spetsiotou blog Δάσκαλε … τον ήρωά μου!

Σεργκέι Αϊζενστάιν, 1898-1948

22 Ιανουαρίου 2018 από spetsiotou
· Δεν υπάρχουν σχόλια · Ιστορία, πολιτισμός

Τον Σεργκέι Αϊζενστάιν (1898 – 1948), τον σκηνοθέτη, θεωρητικό της τέχνης, της τεχνικής του κινηματογράφου και πρωτοπόρο στη χρήση του μοντάζ τιμά η google.  O Σεργκέι Αϊζενστάιν επηρέασε με το έργο του, όχι μόνο τον σοβιετικό, αλλά και τον παγκόσμιο κινηματογράφο.

Ετικέτες:

ΕΡΤ

21 Ιανουαρίου 2018 από spetsiotou
· Δεν υπάρχουν σχόλια · Εθνικά Θέματα, ιστορία της εκπαίδευσης, κοινωνία, Μαθητές, πολιτισμός

Από τη σελίδα της ΕΡΤ: 

Η Ραδιοτηλεοπτική μας κληρονομιά
Η ΕΡΤ σας προσκαλεί να γνωρίσετε το πλουσιότερο οπτικοακουστικό αρχείο της Ελλάδας που αποτελεί ένα σημαντικό μέρος της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.
Περιηγηθείτε στον διαδικτυακό τόπο, το περιεχόμενο του οποίου διαρκώς εμπλουτίζεται και ανανεώνεται με ντοκιμαντέρ, εκπομπές ενημερωτικές, ψυχαγωγικές, ρεπορτάζ, ειδήσεις, φωτογραφίες, ηχητικά ντοκουμέντα από το ραδιοφωνικό μας αρχείο και έγγραφα όπως, παρτιτούρες.
Στόχος μας είναι εφαρμόζοντας όλες τις ποιοτικές και τεχνικές προδιαγραφές να διασώσουμε και συνάμα να διασφαλίσουμε την καλύτερη πρόσβαση των πολιτών στην οπτικοακουστική μας κληρονομιά. Η διάσωση και ανάδειξη του αρχείου αποτελεί ένα έργο ευθύνης, μια πολιτιστική παρακαταθήκη για τις επόμενες γενιές.

Ετικέτες:

Πανοπλία 3500 χιλιάδων ετών

21 Ιανουαρίου 2018 από spetsiotou
· Δεν υπάρχουν σχόλια · πολιτισμός

Ένα καινοτόμο ερευνητικό πρόγραμμα τίθεται σε εφαρμογή από τη Σχολή Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού (ΣΕΦΑΑ) του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, σε συνεργασία με τους διεθνούς φήμης αρχαιολόγους, Diana Wardle και δρα Ken Wardle του βρετανικού Πανεπιστημίου του Birmingham. 

Το εν λόγω πρόγραμμα γίνεται αφορμή για τη διερεύνηση ενός νέου πεδίου μελέτης. Σκοπός είναι να μελετηθούν οι επιβαρύνσεις που δεχόταν το ανθρώπινο σώμα από την πανοπλία, με διαφορετικές συνθήκες μάχης και κλίματος σε προσομοίωση. Σύμφωνα με τον καθηγητή, πρώην κοσμήτορα ΣΕΦΑΑ, Γιάννη Κουτεντάκη, η έρευνα βασίζεται στη μελέτη πιστού αντιγράφου της στρατιωτικής πανοπλίας, φτιαγμένης από χαλκό, της αρχαιότερης που βρέθηκε στον δυτικό κόσμο. Η ηλικία της πανοπλίας, βάρους 30 κιλών, υπολογίζεται περίπου στα 3.500 έτη. 

περισσότερα εδώ

Ετικέτες:

Η «Αυγή» από το Σπήλαιο της Θεόπετρας

19 Ιανουαρίου 2018 από spetsiotou
· Δεν υπάρχουν σχόλια · πολιτισμός

Πώς θα αισθανόταν ένα 18χρονο κορίτσι που έζησε πριν από 9.000 χρόνια στη Θεσσαλία αν «ταξίδευε» στο σήμερα; Δεν μάθουμε ποτέ, σε αντίθεση με την αντίστροφη ερώτηση (τι σκέψεις και συναισθήματα θα μας δημιουργούσε μια τέτοια «συνάντηση»;), που απαντήθηκε στο αμφιθέατρο του Μουσείου Ακρόπολης, με την αποκάλυψη της «Αυγής»: Του αναπλασμένου προσώπου από το κρανίο της κοπέλας, που μαζί με τον σκελετό της, εντοπίστηκε το 1993 στο Σπήλαιο της Θεόπετρας.

