Βραχύχρονο πρόγραμμα Δημοτικής

Συναισθηματική οργάνωση (2)

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

ΓΛΩΣΣΑ 2

 

Βραχύχρονο Πρόγραμμα Εκπαίδευσης (ΒΠΕ)

 

Σχολείο: …………………………..                                                                                                               Μαθητής: ………………………….

Έναρξη προγράμματος: ………………………..                                                                                            Τάξη: ……….

 

 

 

 

Γλώσσα Α’ & Β’

Στο Σχολείο Στο Σπίτι
Ασκήσεις Φωνολογικής Επίγνωσης (ΦΕ)

  • Αξιοποίηση της εικονογράφησης (π.χ. Στην εικόνα του βιβλίου βλέπω κάτι που αρχίζει από σσσσ… Τι είναι; Παραλλαγές: …που τελειώνει σε ι, …που έχει μέσα του τα κλπ)
  • Διαβάζω ποιήματα με ρίμα και αφήνω τα παιδιά να συμπληρώσουν τη λέξη που ταιριάζει (π.χ. Η καλή μας αγελάδα τρώει χόρτο στη …)
  • Ζητώ από τα παιδιά να σπάσουν μια λέξη στα μέρη από τα οποία αποτελείται και μετά να την ξανασυνθέσουν προφορικά. (π.χ. γάτα, γα-τα, γ – α – τ – α)
Ασκήσεις Φωνολογικής Επίγνωσης (ΦΕ)

  • Παίζουμε το παιχνίδι «Πρόσωπα, ζώα, πράγματα»
  • Παίζουμε το παιχνίδι «Κρεμάλα»
  • Παίζουμε το παιχνίδι «Μάντεψε τι έχω στο μυαλό μου που αρχίζει/τελειώνει σε π.χ. ι.
  • Διαβάζω ποιήματα με ρίμα και αφήνω τα παιδιά να συμπληρώσουν τη λέξη που ταιριάζει (π.χ. Η καλή μας αγελάδα τρώει χόρτο στη …)
Ανάγνωση

  • Καθημερινά, διαβάζει το κείμενο που έχει για εξάσκηση μία φορά μαζί με τη Δασκάλα, μία με το διπλανό του και μία μόνο του.
  • Του ζητάμε να μας δείξει με το δάχτυλό του μενονωμένες λέξεις από το κείμενο.
Ανάγνωση

  • Διαβάζει το κείμενο που έχει για εξάσκηση 3-4 φορές δείχνοντας με το δαχτυλάκι όσα διαβάζει.
  • Του ζητάμε να μας δείξει με το δάχτυλό του μενονωμένες λέξεις από το κείμενο.
  • Του διαβάζετε κάθε βράδυ ένα παραμύθι κρατώντας το παιδί στην αγκαλιά για να βλέπει εικόνες και κείμενο. Του ζητάμε να διαβάζει κάθε βράδυ 2-3 σελίδες από ένα παραμύθι του Τριβιζά με ρίμα.
Προφορικός λόγος

  • Του δίνουμε περισσότερες ευκαιρίες να αναδιηγείται με δικά του λόγια το περιεχόμενο του κειμένου ή μέρους
  • Του ζητάμε να μας πει τι του άρεσε και τι όχι.
  • Του ζητάμε να μας διηγηθεί προσωπικά σχετικά βιώματα.
  • Αφηγείται παραμύθια που επινοεί, με αφορμή δοσμένες φωτογραφίες.
Προφορικός λόγος

  • Του ζητάμε να αναδιηγηθεί με δικά του λόγια το περιεχόμενο του παραμυθιού ή μέρους
  • Του ζητάμε να μας πει τι του άρεσε και τι όχι.
  • Του ζητάμε να μας πει πώς πέρασε σήμερα στο Σχολείο.
 Γραφή

  • Αν χρειάζεται, προμηθεύεται τετράδια τετραχάραγα.
  • Αν χρειάζεται, αναλαμβάνει επιπρόσθετες ασκήσεις προγραφής που μπορούν να συνδυαστούν με τα Τεχνικά.
  • Συμπληρώνει οικογένειες λέξεων (π.χ. γάτ-α: Ποιες άλλες λέξεις αρχίζουν από γατ- κι έχουν παρόμοιο νόημα;)
  • Σε ένα τετράδιο μισό-μισό, ζωγραφίζει μία αγαπημένη σκηνή από ένα Παραμύθι που άκουσε και γράφει με τη βοήθεια της Δασκάλας μία λεζάντα.
 Γραφή

  • Αν χρειάζεται, προμηθεύεται τετράδια τετραχάραγα.
  • Αν χρειάζεται, αναλαμβάνει επιπρόσθετες ασκήσεις προγραφής που μπορούν να συνδυαστούν με τα Τεχνικά.
  • Επισημαίνει τη λέξη που πρέπει να μάθει για Ορθογραφία. Την παρατηρεί προσεχτικά. Κλείνει τα μάτια και εκφωνεί τα γράμματα με τη σειρά. Γράφει τη λέξη και την ελέγχει. Αν είναι σωστή προχωρεί στην επόμενη.

