ΑΠΟΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΟΥ

Με το υπ”  αριθμόν 9/12.01.2012, βλ. κατωτέρω, έκλεισε η τετραετής θητεία του Σχολικού Συμβούλου Δρ. Θανάση Καλλιανιώτη στην ΠΕ Γρεβενών οπότε και παύει η λειτουργία του παρόντος ιστολογίου, του οποίου χρημάτισε διαχειριστής.

Αν στις πρόσφατες κρίσεις των Σχολικών Συμβούλων προσμετρούνταν το μεταπτυχιακό του στο Τμήμα Ιστορίας της Φιλοσοφικής Σχολής Θεσσαλονίκης και η συμμετοχή του στη συγγραφική ομάδα του Βιβλίου Ιστορίας της ΣΤ΄ Δημοτικού, το οποίο έχει εγκριθεί, αλλά όχι (ακόμη) εκτυπωθεί, όσον αφορά στα μετρήσιμα μόρια θα ερχόταν 11ος σε σύνολο 112 ανά την Ελλάδα δασκάλων και νηπιαγωγών που κατέθεσαν αιτήσεις για τις 17 θέσεις ΣΣ στη Δυτική Μακεδονία. Οπότε κατατάχτηκε 31ος.

Στη συνέντευξη έλαβε 13,86, με άριστα το 15, ερχόμενος 55ος σε σύνολο 64 συμμετεχόντων.

Δεν εξελέγη ΣΣ κι επιστρέφει στο Σχολείο.

………………………………

Αγαπητοί συνάδελφοι,

αποχωρώντας από τη θέση του Σχολικού Συμβούλου ΠΕ Γρεβενών σας οφείλω ένα μεγάλο ευχαριστώ για τη συνεργασία που είχαμε κατά τη διάρκεια της τετραετούς θητείας μου.

Θα είμαι πάντα κοντά σας διάκονος στα θέματα της Παιδείας, της Επιστήμης και του Πολιτισμού.

Καλή επιτυχία στο έργο μας.

Σχόλια

ΕΟΡΤΙΝΕΣ ΕΥΧΕΣ ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2011

Οι Σχολικοί Σύμβουλοι ΠΕ Γρεβενών ΜΑ Χρήστος Κεβρεκίδης και Δρ. Θανάσης Καλλιανιώτης σας εύχονται ΚΑΛΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ ΚΙ ΕΥΤΥΧΕΣ ΝΕΟΝ ΕΤΟΣ.

Σχόλια

ΙΣΤΟΡΙΚΟΣ ΑΤΛΑΣ CENTENNIA: ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΣΤΟ ΚΣΕ ΚΟΖΑΝΗΣ 20.12.11

Την 20ή Δεκεμβρίου 2011 ο ΣΣ Δρ. Θανάσης Καλλιανιώτης στα πλαίσια των σπουδών του στο ΠΑΚΕ Θεσσαλονίκης ως επιμορφωτής Β΄ επιπέδου παρουσίασε στο ΚΣΕ Κοζάνης τον Ιστορικό Άτλαντα Centennia (ψηφιακοί χάρτες).

Η θεωρητική διδασκαλία συνοδεύτηκε από οπτική παρουσίαση, η οποία ευρίσκεται εδώ, και σχεδιάστηκε να κινηθεί σε πέντε άξονες: Συστάσεις, Εισαγωγή, Αυτομελέτη, Ανάλυση κι Εργασία.

ΣΥΣΤΑΣΕΙΣ: εν είδει προλειάνσεως έκαστος επιμορφούμενος βιογραφήθηκε ως προς την εργασία του, σπουδές, σχέσης με την Ιστορία και τα ενδιαφέροντά του.

ΕΙΣΑΓΩΓΗ: προκλήθηκε διάλογος για το λογισμικό και την ιστορική χαρτογραφία, όψεις του οποίου έθιγαν α) το χώρο και το χρόνο στην Ιστορία και β) τη χρεία και την επιλογή ως προς τις ΤΠΕ. Θα μελετούσαμε μία παλαιά όψη του Centennia, καθώς το σύγχρονο ενημερωμένο κοστίζει 80 περίπου$.

ΑΥΤΟΜΕΛΕΤΗ: οι επιμορφούμενοι εργάστηκαν επάνω στο λογισμικό, το οποίο ήδη υπήρχε στους υπολογιστές τους, και γνωστοποίησαν τις πρώτες εκτιμήσεις για τη φιλικότητα, δομή, περιεχόμενο κττ.

ΑΝΑΛΥΣΗ: σε διαλογική μορφή εκτέθηκε ο σκελετός του λογισμικού ως εξής: ο δημιουργός του, τα εργαλεία, οι πηγές, ο σκοπός κατασκευής, η δομή και το περιεχόμενό του. Προσεγγίστηκαν κριτικά όλες οι αναφερόμενες μεταβλητές όπως διάφορα χαρτογραφικά ημαρτημένα, π.χ. οι έως πρότινος νομοί Γρεβενών και Καστοριάς χρωματίζονται για το 1943 ως γερμανοκρατούμενοι. Ακολούθησε αναλυτική παρουσίαση του καταλόγου επιλογών (μενού και κομβίων).

Εδώ έλαβε χώραν η απαραίτητη διάπαυσις.

ΕΡΓΑΣΙΑ: προτάθηκε τέλος η  ανάληψη από τους επιμορφούμενους γραπτών σεναρίων, ήτοι πώς θα δίδασκαν ένα μάθημα Ιστορίας στους μαθητές χρησιμοποιώντας το Centennia. Μετά η αίτηση μετετράπη σε προφορική παρουσίαση και οι 4 ομάδες συζήτησαν, κατέγραψαν και παρουσίασε εκάστη το σενάριό της, το οποίο και συζητήθηκε.

Επιρρηματικώς η διδασκαλία διεξήχθη ως αρχικώς είχε σχεδιαστεί εξόν της προφορικής αποτύπωσης των σεναρίων. Τα τεχνικά προβλήματα μηδαμινά – άργητα λόγω παλαιότητας των μηχανημάτων.

Σχόλια

ΣΕΝΑΡΙΟ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ Ε΄ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ. Κ. ΚΑΒΑΦΗΣ «ΣΠΙΤΙ ΜΕ ΚΗΠΟΝ»

Για να αναγνώσετε σενάριο του ΣΣ Δρ. Θανάση Καλλιανιώτη με τίτλο «Σπίτι με κήπον» (ποίημα Κ. Π. Καβάφη) στο μάθημα της Λογοτεχνίας Ε΄ Δημοτικού πατήστε εδώ.

Εκπονήθηκε στα πλαίσια της φοίτησής του στο ΠΑΚΕ Θεσσαλονίκης ως επιμορφωτής Β΄ Επιπέδου και υλοποιήθηκε στο 10 ΔΣ Κοζάνης την 5η Δεκεμβρίου 2011.

Σχόλια

ΣΕΝΑΡΙΟ ΓΛΩΣΣΑΣ ΣΤ΄ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ, ΜΑΘΗΜΑ «ΑΙΟΛΙΚΗ ΓΗ»

Για να αναγνώσετε ή αποθηκεύσετε το σενάριο με τίτλο «Αιολική γη», βασισμένο σε κείμενο του Ηλία Βενέζη που ενυπάρχει στο βιβλίο της Γλώσσας ΣΤ΄ Δημοτικού, τεύχος Α΄, σ. 86, πατήστε εδώ.

Το εκπόνησε ο Δρ. Θανάσης Καλλιανιώτης στα πλαίσια σπουδής του στο ΠΑΚΕ Θεσσαλονίκης ως επιμορφωτής Β”  επιπέδου.