Η αποκάλυψη του προσώπου έγινε στο τέλος της ημερίδας «Η Αυγή στην αυγή του πολιτισμού», κατά τη διάρκεια της οποίας πραγματοποιήθηκαν ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες ανακοινώσεις από ομιλητές που κάλυψαν ένα ευρύ φάσμα επιστημονικών γνώσεων, από την αρχαιολογία, την ιστορία της τέχνης και την αρχιτεκτονική ως την οικονομία, το δίκαιο, την ψυχολογία και την αστρονομία, αλλά και από ειδικούς που αναφέρθηκαν στην προϊστορική γαστρονομία, στην ενδυμασία, ακόμα και στην αισθητική.

Η «Αυγή» είναι το δεύτερο δημιούργημα του Ορθοδοντικού Μανώλη Παπαγρηγοράκη, επίκουρου καθηγητή του Πανεπιστημίου Αθηνών, μετά την ανάπλαση το 2010 του προσώπου της Μύρτιδας, του 11χρονου κοριτσιού που έζησε και πέθανε από τυφοειδή πυρετό στην Αθήνα του 5ου αιώνα π.Χ., διανύοντας ωστόσο μια πολύ πετυχημένη σύγχρονη διαδρομή: Ονομάστηκε από τα Ηνωμένα Έθνη «Φίλη των Στόχων της Χιλιετίας» στο πλαίσιο της παγκόσμιας ενημερωτικής εκστρατείας του οργανισμού για την αντιμετώπιση της φτώχειας, ενώ σχολικά εγχειρίδια με το πρόσωπό της κυκλοφορούν ως και στην Αυστραλία.

«Η χαρά μου είναι μεγάλη που σήμερα μαζί με τους φίλους και τους συνεργάτες μου παρουσιάζουμε τη δεύτερη ανάπλαση του αρχαίου προσώπου», είπε κατά την έναρξη της ημερίδας ο κ. Παπαγρηγοράκης, αναγγέλλοντας συγχρόνως ένα ευχάριστο νέο: «Φαίνεται ότι το Μουσείο Ακρόπολης γεννά όμορφες ειδήσεις. Τα Ελληνικά Ταχυδρομεία εκδίδουν στις 15 Φεβρουαρίου γραμματόσημο με τη ‘Φίλη της Χιλιετίας’ του ΟΗΕ, τη Μύρτιδα. Εύχομαι η νέα κόρη, η Αυγή, να έχει την ίδια τύχη», σημείωσε καλώντας το κοινό, που είχε κατακλύσει κυριολεκτικά το αμφιθέατρο, να παρακολουθήσει το «ταξίδι» της αναζήτησης και της έρευνας, όπως αυτές παρουσιάστηκαν από τους ομιλητές.

περισσότερα εδώ

Ετικέτες:

Mahasweta Devi

14 Ιανουαρίου 2018 από spetsiotou
· Δεν υπάρχουν σχόλια · κοινωνία, πολιτισμός

Στην 92η επέτειο από τη γέννηση της διάσημης Ινδής συγγραφέως και ακτιβίστριας Mahasweta Devi είναι αφιερωμένο το σημερινό Doodle της Google. Η Mahasweta Devi γεννήθηκε στις 14 Ιανουαρίου 1926, στα χρόνια της βρετανικής βασιλείας στην Ινδία και μεγάλωσε σε μια οικογένεια καλλιτεχνών, ποιητών και κοινωνικών ακτιβιστών που ηγούνταν του λογοτεχνικού κινήματος της Βεγγάλης. Ξεκίνησε την καριέρα της ως δημοσιογράφος και αργότερα έγινε συνήγορος για τα πολιτικά δικαιώματα των αυτοχθόνων φυλών. Παρουσιάζεται ως συγγραφέας με το μυθιστόρημα «Jhansir Rani», το 1956. Ήταν εκ των ιδρυτών της Ομάδας Δράσης για τα δικαιώματα των φυλών.  Πέθανε σε ηλικία 90 ετών, στις 28 Ιουλίου 2016, στην Καλκούτα.

Ετικέτες:

Φιλοδωρήματα και κουλτούρα

11 Ιανουαρίου 2018 από spetsiotou
· Δεν υπάρχουν σχόλια · Εθνικά Θέματα, κοινωνία, πολιτισμός

Οι επισκέπτες που φεύγουν από ένα ξενοδοχείο στην Αίγυπτο ή στις ΗΠΑ, αντιμετωπίζονται με ένα βλέμμα απορίας, αν δεν αφήσουν φιλοδώρημα στο προσωπικό – Στην Ιαπωνία και στην Αργεντινή, αν αφήσουν «κάτι για τους εργαζόμενους» κινδυνεύουν ακόμα και με φυλάκιση!

Αν νομίζετε ότι το φιλοδώρημα είναι μια πάγια τακτική σε όλες τις χώρες του κόσμου, όταν αναχωρείτε από ένα ξενοδοχείο ή τελειώνετε το γεύμα σας σε ένα εστιατόριο, κάνετε λάθος, αφού σε κάποιες χώρες θα μπορούσε να τιμωρηθεί ακόμα και με φυλάκιση.

