Αποθετήριο βιντεοσκοπημένων πειραμάτων Χημείας
Βιντεοσκοπημένα πειράματα του συναδέλφου Χημικού Λεωνίδα Τζιανουδάκη, πρώην υπεύθυνου του ΕΚΦΕ Ρεθύμνου. Εξαιρετική δουλειά και σημαντική η προσφορά του στην εκπαίδευση.
Πρόκειται για μικρής διάρκειας (ολιγόλεπτα) πειράματα με απλά υλικά τα οποία μπορούν εύκολα (γρήγορα και με πολύ μικρό κόστος) να πραγματοποιηθούν στο σχολικό εργαστήριο. Τα πειράματα είναι ταξινομημένα ανά θεματική ενότητα και αφορούν και τις δύο βαθμίδες της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (Γυμνάσιο και Λύκειο).
Μπορείτε να έχετε πρόσβαση στα βίντεο είτε μπαίνοντας στην ιστοσελίδα του Λεωνίδα (http://www.chemview.gr/) είτε απευθείας μέσω του YouTube από τον παρακάτω πίνακα από όπου μπορείτε και να τα κατεβάσετε.
Ας έχουμε κατά νου ότι οι Φυσικές επιστήμες έχουν πειραματική διάσταση και ότι μέσω αυτής τεκμηριώνεται η επιστημονική γνώση που αυτές παράγουν. Αυτό πρέπει να το αντιληφθούν οι μαθητές μας και η πειραματική διαδικασία μπορεί να προσφέρει την ευκαιρία/δυνατότητα στου ς μαθητές μας να εξοικειωθούν με τον τρόπο που σκέφτονται και εργάζονται οι Φυσικοί Επιστήμονες (επιστημονική μέθοδος).
Η πραγματοποίηση πειραμάτων στο καθημερινό μάθημα μπορεί να συμβάλει κυρίως στα εξής:
- Να συνδέσει το μάθημα με την πραγματική ζωή (οι Φ.Ε. αποκτούν αξία-σημασία). Αυτό συνεπάγεται ένα μάθημα πιο ενδιαφέρον και περισσότερη συμμετοχή μαθητών (ΕΝΑΥΣΜΑ στην έναρξη).
- Να δώσει περισσότερες ευκαιρίες για διερεύνηση (inquiry) αλλά και επίλυσης προβλημάτων (problem solving & engineering). Αυτό συνεπάγεται δεξιότητες: Διατύπωσης ερωτημάτων, συνεργασίας, επικοινωνίας, ορθολογικής επιχειρηματολογίας, χρήσης μαθηματικών εργαλείων, ερμηνείας και εξαγωγής ορθολογικών συμπερασμάτων.
- Να οπτικοποιήσει «έννοιες», φαινόμενα και διαδικασίες. Συνεπάγεται καλύτερη κατανόηση.
- Να προσφέρει εξοικείωση με συσκευές, όργανα, υλικά και οργανισμούς
- Να τεκμηριώσει τη θεωρία
ΕΝΟΤΗΤΑ | ΟΔΗΓΙΕΣ | Σύνδεσμος στο YouTube |
ΑΕΡΑΣ
ΑΕ.1 Πόσο Οξυγόνο έχει ο αέρας; | ΝΑΙ | YouTube |
ΑΕ.2 Ο αέρας περιέχει διοξείδιο του άνθρακα. | ΝΑΙ | YouTube |
ΑΕ.3 Ο αέρας έχει βάρος. | ΝΑΙ | YouTube |
ΑΛΑΤΑ
ΑΛ.1 Λευκό + Λευκό = Κίτρινο (Σύνθεση PbI2) | ΝΑΙ | YouTube |