Σχόλια

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΖΩΗΣ

Σήμερα μεσημέρι έλαβε χώραν στο Αμφιθέατρο του 4ου ΔΣ Γρεβενών εκδήλωση με τίτλο ¨Μαθηματικά της Φύσης και της Ζωής», κατά την οποία βραβεύτηκαν μαθητές της Ε΄ και ΣΤ΄ τάξεων, πρωτεύσαντες και συμμετέχοντες, στον διεξαχθέντα πέρυσι ομότιτλο διαγωνισμό, ιδέα του καθηγητή Μαθηματικών του ΠΤΔΕ Φλώρινας Δρ. Χαράλαμπου Λεμονίδη.[1]

Επρόκειτο για συλλογική εργασία: την πρόσκληση[2] και τους επαίνους ετοίμασαν ο Διευθυντής κι ο Υποδιευθυντής του 4ου ΔΣ Γρεβενών Φώτιος Μπαζάκας και Βασίλειος Στουγιάννης αντίστοιχα. Το πρόγραμμα σχεδίασε ο ΣΣ Δρ. Θανάσης Καλλιανιώτης (την προς μετοχήν επικοινωνία επίσης), ενώ την εκτύπωση, παραγωγή και διαμοιρασμό ανέλαβαν ο Πρόεδρος του Συλλόγου Δασκάλων και Νηπιαγωγών (ΣΔΝ) Γρηγόριος Λόλας μαζί με τη Διευθύντρια του 1ου ΔΣ Ευτυχία Αναστασιάδου -η τελευταία εργάστηκε και για την καλαισθητική προετοιμασία του Αμφιθεάτρου.

Κατάμεστο μαθητών κι ολίγων γονέων, συνοδών Διευθυντών και Δασκάλων το Αμφιθέατρο. Χαιρέτισαν ο ΣΣ Δρ. Θανάσης Καλλιανιώτης  λέγοντας προς τους μαθητές (σας ζηλεύω που λάβατε μέρος στο διαγωνισμό. Είμαι σίγουρος πως αν ο ίδιος συμμετείχα, θα έβγαινα τελευταίος!). Ακολούθως απεύθυναν χαιρετισμούς ο Διευθυντής Εκπαίδευσης ΠΕ Γρεβενών κι ο Πρόεδρος του ΣΔΝ.

Ενδιαμέσως ο αντιδήμαρχος Γεώργιος Γούλας μοίρασε στο ακροατήριο έντυπο σχετικό με την καθαριότητα.[3]

Στην απονομή αριστείων κι επαίνων έλαβε μέρος κι ο ΣΣ Δρ. Θανάσης Καλλιανιώτης.

Το πρόγραμμα είχε ως εξής:

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΖΩΗΣ

12:00΄ -12:05΄ ΕΙΣΑΓΩΓΗ Ευτυχία Αναστασιάδου, Διευθύντρια 1ου ΔΣ Γρεβενών, Βασίλειος Στουγιάννης, Υποδιευθυντής 4ου Δ.Σ. Γρεβενών

12:05΄ -12:15΄ ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΙ

12:15΄ -12:35΄ ΟΜΙΛΙΑ Χαράλαμπος Λεμονίδης, Καθηγητής Μαθηματικών ΠΤΔΕ Φλώρινας

12:35΄ -13:00΄ ΟΜΙΛΙΑ Κωνσταντίνος Δόρτσιος, Ομότιμος Σχολικός Σύμβουλος Μαθηματικών

13:00΄ -13:30΄ ΑΠΟΝΟΜΗ ΑΡΙΣΤΕΙΑΣ ΚΙ ΕΠΑΙΝΩΝ


[1] http://mathslife.eled.uowm.gr

[2] http://4dim-greven.gre.sch.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=34:2011-12-09-09-54-58&catid=5:2011-11-10-18-09-57&Itemid=6

[3] http://greveniotis.gr/grevena/7602-kathariotita-e280a6alla-pos3b.html

Σχόλια

ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ ΕΩΣ ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2011

Εισαγωγικά

Τέλος Αυγούστου 2011 έληξε η ενιαύσια απόσπαση της γραμματέως στο Γραφείο μας κι έκτοτε θεωρήσαμε πρόσφορο να αναλάβουμε ιδιοχείρως οι ΣΣ τα ζητήματα του Γραφείου.

Το πρόβλημα φραγής κλήσης προς κινητά τηλέφωνα, έκγονο μιας γενικής επιπολάζουσας εισοδηματικής συρρίκνωσης, λύθηκε επιτυχώς μετά από επικοινωνία μας με τον αντιπεριφερειάρχη. Η σπάνις χάρτου αντιμετωπίστηκε με ηλεκτρονική αρχειοθέτηση εισερχομένων κι εξερχομένων εγγράφων και λήψη φύλλων από Σχολικές Μονάδες. Προβληματική ωστόσο κρίνεται εν καιρώ χειμώνος η θέρμανση του Γραφείου μας καθώς το υπάρχον σώμα δεν αρκεί όπως επίσης και η εργασία στον ενιστάμενο παλαιό υπολογιστή (Pentium 4, TFT 15’’, Windows XP), ο οποίος σταματά κι εκκινεί κατά το δοκούν.

Την 15η Σεπτεμβρίου ανέλαβα την ποίμανση και της Β΄ περιφέρειας του πρώην νομού Γρεβενών, αφού δεν προσήλθε έτερος ΣΣ εις αντικατάστασιν του προ καιρού παραιτηθέντος.

Κυρίαρχη την περίοδο αυτή κρίνεται η ενασχόλησή μου με υποθέσεις μαθητών με μαθησιακές ανάγκες, λόγω έλλειψης ΣΣ Ειδικής Αγωγής αλλά κι έπειτα από προσωπικό ενδιαφέρον. Γι αυτό παρακολούθησα διδασκαλίες μέσα στις τάξεις κι επικοινώνησα ή επισκέφτηκα πολλάκις το ΚΕΔΔΥ Γρεβενών για ανταλλαγή απόψεων και συνεργασία.[1] Με το Κέντρο Πρόληψης Ορίζοντες Γρεβενών ήλθα επίσης σε προσωπική επαφή για σχετικά θέματα όπως και με μέλη της ΕΨΥΚΑ Σερβίων,[2] που δραστηριοποιούνται στα Γρεβενά.

Τοπική παιδεία

Την 6η Σεπτεμβρίου καλέστηκαν στο Γραφείο μας οι Διευθυντές των Σχολείων της πόλης των Γρεβενών (και της Κιβωτού επίσης) -ορισμένοι είχαν εκλεγεί για πρώτη φορά το θέρος. Συζητήθηκαν τρέχοντα θέματα όπως π.χ. ο προγραμματισμός.[3]

Την 8η κι 9η του ιδίου μηνός έλαβαν χώραν στο 7ο ΔΣ Γρεβενών και το 2ο αντίστοιχο της Δεσκάτης ημερίδες με τίτλο «Όψεις του Νέου Σχολείου» με προσκεκλημένους τους εκπαιδευτικούς της Α΄ Περιφέρειας ΔΕ Γρεβενών. Είχαν διοργανωθεί από το Γραφείο μας και την ΣΣ Μουσικής Δυτικής Μακεδονίας, η οποία κι ομίλησε μαζί με το γράφοντα –θέμα του τελευταίου ήταν το «Ψηφιακό Σχολείο».[4]

Την 12η Σεπτεμβρίου παρευρέθηκα στον Αγιασμό των 1ου, 4ου και 5ου ΔΣ της πόλης των Γρεβενών χαιρετώντας μόνον στο 1ο.[5]

Την 28η Οκτωβρίου επισκεφτήκαμε το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας στη Μηλιά Γρεβενών προς συνεργασίαν με τους υπευθύνους[6] και τρεις ημέρες αργότερα το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο Γρεβενών για την παγκόσμια ημέρα της αποταμίευσης.[7]

Την 11η Νοεμβρίου ορίστηκα για ένα επιπλέον σχολικό έτος πρόεδρος της Επιτροπής Σχολικών Δραστηριοτήτων ΠΕ Γρεβενών. Με την ιδιότητα αυτή  συναντήθηκα με τον υπεύθυνο των ΣΔ Γρεβενών.[8]

Την 16η του ιδίου μηνός βραβεύθηκαν στην Αθήνα η δασκάλα και οι μαθητές της περσινής ΣΤ΄ τάξης του 6ου ΔΣ Γρεβενών για τη συμμετοχή τους σε διαγωνισμό της UNICEF με θέμα «Τα παιδιά γράφουν και ζωγραφίζουν τα Δικαιώματά τους».[9] Αν και ο γράφων δεν ήταν τότε ΣΣ της ρηθείσης Σχολικής Μονάδας, δόθηκαν εκ μέρους του συγχαρητήρια στη δασκάλα της τάξης και το διευθυντή.