Για να είστε προετοιμασμένοι και ασφαλείς στα μελλοντικά ταξίδια σας διαβάστε προσεκτικά το ρεπορτάζ και δείτε τι αναφέρει για τα φιλοδωρήματα σε πολλές χώρες στον κόσμο η ταξιδιωτική ιστοσελίδα Wego. Οι τουρίστες δεν επιτρέπεται να εγκαταλείπουν το ξενοδοχείο τους σε Αίγυπτο, ΗΠΑ, Καναδά, Μεξικό και Κατάρ, αν δεν αφήσουν φιλοδώρημα, επειδή σε αυτές τις χώρες το «εθιμικό δίκαιο» το επιβάλλει! 

Τι γίνεται όμως στην Ελλάδα; Εγώ ξέρω ότι το φιλοδώρημα είναι αναμενόμενο σε καφετέριες, εστιατόρια και ξενοδοχεία, παρόλο που με την εξαετή οικονομική κρίση έχει παρουσιάσει μια ελαφρά κάμψη. Πάντως, η Wego τοποθετεί την χώρα μας μαζί με την Αυστραλία, την Βρεταννία, την Σιγκαπούρη και ένα μεγάλο αριθμό άλλων χωρών, ανάμεσα στα κράτη, όπου το φιλοδώρημα δεν είναι αναμενόμενο και δίνεται μόνο, αν ο πελάτης έχει εντυπωσιαστεί από τις υπηρεσίες που του έχουν προσφερθεί…

Όσο για το τι συνηθίζεται στην γειτονική Τουρκία, στην Αυστρία, στη Ρωσία και στην Νότιο Αφρική, η Wego μας πληροφορεί ότι το φιλοδώρημα το περιμένουν οι εργαζόμενοι στα εστιατόρια ή στα ξενοδοχεία, συνήθως όταν αυτό δεν συμπεριλαμβάνεται στις προσφερόμενες υπηρεσίες. Όμως, οι επισκέπτες θα πρέπει να εστιάσουν την προσοχή τους σε χώρες, όπως είναι η Αργεντινή και η Ιαπωνία, στις οποίες το φιλοδώρημα, όχι μόνο δεν συνηθίζεται, αλλά θα μπορούσε να οδηγήσει τον «γενναιόδωρο» τουρίστα ακόμα και στην φυλακή, αφού σύμφωνα με το νομικό καθεστώς αυτών των χωρών τα φιλοδωρήματα είναι παράνομα!

Ο Joachim Holte, διευθυντής marketing στη Wego διευκρινίζει ότι είναι χρήσιμο να ξέρουν οι ταξιδιώτες τα έθιμα κάθε χώρας σχετικά με τα φιλοδωρήματα για να αποφύγουν δυσάρεστες συνέπειες και σε κάποιες περιπτώσεις να μη σπαταλούν χρήματα χωρίς λόγο. 

πηγή: protothema.gr

Ετικέτες:

face book και ψυχική υγεία

11 Ιανουαρίου 2018 από spetsiotou
· Δεν υπάρχουν σχόλια · κοινωνία, πολιτισμός

Το Facebook για πρώτη φορά αναγνώρισε δημοσίως ότι η χρήση του θα μπορούσε να αποβεί επιβλαβής για την υγεία των χρηστών του. Και η συμβουλή του είναι απλή: το φάρμακο για το κακό Facebook είναι το περισσότερο καλό Facebook.

Ερευνητές του μεγαλύτερου μέσου κοινωνικής δικτύωσης παραδέχθηκαν σε ανάρτησή τους σε ένα εταιρικό ιστολόγιο ότι όντως υπάρχουν ανεξάρτητες μελέτες οι οποίες υποστηρίζουν ότι το να περνά κανείς χρόνο στο Facebook «καταναλώνοντας παθητικά πληροφορίες» μπορεί «να κάνει τους ανθρώπους να νιώσουν χειρότερα» ψυχικά και σωματικά.

 
Το αντίδοτο, όπως υποστηρίζουν τα στελέχη του Facebook, με επικεφαλής τον διευθυντή ερευνών Ντέηβιντ Γκίνσμπεργκ, είναι να αλληλεπιδρά κανείς με πιο ενεργητικό τρόπο με τους άλλους χρήστες, αντί να παραμένει παθητικός θεατής, κάνοντας αρνητικές συγκρίσεις με τη ζωή των άλλων και απέχοντας από τη διαπροσωπική επαφή.
Υπογράμμισαν επίσης ότι οι σχετικές μελέτες έχουν ανάμικτα ευρήματα και δείχνουν ότι το Facebook μπορεί επίσης να έχει θετική επίπτωση στην ψυχολογία ενός χρήστη.

