Στη Γ΄Λυκείου υπάρχει ενότητα αφιερωμένη στην οικολογία. Στα πλαίσια αυτής της ενότητας επιλέχθηκε και το παρακάτω υλικό….

1)Η οικολογική κρίση είναι καταρχήν κρίση πνευματική και ηθική και οφείλεται στον ίδιο τον άνθρωπο.

Ο Θεός σημειώνει ο Θεόφιλος Αντιοχείας δημιούργησε εξαρχής τα πάντα καλά λίαν. Όταν ο άνθρωπος που ήταν ο κύριος της κτίσης αμάρτησε, παρασύρθηκαν μαζί του και όσα βρίσκονταν υπό την εξουσία του (Προς Αυτόλυκον 2,170. Ο άνθρωπος με την παρακοή και την αποστασία του από το Θεό οδηγήθηκε στην παράχρηση της κτίσεως και δρομολόγησε την οικολογική κρίση.

Ο άνθρωπος παρενέβη βάναυσα στη φυσική ροή των πραγμάτων και προκάλεσε αφύσικες αλλαγές. Απομακρύνθηκε από το φυσικό περιβάλλον και παρέμεινε ξένος και ανέστιος στον τεχνητό κόσμο που κατασκεύασε ο ίδιος.

Η οικολογική κρίση συνδέεται με το σύνολο της προσωπικής και της κοινωνικής ζωής του ανθρώπου. Η λατρεία της ανέσεως, η ασέβεια προς τα πράγματα, η αλόγιστη σπατάλη, η απουσία του μέτρου, η ανευθυνότητα, η αδικία, η εκμετάλλευση, ο ευδαιμονισμός που εκδηλώνονται σε όλα τα επίπεδα της ανθρώπινης ζωής, και δραστηριότητας, είναι παράγοντες που την προκαλούν. Εν κατακλείδι η οικολογική κρίση μπορεί να χαρακτηρισθεί ως μετάσταση της πνευματικής και ηθικής κρίσης από το μικρόκοσμο στο μακρόκοσμο, από τον άνθρωπο στην κτίση. Εκφράζει την κρίση της παρουσίας και της διαγωγής του ανθρώπου μέσα στον κόσμο.

 

Ο άνθρωπος συνδέεται οργανικά με τη φύση. Η φύση πάλι συνδέεται κατά ιδιάζοντα τρόπο με τη γυναίκα, με την οποία μάλιστα συμβολίζεται. Η φύση είναι η τροφός μητέρα. Και ο ανδροκρατικός πολιτισμός, που υποτίμησε και εκμεταλλεύτηκε τη γυναίκα, δε στάθηκε στοργικότερος απέναντι στη φύση. Η γυναίκα όπως και η φύση, χρησιμοποιήθηκε για την πραγμάτωση των ανδροκρατικών επιδιώξεων και σκοπών. Νομίζετε ότι μπορεί να συσχετιστούν οι οικολογικές κινήσεις που παρουσιάστηκαν τη δεκαετία του ΄70 με τα φεμινιστικά κινήματα που εκδηλώθηκαν λίγο πιο πριν και διεκδικούσαν δικαιοσύνη για τις γυναίκες;

 

Στοιχεία αντλήθηκαν από: Μαντζαρίδη, Γ, 1995. Χριστιανική Ηθική, εκδ. Πουρνάρα, Θεσσαλονλικη

 2) Μυθολογία

Ο άνθρωπος οφείλει να δείχνει σεβασμό στο περιβάλλον. Σε αυτό το σημείο θα γίνει και μία αναφορά στο μύθο του Ερισύχθονα όπου  μας επιβεβαιώνει περίτρανα τα παραπάνω και γι’ αυτό το λόγο επιλέχθηκε.

Ο Ερισύχθονας ήταν βασιλιάς στη Θεσσαλία και είχε αποκτήσει μεγάλη φήμη για τη σκληρότητά του και την πλεονεξία του. Όταν θέλησε να χτίσει ένα μεγάλο παλάτι αποφάσισε να κόψει ξύλα από το δάσος που ήταν κοντά του. Ο Ερισύχθονας άρχισε να κόβει αλόγιστα τα δέντρα του δάσους. Οι αρχαίοι Έλληνες πίστευαν ότι σε κάθε δέντρο ζούσε και μία νύμφη του δάσους , η Αμαδρυάς, που ζούσε όσο καιρό ζούσε και το δέντρο.  Όταν κάποιος έκοβε ένα δέντρο πέθαινε και η νύμφη που ζούσε μαζί του. Τις Αμαδρυάδες προστάτευε η θεά Δήμητρα, η θεά της γεωργίας και για το λόγο αυτό οι άνθρωποι έκοβαν δέντρα μόνο όταν ήταν απαραίτητο. Οι υπήκοοι του Ερισύχθονα προσπάθησαν να τον μεταπείσουν  αλλά εις μάτην. Ο βασιλιάς όχι μόνο δεν τους άκουσε αλλά και διέπραξε ύβρη μιλώντας άσχημα για τις νύμφες, τα δέντρα και τη θεά Δήμητρα.

Ο Ερισύχθονας δε δίστασε να κόψει και το γηραιότερο δέντρο του δάσους. Τότε η νύμφη που κατοικούσε εκεί τον προειδοποίησε ότι η Δήμητρα θα εξοργιστεί και θα τον τιμωρήσει, πράγμα που έγινε πολύ σύντομα.

Η θεά Δήμητρα πρόσταξε τη θεά Πείνα να εμφανιστεί και να κάνει το βασιλιά να πεινάει συνεχώς. Ο Ερισύχθονας δεν μπορούσε να χορτάσει με κανένα τρόπο και συνεχώς πεινούσε όσο κι αν έτρωγε. Πολύ σύντομα έχασε όλη του την περιουσία για να έχει χρήματα και ν’ αγοράζει φαγητό. Στο τέλος πούλησε το παλάτι του, τους δούλους του και την ίδια τη μοναχοκόρη του.

Το τέλος του είναι τραγικό. Λιμοκτονώντας, τρώει τις ίδιες του τις σάρκες και πεθαίνει.

 

(οι νύμφες είχαν μαγικές δυνατότητες και πραγματοποιούσαν ευχές. Από τότε για να μην εισακουστεί μία ευχή λέμε «χτύπα ξύλο» ώστε να μην την ακούσουν οι νύμφες και την πραγματοποιήσουν.)<a href="http://“>