Στα τέλη του ιδίου μηνός έφθασε στο Γραφείο μας το πρώτο φύλλο οκτασέλιδου μηνιαίου εικονογραφημένου εντύπου με τίτλο Τα παιδιά «δημοσιεύουν, μηνιαία έκδοση των μαθητών της ΣΤ΄ τάξης του 5ου Δημοτικού Σχολείου Γρεβενών,[10] γεγονός σημαντικό για την περιφέρεια κατά τη διάρκεια της τετραετούς διακονίας μου, καθώς εδώ εκδόσεις μαθητικών εντύπων σπανίζουν.

Ημερίδες και συναντήσεις

Η πρώτη φθινοπωρινή συνάντηση των ΣΣ ΠΕ Δυτικής Μακεδονίας για ζητήματα της Παιδείας διεξήχθη στην ΠΔΕ (Κοζάνη) την 20ή Σεπτεμβρίου.

Ως μέλος του Συντονιστικού Συμβουλίου του επισκεπτόμουν το ΠΕΚ Κοζάνης[11] προς πληροφόρησιν ή συζήτησιν θεμάτων απτομένων της Επιμόρφωσης.[12] Την 9η Νοεμβρίου ανανεώθηκε για ένα ακόμη έτος η θητεία μου ως μέλος του ΣΣ του ΠΕΚ, έπειτα από εκλογές που διεξήχθησαν στο 4ο Γυμνάσιο Κοζάνης.[13]

Τη 10η Νοεμβρίου συγκεντρωθήκαμε οι ΣΣ ΠΕ Δυτικής Μακεδονίας στην αίθουσα εκδηλώσεων της πρώην Νομαρχίας Κοζάνης προς παρακολούθησιν ημερίδας σχετικής με την Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου (ΑΕΕ).[14]

Με τους υπευθύνους των ΓΑΚ Γρεβενών ομίλησα τηλεφωνικώς και συναντήθηκα αυτοπροσώπως προς ετοιμασίαν διδακτικών εκεί επισκέψεων μαθητών.[15]

Με τον Προϊστάμενο των ΣΣ, τους υπόλοιπους ΣΣ Δυτικής Μακεδονίας και το προσωπικό της ΠΔΕ έλαβαν χώραν επαφές για θέματα της Παιδείας ή διοικητικά, στην ΠΔΕ κι αλλαχού.[16]

Εορτές και παρελάσεις

Την 13η Οκτωβρίου, επέτειος απελευθέρωσης της πόλης των Γρεβενών από τους Τούρκους, παρευρεθήκαμε στη δοξολογία στο Μητροπολιτικό Ναό. Ακολούθησε επιμνημόσυνη δέηση και κατάθεση στεφάνων στην πλατεία κι έπειτα παρέλαση.[17]

Την 27η Οκτωβρίου μετείχα ως μουσικός σε σχολική εκδήλωση του 5ου ΔΣ Γρεβενών[18] και την ίδια ημέρα ήμουν παρών σε κατάθεση μαθητικών στεφάνων στην πλατεία της πόλης.

Την επομένη ημέρα 28η Οκτωβρίου παρευρεθήκαμε οι δύο ΣΣ της ΠΕ στη δοξολογία, την επιμνημόσυνη δέηση, την κατάθεση στεφάνων και την παρέλαση των μαθητών στην πόλη των Γρεβενών.[19]

Επισκέψεις σε Σχολικές Μονάδες

Οι επισκέψεις μου στις Σχολικές Μονάδες αρχικά της Α΄ κι έπειτα και της Β΄ περιφέρειας αριθμούνται σε 39, σχετιζόμενες καθ΄ ολοκληρίαν με το είδος των Σχολείων, τη διεύρυνση του καθοδηγητικού χώρου, τον αριθμό των εξόδων από την πόλη και τα προς προσέγγισιν θέματα. Κατά την τέλεσή των παρακολούθησα διδασκαλίες σε τάξεις και συνομίλησα με διευθυντές, προϊσταμένους και δασκάλους, ομαδικά ή ατομικά, για ζητήματα της Παιδείας, θεωρητικά και τρέχοντα, ανάμεσα στα οποία συγκαταλέγονταν η έλλειψη εγχειριδίων, η Φιλαναγνωσία και τα τοιαύτα.

Εννέα κι έξι φορές αντιστοίχως επισκέφτηκα τα 1ο και 4ο ΔΣ της πόλης των Γρεβενών, τα οποία λειτουργούν με ΕΑΕΠ (το 1ο διαθέτει και ΤΥ), ενώ στο 3ο ΔΣ της ιδίας πόλης προσήλθα 3 φορές. Στα υπόλοιπα Σχολεία παρευρέθηκα δυάκις παρ’ εκάστω, εκτός του 1ου ΔΣ Δεσκάτης, Μεγάρου και Φελλίου, τα οποία επισκέφτηκα μία μόνο φορά (βλ. γράφημα).[20]

Δια Βίου Μάθηση

Κατόπιν προσκλήσεως την 10η Σεπτεμβρίου όδευσα στο Άργος Ορεστικό όπου εγκαίνια Πολιτιστικού Κέντρου. Ακολούθησε έπειτα στο Αμφιθέατρο του ιδίου βράβευση ευεργετών κι ομότιμων πανεπιστημιακών καθηγητών.[21]

Ορισθείς την 16η Οκτωβρίου ορίστηκα ένας εκ των παρουσιαστών στην Εταιρία Μακεδονικών Σπουδών (Θεσσαλονίκη) του προσφάτως τυπωθέντος στο University Studio Press βιβλίου της ΕΜΣ Το Μεγάλο Συναξάρι: Αφανείς Γηγενείς Μακεδονομάχοι (1903 -1913). Το πόνημα αυτό επιμελήθηκα ο ίδιος μαζί με δύο υπ. διδάκτορες Ιστορίας του ΑΠΘ, την εργασία των οποίων παραλλήλως επόπτευα.[22]

Την 26η Νοεμβρίου παρουσίασα στο Εργατικό Κέντρο Κοζάνης με την ιδιότητα του διδάσκοντος στο Λαϊκό Πανεπιστήμιο της ιδίας πόλης το έργο του Παναγιώτη Τσιανάκα, Ζητήματα Ασφαλείας στο νομό Κοζάνης 1936 -1937, από τα αρχεία της νομαρχίας στο ιστορικό αρχείο Κοζάνης, Παρέμβαση, Κοζάνη 2011.[23] Η σχετική ανακοίνωσή μου είχε τον τίτλο Ζητήματα Ιστορικής Γραφής.[24]

Συνεργασίες

Με το διευθυντή της ΠΕ Γρεβενών συνεργαστήκαμε τόσο κατά τις επισκέψεις μας στο γραφείο του[25] ή αντιθέτως όσο και σε εκδηλώσεις όπου ευρισκόμασταν μαζί. Συναντήθηκα επίσης με μέλη του Συλλόγου Δασκάλων Γρεβενών και με το γραμματέα του αντιπεριφερειάρχη.[26]

Για τα θέματα της Παιδείας ομίλησα με ομότιμους διευθυντές Σχολείων[27] και πλειστάκις με το διευθυντή της τοπικής εφημερίδας Χρονικά Δυτικής Μακεδονίας όπου φιλοξενούνται διάφορα περί του πολιτισμού κείμενά μου.

Την ΕΛΣΤΑΤ Γρεβενών επισκέφθηκα την 21η Οκτωβρίου ως πρώην μέλος της ΣΟΕ της για την απογραφή του 2011, ενώ με υπεύθυνο του ΚΠΕ Γρεβενών συναντήθηκα την 7η Νοεμβρίου.

Διάφορα

Τις ημέρες των απεργιών ασχολήθηκα με εργασίες Γραφείου,[28] την δε 23η Νοεμβρίου ταξίδευσα στην Αθήνα προς συμμετοχήν σε προφορικές συνεντεύξεις υποψήφιων Σχολικών Συμβούλων ΔΕ. Αποτελέσματα αυτών αναμένονται εντός του ενεστώτος μηνός.