«Συνοπτικά, η δική μας έρευνά μας και των άλλων επιστημόνων δείχνει ότι για την επίδραση στην ψυχική κατάσταση κάποιου, αυτό που έχει σημασία είναι το πώς χρησιμοποιεί κανείς τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Αυτό που θέλουμε, είναι ο χρόνος που περνάνε οι άνθρωποι στο Facebook, να ενθαρρύνει τις ουσιαστικές κοινωνικές αλληλεπιδράσεις», αναφέρει ο Γκίνσμπεργκ και οι άλλοι ερευνητές του Facebook.

 
Πάντως, έστω και η μερική δημόσια αναγνώριση ότι υπάρχει περίπτωση το Facebook να έχει αρνητική επίπτωση στην ψυχική και σωματική υγεία ενός ανθρώπου, αποτελεί μια ένδειξη για την αυξανόμενη κοινωνική πίεση που δέχεται το ίδιο, καθώς αυξάνονται οι εναντίον του επικρίσεις, σύμφωνα με το πρακτορείο Ρόιτερς, τους «Τάιμς της Νέας Υόρκης» και τη «Γκάρντιαν».

Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα ενός πρώην στελέχους του Facebook, που προ ημερών το κατηγόρησε ότι καταστρέφει τον κοινωνικό ιστό, προωθώντας την απουσία πραγματικού διαλόγου και συνεργασίας και διασπείροντας παραπληροφόρηση και ψεύδη – κατηγορίες που γνώρισαν μεγάλη δημοσιότητα διεθνώς.

Το 2017 υπήρξε ένα μάλλον άσχημο έτος για το Facebook, που ναι μεν συνέχισε να αυξάνει τους χρήστες του διεθνώς, όμως βρέθηκε κατ’ επανάληψη στο στόχαστρο, μεταξύ άλλων ότι αποτελεί όχημα διάδοσης της ρωσικής προπαγάνδας, των ψευδών ειδήσεων (fake news), του ρατσισμού, του εξτρεμισμού, της τρομοκρατίας, της κρατικής καταπίεσης των πολιτών, των ενοχλητικών διαφημίσεων κ.α.

Ο επικεφαλής του Facebook Μαρκ Ζάκερμπεργκ απολογήθηκε για τα λάθη του και υποσχέθηκε ότι λαμβάνει μέτρα, ώστε να υλοποιήσει τον στόχο του που «είναι να έλθει ο κόσμος πιο κοντά». Ενώ έφθασε στο σημείο να δηλώσει ότι «η προστασία της κοινότητάς μας είναι πιο σημαντική από την μεγιστοποίηση των κερδών μας».

Από την άλλη όμως, σύμφωνα με τους αναλυτές, το Facebook (μαζί με τις θυγατρικές του Messenger, Instagram και WhatsApp) κάνει ό,τι μπορεί για να γίνει πιο εθιστικό και δεν παραλείπει να κάνει ανοίγματα ακόμη και στα παιδιά, όπως δείχνει η δημιουργία του νέου Messenger Kids, που ουσιαστικά θα αποτελέσει «προθάλαμο» για το Facebook.
Πηγή: protothema.gr

Ετικέτες:

Τα «Χριστούγεννα» του Τέλλου Άγρα

25 Δεκεμβρίου 2017 από spetsiotou
· Δεν υπάρχουν σχόλια · ιστορία της εκπαίδευσης, κοινωνία

Τέλλου Άγρα, «Χριστούγεννα» 

Όξω πέφτει αδιάκοπα και πυκνό το χιόνι,

κρύα και κατασκότεινη κι αγριωπή η νυχτιά.

Είναι η στέγη ολόλευκη, γέρνουν άσπροι κλώνοι,

μες το τζάκι απόμερα ξεψυχά η φωτιά.

Τρέμει στα εικονίσματα το καντήλι πλάγι

και φωτάει στη σκυθρωπή, στη θαμπή εμορφιά.

Να η φάτνη, οι άγγελοι κι ο Χριστός κι οι Μάγοι

και το αστέρι ολόλαμπρο μες στη συννεφιά!

Κι οι ποιμένες, που έρχονται γύρω από τη στάνη

κι η μητέρα του Χριστού στο Χριστό μπροστά.

Το μικρό το εικόνισμα όλ’ αυτά τα φτάνει,

μαζεμένα όλα μαζί και σφιχτά-σφιχτά.

Πέφτει ακόμη αδιάκοπο κι άφθονο το χιόνι,

όλα ξημερώνονται μ’ άσπρη φορεσιά

στον αγέρα αντιλαλούν του σημάντρου οι στόνοι,

κάτασπρη, γιορτάσιμη λάμπει η εκκλησιά.