ΑΛ.2 Ηλεκτρόλυση αλατόνερου | ΝΑΙ | YouTube |
ΑΛ.3 Σύνθεση θειούχου χαλκού (CuS) | ΝΑΙ | YouTube |
ΑΛ.4 Σύνθεση Ιωδιούχου χαλκού (CuI2) | ΝΑΙ | YouTube |
ΑΛ.5 Η αντίδραση του αλουμινίου με χλώριο | ΝΑΙ | YouTube |
ΑΛ.7 Ένυδρο ή άνυδρο προτιμάτε το αλάτι σας; | ΝΑΙ | YouTube |
ΑΛ.8 Γραφή με μελάνη Χλωριούχου κοβαλτίου | ΝΑΙ | YouTube |
ΑΛ.9 Ένα γατάκι ευαίσθητο στην υγρασία. | ΝΑΙ | YouTube |
ΑΛ.10 Τα άλατα δεν είναι πάντα ουδέτερα (Υδρόλυση αλάτων) | ΝΑΙ | YouTube |
ΗΛ.1 Ηλεκτρόλυση Ιωδιούχου Καλίου | ΝΑΙ | YouTube |
ΟΞ.6 Μια εξουδετέρωση που παράγει σύννεφο (σύνθεση χλωριούχου αμμωνίου) | ΝΑΙ | YouTube |
ΑΜΕΤΑΛΑ
ΑΜ.1 Ένα υπέροχο βιολετί σύννεφο (Σύνθεση MgI2) | ΝΑΙ | YouTube |
ΑΜ.2 Η σύνθεση ενός «πολεμικού χημικού αερίου» | ΝΑΙ | YouTube |
ΑΜ.3 Από χλωρίνη παίρνουμε χλώριο | ΝΑΙ | YouTube |
ΑΜ.4 Η καύση του θείου | ΝΑΙ | YouTube |
ΑΜ.5 Το δραστικότερο αμέταλλο εκτοπίζει το ασθενέστερο | ΝΑΙ | YouTube |
ΑΝΑΛΥΣΗ ΠΟΙΟΤΙΚΗ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ
ΑΝ.1 Ποιοτική ανάλυση αλογόνων | ΝΑΙ | YouTube |
ΑΝ.2 Ποιοτική ανάλυση θειικών ιόντων | ΝΑΙ | YouTube |
ΑΝ.3 Ποιοτική ανίχνευση ιόντων Αργιλίου | ΝΑΙ | YouTube |
ΑΝ.4 Ποιοτική ανίχνευση ιόντων σιδήρου (ΙΙΙ) | ΝΑΙ | YouTube |
ΒΑΣΕΙΣ
ΒΑ.1 Μέταλλα που ανάβουν φωτιές φωτιές. (Επίδραση νερού σε Νάτριο και Κάλιο ) | ΝΑΙ | YouTube |
ΒΑ.2 Επίδραση Βάσης σε αλουμίνιο | ΝΑΙ | YouTube |
ΒΑ.3 Ο πίδακας της αμμωνίας | ΝΑΙ | YouTube |
ΗΛ.3 Αγωγιμότητα τήγματος NaOH | ΝΑΙ | YouTube |
ΑΛ.2 Ηλεκτρόλυση αλατόνερου | ΝΑΙ | YouTube |
ΜΕ.5 Ο τρελός χορός του Νατρίου | ΝΑΙ | YouTube |
ΟΞ.5 Μία πρωτότυπη εξουδετέρωση | ΝΑΙ | YouTube |
ΟΞ.7 Συνύπαρξη όξινου και βασικού χαρακτήρα | ΝΑΙ | YouTube |
ΔΕΙΚΤΕΣ
ΔΕ.1 Οι δείκτες και οι χρωματικές τους αλλαγές | ΝΑΙ | YouTube |
ΔΕ.2 Ο δείκτης «κόκκινο λάχανο» | ΝΑΙ | YouTube |
ΔΕ.3 Γράψε – σβήσε με δείκτη | ΝΑΙ | YouTube |
ΔΕ.4 Οι δείκτες στη διατροφή μας. | YouTube |
ΔΙΑΛΥΜΑΤΑ
ΔΙ.1 Δημιουργία ενός πανέμορφου διαλύματος | ΝΑΙ | YouTube |
ΔΙ.2 Ιοντικά και μοριακά διαλύματα | ΝΑΙ | YouTube |
ΔΙ.3 Η επιλεκτική διάλυση των υλικών (Διαλυτότητα μελάνης σε λάδι και νερό) | ΝΑΙ | YouTube |
ΔΙ.4 Προσδιορισμός περιεκτικότητας ξυδιού σε οξικό οξύ | ΝΑΙ | YouTube |
ΔΙ.5 Υπολογίζουμε την οξύτητα του ελαιόλαδου | ΝΑΙ | YouTube |
ΔΙ.6 Περιορισμός της διαλυτότητας ενός αερίου με προσθήκη αλατιού. | ΝΑΙ | YouTube |
ΔΙ.7 Πες μου που διαλύεσαι να σου πω το χρώμα σου. (Διαλυτότητα Ιωδίου) | ΝΑΙ | YouTube |
ΔΙ.8 Πόση ζάχαρη έχει το αναψυκτικό σας; | ΝΑΙ | YouTube |
ΔΙ.9 Παρασκευή διαλυμάτων ορισμένης περιεκτικότητας | ΝΑΙ | YouTube |
ΔΙ.10 Παρασκευή διαλυμάτων ορισμένης συγκέντρωσης. Αραίωση διαλύματος. | ΝΑΙ | YouTube |
ΜΓΜ.2 Διαχωρισμός δυο υγρών με διαχωριστικό χωνί | ΝΑΙ | YouTube |
ΗΛΕΚΤΡΟΧΗΜΕΙΑ
ΗΛ.1 Ηλεκτρόλυση διαλύματος Ιωδιούχου Καλίου (ΚΙ) | ΝΑΙ | YouTube |
ΗΛ.2 Ηλεκτρόλυση διαλύματος θειικού οξέος | ΝΑΙ | YouTube |
ΑΛ.2 Ηλεκτρόλυση αλατόνερου | ΝΑΙ | YouTube |
ΗΛ.3 Αγωγιμότητα τήγματος NaOH | ΝΑΙ | YouTube |
ΗΛ.4 Κατασκευάστε ένα ρολόι που θρέφεται με φρούτα | ΝΑΙ | YouTube |
ΗΛ.5 Επιμετάλλωση νομίσματος | ΝΑΙ | YouTube |
ΗΛ.6 Γαλβανικά στοιχεία | ΝΑΙ | YouTube |
ΗΛ.7 Έχει ηλεκτρική αγωγιμότητα το σώμα μας; | ΝΑΙ | YouTube |
ΗΛ.8 Σπάμε το μόριο του νερού με πολύ απλό τρόπο. | ΝΑΙ | YouTube |
ΘΕΡΜΟΧΗΜΕΙΑ-ΚΑΥΣΕΙΣ
ΘΕ.1 Υποβρύχια φλόγα | ΝΑΙ | YouTube |
ΘΕ.2 H εκρηκτική καύση της ζάχαρης | ΝΑΙ | YouTube |
ΘΕ.3 Απανθράκωση Ζάχαρης | ΝΑΙ | YouTube |
ΘΕ.4 Εντυπωσιακή στιγμιαία ψύξη | ΝΑΙ | YouTube |
ΘΕ.5 Μια ισχυρά ενδόθερμη διάλυση | ΝΑΙ | YouTube |
ΘΕ.6 Και μια ισχυρά εξώθερμη διάλυση | ΝΑΙ | YouTube |
ΘΕ.7 Το φλεγόμενο μαντήλι που δεν καίγεται | ΝΑΙ | YouTube |
ΘΕ.8 Καύση σύρματος σιδήρου σε καθαρό οξυγόνο | ΝΑΙ | YouTube |
ΘΕ.9 Υπολογισμός ενθαλπίας εξουδετέρωσης | ΝΑΙ | YouTube |
ΘΕ.10 Η Υπέρλαμπρη καύση ενός Μετάλλου (Mg) | ΝΑΙ | YouTube |
ΘΕ.12 Χημικό «Ηφαίστειο».(Θερμική διάσπαση Διχρωμικού αμμωνίου) | ΝΑΙ | YouTube |
ΘΕ.13 Ανάφλεξη Γλυκερίνης εν ψυχρώ | ΝΑΙ | YouTube |
ΜΕΤΑΛΛΑ
ΜΕ.1 Ηλεκτρική αγωγιμότητα μετάλλων | ΝΑΙ | YouTube |
ΜΕ.2 Θερμική αγωγιμότητα μετάλλων | ΝΑΙ | YouTube |
ΜΕ.3 Σειρά δραστικότητας μετάλλων | ΝΑΙ | YouTube |
ΜΕ.4 Χρυσός, ο «βασιλιάς» των μετάλλων | ΝΑΙ | YouTube |
ΜΕ.5 Ο τρελός χορός του Νατρίου | ΝΑΙ | YouTube |
ΜΕ.6 Πως θα κάνετε το ατίθασο Νάτριο «αρνάκι» | ΝΑΙ | YouTube |
ΜΕΙΓΜΑΤΑ ΚΑΙ ΔΙΑΧΩΡΙΣΜΟΙ ΤΟΥΣ
ΜΓΜ.1 Απόσταξη ρακής από κρασί | ΝΑΙ | YouTube |
ΜΓΜ.2 Διαχωρισμός υγρών με διαχωριστικό χωνί | ΝΑΙ | YouTube |
ΜΓΜ.3 Διαχωρισμός συστατικών μείγματος με απόσταξη | ΝΑΙ | YouTube |
ΜΓΜ.4 Διαχωρισμός συστατικών μείγματος με μαγνήτιση και διήθηση | ΝΑΙ | YouTube |
ΜΓΜ.5 Διαχωρισμός συστατικών μείγματος με χρωματογραφία | ΝΑΙ | YouTube |
ΜΓΜ.6 Διαχωρισμός συστατικών μείγματος με φυγοκέντρηση | ΝΑΙ | YouTube |
ΜΓΜ.7 Διαχωρισμός συστατικών μείγματος με απόχυση | ΝΑΙ | YouTube |
ΜΓΜ.1 Απόσταξη ρακής από κρασί | ΝΑΙ | YouTube |
ΜΓΜ.2 Διαχωρισμός υγρών με διαχωριστικό χωνί | ΝΑΙ | YouTube |
ΝΕΡΟ
ΝΕ.1 Είναι χλωριωμένο το νερό που πίνετε; | ΝΑΙ | YouTube |
ΟΞΕΑ, ΟΞΙΝΟΣ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ
ΟΞ.1 Επίδραση υδροχλωρικού οξέος σε Ψευδάργυρο (Zn) | ΝΑΙ | YouTube |
ΟΞ.2 Εκρηκτική «κονσέρβα» | ΝΑΙ | YouTube |
ΟΞ.3 Μπαλόνι Υδρογόνου | ΝΑΙ | YouTube |
ΟΞ.5 Μία πρωτότυπη εξουδετέρωση | ΝΑΙ | YouTube |
ΟΞ.6 Μια εξουδετέρωση που παράγει σύννεφο (σύνθεση χλωριούχου αμμωνίου) | ΝΑΙ | YouTube |
ΟΞ.7 Συνύπαρξη όξινου και βασικού χαρακτήρα | ΝΑΙ | YouTube |
ΟΞ.9 Το κόκαλο που γίνεται «λάστιχο» | ΝΑΙ | YouTube |
ΟΞ.11 «Εκρηκτική σαπουνάδα» | ΝΑΙ | YouTube |
ΟΡΓ.7 Όξινος χαρακτήρας καρβοξυλικών οξέων | ΝΑΙ | YouTube |
ΟΞΕΙΔΙΑ
ΘΕ.10 Η υπέρλαμπρη λάμψη ενός μετάλλου. (δημιουργία (MgO) | ΝΑΙ | YouTube |
ΟΞΔ.1 Παρασκευή διοξειδίου του άνθρακα από ανθρακικό αλάτι. | ΝΑΙ | YouTube |
ΟΞΔ.2 Τα οξείδια μετάλλων γενούν βάσεις | ΝΑΙ | YouTube |
ΟΞΔ.3 Τα οξείδια αμέταλλων γεννούν οξέα | ΝΑΙ | YouTube |
ΟΞΕΙΔΟΑΝΑΓΩΓΗ
ΟΞΑΝ.1 Ένα θαυματουργό καθαριστικό . (Λεύκανση Ιωδίου από διάλυμα αναγωγικού) | ΝΑΙ | YouTube |
ΟΞΑΝ.2 Ένας εντυπωσιακός αποχρωματισμός | ΝΑΙ | YouTube |
ΟΞΑΝ.3 Σύγκριση δραστικότητας δύο αμετάλλων | ΝΑΙ | YouTube |
ΗΛ.6 Γαλβανικά στοιχεία | ΝΑΙ | YouTube |
ΔΦΡ.1 Χημικός «Χαμαιλέων | ΝΑΙ | YouTube |
ΗΛ.5 Επιμετάλλωση νομίσματος | ΝΑΙ | YouTube |
ΜΕ.3 Σειρά δραστικότητας μετάλλων | ΝΑΙ | YouTube |
ΗΛ.4 Κατασκευάστε ένα ρολόι που θρέφεται με φρούτα | ΝΑΙ | YouTube |
ΟΡΓΑΝΙΚΕΣ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ
ΟΡΓ.1 Παρασκευή ακετυλενίου | ΝΑΙ | YouTube |
ΟΡΓ.2 Επίδραση αμμωνιακού διαλύματος χλωριούχου χαλκού (Ι) σε ακετυλένιο | ΝΑΙ | YouTube |