Ο Σχολικός Σύμβουλος Δημοτικής Εκπαίδευσης Γρεβενών Δρ. Θανάσης Καλλιανιώτης


[1] Αναλυτικά οι επισκέψεις στο ΚΕΔΔΥ Γρεβενών: 19, 27, 30.09.11/ 04, 10, 21.10.11/01, 23, 24, 29, 30.11.11

[2] Επισκέψεις σε Ορίζοντες 19.09.11 κι ΕΨΥΚΑ 27.09.11

[3] http://blogs.sch.gr/sspegrev/2011/10/19/%CF%83%CF%85%CE%B3%CE%BA%CE%B5%CE%BD%CF%84%CF%81%CF%89%CF%83%CE%B7-%CE%B4%CE%B9%CE%B5%CF%85%CE%B8%CF%85%CE%BD%CF%84%CF%89%CE%BD-%CF%83%CF%87%CE%BF%CE%BB%CE%B5%CE%B9%CF%89%CE%BD-06-09-11

[4] http://blogs.sch.gr/sspegrev/2011/10/19/%CE%BF%CF%88%CE%B5%CE%B9%CF%83-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CE%BD%CE%B5%CE%BF%CF%85-%CF%83%CF%87%CE%BF%CE%BB%CE%B5%CE%B9%CE%BF%CF%85-08-09-09-11

[5] http://blogs.sch.gr/sspegrev/2011/10/19/%CE%B1%CE%B3%CE%B9%CE%B1%CF%83%CE%BC%CE%BF%CF%83-2011

[6] http://blogs.sch.gr/sspegrev/2011/10/31/%ce%bc%ce%bf%cf%85%cf%83%ce%b5%ce%b9%ce%bf-%cf%86%cf%85%cf%83%ce%b9%ce%ba%ce%b7%cf%83-%ce%b9%cf%83%cf%84%ce%bf%cf%81%ce%b9%ce%b1%cf%83-%ce%bc%ce%b7%ce%bb%ce%b9%ce%b1%cf%83-%ce%b3%cf%81%ce%b5%ce%b2

[7] http://blogs.sch.gr/sspegrev/2011/10/31/%ce%b7%ce%bc%ce%b5%cf%81%ce%b1-%ce%b1%cf%80%ce%bf%cf%84%ce%b1%ce%bc%ce%b9%ce%b5%cf%85%cf%83%ce%b7%cf%83-31-10-11

[8] Συναντήσεις: 06, 17.10.11

[9] http://www.star-fm.gr/?p=29204

[10] http://blogs.sch.gr/sspegrev/2011/11/30/614

[11] Επισκέψεις στο ΠΕΚ: 30.08.11/07, 20.09.11/03, 20, 24.10.11/09.11.11

[12] http://blogs.sch.gr/sspegrev/2011/10/24/%cf%83%cf%85%ce%bd%cf%84%ce%bf%ce%bd%ce%b9%cf%83%cf%84%ce%b9%ce%ba%ce%bf-%cf%83%cf%85%ce%bc%ce%b2%ce%bf%cf%85%ce%bb%ce%b9%ce%bf-%cf%80%ce%b5%ce%ba-%ce%ba%ce%bf%ce%b6%ce%b1%ce%bd%ce%b7%cf%83-24-10-11

[13] http://blogs.sch.gr/sspegrev/2011/11/09/%ce%b5%ce%ba%ce%bb%ce%bf%ce%b3%ce%b5%cf%83-%cf%83%cf%85%ce%bd%cf%84%ce%bf%ce%bd%ce%b9%cf%83%cf%84%ce%b9%ce%ba%ce%bf%cf%85-%cf%83%cf%85%ce%bc%ce%b2%ce%bf%cf%85%ce%bb%ce%b9%ce%bf%cf%85-%cf%80%ce%b5

[14] http://blogs.sch.gr/sspegrev/2011/11/10/%cf%83%cf%85%ce%b3%ce%ba%ce%b5%ce%bd%cf%84%cf%81%cf%89%cf%83%ce%b7-%ce%b3%ce%b9%ce%b1-%cf%84%ce%b7%ce%bd-%ce%b1%ce%b5%ce%b5-10-11-11

[15] Οι διαπροσωπικές συναντήσεις στο ΓΑΚ έλαβαν χώραν στις 15.09.11 και 23.09.11

[16] Την ΠΔΕ επισκέφτηκα: 07, 20.09.11/03, 20.10.11/09, 17.11.11

[17] http://blogs.sch.gr/sspegrev/2011/10/19/%CE%B1%CF%80%CE%B5%CE%BB%CE%B5%CF%85%CE%B8%CE%B5%CF%81%CF%89%CF%83%CE%B7-%CE%B3%CF%81%CE%B5%CE%B2%CE%B5%CE%BD%CF%89%CE%BD-13-10-11

[18] http://greveniotis.gr/grevena/7211-ekdilosi-toy-5oy-dimotikoy-sxoleioy.html

[19] http://blogs.sch.gr/sspegrev/2011/10/29/%ce%b3%cf%81%ce%b5%ce%b2%ce%b5%ce%bd%ce%b1-28%ce%b7-%ce%bf%ce%ba%cf%84%cf%89%ce%b2%cf%81%ce%b9%ce%bf%cf%85-2011

[20] Οι επισκέψεις ήταν οι εξής: 1ο ΔΣ Γρεβενών: 11, 13, 16.09.11/10, 21, 31.10.11/ 03, 14, 29.11.11 * 2ο ΔΣ Γρεβενών: 30.9.11 και 01.11.11 * 3ο ΔΣ Γρεβενών: 11.09.11/ 04.10.11, 01.11.11 * 4ο ΔΣ Γρεβενών: 11, 26, 30.09.11/ 10, 27.10.11/07.11.11 * 5ο ΔΣ Γρεβενών: 11.09.11/27.10.11 * 6ο ΔΣ Γρεβενών: 10.10.11/03.11.11 * 7ο ΔΣ Γρεβενών:08.09.11/30.11.11 * 1ο ΔΣ Δεσκάτης: 11.10.11 * 2ο ΔΣ Δεσκάτης: 09.09.11/11.10.11 * Καρπερό: 29.09.11/18.10.11 * Κιβωτός: 28.09.11 * Κρανιά: 27.09.11/14.10.11 * Μέγαρο 30.11.11 * Σαρακίνα: 29.09.11/29.11.11 * Φελλί: 18.10.11

[21] http://blogs.sch.gr/sspegrev/2011/10/19/%CE%B1%CF%81%CE%B3%CE%BF%CF%83-%CE%BF%CF%81%CE%B5%CF%83%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%BF-%CE%B5%CE%B3%CE%BA%CE%B1%CE%B9%CE%BD%CE%B9%CE%B1-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CF%84%CE%B9%CE%BC%CE%B5%CF%83/

[22] http://blogs.sch.gr/sspegrev/2011/10/19/%CF%84%CE%BF-%CE%BC%CE%B5%CE%B3%CE%B1%CE%BB%CE%BF-%CF%83%CF%85%CE%BD%CE%B1%CE%BE%CE%B1%CF%81%CE%B9-%CF%84%CF%89%CE%BD-%CE%B1%CF%86%CE%B1%CE%BD%CF%89%CE%BD-%CE%B3%CE%B7%CE%B3%CE%B5%CE%BD%CF%89

[23] http://blogs.sch.gr/sspegrev/2011/11/23/%ce%b6%ce%b7%cf%84%ce%b7%ce%bc%ce%b1%cf%84%ce%b1-%ce%b1%cf%83%cf%86%ce%b1%ce%bb%ce%b5%ce%b9%ce%b1%cf%83-%cf%83%cf%84%ce%bf-%ce%bd%ce%bf%ce%bc%ce%bf-%ce%ba%ce%bf%ce%b6%ce%b1%ce%bd%ce%b7%cf%83-1936-193