Ετικέτες:

Τα «Χριστούγεννα» του Γεωργίου Δροσίνη

24 Δεκεμβρίου 2017 από spetsiotou
· Δεν υπάρχουν σχόλια · ιστορία της εκπαίδευσης, κοινωνία, πολιτισμός, τέχνη

Γεωργίου Δροσίνη, «Νύχτα Χριστουγεννιάτικη»

Την άγια νύχτα τη Χριστουγεννιάτικη

λυγούν τα πόδια

και προσκυνούν γονατιστά στη φάτνη τους

τα άδολα βόδια.

Κι ο ζευγολάτης ξάγρυπνος θωρώντας τα

σταυροκοπιέται

και λέει με πίστη απ’ της ψυχής τ’ απόβαθα

Χριστός γεννιέται!

Την άγια νύχτα τη Χριστουγεννιάτικη

κάποιοι ποιμένες

ξυπνούν από φωνές ύμνων μεσούρανες

στη γη σταλμένες.

Κι ακούοντας τα Ωσαννά απ΄ αγγέλων στόματα

στον σκόρπιο αέρα

τα διαλαλούν σε χειμαδιά λιοφώτιστα

με την φλογέρα.

Την άγια νύχτα τη Χριστουγεννιάτικη

ποιος δεν το ξέρει

των μάγων κάθε χρόνο τα μεσάνυχτα

λάμπει το αστέρι.

Κι όποιος το βρει μες στ΄ άλλα αστέρια ανάμεσα

και δεν το χάσει,

σε μια άλλη Βηθλεέμ ακολουθώντας το

μπορεί να φτάσει.

Ετικέτες:

Τα «Χριστούγεννα» του Κωστή Παλαμά

24 Δεκεμβρίου 2017 από spetsiotou
· Δεν υπάρχουν σχόλια · κοινωνία, τέχνη

Κωστή ΠαλαμάΝα ‘μουν του σταύλου έν’ άχυρο

Να ‘μουν του σταύλου έν’ άχυρο, ένα φτωχό κομμάτι

την ώρα π’ άνοιγ’ ο Χριστός στον ήλιο του το μάτι.

Να ιδώ την πρώτη του ματιά και το χαμόγελό του,

το στέμμα των ακτίνων του γύρω στο μέτωπό του.

Να λάμψω από τη λάμψη του κι’ εγώ σαν διαμαντάκι

κι’ από τη θεία του πνοή να γίνω λουλουδάκι.

Να μοσκοβοληθώ κι’ εγώ από την ευωδία,

που άναψε στα πόδια του των Μάγων η λατρεία.

Να ‘μουν του σταύλου ένα άχυρο ένα φτωχό κομμάτι

την ώρα π’ άνοιγ’ ο Χριστός στον ήλιο του το μάτι.

Ετικέτες:

Appollo: Μια ομάδα μαθητικής επιχειρηματικότητας στο B’ Αρσάκειο Γενικού Λυκείου Ψυχικού

25 Νοεμβρίου 2017 από spetsiotou
· Δεν υπάρχουν σχόλια · ιστορία της εκπαίδευσης, λειτουργία σχολείου, πολιτισμός

apollo-2-1200x666Τη Δευτέρα 14 Νοεμβρίου, στη Στοά του Βιβλίου, παρουσιάστηκε από απόφοιτους του Β’ Αρσακείου Γενικού Λυκείου Ψυχικού η εφαρμογή «Appollo», μια αξιοθαύμαστη και πρωτότυπη πρωτοβουλία στον τομέα της πολιτιστικής επιχειρηματικότητας. Το Appollo (APP = APPlication + APOLLON) αποτελεί το προϊόν της εικονικής επιχείρησης «ΕΠΕΙΚΟΝ» (προκύπτει από το συνδυασμό των λέξεων Επικούριος και Εικόνες) και σχεδιάστηκε  από τους μαθητές  του Β’ Αρσακείου Γενικού Λυκείου Ψυχικού το έτος 2015-2016. Στην προσπάθειά τους συνέβαλε και το Σωματείο «ΔΙΑΖΩΜΑ» και ο υπεύθυνος για τις πολυμεσικές εφαρμογές του Σωματείου, κ. Ε. Φρέγκογλου. Πρόκειται για ένα συνδυασμό εφαρμογής για κινητό τηλέφωνο και μιας χάρτινης συσκευής προβολής, που σχεδιάστηκε από την Google και αφορά τον Ναό του Επικούριου Απόλλωνα στην Αρκαδία. Η συσκευή προσφέρει στο χρήστη οπτικοακουστική, τρισδιάστατη ξενάγηση στον ναό, στην μορφή που είχε στο τελευταίο τέταρτο του 5ου αι. π.Χ. Η εφαρμογή προσφέρεται τόσο στην ελληνική όσο και στην αγγλική γλώσσα. Η τεχνολογία αυτή προσφέρει εξελιγμένη εμπειρία εικονικής πραγματικότητας και το Apollo έχει αποσπάσει πολλά βραβεία μἐχρι σἠμερα. Δείτε

Ετικέτες:

