auth.gr/courses/OCRS239/
Η διδασκαλία των αθλοπαιδιών στο σχολείο γίνεται παραδοσιακά με μια παραλλαγή της «μεθόδου των δεξιοτήτων». Στη συγκεκριμένη παραλλαγή της μεθόδου των δεξιοτήτων, το σύνολο του μαθήματος της Φ.Α. αφιερώνεται σε ασκήσεις για τη διδασκαλία των δεξιοτήτων και, όταν υπάρχει χρόνος, δίνεται η δυνατότητα στα παιδιά να παίξουν 5-10 λεπτά την αντίστοιχη αθλοπαιδιά στο τέλος της διδακτικής ώρας. Η φιλοσοφία της συγκεκριμένης μεθόδου των δεξιοτήτων στηρίζεται στην άποψη ότι, για να παίξει κάποιος μια αθλοπαιδιά, θα πρέπει πρώτα να μάθει να εκτελεί καλά τις δεξιότητες της αθλοπαιδιάς. Όταν κάποιος γνωρίζει τις δεξιότητες μιας αθλοπαιδιάς, θεωρείται ότι μπορεί να παίξει και το παιχνίδι. Ωστόσο, στην πράξη παρατηρήθηκε ότι πολλά παιδιά, ενώ είναι σε θέση να εκτελέσουν τις δεξιότητες, δε συμμετέχουν αποτελεσματικά στο παιχνίδι γιατί:
Ένα άλλο πρόβλημα που εμφανίζεται συχνά κατά την εφαρμογή της μεθόδου των δεξιοτήτων είναι ότι ορισμένοι εκπαιδευτικοί αφιερώνουν το σύνολο της διδακτικής ώρας σε ασκήσεις για την εκμάθηση της τεχνικής. Οι ασκήσεις συχνά είναι βαρετές για τα παιδιά, ιδιαίτερα όταν δεν ακολουθούνται οι οδηγίες που αναφέρονται στο κεφάλαιο για την αποτελεσματική διδασκαλία. Τα παιδιά δεν καταλαβαίνουν τη σκοπιμότητα των πολλών επαναλήψεων, δυσανασχετούν και διαμαρτύρονται για να παίξουν («κύριε,πότε θα παίξουμε;»).
Για την αντιμετώπιση των προβλημάτων της συγκεκριμένης μεθόδου των δεξιοτήτων, μια λύση θα μπορούσε να αποτελέσει η εφαρμογή της μεθόδου τωνδιδακτικών παιχνιδιών. Η φιλοσοφία της μεθόδου των παιχνιδιών είναι ότι πρώτα διδάσκουμε το πώς παίζεται ένα παιχνίδι (δηλ. τακτική συμπεριφορά) και μετά διδάσκουμε τις δεξιότητες.
Σύμφωνα με τη μέθοδο αυτή, το μάθημα ξεκινά με ένα τροποποιημένο παιχνίδι, το οποίο εμπεριέχει την κεντρική ιδέα της αθλοπαιδιάς. Οι δεξιότητες που εφαρμόζονται είναι προσαρμοσμένες στο επίπεδο των μαθητών (μικρότερα όρια, λιγότεροι παίκτες κτλ.). Το παιχνίδι αυτό είναι έτσι τροποποιημένο, ώστε να αναγκάζονται οι μαθητές να εκτελούν συχνά την τακτική συμπεριφορά που θέλουμε να διδάξουμε (βλ. παρακάτω «πλάνο με τη μέθοδο των διδακτικών παιχνιδιών»). Αυτό σημαίνει ότι το παιχνίδι χρησιμοποιείται ως μέσο διδασκαλίας μιας συγκεκριμένης τακτικής συμπεριφοράς και όχι για να διδάξουμε δεξιότητες. Οπότε, ο εκπαιδευτικός κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού δίνει ανατροφοδότηση μόνο σε σχέση με την τακτική συμπεριφορά. Όταν ο εκπαιδευτικός διαπιστώσει ότι οι μαθητές έμαθαν τη διδασκόμενη τακτική συμπεριφορά (π.χ. το «ένα-δυο» στο ποδόσφαιρο), τότε διδάσκει με ασκήσεις τις δεξιότητες που απαιτούνται για την εφαρμογή της τακτικής συμπεριφοράς.Οι ασκήσεις για τη διδασκαλία των δεξιοτήτων είναι παρόμοιες με τις ασκήσεις που χρησιμοποιούνται και στη μέθοδο των δεξιοτήτων.Τα πλεονεκτήματα της μεθόδου των παιχνιδιών σε σχέση με τη μέθοδο των δεξιοτήτων είναι τα εξής:
Για την αποτελεσματική εφαρμογή της μεθόδου των διδακτικών παιχνιδιών,απαιτείται η κατηγοριοποίηση των προβλημάτων τακτικής της αθλοπαιδιάς.