[24] Βλ. Χρονικά Δυτικής Μακεδονίας 465 (02.12.11) 11,13 και http://blogs.sch.gr/sspegrev/2011/11/26/%ce%b6%ce%b7%cf%84%ce%b7%ce%bc%ce%b1%cf%84%ce%b1-%ce%b9%cf%83%cf%84%ce%bf%cf%81%ce%b9%ce%ba%ce%b7%cf%83-%ce%b3%cf%81%ce%b1%cf%86%ce%b7%cf%83

[25] Επί παραδείγματι 01, 19..09.11/ 10.10.11/  07.11.11

[26] Στις 22.09.11 και 03, 12.10.11

[27] Αναλυτικά στις 11.09.11 και 20.10.11

[28] Ήταν οι εξής ημέρες: 22.09.11/05, 19, 20.10.11

Σχόλια

ΠΑΙΖΩ ΚΑΙ ΜΑΘΑΙΝΩ ΓΙΑ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

Καλεσμένοι από τον ΣΣ της 2ης Περιφέρειας ΔΕ Κοζάνης Σπύρο Σάρρα, το Σύλλογο Εκπαιδευτικών ΠΕ Κοζάνης και το ΚΠΕ Βελβενδού παρακολουθήσαμε την 13η Δεκεμβρίου 2011 στο ΚΠΕ Βελβενδού την ημερίδα με τίτλο «Παίζω και μαθαίνω για το περιβάλλον»

 Ενδιαμέσως χαιρέτισε ο ΣΣ Δρ. Θανάσης Καλλιανιώτης θέτοντας προς στοχασμόν κάτι αναφερθέν, ήγουν ζητήματα που ενυπάρχουν στην τοπική ιστορία, η οποία στα χέρια των ερευνητών (των δασκάλων εν προκειμένω) μπορεί να παρουσιαστεί, αναλυθεί ή ερμηνευτεί ποικίλως.

Πώς θα σκιαγραφούταν π.χ. σε μάθημα τοπικής Ιστορίας ο παλαιός τοπικός αρνητής της καθεστηκυίας τάξεως Φώτιος Γιαγκούλας; Ως Ρομπέν των Δασών ή ως κοινός ληστής;

Γνώμη του γράφοντος είναι ότι εντάσεις τέτοιου είδους μπορούν να αναφέρονται στο Δημοτικό Σχολείο ωστόσο η ενδελεχής μελέτη τους ανήκει στο Πανεπιστήμιο.

Μετά την παρακολούθηση του εργαστηρίου μας δόθηκε από το ΚΠΕ Βελβενδού φάκελος με εκδόσεις του, ανάμεσά τους και τρία βιβλία τοπικής ιστορίας -θα αναγνωστούν και κριθούν για να διαφανεί η άποψη των καθαρόαιμων ιστορικών.

Σχόλια

ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΦΙΛΑΝΑΓΝΩΣΙΑ

Επιμορφωτικό σεμινάριο Σχολικών Συμβούλων ΠΕ και Διευθυντών Εκπαίδευσης ΠΕ Δυτικής Μακεδονίας στην Κοζάνη την 8η Δεκεμβρίου 2011 σχετική με τη Φιλαναγνωσία.

Αποτελούνταν από μία θεωρητική εισήγηση και δύο πρακτικά εργαστήρια, το ένα εκ των οποίων διαχειρίστηκε ο ΣΣ Σταύρος Γρόσδος.

Στους συμμετέχοντες μοιράστηκε φάκελος που περιείχε και σώμα σημειώσεων με τίτλο Καινοτόμες δράσεις ενίσχυσης της Φιλαναγνωσίας των μαθητών.

Ενθύμηση αδρή: πρώτη επαφή με τη Φιλαναγνωσία (ορθότερο με είδος της) είχαμε πριν από 25 περίπου έτη στο Kleines privates Lehrinstitut Derksen στο Μόναχο.

Σχόλια

ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ ΚΑΙ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΑ ΒΑΛΚΑΝΙΑ: 1941 -1944

Προσκαλεσμένος χθες 6η Δεκεμβρίου 2011 από το Δρ. Στράτο Δορδανά, Λέκτορα στο Τμήμα Βαλκανικών Σπουδών Φλώρινας, o ΣΣ Δρ. Θανάσης Καλλιανιώτης ομίλησε στους μεταπτυχιακούς φοιτητές του κύκλου «Οικονομική και Πολιτική Διακυβέρνηση στη Νοτιοανατολική Ευρώπη» με θέμα «Αντίσταση και συνεργασία στα Βαλκάνια: 1941-1944″. 

Αναφέρθηκαν αρχικώς οι σχετικές αναγκαίες μεταβλητές, η (ανθρωπο)γεωγραφία, ανιχνευόμενη με επιτόπια παρατήρηση ή μέσω ξεφυλλίσματος χαρτών, και η τριαδική όψη του ιστορικού χρόνου (μεσοπόλεμος, κατοχή, σύγχρονη εποχή). 

Διαφάνηκαν έτσι κοινές και διάφορες συνισταμένες των εθνικών κρατών, Αλβανίας, Βουλγαρίας, Γιουγκοσλαβίας κι Ελλάδας όπως: η γειτνίαση με τον Άξονα, τα ορεινά και πεδινά εδάφη για ανάπτυξη αντάρτικου, η ύπαρξη αλλόφωνων και αλλόθρησκων πληθυσμών, οι ρόλοι των κομουνιστικών κομμάτων και των μονίμων αξιωματικών, επαγγελματιών του πολέμου, και η βρετανική πολιτική. 

Αναλύθηκαν κατόπιν οι όροι «αντίσταση» και «συνεργασία», κι όσον αφορά στην Ελλάδα ειδικώς για τη Δυτική Μακεδονία. Ένα παράδειγμα: αν η μπάντα του συλλόγου της Φλώρινας Αριστοτέλης παιάνιζε επί Κατοχής και γερμανικά άσματα (εκτός από το «Κορόιδο Μουσολίνι»!) θα θεωρούταν πράξη ψεκτή ή πολιτισμική απόπειρα προσέγγισης του ελάσσονος εχθρού (των Γερμανών), καθώς η Βουλγαρία (ο μείζων ενάντιος), που ήδη είχε καταλάβει την περιοχή Μοναστηρίου (και την ανατολική Μακεδονία -αργότερα και μέρος της κεντρικής), δεν έπαυε να εποφθαλμιεί και τη Δυτική Μακεδονία; 

Σημειολογικώς εξετάστηκαν λογότυποι αντιστασιακών και μη οργανώσεων, π.χ. το διεθνιστικό σφυροδρέπανο του ΚΚΕ, ο κόκκινος ήλιος του ΕΛΑΣ, το πεντάκτινο αστέρι του ΣΝΟΦ, ο Άγιος Γεώργιος, ο σταυρός και η ελληνική σημαία του ΕΕΣ, σήματα σαφή για τους ολίγους που ήταν πάνω από μία νοητή διαχωριστική γραμμή, αλλά ασαφή για τους πολλούς οι οποίοι ευρίσκονταν κάτω από αυτήν, χωρίς βαθιά σκέψη ή κατόπιν αναγκαστικών συγκυριών. 

Ερμηνεύτηκαν ακόμη οι πορείες των ανά τα Βαλκάνια αντιστασιακών και μη οργανώσεων, ιδιαίτερα των τοπικών ΥΒΕ/ΕΚΑ/ΠΑΟ/ΕΕΣ. 

Τη διάλεξη έκλεισαν ολίγες ερωτήσεις. 

Θα παραμείνει προφανώς στη μνήμη των ακροατών η δυσκολία ερμηνείας των όρων, η ανά τόπους ποικιλία των ιστορικών γεγονότων και η χρεία εξαντλητικής ανάγνωσης. 

Υ.Γ. η φωτό έχει ληφθεί από το 

http://www.google.gr/imgres?q=ss+skanderbeg&hl=el&rlz=1C1RNPN_enGR405&biw=1280&bih=666&tbm=isch&tbnid=rNjaqsudJ6ibRM:&imgrefurl=http://www.carminahobbys.com/waffengebirdsdivision-der-ss-skanderbeg-p-1-51-7055/&docid=d89w8mb8-oaaRM&imgurl=http://www.carminahobbys.com/productos/imagenes/img_7180_aafc3b557b6ec4bc5bd54a14e591c416_1.jpg&w=267&h=448&ei=IXrjTtjLLI228QOGiK3rAw&zoom=1&iact=hc&vpx=165&vpy=264&dur=6575&hovh=291&hovw=173&tx=108&ty=113&sig=107562716850288175372&page=3&tbnh=138&tbnw=82&start=39&ndsp=21&ved=1t:429,r:7,s:39

Σχόλια

Η ΕΞΕΡΕΥΝΗΣΗ ΤΟΥ ΔΙΑΣΤΗΜΑΤΟΣ

Κατάμεστη σήμερα μεσημέρι η αίθουσα «Φίλιππος» της Λέσχης Φρουράς Αξιωματικών Κοζάνης από μαθητές του Βαλταδωρείου Γυμνασίου σε εκδήλωση οργανωμένη από το Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων της Σχολικής Μονάδας και τον αντίστοιχο των καθηγητών.

Ομιλητής ο Δρ. Πυρηνικής Φυσικής Θανάσης Οικονόμου, συνεργάτης της ΝΑΣΑ και τακτικός επισκέπτης των Γρεβενών όπου θα ανεγερθεί και με τη δική του επιμελητεία Αστεροσκοπείο στο γειτονικό όρος Όρλιακας.

Θέμα της διάλεξής του «Η Εξερεύνηση του διαστήματος». Το ανέπτυξε αναλύοντας σχετική οπτική παρουσίαση. Άριστος γνώστης του θέματος και με παραστατικότατη αφήγηση.

Στο τέλος απαντήθηκαν από τον ίδιο ερωτήσεις μαθητών.

Εντυπωσιακή για το γράφοντα (προσεκτικού ακροατή) λογίστηκε η πρόταση του Δρ. Οικονόμου για απονομή ελληνικών ονομάτων (ιδιαίτερα του «ΟΧΙ») σε περιοχές του πλανήτη Άρη.

Περισσότερα: http://greveniotis.gr/perifereia/7467-c2abi-eksereynisi-toy-diastimatosc2bb-me-to-thanasi-oikonomoy.html

Σχόλια

ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ «ΔΗΜΟΣΙΕΥΟΥΝ»

Έφθασε στο Γραφείο μας το πρώτο φύλλο (Νοέμβριος 2011) οκτασέλιδου εικονογραφημένου εντύπου με τίτλο Τα παιδιά «δημοσιεύουν, μηνιαία έκδοση των μαθητών της ΣΤ΄ τάξης του 5ου Δημοτικού Σχολείου Γρεβενών.

Περιέχει κείμενα και συνοδευτικό υλικό επιλεγμένο από τους μαθητές όπως επίσης κι ένα αντίστοιχο του δασκάλου της τάξης.

Ευχαριστούμε για την προσφορά και συγχαρητήρια για την πρωτοβουλία!

Ευχόμαστε καλή σταδιοδρομία στο χώρο!

Σχόλια

ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΙΣΤΟΡΙΚΗΣ ΓΡΑΦΗΣ

Ανακοίνωση του ΣΣ Δρ. Θανάση Καλλιανιώτη στο Εργατικό Κέντρο Κοζάνης την 26η Νοεμβρίου 2011 στα πλαίσια φιλολογικού μνημοσύνου, οργανωμένου από το Λαϊκό Πανεπιστήμιο Κοζάνης, εις μνήμην του Παναγιώτη Τσιανάκα. Η οπτική της παρουσίαση ευρίσκεται στο https://docs.google.com/present/edit?id=0AUnFJ7A1flyDZGQybXZ0MzNfNDU2Y3RiNDk2Z2s&hl=en_US.

Αγαπητοί κύριοι και κυρίες,

Ευχαριστώ πολύ την κυρία Όλγα Κούρτογλου, την ψυχή του Λαϊκού Πανεπιστημίου Κοζάνης (ΛΚΠ), για την τιμή της συμμετοχής στην παρουσίαση του έργου του φιλόλογου Παναγιώτη Τσιανάκα Ζητήματα Ασφαλείας στο νομό Κοζάνης 1936 -1937, από τα αρχεία της νομαρχίας Κοζάνης στο ιστορικό αρχείο Κοζάνης, που εξέδωσε πρόσφατα το περιοδικό Παρέμβαση, με την υποστήριξη της μητρός του.

Στον εκφωνούντα είναι γνωστή η πρώτη «έκδοση» του παρόντος πονήματος, δηλαδή η μεταπτυχιακή του εργασία, η οποία ευρίσκεται στο σπουδαστήριο του Τμήματος Ιστορίας της Φιλοσοφικής Σχολής ΑΠΘ, καθότι με τον Παναγιώτη ήμασταν συμφοιτητές στον ίδιο μεταπτυχιακό κύκλο. Διαφέρει από το σημερινό βιβλίο, διότι περιέχει στο παράρτημά της φωτοτυπημένα τα έγγραφα τα οποία επεξεργάστηκε ο συγγραφέας κι αν ενθυμούμαι καλώς εμπλουτίζεται με ευρετήριο προσώπων.

Οι μεταπτυχιακές εργασίες της Ιστορίας διατρέχονται από ορισμένες δουλείες, τεχνικής επί το πλείστον φύσεως: να είναι πρωτότυπες, να υπάρχουν Περιεχόμενα, Πρόλογος, Εισαγωγή, Κυρίως Θέμα, Συμπεράσματα, Βιβλιογραφία, Παράρτημα, Παραπομπές, καθορισμένος αριθμός σελίδων και φυσικά τίτλος. Εδώ η ονοματοδοσία «Ζητήματα Ασφαλείας…» αντιδιαστέλλεται με τον ήδη δοσμένο τίτλο του φακέλου «Διώξεις –Εκτοπίσεις». Για ποιους λόγους ο συγγραφέας προτίμησε να δώσει ένα νέο τίτλο και δεν κράτησε τον παλαιό δεν είναι εκ πρώτης όψεως ευχερές να διαπιστωθεί, όχι όμως δύσκολα μπορούν να σχηματιστούν επεξηγηματικές ερμηνείες όπως π.χ. η αναζήτηση της ουδετερότητας, κάτι δύσκολο για έναν ιστορικό, αφού δεν εξομοιώνεται με τον αετό που παρακολουθεί αμέριμνος κι εξ αποστάσεως μία παρέλαση, αλλά αποτελεί ο ίδιος ο ιστορικός μέρος της παρέλασης.

Στα Περιεχόμενα όπου προς χάριν της έρευνας τεμαχίζεται η εργασία χρονολογικά ή θεματικά φαίνεται η οικονομία του κειμένου, δηλαδή η ισορροπία των μερών, οι βασικοί του άξονες και η ικανότητα συμπύκνωσης. Πρόκειται για ένα δυναμικό μέρος της εργασίας, αφού τα περιεχόμενα ιχνογραφούνται εκ των προτέρων, μετατρέπονται κατά τη διάρκεια κι αποκρυσταλλώνονται λίγο πριν από την έκδοση. Αιτούμενα στα περιεχόμενα είναι η λιτότητα και η ακριβολογία.

Στον Πρόλογο παρατίθενται εξωκειμενικά στοιχεία, π.χ. γιατί επιλέχθηκε το θέμα, ποιες οι πηγές, ποιος ο τρόπος γραφής, ποιες οι δυσκολίες, ποιοι προσέφεραν την αρωγή τους και το κυριότερο: τι νέο προσφέρει στην Επιστήμη η εργασία αυτή. Εδώ φαίνονται τα στάδια της εργασίας, το ιδεατό, το πραττόμενο και το πραχθέν, το πριν δηλαδή, το επί και το μετά.

Στο παρόν π.χ. βιβλίο το θέμα υποδείχτηκε στο συγγραφέα από τον επόπτη του, τον ομότιμο καθηγητή της Ιστορίας του ΑΠΘ Ιωάννη Κολιόπουλο, οπότε η εργασία περιορίστηκε σε συγκεκριμένο φάκελο, τον 123. Φυσικά συμπληρωματικώς ή παραπληρωματικά θα μπορούσαν να έχουν συμβληθεί κι άλλα στοιχεία, στην εύρεση και μόνον των οποίων θα σπαταλιόταν περισσότερος χρόνος, οικονομικοί πόροι κι εν τέλει αρκετή ενέργεια.