Κινητή Δανειστική Βιβλιοθήκη Ηλιούπολης

1 Νοεμβρίου 2017 από spetsiotou
· Δεν υπάρχουν σχόλια · εκδηλώσεις, κοινωνία, πολιτισμός

kiniti-vivliothiki2«Την Τετάρτη, 1η Νοεμβρίου 2017, η «Κινητή Δανειστική Βιβλιοθήκη Ηλιούπολης» με ανανεωμένη τη συλλογή της, ξεκινάει πάλι τις διαδρομές στην πόλη μας. Θα κάνει στάση κάθε Τετάρτη, εναλλάξ, στο Κέντρο Κοινωνικής Αλληλεγγύης, στην οδό Λεωφ. Παναγούλη 1 (περιοχή Αγίας Μαρίνας) και στην Πλατεία Φλέμινγκ, από τις 16:00 μέχρι τις 19:00. Η κινητή Βιβλιοθήκη διαθέτει ελληνική και ξένη λογοτεχνία, παιδικά, εφηβικά, βιβλία ιστορίας, αρχαίους Έλληνες συγγραφείς, βιογραφίες κ.ά. Η συλλογή είναι μηχανογραφημένη και οι δανεισμοί γίνονται ηλεκτρονικά. Όποιος επιθυμεί να δανειστεί γράφεται μέλος της, προσκομίζοντας την ταυτότητά του κι ένα λογαριασμό ΔΕΚΟ, για να διαπιστωθεί ότι είναι κάτοικος Ηλιούπολης. Τα βιβλία που δανείζονται από την Κινητή Βιβλιοθήκη επιστρέφονται πάλι σε αυτήν. Η πρώτη στάση θα είναι την Τετάρτη 1η Νοεμβρίου στο Κέντρο Κοινωνικής Αλληλεγγύης Ηλιούπολης στην Οδό Λεωφ. Παναγούλη 1, περιοχή Αγίας Μαρίνας. Το Βιβλιοαυτοκίνητο θα ολοκληρώσει τις διαδρομές του την Τετάρτη, 30 Μαΐου 2018».

Η υπηρεσία της «Κινητής Βιβλιοθήκης» είναι μια πρωτοβουλία του Πολιτιστικού Οργανισμού, στο πλαίσιο της αναβάθμισης των υπηρεσιών της Δημοτικής Βιβλιοθήκης και της προσπάθειας για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών και την ενίσχυση της φιλαναγνωσίας στην πόλη μας. 

Δείτε αναλυτικά το Πρόγραμμα της Κινητής Βιβλιοθήκης, για την περίοδο 2017-2018. Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να απευθύνεστε στη Δημοτική Βιβλιοθήκη, στο τηλέφωνο 210-9948344.

Ετικέτες:

Γιώργου Θεοτοκά, «Τετράδια Ημερολογίου»

28 Οκτωβρίου 2017 από spetsiotou
· Δεν υπάρχουν σχόλια · Εθνικά Θέματα, Ιστορία, ιστορία της εκπαίδευσης, κοινωνία, πολιτισμός

«Κηφισιά, 28 Οκτωβρίου 1940. Ξυπνώ με τις καμπάνες που σημαίνουν την κήρυξη του πολέμου και τον πρώτο συναγερμό. Επιτέλους είμαστε μέσα! O ωραιότατος καιρός, οι καμπανοκρουσίες, κάποια κίνηση ιδιαίτερη, κάποια έξαψη που αισθάνουμαι αμέσως τριγύρω μου, στο σπίτι, στον δρόμο, στα άλλα σπίτια και στους κήπους, όλα αυτά προσδίδουν από την πρώτη στιγμή, στην ημέρα που αρχίζει, μια όψη εορτάσιμη, πανηγυρική. H πρώτη μου σκέψη είναι «Το μεσημέρι το αργότερο θα έρθουν τα αεροπλάνα να μας βομβαρδίσουν»». Γράφει στο Τετράδιο Ημερολογίου του ο Γιώργος Θεοτοκάς, και η πρώτη αυτή περιγραφή για το ξεκίνημα ενός πολέμου που θα άλλαζε τη μορφή του κόσμου, φαινομενικά εορταστική αλλά με μια διάχυτη ανησυχία μέσα του και γύρω του είναι ένα ακόμη δείγμα της ικανότητας του Θεοτοκά να λειτουργεί ως «βαρόμετρο της περιρρέουσας ατμόσφαιρας», όπως τον χαρακτηρίζει ο Μαρκ Μαζάουερ, καθηγητής της Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια στον πρόλογο της εκδόσεως από το «βιβλιοπωλείο της ΕΣΤΙΑΣ».

