Αξιολόγηση στην έκθεση-έκφραση της Γ΄λυκείου

   Στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας αποτιμώνται συνολικά οι γλωσσικές δεξιότητες των μαθητών, ως πομπώς και ως δεκτών.

Η αξιολόγηση αφορά σε δύο βασικές παραμέτρους: α) Στην κατανόηση και επεξεργασία κειμένου, β) στην παραγωγή κειμένου.

Πιο συγκεκριμένα:  1) Ομαθητής επιδιώκεται να κατανοεί το περιεχόμενο ενός κειμένου (π.χ. να διακρίνει και να αξιολογεί τρόπους και μέσα πειθούς, να εντοπίζει το θέμα, τη θέση και τα επιχειρήματα του συντάκτη του κειμένου, να διακρίνει το ουσιώδες από τη λεπτομέρεια κ.ο.κ)

2) Σε ό,τι αφορά την οργάνωση/δομή ενός κειμένου ο μαθητής θα πρέπει να είναι σε θέση : α) να εντοπίζει τα βασικά μέρη ενός κειμένου, να το χωρίζει σε παραγράφους και νοηματικές ενότητες, να αναγνωρίζει τα μέσα με τα οποία επιτυγχάνεται η συνεκτικότητα κι η συνοχή ενός κειμένου (διαρθρωτικές λέξεις, φράσεις κ.α.), να επισημαίνει τους τρόπους με τους οποίους οργανώνονται οι παράγραφοι (π.χ. με ορισμό, με παραδείγματα, με σύγκριση και αντίθεση κτλ), να διακρίνει τον τρόπο οργάνωσης ενός κειμένου (λογική ή συνειρμική οργάνωση, παραγωγική ή επαγωγική συλλογιστική πορεία κ.α.)

3) Όσον αφορά τη γλώσσα ενός κειμένου  ο μαθητής επιδιώκεται να είναι σε θέση να χαρακτηρίζει το ύφος, λαμβάνοντας υπόψη την επικοινωνιακή περίσταση, να ερμηνεύει λέξεις, να αντικαθιστά λέξεις/φράσεις του κειμένου.

4) Με βάση το κείμενο ο μαθητής θα πρέπει να μπορεί να το αποδίδει περιληπτικά, να οργανώνει το διάγραμμά του, να αναπτύσσει ένα κειμενικό απόσπασμα, να ανασκευάζει τα επιχειρήματα του κειμενογράφου.

5) Τέλος, ο μαθητής καλείται να δημιουργήσει ένα κείμενο ενταγμένο σε επικοινωνιακό πλαίσιο, με έμφαση στην πειθώ, τη λογική οργάνωση και την αναφορική λειτουργία της γλώσσας (π.χ. άρθρο, επιστολή, γραπτή εισήγηση κ.α.)