Ο συγγραφέας προτίμησε πριν θέσει στην τράπεζα της μελέτης να ταξινομήσει τα λυτά τότε έγγραφα του φακέλου θεματικά, γι αυτό π.χ. το όνομα του Γεωργίου Μέντζα, Σιατιστινού φοιτητή, αναγιγνώσκεται σε τρία ξεχωριστά κεφάλαια. Πιθανώς έτερος ερευνητής επέλεγε ή θα επιλέξει στο μέλλον διάφορη ταξινόμηση, χρονολογική, κατ’  όνομα, περιοχή, ηλικία, μόρφωση κττ. Ο υποκειμενισμός, καλυμμένος ή δηλωτικός, είναι ένα από τα γνωρίσματα της Ιστορίας.

Από τον πρόλογο, συνήθως από την πρώτη κιόλας παράγραφο, αρχίζουν οιΠαραπομπές ή Σημειώσεις. Όσο περισσότερες οι παραπομπές τόσο μεγαλύτερη η ιστοριοδιφική ικανότητα του συγγραφέα, αλλά όσο εκτεταμένες οι σημειώσεις τόσο μικρότερη η τέχνη του. Σε όλο το έργο απαραίτητες είναι οι παραπομπές, δηλαδή απλές αναγραφές των πηγών, κι όχι η αφειδής αναγραφή σειρών συμπληρωματικών σημειώσεων. Η τέχνη ανήκει πλήρως στο κείμενο.

Στην Εισαγωγή φωτίζεται το περικείμενον του ζητήματος, στη συγκεκριμένη περίπτωση ο νομός Κοζάνης, τα Σώματα Ασφαλείας του και το τοπικό ΚΚΕ. Ο ερευνητής αντλεί υλικό, συνήθως από τη γενική, κατά τα φαινόμενα άσχετη, βιβλιογραφία, ξεδιπλώνοντας τις προτιμήσεις και την ιδεολογική του σημαία. Όσο σπανίζει η ακριβής (μέσα σε εισαγωγικά) εισδοχή γνωμών ή διατυπώσεων άλλων συγγραφέων τόσο προβάλλει ανάγλυφη η προσωπική άποψη του εκπονούντος. Με άλλα λόγια μεγάλα παραθέματα άλλων συγγραφέων ορθόν είναι να ελλείπουν και αντιστοίχως αποφευκτή θεωρείται η επιπολάζουσα άντληση πληροφοριών από μία μόνο πηγή.

Ό,τι ισχύει στην εισαγωγή, ισχύει και στο Κυρίως Θέμα. Όμως εδώ φαίνεται καθαρά η τέχνη της συνομιλίας με πηγές που όσον αφορά στη συγκεκριμένη περίπτωση τις είδαν ελάχιστα μάτια κι ακόμη ολιγότερα τις μελέτησαν. Φυσικά η αντικειμενικότητα καμίας πηγής δεν πρέπει να γίνεται εκ των προτέρων αποδεκτή, παράδειγμα τα επίσημα έγγραφα, και χρειάζεται όλες οι πηγές να φιλτράρονται στη βάσανο μίας «καχύποπτης» επεξεργασίας.

Ο συγγραφέας δοκιμάζεται στη διελκυστίνδα της κριτικής και της συμπάθειας, καθώς ο βαθμός της δεύτερης μειώνει ή αυξάνει την πρώτη. Απλούστερα ο συγγραφέας παγιδεύεται κατά μία οπτική μέσα στο δίπολο αγάπη ή μίσος. Επιλέγει το μέρος (ποιο μέρος;) ή το όλον της πηγής και γιατί; Υπάρχουν άλλες αναφορές στο ίδιο ζήτημα; Συμφωνούν ή διαφωνούν και γιατί; Ποια η θέση του συγγραφέα και πως ερείδεται αυτή; Καθόλου εύκολη δεν είναι η διατύπωση θέσης, όμως κατά τη γνώμη του ομιλητή είναι απαραίτητη, διότι η πρόκληση κρίσεων είναι ο πρωταρχικός στόχος κάθε ερευνητή. Την κρίση ακολουθεί η αντίκρουση κι ύστερα η επιθυμητή σύνθεση.

Οι ιδεολογικές αποκλίσεις του συγγραφέα ανιχνεύονται στο λεξιλόγιο και κυρίως στους όρους. Αν π.χ. αποδέχεσαι τον όρο καταστολή, σημαίνει ίσως ότι υιοθετείς, συνειδητά ή ασυνείδητα την πλευρά των διωκόμενων. Αν χρησιμοποιείς τον όρο δημόσια ασφάλεια, δηλώνει μάλλον πως συμπλέεις με τους νικητές –στη συγκεκριμένη περίπτωση οι τελευταίοι είναι οι υπάλληλοι του κράτους.

Με τα Συμπεράσματα, τα οποία μπορεί να ιδωθούν ως ανακεφαλαίωση, κλείνει το έργο εμπλουτίζοντας ή επιβεβαιώνοντας κατά μιαν οπτική τον πρόλογο. Συνήθως αυτά διαβάζουν πρώτα οι γρήγοροι αναγνώστες.

Θα ήταν πρόσφορο πριν από το παράρτημα να υπάρχει μία παράλληληιστορική γραμμή, όπου το γενικό να αντιστοιχείται με το τοπικό, παράθεση που επεξηγεί το δεύτερο. Έχουμε εδώ π.χ., στην πραγματικότητα ολίγες σε σύγκριση με τον πληθυσμό, διώξεις κι εκτοπίσεις, κατά την ορολογία του αρχικού ταξινομητή, διάφορων αρνητών, όταν την εξουσία ανέλαβε εξ ολοκλήρου ο Ιωάννης Μεταξάς. Διώκονταν και προηγουμένως οι αρνητές της εξουσίας, αλλά από το Σεπτέμβριο του 1936 συστηματικότερα, καθώς την πρώτη του αναφερόμενου μηνός η Γερμανία εισέβαλε στην Πολωνία, κίνηση που για τον ευφυή κι έμπειρο επιτελικό απόστρατο αξιωματικό Ιωάννη Μεταξά σήμαινε ότι ο πόλεμος βρισκόταν επί θύραις. Αυτό εξηγεί την επιμονή του κράτους στη συγκέντρωση και την αποφυγή διάρρηξης του κοινωνικού ιστού.

Η Βιβλιογραφία είναι μέρος της εργασίας, το οποίο ξεφυλλίζουν οι απαιτητικοί αναγνώστες, πριν ακόμη ασχοληθούν με το κυρίως κείμενο. Οι πηγές επηρεάζουν αρκετές φορές τον τρόπο σκέψης του συγγραφέα. Όταν είναι ποικίλες κι αντιτιθέμενες τον δυσκολεύουν, ενώ ο μονόδρομος είναι ευκολότερος. Με τον υπερτονισμό ή την τέλεια παράλειψή των ανιχνεύεται το πρόσωπο του συγγραφέα. Γνώμη του εκφωνούντος είναι πάντως, όταν είναι πολλές, να ομαδοποιούνται.

Στο Παράρτημα, το οποίο δυστυχώς δεν συμπεριελήφθη στο παρόν πόνημα, παρατίθενται έγγραφα επάνω στα οποία εντρύφησε ο συγγραφέας. Αυτά, ιδιαίτερα όταν είναι χειρόγραφα κι όχι σε γραφομηχανή κτυπημένα, καλόν είναι να συνοδεύονται από κειμενολεζάντες, ώστε να ευκολύνουν τον αναγνώστη.