Γιώργος Θεοτοκάς «Τετράδια Ημερολογίου, 1939-1953». Ηταν 35 ετών, δημοκράτης, δημοτικιστής, πολέμιος των δικτατορικών τάσεων τόσο στην πολιτική όσο και στις ιδέες, με ανοιχτό μυαλό, ο Γιώργος Θεοτοκάς σημείωνε στα τετράδιά του όσα έβλεπε κι όσα σκεπτόταν, έχοντας ως βάση την Αθήνα της εποχής του. Τα κείμενα αυτά, αυθόρμητα, με λεπτές κοινωνικές αναλύσεις και ευαισθησία δίνουν την ανθρώπινη αντιμετώπιση της ιστορίας του τόπου, ενώ εκείνη γράφεται… Στη δική μας εποχή, όποιος δεν έχει προσωπικές αναμνήσεις ή κάποιους στο περιβάλλον του για να μιλά και να διηγείται τι έχει συμβεί, πώς ξεκίνησε ο ελληνοϊταλικός πόλεμος που έμελλε να γραφτεί στις χρυσές σελίδες της Ιστορίας ως έπος γενναιότητος και μάχης για την ελευθερία του ελληνικού λαού, μόνη καταφυγή η ανάγνωση τέτοιων αυθεντικών αφηγήσεων, όπως αυτή του Γιώργου Θεοτοκά, από τους εκλεκτούς εκπροσώπους της πνευματικής γενιάς του ’30. Παραμονή της εθνικής εορτής βγαίνεις στο μπαλκόνι να βάλεις τη Σημαία, κοιτάς ολόγυρα, και αντιλαμβάνεσαι πως θα νιώθει μοναξιά η καημενούλα! Ακόμη και οι γείτονες που, μη έχοντας κοντάρι, την κρεμούσαν στα σίδερα του μπαλκονιού, τώρα σταμάτησαν «μην τους κοροϊδέψουν για «πατριώτες»»! Εκεί φτάσαμε και δεν είναι καθόλου υπερβολή. Ανοίγοντας την τηλεόραση στο κρατικό κανάλι για την πρωινή ειδησεογραφική εκπομπή, όλο το ενδιαφέρον εστιαζόταν στον καιρό, που θα το γυρίσει στο κρύο ξαφνικά, στους ανέμους που θα φτάσουν τα εννιά και δέκα μποφόρ και θα δυσκολέψουν την επιστροφή των εκδρομέων! «Εγώ θα πάω σε νησί και πώς θα γυρίσω από τη Σκιάθο τη Δευτέρα αν απαγορευθεί ο απόπλους των πλοίων;» ρωτά ένας μισοσοβαρά – μισοαστεία, «και εγώ θα πάω ορεινά, και αν δεν γυρίσω ποιος θα κάνει την εκπομπή;» συμπληρώνει ο άλλος. Συνάδελφοι καλοί και οι δύο, έχουν πιάσει τον σφυγμό της εποχής, ξέρουν ότι αυτή τη στιγμή όλοι ετοιμάζουν τον σάκο τους με τα χρειαζούμενα για το τριήμερο, «οι ερασιτέχνες ψαράδες να μην ξεμυτίσουν, πάρτε και κανένα μπουφάν, ίσως ρίξει και… νιφάδες», στο ίδιο πνεύμα και ο μετεωρολόγος.

«Στο λεωφορείο για την Αθήνα διαβάζω την εφημερίδα μου και ξεχνιούμαι. Απάθειά μου. Οι επιβάτες μιλούν για τον πόλεμο με πολλή ψυχραιμία και κάποτε με ευθυμία. Μετά τους Αμπελοκήπους, μπαίνοντας στην Αθήνα, αντικρύζω την πρώτη πολεμική εικόνα και αισθάνουμε την πρώτη συγκίνηση της ημέρας. Μια στρατιωτική μονάδα φεύγει από τα Παραπήγματα. Οι στρατιώτες είναι άοπλοι. Είναι πολύ νέοι και καλά ντυμένοι. Τραγουδούν, γελούν και παίζουν φάπες, κάνουν σαν παιδιά που ξεκινούν για μια ευχάριστη εκδρομή. Μες στο λεωφορείο μου μια γυναίκα ξαφνικά αρχίζει και κλαίει με λυγμούς, μια άλλη κλαίει κρυφά, στρέφει το πρόσωπό της προς τα έξω για να μην δουν».

Εχουμε επιστρέψει στον Γιώργο Θεοτοκά και στις σημειώσεις του στο ημερολόγιο. «Σιγά – σιγά η Αθήνα παίρνει το ύφος των μεγάλων εθνικών εορτών, κάτι που θυμίζει λ.χ. τα Εκατόχρονα της Ελληνικής Επανάστασης, αλλά πιο αυθόρμητα και πιο νεανικά. Καιρός θαυμάσιος, καταγάλανος ουρανός. Πλήθη νέων, με στολές της EOM ή με πολιτικά, έχουν χυθεί στους κεντρικούς δρόμους, με λάβαρα, σημαίες, δάφνες, μουσικές. Κρατούν εικόνες του βασιλιά, του Μεταξά, του καταδρομικού ΕΛΛΗ με την επιγραφή: «Δεν λησμονούμε». O κόσμος συμμετέχει σε αυτές τις εκδηλώσεις, χειροκροτεί, ζητωκραυγάζει. Είχα πολλά, πάρα πολλά χρόνια να δω τέτοιον ενθουσιασμό στην Αθήνα. Αισθάνεται κανείς ένα πάθος μες στον αέρα, έναν φανατισμό, μια λεβεντιά. Ξύπνησε το ελληνικό φιλότιμο, είναι κάτι ωραίο. Και μια τέλεια εθνική ενότητα. Είναι η πρώτη φορά στη ζωή μου που αισθάνουμαι τέτοιαν ομόνοια να βασιλεύει στον τόπο. Κανείς δεν σκέπτεται αυτή τη στιγμή ότι ο εχθρός είναι δέκα φορές ισχυρότερος, ότι ο θάνατος κρέμεται από πάνω μας μέσα σε αυτόν τον λαμπρό ουρανό. Αισθάνουμαι μια μεγάλη αγάπη για τον ελληνικό λαό, μια αγάπη γεμάτη αλληλεγγύη, στοργή και αντρική εκτίμηση. Είναι ένας όμορφος, λεβέντικος, ευγενικός και έξυπνος λαός…», αυτά γράφει την πρώτη ημέρα κήρυξης του πολέμου, σαν σήμερα 65 χρόνια πριν, ο Γιώργος Θεοτοκάς. Αυτός ο λαός είναι που πήγε στον πόλεμο τραγουδώντας, κέρδισε μάχες και νίκες, των νεκρών του τα οστά ακόμα ξασπρίζουν στον ήλιο στα χιονισμένα βουνά, και με τη γενναιότητά του άλλαξε την τροχιά του πολέμου υπέρ των συμμαχικών δυνάμεων.

Αυτός ο ίδιος ο λαός είμαστε εμείς, ξεκινήσαμε για τριήμερο, ειρήνη έχουμε, «πάρτε κι ένα μπουφάν»!»

Εφημερίς Καθημερινή, Ελένης Μπίστικα, 28.10.2005

Ετικέτες:

Ο πρώτος εορτασμός της 28ης Οκτωβρίου

28 Οκτωβρίου 2017 από spetsiotou
· Δεν υπάρχουν σχόλια · Εθνικά Θέματα, Ιστορία, ιστορία της εκπαίδευσης, κοινωνία, πολιτισμός

http://www.skai.gr/player/radio/?mmid=296271

Ετικέτες:

Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη: Η Βιβλιοθήκη

3 Οκτωβρίου 2017 από spetsiotou
· Δεν υπάρχουν σχόλια · ιστορία της εκπαίδευσης, Μαθητές, πολιτισμός

IAL_014Ο κύριος όγκος της Ιστορικής Βιβλιοθήκης στεγάζεται στο ανακαινισμένο νεοκλασικό IAL_023κτήριο στη συμβολή των οδών 2ας Μεραρχίας και Ακτής Μουτσοπούλου, στο λιμένα Ζέας. Στον ισόγειο χώρο εκτίθενται οι πιο σημαντικές συλλογές, από άποψη παλαιότητας και σπανιότητας τεκμηρίων, ενώ στον πρώτο όροφο βρίσκονται οι πιο σύγχρονες από άποψη περιεχομένου και ερευνητικού ενδιαφέροντος συλλογές της Βιβλιοθήκης. Το υπόλοιπο βιβλιολογικό υλικό της Ιστορικής βιβλιοθήκης και τα αρχεία στεγάζονται στο κτήριο επί της οδού Κουντουριώτου 173, όπου στεγάζεται και η Δανειστική Βιβλιοθήκη του Ιδρύματος, καθώς και στο κτήριο επί της οδού Πραξιτέλους. Η Ιστορική βιβλιοθήκη δεν είναι δανειστική. Απευθύνεται στον ερευνητή, τον επιστήμονα και τον φοιτητή. 

IMG_1466 Αποτελείται δε, από βιβλία μεγάλης πνευματικής και υλικής αξίας, από τα οποία πολλά είναι παλαίτυπα και πρώτες εκδόσεις. Αναπόσπαστο μέρος της Ιστορικής Βιβλιοθήκης του «Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη» και των επιμέρους βιβλιοθηκών που την απαρτίζουν, αποτελεί η συλλογή των προσωπικών Αρχείων που έχουν κατατεθεί στο Ίδρυμα.

Η Δανειστική Βιβλιοθήκη λειτουργεί με μέλη που εγγράφονται, είτε με φυσική παρουσία του ενδιαφερόμενου στο κτήριο της οδού Κουντουριώτου 173, είτε με online αίτηση. 

Ετικέτες:

Top
...