Για παράδειγμα, στο ποδόσφαιρο είναι δυνατό να γίνει διάκριση σε προβλήματα τακτικής, όπως αναφέρονται παρακάτω.
Βασικές τακτικές συμπεριφορές στο ποδόσφαιρο:
Γιατη διδασκαλία κάθε μιας από τις τακτικές συμπεριφορές χρησιμοποιείται και το ανάλογο τροποποιημένο παιχνίδι. Για τρόπους κατηγοριοποίησης των προβλημάτων τακτικής των αθλοπαιδιών, αλλά και για παρουσιάσεις ολόκληρης σειράς μαθημάτων τη μέθοδο των παιχνιδιών προτείνεται η εργασία των Griffin Mitschell και Oslin (1997).
Χαρακτηριστικά: Αυξημένα στοιχεία συνεργασίας, ομαδικότητας, εμπιστοσύνης, υπευθυνότητας, συντονισμού, αλληλοβοήθειας και ειρηνικής συνύπαρξης. Μειωμένες απαιτήσεις ιδιαίτερων ικανοτήτων, μείωση των συνθηκών δημιουργίας έντασης, ανταγωνισμού, συγκρούσεων, περιθωριοποίησης, απουσία νικητή, περισσότερες ευκαιρίες για θετικές διαπροσωπικές σχέσεις και σωματικό / ψυχικό άγγιγμα. Ανάπτυξη της ενσυναίσθησης και της συμπάθειας. Ευκολότερη προσέγγιση της χαράς, της διασκέδασης, του γέλιου…
Εφαρμογή: Οι δραστηριότητες αυτές μπορεί να γίνονται είτε μέσα στα προγράμματα Αγωγής Υγείας, είτε στη φυσική αγωγή, είτε σε μια ελεύθερη ώρα ή σε οποιαδήποτε στιγμή αποφασίσουν οι διδάσκοντες ότι η τάξη χρειάζεται χαλάρωση, εκτόνωση ή ξεκούραση. Η συχνή επανάληψή τους συνεισφέρει στη δημιουργία θετικού κλίματος αυξάνοντας τις συνεργατικές τάσεις και την αλληλεγγύη μεταξύ των παιδιών. Οι περισσότερες από τις δραστηριότητες που περιγράφονται προσαρμόζονται σ’ όλες τις ηλικίες.
