ΡΗΤΟΡΙΚΗ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ

Με ιδιαίτερη χαρά πληροφορούμαι μέσω κυρίως ιστοτόπων κοινωνικής δικτύωσης (και δη του Facebook) τη δημιουργία νέων ρητορικών ομάδων και τη συγκρότηση καινούργιων σχολικών, πανεπιστημιακών και άλλων, απευθυνόμενων σε ενηλίκους, ομίλων, κοινό στόχο των οποίων αποτελεί η καλλιέργεια του καλώς λέγειν σε όλες τις εκφάνσεις της. Παράλληλα, επισκεπτόμενη κάποιες από τις ιστοσελίδες των ομίλων διαβάζω τις εντυπώσεις όλων των συμμετασχόντων σε αγώνες, είτε ως διαγωνιζομένων είτε ως κριτών είτε ως κοινού και παρατηρώ τις φωτογραφίες, στις οποίες αποτυπώνεται μία ικανοποίηση και η ελπίδα ότι η προσπάθεια αυτή για τη διάδoση της ρητορικής θα συνεχιστεί. Όλη αυτή η κίνηση αποτελεί ένδειξη ότι έχει αρχίσει, επιτέλους, να γίνεται αντιληπτή στον κόσμο η ανάγκη εξάσκησης των ρητορικών τους δυνατοτήτων, προκειμένου να βελτιώσουν την επικοινωνιακή τους ικανότητα. Στο πνεύμα, λοιπόν, αυτό της καλλιέργειας των δυνάμει ρητόρων ήθελα, μέσω του παρόντος άρθρου, να καταθέσω κάποιες ιδέες σχετικά με το πώς μπορεί να χρησιμοποιηθεί η τεχνολογία ως χώρος φιλοξενίας αγώνων ρητορικής και όχι μόνο διαφήμισης ή προβολής των δραστηριοτήτων των ομίλων, όπως γίνεται μέχρι τώρα.

Αυτό που θα μπορούσε η Ένωση μελλοντικά να οργανώσει με την κατάλληλη τεχνογνωσία, καθώς και με την οικονομική ενίσχυση κάποιων κοινωφελών ιδρυμάτων είναι online αγώνες ρητορικής για ενηλίκους (με κυρίως αγωνίσματα την αντιλογία [debate], τον αυθόρμητο και τον προτρεπτικό λόγο) με συμμετοχή ομάδων από το εξωτερικό, οι οποίες, υπό κανονικές συνθήκες, είναι δύσκολο να ταξιδέψουν στην Ελλάδα (π.χ. από μακρινές χώρες, όπως οι Η.Π.Α ή η Αυστραλία). Τα πλεονεκτήματα μιας τέτοιας εκδήλωσης είναι πολλαπλά: α) το κόστος οργάνωσης θα είναι πολύ χαμηλότερο από ό,τι θα ήταν, αν οι αγώνες οργανώνονταν στην Ελλάδα, δεδομένου ότι η Ένωση δε θα κληθεί να καλύψει τα έξοδα μετάβασης και διαμονής στην Ελλάδα των συμμετεχόντων. β) οι αγώνες αυτοί θα είναι προσβάσιμοι σε όλους, όσοι έχουν πρόσβαση στο Διαδίκτυο, επομένως το ακροατήριο, θεωρητικά τουλάχιστον, θα είναι πολυπληθέστερο και ευρύτερο από το κοινό που συνήθως παρακολουθεί τους αγώνες ρητορικής. Μάλιστα, θα μπορούσαμε να δώσουμε το δικαίωμα στο κοινό να ψηφίσει την καλύτερη ομάδα ή τον καλύτερο ομιλητή (στην περίπτωση των αγωνισμάτων του αυθόρμητου και του προτρεπτικού λόγου) με την παράλληλη υποχρέωση ανατροφοδότησης (feedback) στις ομάδες, προκειμένου να διατηρηθεί ο παιδαγωγικός χαρακτήρας των αγώνων. Τα σχόλια αυτά θα μπορούν να αναρτώνται κάτω από το video με τους αγώνες, προκειμένου να είναι προσβάσιμα στο κοινό που τους παρακολουθεί.

Ένας τέτοιος στόχος δεν είναι ουτοπικός, καθώς ζωηρό ενδιαφέρον υπάρχει διάχυτο στους κόλπους της παγκόσμιας ρητορικής κοινότητας. Μέσω της διοργάνωσης και προβολής online αγώνων θεωρώ ότι η ρητορική μπορεί να διαδοθεί ευρέως με τον καλύτερο και πιο διασκεδαστικό τρόπο σε έναν μεγάλο αριθμό ανθρώπων, οι οποίοι, τουλάχιστον στην Ελλάδα, στη συντριπτική τους πλειοψηφία έχουν την εντύπωση ότι το debate ταυτίζεται με τις στατικές και προσχεδιασμένες (βαρετές και προβλέψιμες) τοποθετήσεις των πολιτικών αρχηγών σε ερωτήσεις δημοσιογράφων κατά τη διάρκεια προεκλογικών περιόδων. Είναι καιρός να αλλάξει αυτή η εικόνα και νομίζω ότι μέσω της τεχνολογίας μπορούμε να επιτύχουμε άμεσα και χειροπιαστά αποτελέσματα.

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ΡΗΤΟΡΙΚΗ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ

Καλημέρα κόσμε!

Καλωσήρθατε στο Blogs.sch.gr. Αυτό είναι το πρώτο σας άρθρο. Αλλάξτε το ή διαγράψτε το και αρχίστε το “Ιστολογείν”!

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | 1 σχόλιο