Ποια είναι η προσφορά της παρούσης εργασίας και κάθε εργασίας; Προσφέρει έδαφος για νέες εργασίες όπως η πρόσφατη με τίτλο «Η δικτατορία Μεταξά, η αριστερά και οι πρόσφυγες της λωρίδας Εορδαίας-Σερβίων», βλ. http://kafkasios-pontokomitis.blogspot.com/2011/11/blog-post_24.html, η οποία συνεγράφη από το φιλίστορα και βαθύ γνώστη της εποχής διδάσκαλο Ανδρέα Αθανασιάδη. Εν παρόδω πρόταση του ομιλητή είναι να καλεστεί ο αναφερόμενος διδάσκαλος στο βήμα του Λαϊκού Πανεπιστημίου Κοζάνης, ώστε στο πλαίσιο ενός ή περισσότερων μαθημάτων ιστορικής γραφής να εκθέσει τα περικείμενα του πονήματος «Γεννηθείς εις Καύκασον Ρωσίας».

Προσφέρει τέλος η παρούσα εργασία εμμέσως αρχειακό υλικό της Δημοτικής Βιβλιοθήκης Κοζάνης (ΔΒΚ), το οποίο ίσως δεν αναγιγνώσκεται αυτούσιο, καθώς, αν ισχύει το άκουσμα, μόνο στους ψηφιακούς καταλόγους της ΔΒΚ δύναται να ευρεθεί –ο ομιλητής πάντως δε στάθηκε ικανός να το εντοπίσει διαδικτυακά.

Ευχαριστώ πολύ και σας παραχωρώ το λόγο προς τοποθέτησιν, κριτική ή διατύπωση ερωτήσεων –ελπίζω να απαντήσω ευχερώς στις τελευταίες.

Σχόλιο (1)

ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΣΤΟ ΝΟΜΟ ΚΟΖΑΝΗΣ 1936 -1937

Φιλολογικό μνημόσυνο εις μνήμην του Παναγιώτη Τσιανάκα πραγματοποιεί το Λαϊκό Πανεπιστήμιο Κοζάνης «Γεώργιος Παρακείμενος» στο Εργατικό Κέντρο της ιδίας πόλης το Σάββατο 26η Νοεμβρίου 2011, ώρα 18.

Στα πλαίσια του θα παρουσιαστεί το προσφάτως εκδοθέν έργο του Ζητήματα Ασφαλείας στο νομό Κοζάνης 1936 -1937, από τα αρχεία της νομαρχίας στο ιστορικό αρχείο Κοζάνης, Παρέμβαση, Κοζάνη 2011.

Την εκδήλωση προλογίζει ο λογοτέχνης κι εκδότης του περιοδικού Παρέμβαση Βασίλης Καραγιάννης, ενώ για το βιβλίο ομιλεί ο ΣΣ Δρ. Θανάσης Καλλιανιώτης.

Υ.Γ. Η εικόνα έχει ληφθεί από το http://kafkasios-pontokomitis.blogspot.com/2011/11/1936-1937.html

Σχόλιο (1)

ΠΡΟΦΟΡΙΚΕΣ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΩΝ ΔΕ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ

Με αφετηρία τη χθεσινή Τρίτη 23η Νοεμβρίου 2011 διεξάγονται στο Υπουργείο Παιδείας (Αθήνα) προφορικές συνεντεύξεις υποψήφιων Σχολικών Συμβούλων ΔΕ για τη Δυτική Μακεδονία.

Ο συμμετέχων ΣΣ Δρ. Θανάσης Καλλιανιώτης κλήθηκε να απαντήσει στο σενάριο υπ΄ αριθμόν 132 (όρα http://www.dictyo.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=16742:2011-10-11-09-02-54&catid=38:ekpaideytikanea&Itemid=72 / Τα Σενάρια ΕΔΩ).

Υ.Γ. Η εικόνα έχει ληφθεί από το http://korinthiannews.gr/wp-content/uploads/2011/09/%CE%B5%CF%81%CF%89%CF%84%CE%B7%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%B9%CE%BA%CF%8C.png, αλλά επεξεργάστηκε από το γράφοντα σε περιβάλλον Gimp 2.6

Σχόλια

ΟΡΙΣΜΟΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ ΠΕ ΓΡΕΒΕΝΩΝ 2011 -2012

Ορίστηκε από την ΠΔΕ Δυτικής Μακεδονίας Επιτροπή Σχολικών Δραστηριοτήτων ΠΕ Γρεβενών για το ενεστός σχολικό έτος 2011 -2012.

Πρόεδρός της ανέλαβε και πάλι ο ΣΣ Δρ. Θανάσης Καλλιανιώτης.

Σχόλια

ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΕΕ 10.11.11

αεε-10.11.11

Συγκέντρωση σήμερα στην αίθουσα εκδηλώσεων της πρώην Νομαρχίας Κοζάνης των ΣΣ ΠΕ Δυτικής Μακεδονίας και των Διευθυντών Σχολικών Μονάδων που συμμετέχουν στην Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου (ΑΕΕ).

Αναλύθηκαν από στελέχη του ΠΙ στατιστικά κυρίως στοιχεία των δεικτών της ΑΕΕ (πόλοι σύγκρισης η Δυτική Μακεδονία και η σύνολη Ελλάδα).

Έπειτα ακολούθησαν αναφορές του ακροατηρίου σε πρακτικά ζητήματα της ΑΕΕ όπως οι αλλαγές προσωπικού των Σχολικών Μονάδων της ΑΕΕ, οι αμοιβές, η επικοινωνία κορυφής και βάσης κ.τ.τ.

Σχόλιο (1)

ΕΚΛΟΓΕΣ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΠΕΚ ΚΟΖΑΝΗΣ 08.11.11

Σε αίθουσα του 4ου Γυμνασίου Κοζάνης διεξήχθησαν χθες 8η Νοεμβρίου 2011 εκλογές για το Συντονιστικό Συμβούλιο του ΠΕΚ Κοζάνης.

Ως εκπρόσωπος των επιμορφωτών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης εξελέγη (για δεύτερη φορά) ο ΣΣ ΔΕ Γρεβενών Δρ. Θανάσης Καλλιανιώτης.

Σχόλιο (1)

ΗΜΕΡΑ ΑΠΟΤΑΜΙΕΥΣΗΣ 31.10.11

Όπως κάθε χρόνο έλαβε χώραν και σήμερα στα Γρεβενά η Παγκόσμια Ημέρα Αποταμίευσης.

Στο 1ο ΔΣ Γρεβενών παρευρέθηκε η Διευθύντρια του τοπικού Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου όπως κι ο ΣΣ Δρ. Θανάσης Καλλιανιώτης.

Αμέσως μετά την προσευχή η Διευθύντρια του Σχολείου παρουσίασε τους επισκέπτες κι έδωσε το λόγο στη Διευθύντρια του ΤΤ, η οποία ομίλησε λιτά για την αποταμίευση.

Παράλληλα μοιράστηκαν μεταλλικοί κερματοδέκτες (ο πρώτος εμφανίστηκε την ίδια ημέρα 28η Οκτωβρίου 1936) σε κάθε τάξη κι επίσης το πολύχρωμο παραμύθι Η Τσεπούλα και ο Κουμπαράκος, το οποίο συνέγραψε η Κυριακή Τρακάδα και εικονογράφησε ο Πάνος Καψάσκης -εκδόθηκε στην Αθήνα το 2009 με πρωτοβουλία του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου.

Σχόλιο (1)

ΜΟΥΣΕΙΟ ΦΥΣΙΚΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΜΗΛΙΑΣ ΓΡΕΒΕΝΩΝ

Μεσημέρι 28ης Οκτωβρίου 2011 επισκεφτήκαμε οι ΣΣ ΠΕ Γρεβενών το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας στη Μηλιά Γρεβενών.

Στο χώρο όπου εκτίθενται παγκοσμίου φήμης ευρήματα (τεράστιοι πλειοκαινικοί χαυλιόδοντες) ξεναγηθήκαμε από τον υποψήφιο διδάκτορα Ευάγγελο Χατζηελευθερίου.

Έπειτα στο γειτονικό γραφείο συναντήσαμε με την καθηγήτρια του ΑΠΘ Ευαγγελία Τσουκαλά. Θέμα της συζήτησής μας η συνεργασία για την αξιοποίηση του Μουσείου από τις Σχολικές Μονάδες της Περιφερειακής Ενότητας Γρεβενών.

Σχόλιο (1)

« Παλιότερα άρθρα Επόμενη σελίδα: »

Top
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων