spetsiotou blog Δάσκαλε … τον ήρωά μου!

Μνήμη Αλέξη Δημαρά, Ημερίδα 17 Ιουνίου 2004

17 Ιουνίου 2016 από spetsiotou
· Δεν υπάρχουν σχόλια · Εθνικά Θέματα, ιστορία της εκπαίδευσης

Ημερίδα 17 – 6 – 2004

ΕυρετήριοΚυρίες και Κύριοι

Έχω την τιμή και τη χαρά να σας παρουσιάσω εκ μέρους του Κέντρου Εκπαιδευτικής Έρευνας τον ψηφιακό δίσκο που περιλαμβάνει παιδαγωγικά περιοδικά της περιόδου 1831 – 1991.

Ο κ. Αλέξης Δημαράς, ο εμπνευστής της ιδέας να καταγραφούν τα περιεχόμενα παιδαγωγικών περιοδικών στην ηλεκτρονική μορφή που θα δείτε, μου έκανε την τιμή να μου αναθέσει αυτόν τον τομέα παιδαγωγίας και εγώ μελετώντας να ταξιδέψω στα κείμενα της εποχής, να συγκινηθώ, να χαμογελάσω, να προβληματιστώ ή και να διαφωνήσω, να εκπλαγώ και να πονέσω με ιδέες, εικόνες, τακτική, νοοτροπία. Έγινα από δάσκαλος μαθητής, και όλοι γνωρίζετε πόσο συγκλονιστική είναι αυτή η εμπειρία.

Καθώς διατρέχει ο ερευνητής τις χιλιάδες των σελίδων με τα κείμενα, όπου διατυπώνονται προσωπικές θέσεις, με εκφράσεις δηλωτικές πόνου από τον μόχθο τον πνευματικό που δεν δικαιώθηκε ή που ματαιώθηκε, εκφράσεις, όπου περιγράφονται αλλά και αμφισβητούνται οράματα με σαλπίσματα ύφους εκθέσεως ιδεών, καθώς λοιπόν διατρέχει όλα αυτά περπατάει σε διαδρόμους και χώρους, όπου ζει το σκηνικό σε ημίφως και είναι στιγμές που αισθάνεται ότι έχει ανατρέψει την τάξη του χρόνου και ότι απολαμβάνει πτυχές άλλης ζωής και δράσης χωρίς τις μεταφυσικές ερμηνείες.

Ένα σύμπλεγμα θέλησης και ενεργούς σκέψης προκύπτει από όλο αυτό τον θησαυρό. Ο κουμπαράς μας, λοιπόν, είναι πολύτιμος. Πολύ θα ήθελα να μην ανακοίνωνα τα πλούτη που κρύβει. ‘Όμως η γνώση πρέπει να μοιράζεται.

Και μπορεί να μη σώζει ζωές όπως η ανακοίνωση της ανακάλυψης ενός φαρμάκου, όμως σώζει ισοδυνάμως πνευματικές ζωές και μεταβάλλει νοοτροπίες. Γινόμαστε κοινωνοί του τρόπου που σκέπτονταν κάποιοι πριν από μας και παραμένουμε ταπεινοί. Αυτό μας κρατάει ταπεινούς. Συνειδητοποιούμε ότι δεν ανακαλύψαμε εμείς και η γενιά μας την πυρίτιδα. Ότι όλοι χρειάζεται να αγωνιζόμαστε κριτικά απέναντι στη δημιουργία, να σεβόμαστε και να αναγνωρίζουμε την αλήθεια από όπου κι αν προέρχεται.

Είναι σημαντικό και καλό να προσεγγίζει ο μελετητής με ευπρέπεια και μεγαλοψυχία, με γενναιότητα και επαγγελματισμό, με ψυχραιμία και χωρίς ψυχρότητα τα κείμενα μιας παράδοσης φιλολογικής, γλωσσικής, παιδαγωγικής, πολιτικής, κοινωνικής, ψυχοπαιδαγωγικής, παιδιατρικής. Μιας παράδοσης που παρά το ότι – η ίδια η λέξη το δηλώνει – δεν είναι δυνάμει ζωντανή, παραμένει ζώσα αφού αποτελεί την πρώτη ύλη της δικής μας κουλτούρας.

Επειδή λοιπόν, αυτή η εργασία δεν είναι μια καταγραφή δι αντιγραφής, αλλά κυρίως μια συμμετοχή λειτουργούσα σας παρακαλώ να με ακολουθήσετε στην πλοήγηση (όπως λέγεται στην γλώσσα των υπολογιστών) αυτού του ψηφιακού δίσκου:

ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ – 2

Το Συγκεντρωτικό Ευρετήριο Περιεχομένων Παιδαγωγικών Περιοδικών ως βάση συλλογής περιεχομένων στην πρώτη του φάση περιλαμβάνει ευρετήρια με περιεχόμενο ανεπεξέργαστο ή και δυσεύρετο,

[…]

Συνολικά έχουν καταγραφεί 7047 τίτλοι άρθρων και άλλων κειμένων. 7047 τίτλοι περιεχομένων…

[…]

17-6-2004Κυρίες και Κύριοι

Η προσδοκία μας το Συγκεντρωτικό Ευρετήριο Παιδαγωγικών Περιοδικών να συγκεντρώσει σε μια επόμενη φάση και άλλα περιοδικά, μεγάλα έργα επεκτείνοντας χρονικά και θεματικά τους ορίζοντές του, όπως το ευρετηρίο του περιοδικού «Ερμής ο Λόγιος, 1811 – 1821» (που κατάρτισε ο Εμμανουήλ Ν. Φραγκίσκος για τις εκδόσεις του Κέντρου Νεοελληνικών Ερευνών το 1976), του ευρετηρίου της πρώτης περιόδου του περιοδικού «Παρνασσός 1877 – 1895».

Επειδή καμιά εμπειρία δεν μεταβιβάζεται, είναι φυσικό το μεγάλο μέρος της απόλαυσης αυτού του ταξιδιού να μένει στον μικρόκοσμό μου. Γνωρίζοντας όμως το παιδαγωγικό σας ήθος, είμαι βέβαιη ότι γίνατε κοινωνοί του συναισθήματος που διακατέχει τον ερευνητή, τον μελετητή, τον δάσκαλο που θα επιδιώξει το εγχείρημα να αναζητήσει μόνος του στον υπολογιστή του τις λεπτομέρειες αυτού του ψηφιακού δίσκου.

Έτσι κι αλλιώς, στη σχέση μας με την ψηφιακή τεχνολογία είμαστε περιηγητές, συλλέγουμε πληροφορίες, εικόνες σαν από ταξίδι.

Καλό σας ταξίδι, λοιπόν. Σας ευχαριστώ.

Ετικέτες:

Δεν υπάρχουν σχόλια μέχρι τώρα ↓

Δεν υπάρχουν σχόλια ακόμη.

Αφήστε μια απάντηση