1o ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Γ’ ΛΥΚΕΙΟΥ

Α. ΚΕΙΜΕΝΟ

Τα Δικαιώματα των παιδιών καταπατούνται.

Ποιος θα τα προστατέψει ;

{…} Συχνά όλοι εμείς γινόμαστε μάρτυρες δημοσιευμάτων τα οποία αποδεικνύουν ότι σε πολλά μέρη του κόσμου υπάρχουν εκατομμύρια μικρά κορίτσια , μερικά μόλις δέκα χρονών , που τα εξαναγκάζουν να εργάζονται ως πόρνες .Αυτή η εξώθηση στην πορνεία έχει χαρακτηριστεί ως «μια από τις χειρότερες μορφές δουλείας ». Όπως είναι αναμενόμενο αφού περάσουν χρόνια σωματικής , ψυχικής και συναισθηματικής κακοποίησης , τα κορίτσια αυτά σημαδεύονται εφ’ όρου ζωής . Στις περισσότερες περιπτώσεις , τα κορίτσια υποκύπτουν σε αυτήν την κτηνωδία που τα υποβάλλουν μόνο και μόνο για να εξασφαλίσουν ένα πιάτο φαγητό και για να καταφέρουν να επιβιώσουν μέσα από τη ζωντανή κόλαση στην οποία «ζουν» . Η διαφορετική επιλογή είναι να πεθάνουν από την ασιτία . Το πιο λυπητερό γεγονός είναι ότι πολλά από αυτά τα εγκαταλειμμένα παιδιά εξωθήθηκαν στην πορνεία από τους ίδιους τους γονείς ως μέσο για τη δική τους επιβίωση καθώς η φτώχεια τους αναγκάζει να πουλήσουν τα ίδια τους τα παιδιά για να αποκτήσουν λίγα χρήματα .

Σε αυτή την τραγική κατάσταση έρχεται να προστεθεί το ζήτημα της παιδικής εργασίας . Δυστυχώς τα παιδιά σε όλο τον κόσμο δεν έχουν αυτό που ονομάζεται σταθερό οικογενειακό περιβάλλον ,αλλά πέφτουν θύματα διαφόρων μορφών εκμετάλλευσης . Μικρά παιδιά , κάποια μόλις πέντε χρονών , αναγκάζονται με τη βία σε μια μορφή απασχόλησης που χαρακτηρίζεται ως «δουλεία» . Οι περισσότεροι από εμάς έχουν δει τα « παιδιά των δρόμων »  στα φανάρια να ζητούν χρήματα , κάποιοι τα έχουν καταδικάσει ως παιδιά ενός κατώτερου θεού , αυτοί που τα καταδικάζουν καθημερινά σε αυτή τη θέση είναι αυτοί που τα εξωθούν σε αυτό το είδος δουλείας . Αυτά τα μικρά ρομπότ δουλεύουν κάτω από άθλιες συνθήκες οι οποίες καταστρέφουν το νεανικό τους σώμα και μυαλό . Οι λέξεις μόρφωση , αγάπη από τους γονείς , ασφάλεια , παιχνίδια , σπίτι, είναι σπάνιες και διαμορφώνουν το ιδανικό περιβάλλον στο μυαλό αυτών των αδικημένων παιδιών . Είναι αξιοσημείωτο το γεγονός πως αυτές οι συνθήκες ζωής  αποτελούν κάτι το φυσιολογικό και αναμενόμενο για πάρα πολλά παιδιά στη σημερινή μας κοινωνία .

Ο πόλεμος είναι ένα τρομαχτικό γεγονός και δείχνει την κτηνωδία των ανθρώπων σε όλο της το μεγαλείο . Για ακόμα μια φορά διαπιστώνουμε πως τα παιδιά είναι τα κύρια θύματα των πολέμων . Κάποιοι λένε πως πολεμάνε για τα παιδιά τους όμως στην πραγματικότητα, όταν σκοτώνουν ένα ξένο παιδί πολεμώντας είναι σαν να προκαλούν μεγάλη ζημιά το ίδιο του το παιδί . Στον πόλεμο δεν υπάρχουν κανόνες και σε πολλές εικόνες πολέμου συναντήσαμε παιδιά – στρατιώτες . Αυτά τα παιδιά που χρησιμοποιούνται σε αντάρτικους στρατούς ή τα έχουν απαγάγει ή τα έχουν αγοράσει από τα σκλαβοπάζαρα , αυτά είναι παιδιά του εικοστού αιώνα . Τα παιδιά αυτά περνούν από πολλή σκληρή εξάσκηση για να ενισχύσουν το φονικό τους ένστικτο , και από πολλά βασανιστήρια για να «συμμορφωθούν» . Κάθε πόλεμος βιάζει κάθε παιδική ψυχή .

Μια άλλη παιδική τραγωδία συναντούμε στα ορφανοτροφεία , όπου εκεί πολλά παιδιά καταδικάζονται να πεθάνουν από ασιτία, γιατί αποτελούν βάρος στο «σύστημα» των χωρών εκείνων .

Ας αναφέρουμε όμως και συγκεκριμένα για την πολιτισμένη Ευρώπη . Η κοινή γνώμη συγκλονίστηκε όταν ανακαλύφτηκε το δίκτυο παιδικής πορνογραφίας , το οποίο δολοφόνησε αρκετά παιδιά , αφού πρώτα αυτά χρησιμοποιήθηκαν από τους εγκεφάλους του δικτύου . Οι αστυνομικές επιχειρήσεις στο Ίντερνετ που έγιναν με την συνεργασία δώδεκα χωρών αποκάλυψαν ένα δίκτυο παιδεραστών που τροφοδοτούσε το παγκόσμιο δίκτυο ηλεκτρονικών υπολογιστών με φωτογραφίες ανήλικων παιδιών τα οποία τα βίαζαν .Σύμφωνα με αυτά που έχουμε είδη εξετάσει καταλήγουμε στο συμπέρασμα πως δεν είναι υπερβολή να μιλάμε ότι έχουμε να αντιμετωπίσουμε μια παγκόσμια κρίση .