ΟΡΓ.4 Αντιδράσεις αλκοολών | ΝΑΙ | YouTube |
ΟΡΓ.5 Πως θα κάνετε στερεό το οινόπνευμα | ΝΑΙ | YouTube |
ΟΡΓ.6 Παρασκευή σαπουνιού | ΝΑΙ | YouTube |
ΟΡΓ.7 Όξινος χαρακτήρας καρβοξυλικών οξέων | ΝΑΙ | YouTube |
ΟΡΓ.8 Αναγωγικός χαρακτήρας Αλδεϋδών | ΝΑΙ | YouTube |
ΟΡΓ.9 Αλογονοφορμική αντίδραση | ΝΑΙ | YouTube |
ΟΡΓ.10 Καταβύθιση πρωτεϊνών στο αυγό με οξέα | ΝΑΙ | YouTube |
ΘΕ.3 Απανθράκωση Ζάχαρης | ΝΑΙ | YouTube |
ΘΕ.13 Ανάφλεξη Γλυκερίνης εν ψυχρώ | ΝΑΙ | YouTube |
ΠΥΚΝΟΤΗΤΑ ΥΛΙΚΩΝ
ΠΥΚ.1 Μέτρηση της πυκνότητας ενός μετάλλου | ΝΑΙ | YouTube |
ΠΥΚ.2 Βρείτε από ποιο μέταλλο αποτελείται ένα νόμισμα | ΝΑΙ | YouTube |
ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΑ ΔΙΑΛΥΜΑΤΑ
ΡΥΘ.1 Παρασκευή και ιδιότητες ρυθμιστικών διαλυμάτων | – | YouTube |
ΤΑΧΥΤΗΤΑ ΑΝΤΙΔΡΑΣΗΣ – ΚΑΤΑΛΥΤΕΣ
ΤΑΧ.1 Καταλυτική διάσπαση H2O2 | ΝΑΙ | YouTube |
ΤΑΧ.2 Καταλυτική σύνθεση MgI2 | ΝΑΙ | YouTube |
ΤΑΧ.3 Ταχύτητα αντίδρασης και παράγοντες που την επηρεάζουν | ΝΑΙ | YouTube |
ΤΑΧ.4 Επίδραση της συγκέντρωσης στην ταχύτητα αντίδρασης | ΝΑΙ | YouTube |
ΤΑΧ.5 Όσο πιο θερμό τόσο πιο γρήγορα | ΝΑΙ | YouTube |
ΧΗΜΙΚΗ ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ
ΙΣ.1 Επίδραση Συγκέντρωσης στη θέση της χημικής ισορροπίας (Α) | ΝΑΙ | YouTube |
ΙΣ.2 Επίδραση θερμοκρασίας στη θέση της χημικής ισορροπίας (Α) | ΝΑΙ | YouTube |
ΑΠΙΘΑΝΑ ΠΕΙΡΑΜΑΤΑ ΧΗΜΕΙΑΣ
ΔΦΡ.1 Χημικός «Χαμαιλέων» | ΝΑΙ | YouTube |
ΔΦΡ.2 Ένα πείραμα με πολύ-πολύ αφρό | ΝΑΙ | YouTube |
ΘΕ.2 Καύση ζάχαρης δίχως φωτιά | ΝΑΙ | YouTube |
ΗΛ.4 Κατασκευάστε ένα ρολόι που θρέφεται με φρούτα | ΝΑΙ | YouTube |
ΜΕ.5 Ο τρελός χορός του Νατρίου | ΝΑΙ | YouTube |
ΑΛ.1 Λευκό+λευκό=κίτρινο | ΝΑΙ | YouTube |
ΘΕ.12 Χημικό «Ηφαίστειο». (Θερμική διάσπαση Διχρωμικού αμμωνίου) | ΝΑΙ | YouTube |
ΑΜ.1 Ένα υπέροχο βιολετί σύννεφο | ΝΑΙ | YouTube |
ΘΕ.7 Το φλεγόμενο μαντήλι που δεν καίγεται | ΝΑΙ | YouTube |
ΟΞΑΝ.1 Θαυματουργό καθαριστικό για πολύ δύσκολους λεκέδες | ΝΑΙ | YouTube |
Μια “ιστοριογραμμή” με τα Νόμπελ Χημείας
Mπορείτε να περιηγηθείτε στην ιστοριογραμμή πατώντας εδώ, όπου θα βρείτε τα Νόμπελ Χημείας από το 2000 και μετά, τους επιστήμονες αλλά και τις έρευνες & ανακαλύψεις για τις οποίες βραβεύθηκαν.
