Τα προγράμματα αυτά υλοποιούνται συνήθως με την ένταξη του παιδιού στη συνηθισμένη τάξη για το μεγαλύτερο μέρος της σχολικής ημέρας Η μορφή αυτή είναι γνωστή στην Αμερική ως resource room program, στην Μεγάλη Βρετανία ως remedial class και σε πολλές άλλες χώρες ως ειδική αίθουσα αναφοράς ή ως πρόγραμμα απόσυρσης (withdrawal program). Τέτοιου είδους ειδικά τμήματα λειτουργούν στην Ελλάδα με την ονομασία «ειδικές τάξεις». Σύμφωνα με τα προγράμματα αυτά, το παιδί απομακρύνεται προσωρινά από την τάξη του για να δεχτεί βοήθεια στην ειδική, πέντε ή λιγότερες ώρες την εβδομάδα, από εκπαιδευτικό ειδικευμένο στην Ειδική Αγωγή. Σε ορισμένους μαθητές παρέχεται ειδική βοήθεια για μερικούς μήνες ενώ σε άλλους για πολύ μεγαλύτερη βοήθεια. Η ομάδα της ειδικής τάξης αποτελείται συνήθως από 2 ως 6 παιδιά. Κύριος στόχος του προγράμματος είναι η πλήρης και όσο το δυνατόν συντομότερη ένταξη του παιδιού μέσα στη συνηθισμένη τάξη. Η επιτυχία του εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την συνεργασία μεταξύ του ειδικού εκπαιδευτικού και του διδακτικού προσωπικού του σχολείου. 61 Το μοντέλο της ειδικής τάξης εφαρμόζεται σε πολλές χώρες για παιδιά με κάθε είδους ειδικές ανάγκες. Το παιδί έτσι παραμένει στην συνηθισμένη τάξη και δέχεται ειδική βοήθεια έξω απ’αυτή από τον υποστηρικτικό εκπαιδευτικό λογοπεδικό ή από άλλο ειδικό. Η εμπειρία πείθει πως το μοντέλο αυτό δεν αφαιρεί το στίγμα του «ειδικού» από το παιδί στην Ελληνική τουλάχιστον πραγματικότητα. Η ελληνική ονομασία του «ειδική τάξη» και η φανερή απομάκρυνσή του μαθητή από το φυσικό σχολικό του χώρο, καταλήγει στην ετικετοποιίηση και το στιγματισμό του. Είναι γεγονός όμως πως για διάφορες κατηγορίες παιδιών με «ειδικές» ανάγκες και μιλάμε για περιπτώσεις βαρέων προβλημάτων κρίνεται αναγκαία η φοίτησή τους εκεί. Η ενσωμάτωση άλλωστε δεν επιτυγχάνεται μόνο με την τοποθέτηση ενός παιδιού μέσα στη συνηθισμένη τάξη. Η ενσωμάτωση δεν πρέπει να γίνει αυτοσκοπός μόνο και μόνο για ν’αποφευχθεί ο στιγματισμός, αδιαφορώντας για το αν η βοήθεια που δέχεται το παιδί είναι ουσιαστική.2 Στο σημείο αυτό πρέπει ν’αναφερθεί ότι στη χώρα μας λειτουργεί ένα παρόμοιο υποστηρικτικό πρόγραμμα για παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες με την ονομασία «ενισχυτική διδασκαλία». Στα πλαίσια αυτού του μοντέλου ο μαθητής δέχεται επιπλέον βοήθεια για λίγες ώρες την εβδομάδα από δάσκαλο της γενικής εκπαίδευσης. Τα τμήματα ενισχυτικής διδασκαλίας συγκροτούνται έπειτα από εισήγηση του διευθυντή του σχολείου, εποπτεύονται από τους σχολικούς συμβούλους της Γενικής Εκπαίδευσης και καταργούνται δίχως ιδιαίτερη διδασκαλία. Για παράδειγμα, δεν χρειάζεται η έκδοση Προεδρικού Διατάγματος όπως συμβαίνει στην περίπτωση της ειδικής τάξης. Λειτουργούν ανάλογα με τις ανάγκες του σχολείου σε όλη τη διάρκεια του διδακτικού έτους.
Κάτω από : Εκπαίδευση | Με ετικέττες ενσωμάτωση, ένταξη, τάξη | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Εκπαίδευση μαθητών σε ειδικά τμήματα που λειτουργούν σε τμήματα γενικής εκπαίδευσης