Η UNICEF δήλωσε πως « ο πόλεμος εναντίον των παιδιών » είναι μια εφεύρεση το εικοστού αιώνα . Λόγω των πολέμων άλλα παιδιά ακρωτηριάστηκαν , τυφλώθηκαν ή υπέστησαν βλάβη στον εγκέφαλο .

Τα παιδιά έχουν προδοθεί από εκείνους που εμπιστεύονται και όπως είναι φυσικό αυτό προκαλεί βαθιά τραύματα στην παιδική ψυχή .Η σεξουαλική παρενόχληση από παιδεραστές αποτελεί μια απειλή για τα παιδιά όλου του κόσμου . Καθώς γινόμαστε δέκτες μιας πληθώρας αποκρουστικών ειδήσεων για δίκτυα παιδεραστίας , των οποίων θύματα είναι αγόρια και κορίτσια μικρής ηλικίας , νιώθουμε αγανακτισμένοι . Πιο πολύ όμως η κοινή γνώμη καταδικάζει τις σεξουαλικές κακοποιήσεις παιδιών από κληρικούς , οι οποίοι υποτίθεται πως ενεργούν στο όνομα του Θεού και κάνουν το θέλημά του .Όμως κατηγορούμενοι για κακοποίηση ανηλίκων βρέθηκαν και άλλα άτομα που κατέχουν θέσης εμπιστοσύνης , οι οποίοι αντί να προστατέψουν τα ευάλωτα παιδιά τα χρησιμοποίησαν για την ικανοποίηση των προσωπικών τους διαστρεμμένων ορέξεων ή για να κερδίσουν χρηματικά ποσά . {…}

(Κείμενο συντομευμένο κι ελαφρά διασκευασμένο από τον ημερήσιο τύπο)

Β. ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ

1. Να γραφεί η περίληψη του κειμένου σε 100-120 λέξεις.

(μονάδες 25)

2. Να επιβεβαιώσετε την ορθότητα η μη των παρακάτω προτάσεων :

Α. Τα μέσα Επίκλησης στη Λογική είναι τα επιχειρήματα και τα τεκμήρια. Σωστό Λάθος
Β. Η Επίκληση στο Ήθος του Αντιπάλου είναι τρόπος πειθούς.
Γ. Η χρήση του παραδείγματος μπορεί να αποτελέσει τεκμήριο.
Δ. Ένα επιχείρημα θεωρείται έγκυρο όταν οι προκείμενες οδηγούν με λογική αναγκαιότητα στο συμπέρασμα.
Ε. Ο Αναλογικός Συλλογισμός αναπτύσσεται με γενίκευση.

(μονάδες 5)

3. Στην τρίτη παράγραφο υπάρχει ο ακόλουθος συλλογισμός :

Προκείμενες :

α. «Στον πόλεμο δεν υπάρχουν κανόνες και σε πολλές εικόνες πολέμου συναντήσαμε παιδιά – στρατιώτες .

β. Αυτά τα παιδιά που χρησιμοποιούνται σε αντάρτικους στρατούς ή τα έχουν απαγάγει ή τα έχουν αγοράσει από τα σκλαβοπάζαρα , αυτά είναι παιδιά του εικοστού αιώνα .

γ. Τα παιδιά αυτά περνούν από πολλή σκληρή εξάσκηση για να ενισχύσουν το φονικό τους ένστικτο , και από πολλά βασανιστήρια για να «συμμορφωθούν» .

Συμπέρασμα :

Κάθε πόλεμος βιάζει κάθε παιδική ψυχή .

Ποιο είναι το είδος του συλλογισμού ; (παραγωγικός, επαγωγικός) . Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας και να τον αξιολογήσετε την ως προς την ορθότητά του. (αν είναι επαγωγικός να κρίνετε αν η επαγωγή είναι τέλεια ή ατελής)

(μονάδες 10)

4. Να μελετήσετε την τελευταία παράγραφο του κειμένου . Με ποια μέθοδο αναπτύσσεται ; Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας .

(μονάδες 10)

5. Για κάθε μια από τις παρακάτω λέξεις να γραφεί μια (1) συνώνυμη : αποδεικνύουν – επιλογή – τραγική – αναγκάζονται -ικανοποίηση

(μονάδες 5)

6. Για κάθε μια από τις παρακάτω λέξεις να γραφεί μια (1) αντώνυμη : ασφάλεια, ενισχύσουν , συγκεκριμένα, δέκτες, κατηγορούμενοι

(μονάδες 5)

7. Σε ένα άρθρο για τη σχολική εφημερίδα 500-600 λέξεων να αναπτύξετε το ακόλουθο θέμα : Είναι αλήθεια πως εκατομμύρια παιδιά σε όλο τον κόσμο πέφτουν θύματα κακοποίησης και η κατάσταση επιδεινώνεται συνεχώς . Η κακοποίηση και η πολύμορφη εκμετάλλευσή τους είναι από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα παραβίασης των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.  Ποια νομίζετε πως είναι τα βασικότερα ανθρώπινα δικαιώματα των παιδιών όλου του κόσμου ; Ποια μέτρα οφείλει να λάβει η παγκόσμια κοινότητα για την προστασία των δικαιωμάτων των παιδιών ;

(μονάδες 40)

ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ !

Μόνιμος σύνδεσμος σε αυτό το άρθρο: https://blogs.sch.gr/stratilio/archives/152

Αφήστε μια απάντηση

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση