"Verbs" vs "Nouns" by Marc Prensky

Μια ενδιαφέρουσα άποψη από το blog του Marc Prensky, σχετικά με τις αναλλοίωτες από το χρόνο δεξιότητες που πρέπει να έχει ένας μαθητής μέσω της εκπαίδευσης και τη χρήση των νέων  τεχνολογιών στον εκπαιδευτικό τομέα. O Prensky κάνει ένα παραλληλισμό χρησιμοποιώντας τη διάκριση μεταξύ ρήματος και ουσιαστικού.
Τα «ρήματα» είναι οι δεξιότητες που όλοι οι άνθρωποι πρέπει να έχουν και που πρέπει να μάθουν ως μαθητές/τριες. Οι δεξιότητες αυτές περιλαμβάνουν τη συνεργασία, την επίλυση προβλημάτων, την κριτική σκέψη, τη δημιουργικότητα, τη δυνατότητα να πείθεις, την παρουσίαση με λογική σειρά και πολλές άλλες. Αυτά τα «ρήματα» -δεξιότητες δεν αλλάζουν και πολύ με το πέρασμα του χρόνου.
Τα «ουσιαστικά» από την άλλη πλευρά είναι τα εργαλεία που χρησιμοποιούν οι άνθρωποι για να μάθουν και να εξασκήσουν τις δεξιότητες -«ρήματα». Τα «ουσιαστικά» – εργαλεία πάντα αλλάζουν με το πέρασμα του χρόνου,  π.χ. περάσαμε από την προφορική παράδοση στη γραφή, από τον πάπυρο στο χαρτί, από την πένα στο στυλό διαρκείας, από το χειρόγραφο κείμενο στο δακτυλογραφημένο. Σήμερα, τα «ουσιαστικά» – εργαλεία αλλάζουν πιο γρήγορα από ποτέ: περάσαμε από Powerpoint στο Flash, από email στο Instant Messaging, από Myspace στο Facebook και το Twitter, από τις εγκυκλοπαίδειες στο Wikipedia, από την ανάγνωση στα σύντομα βίντεο, από τα laptops στα smartphones κ.λ.π.

Η άποψη του Marc Prensky είναι ότι ο στόχος των εκπαιδευτικών πρέπει να είναι οι μαθητές/τριες τους να χρησιμοποιούν τα καλύτερα και πιο σύγχρονα «ουσιαστικά»- εργαλεία για να μάθουν και να εξασκήσουν κάθε σημαντική δεξιότητα- «ρήμα». Ίσως κάποια παλιά «ουσιαστικά»- εργαλεία να είναι αποτελεσματικά για κάποιο διάστημα (π.χ. βιβλία), πάντα όμως η τεχνολογία θα συνεχίζει να μας παρέχει καλύτερα «ουσιαστικά» – εργαλεία για κάθε «ρήμα» -δεξιότητα.

Στη διδασκαλία επομένως, προτείνει να εστιάζουμε στα «ρήματα»- δεξιότητες που δεν αλλάζουν πολύ κι όχι στα «ουσιαστικά»- εργαλεία που αλλάζουν πολύ γρήγορα και αποτελούν απλά ένα μέσο.Οι εκπαιδευτικοί δε θα πρέπει να παραμένουν σταθεροί σε ένα συγκεκριμένο «ουσιαστικό»- εργαλείο θεωρώντας το τον καλύτερο τρόπο διδασκαλίας (είτε αυτό είναι βιβλίο ή ιστολόγιο, για παράδειγμα) καθώς νέα και καλύτερα «ουσιαστικά» θα εξακολουθούν να προκύπτουν. Αντίθετα, η διδασκαλία θα πρέπει εστιάζεται στα «ρήματα»-δεξιότητες που οι μαθητές/τριες πρέπει να αποκτήσουν, επιδεικνύοντας ξεκάθαρα στους μαθητές/τριες ότι υπάρχουν πολλά εργαλεία που οι ίδιοι μπορούν να χρησιμοποιήσουν για εξάσκηση και εφαρμογή των δεξιοτήτων αυτών.

Ο σύνδεσμος για το συγκεκριμένο άρθρο από το blog του Marc Prensky.
Ένα άλλο άρθρο από τον ίδιο για το ίδιο θέμα.


Αφήστε μια απάντηση