Σε κύκλο
Η τάξη συστήνεται (Ρυθμική γνωριμία)
Κάθε παιδί λέει τ’ όνομά του χτυπώντας τα γόνατα, τα χέρια, τα δάκτυλα, τον ώμο … Τα χτυπήματα είναι τόσα όσα και οι συλλαβές του ονόματός του. Μπορεί να προστεθεί ένα χόμπυ, ένα φαγητό… Διαβάστε όλο το άρθρο »
Μαρκάρω τον παίκτη μου (man to man)
Τα παιδιά χωρίζονται σε δύο ομάδες, με τον ίδιο αριθμό παιδιών σε κάθε ομάδα π.χ. 2 με 2, 3 με 3 κλπ. Τα παιδιά που είναι αμυντικοί συμφωνούν ποιο παίκτη θα μαρκάρουν. Το παιχνίδι παίζεται: α) με ντρίπλα β) χωρίς ντρίπλα |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Μαρκάρω τον παίκτη μου (man to man).Σουτ μετά από 4; πάσες
Τα παιδιά χωρίζονται σε δύο ομάδες, με τον ίδιο αριθμό παιδιών σε κάθε ομάδα π.χ. 2 με 2, 3 με 3 κλπ. Τα παιδιά που είναι αμυντικοί συμφωνούν ποιο παίκτη θα μαρκάρουν. Οι επιθετικοί για να μπορέσουν να κάνουν σουτ πρέπει να κάνουν προκαθορισμένο αριθμό πασών 4; και μετά να κάνουν σουτ. Το παιχνίδι παίζεται: α) με ντρίπλα β) χωρίς ντρίπλα |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Μαρκάρω τον παίκτη μου (man to man). Έναρξη με πάσα από δάσκαλο
Τα παιδιά χωρίζονται σε δύο ομάδες, με τον ίδιο αριθμό παιδιών σε κάθε ομάδα π.χ. 2 με 2, 3 με 3 κλπ. Τα παιδιά που είναι αμυντικοί συμφωνούν ποιο παίκτη θα μαρκάρουν. Ο δάσκαλος κρατεί την μπάλα στο τρίποντο και πασάρει στην ομάδα που κάνει επίθεση. Πασάρει όταν κάποιο παιδί που επιτίθεται ξεμαρκαριστεί από τον αμυντικό και είναι σε θέση, που έχει καλές προϋποθέσεις για να σκοράρει. Το παιχνίδι παίζεται: α) με ντρίπλα β) χωρίς ντρίπλα |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Μαρκάρω τον παίκτη μου (man to man).Να ακουμπήσουν όλοι την μπάλα πριν να κάνουν σουτ
Τα παιδιά χωρίζονται σε δύο ομάδες, με τον ίδιο αριθμό παιδιών σε κάθε ομάδα π.χ. 2 με 2, 3 με 3 κλπ. Τα παιδιά που είναι αμυντικοί συμφωνούν ποιο παίκτη θα
|
«Κατάληψη στρατοπέδου».
Χωρίζουμε τα παιδιά σε δύο ίσες αριθμητικά ομάδες σε δύο απέναντι
τοίχους – σημεία. Ενδιάμεσα τοποθετούμε διάφορα αντικείμενα. Με το
σφύριγμα τα παιδιά της μίας ομάδας πρέπει να καταλάβουν τον χώρο της
άλλης χωρίς να ακουμπήσουν μεταξύ τους. Νικήτρια είναι η ομάδα που
θα φτάσει πρώτη απέναντι.
Α΄ – ΣΤ΄ τάξη
«Τα αγαλματάκια».
Με το σύνθημα όλα τα παιδιά τρέχουν ελεύθερα στο χώρο και
κάνουν ότι θέλουν, με το δεύτερο σύνθημα σταματούν στο σημείο που
βρίσκονται και σ’ οποιαδήποτε θέση ακίνητα. Όποιο παιδί κουνιέται
βγαίνει για λίγο από το παιχνίδι.
Α΄ – Γ΄ τάξη
«Η μαγική μπάλα του μπάσκετ».
Κάθε ομάδα ορίζει έναν τερματοφύλακα που υπερασπίζει έναν κώνο
στον κύκλο, μέσα η έξω από αυτόν. Παίζουν κανονικά μπάσκετ με τους
πιο απλούς κανονισμούς στο γήπεδο. Οι κώνοι βρίσκονται μέσα στο
κύκλο της ελεύθερης βολής. Δίνουμε ποινή για αντιαθλητική
συμπεριφορά. Πόντος: όταν πετύχουν τον κώνο, όταν ο τ/φ κουνάει ή
κρατάει τον κώνο, όταν άλλος παίκτης μπει στον κύκλο.
Δ΄ – ΣΤ΄ τάξη Διαβάστε όλο το άρθρο »