 

 

Μαθηματικά Α’ & Β’

Μετρήσεις

  • Ζητάμε από το παιδί να μετρήσει (με τη βοήθειά μας αν χρειάζεται) πόσα είναι τα αγόρια, πόσα λείπουν, πόσα είναι όλα μαζί. Το ίδιο και για τα κορίτσια και το σύνολο της τάξης.
  • Του δείχνουμε πώς να χρησιμοποιεί τα δάχτυλα για να βρίσκει σύνολα και διαφορές.
  • Κολλούμε μια μεζούρα πάνω στο θρανίο.
  • Συζητώ με το συνάδελφο Φυσικής Αγωγής για να του δίνει ευκαιρίες μέτρησης κατά τη διάρκεια της Γυμναστικής.
Μετρήσεις

  • Φτιάξτε μαζί ένα γλυκό ακολουθώντας συνταγές. Ζητήστε από το παιδί να σας βοηθά στις δόσεις.
  • Μετρήστε μεγαλόφωνα τα σκαλιά που ανεβαίνετε για να σας ακούει. Ζητήστε να τα μετρήσετε μαζί. Κάντε και το αντίστροφο (π.χ. 10, 9, 8 κοκ).
  • Παίζουμε φιδάκι, κρυφτό.
  • Διαβάζουμε παραμύθια με αριθμούς.
Προσανατολισμός στο χώρο και το χρόνο

  • Παίζουμε το κυνήγι του κρυμμένου θησαυρού
  • Ζητάμε να περιγράψει τη θέση αντικειμένων σε σχέση π.χ. με τον πίνακα.
  • Μαθαίνει τις μέρες τους μήνες, τις εποχές
  • Μαθαίνει να διαβάζει τις ώρες από αναλογικό ρολόι ( πρώτα ακριβώς, ύστερα και μισή).
  • Στο τετράδιο σημειώνουμε επάνω αριστερά ένα έγχρωμο βελάκι
Προσανατολισμός στο χώρο και το χρόνο

  • Παίζουμε παζλ
  • Φοράμε ένα λαστιχάκι στο χέρι με το οποίο γράφει και του ζητάμε να μας δείξει αραιά και πού το δεξί ή το αριστερό του χέρι.
 Προβλήματα

  • Εικονογραφημένα προβλήματα. Π.χ. δείχνομε μία εικόνα όπου υπάρχουν 5 γατάκια που παίζουν και άλλα 3 ξεκουράζονται. Δημιουργούμε προφορικά προβλήματα. Ζητούμε τη λύση τους καθώς και να μας εξηγήσουν πώς το σκέφτηκαν.
  • Αναθέτουμε προβλήματα που σχετίζονται με τα προσωπικά του ενδιαφέροντα (π.χ. ζώα) και αναφέρονται σε ποσότητες 1ης δεκάδας, εικοσάδας, εκατοντάδας.
 Προβλήματα

  • Παίζουμε σπαζοκεφαλιές.
  • Ζητάμε να υπολογίσει νοερά πόσα άτομα της οικογένειας θα συγκεντρωθούν για τη γιορτή του Μπαμπά/Μαμάς. Πόσα πιρούνια και κουτάλια θα χρειαστούν κλπ. Πόσα κομμάτια πίτσας πρέπει να ετοιμάσουμε για να φάνε οι φίλοι από δύο.

 

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ

    1. Για να ενταχθεί ένα παιδί σε ΒΠΕ χρειάζεται η σύμφωνη γνώμη της Δασκάλας, του Διευθυντή και του οικείου Σχολικού Συμβούλου.
    2. Ακολουθεί η ενημέρωση του Γονέα και ζητάμε τη συναίνεση και τη βοήθειά του από το σπίτι. Τονίζουμε ότι αυτή η περίοδος είναι πολύ σημαντική για τη μαθησιακή ανάπτυξη του παιδιού.
    3. Πριν την ένταξη του παιδιού στο ΒΠΕ διενεργείται αξιολόγηση του μαθητή στους παραπάνω άξονες.
    4. Το πρόγραμμα διαρκεί 8 εβδομάδες και υλοποιείται μέσα στην Τυπική Τάξη από τη Δασκάλα.
    5. Στο τέλος το παιδί επαναξιολογείται. Αν σημειωθεί σημαντική πρόοδος, δεν τίθεται ζήτημα παραπομπής σε ΚΕΔΔΥ.
    6. Ο/Η εκπαιδευτικός της τάξης συντάσσει έκθεση μετά το πέρας των οκτώ εβδομάδων, στην οποία επισημαίνεται η κατάσταση του παιδιού πριν και μετά το ΒΠΕ στους συγκεκριμένους άξονες.

Αφήστε μια απάντηση