Οι βραβευμένες έρευνες & ανακαλύψεις
- 2000 : «για την ανακάλυψη και ανάπτυξη των αγώγιμων πολυμερών»
- 2001: «για τις εργασίες επί των χειρόμορφα καταλυόμενων αντιδράσεων υδρογόνωσης και επί των χειρόμορφα καταλυομένων αντιδράσεων οξείδωσης»
- 2002: «για την ανάπτυξη μεθόδων ταυτοποίησης και δομικής ανάλυσης βιολογικών μακρομορίων»
- 2003: «για ανακαλύψεις σχετικά με τα κανάλια στις κυτταρικές μεμβράνες»
- 2004: «για την ανακάλυψη της απόπτωσης των πρωτεϊνών με τη διαμεσολάβηση της ουβικιτίνης»
- 2005: «για την ανάπτυξη της μεθόδου της μετάθεσης στην οργανική σύνθεση»
- 2006: «για την έρευνά του σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο τα κύτταρα αντιγράφουν γενετικές πληροφορίες που χρησιμοποιούνται στον οργανισμό»
- 2007: «για τη μελέτη των χημικών διαδικασιών σε επιφάνειες στερεών»
- 2008: «για την ανακάλυψη και την ανάπτυξη της πράσινης φθορίζουσας πρωτεΐνης, GFP»
- 2009: για τις μελέτες στη δομή και τη λειτουργία του ριβοσώματος»
- 2010: «για τις διασταυρούμενες συζεύξεις που καταλύονται από παλλάδιο στην οργανική σύνθεση»
- 2011: «για την ανακάλυψη των ημικρυστάλλων (quasicrystals)»
- 2012: «για τη μελέτη των G-πρωτεΐνικών υποδοχέων»
- 2013: «για την ανάπτυξη μοντέλων πολλαπλών κλιμάκων για πολύπλοκα χημικά συστήματα»
- 2014: «για την ανάπτυξη της μικροσκοπίας φθορισμού υψηλής ανάλυσης»
- 2015: «για τις μηχανιστικές μελέτες τους πάνω στην αποκατάσταση του DNA»
- 2016: «για τον σχεδιασμό και τη σύνθεση μοριακών μηχανών»
- 2017: «για την ανάπτυξη κρυοηλεκτρονικής μικροσκοπίας για τον καθορισμό της δομής βιομοριών σε μίγματα σε υψηλή ανάλυση»
- 2018: «για τις έρευνές τους με τη χρήση της κατευθυνόμενης εξέλιξης για την παραγωγή ενζύμων για νέες χημικές και φαρμακευτικές ουσίες»
Χρήση μικροσκοπίου σε πειράματα Βιολογίας
Χρήσιμα εγχειρίδια για τη χρήση μικροσκοπίου στα πειράματα Βιολογίας και ειδικά για τις εργαστηριακές ασκήσεις της Βιολογίας Γενικής παιδείας Β΄Λυκείου.
Εγχειρίδιο χρήσης μικροσκοπίου