ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΑΚΟΥΡΤΗ

Αναρτήσεις φιλολογικών εργασιών

είδη προτάσεων

Κάτω από: νεοελληνική γλώσσα Α Γυμνασίου | ΚΟΥΡΤΗ ΣΤΥΛΙΑΝΗ
Κυριακή, 21 Σεπτεμβρίου 2014 9:10 μμ |

ΕΙΔΗ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ

 

 

 

Ανάλογα με τα συστατικά

*Απλή: αποτελείται μόνο από τα βασικά συστατικά της ( υποκείμενο, ρήμα, αντικείμενο, κατηγορούμενο ).

π.χ. Ο Πέτρος διαβάζει Ιστορία.

Επαυξημένη: εκτός από τα βασικά συστατικά της έχει και επιπλέον πληροφορίες.

π.χ. Ο Πέτρος διαβάζει Ιστορία στο δωμάτιό του.

Ελλειπτική: της λείπουν ένα ή περισσότερα βασικά συστατικά.

π.χ. Διαβάζει Ιστορία.

Σύνθετη: έχει έναν ή περισσότερους ίδιους όρους.

Π.χ. Ο Πέτρος διαβάζει Ιστορία και Γεωγραφία.

   
 

Ανάλογα με το περιεχόμενο

 

Αποφαντική: τη χρησιμοποιούμε για να δώσουμε μια πληροφορία.

π.χ. Ο Πέτρος διαβάζει Ιστορία.

Ερωτηματική: τη χρησιμοποιούμε για να ζητήσουμε μια πληροφορία.

π.χ.  Διαβάζει ο Πέτρος Ιστορία;

Προστακτική: τη χρησιμοποιούμε για να ζητήσουμε από  κάποιον να κάνει κάτι.

π.χ. Πέτρο, διάβασε πρώτα Ιστορία. ( με τελεία )

                              ή

Πέτρο, διάβασε πρώτα Ιστορία! ( με θαυμαστικό ) 

Επιφωνηματική: με αυτή εκφράζουμε ένα έντονο συναίσθημα.

π.χ. Πόσο μου αρέσει το μάθημα της Ιστορίας!

   
Ανάλογα με την  ποιότητα

 

Καταφατική: δεν έχει άρνηση.

π.χ.  Η Μαρία διαβάζει Ιστορία.

Αρνητική: περιέχει άρνηση.

π.χ.  Δε διάβασα ακόμη την Ιστορία.

 

 

 

*Μορφές απλής πρότασης

συστατικά της

παράδειγμα

Υποκείμενο + ρήμα ( αμετάβατο ) Ο Πέτρος διαβάζει.
Υποκείμενο + ρήμα + αντικείμενο Ο Πέτρος διαβάζει Ιστορία.
Υποκείμενο + ρήμα + αντικείμενο + ( αντικείμενο ) Ο καθηγητής δίνει τα διαγωνίσματα στους μαθητές.
Υποκείμενο + ρήμα + κατηγορούμενο Ο Πέτρος είναι επιμελής.
Υποκείμενο + ρήμα + αντικείμενο + κατηγορούμενο Οι μαθητές χαρακτήρισαν τα θέματα βατά.

 

 

 

 

Ασκήσεις

                            1.        Χαρακτηρίστε τις προτάσεις που σας δίνονται  α )ως προς τα συστατικά, β ) ως προς το περιεχόμενο και  γ )  ως προς την ποιότητα:

 

-Στα περισσότερα παιδιά αρέσει η Γυμναστική.

-Οι απαιτήσεις των καθηγητών μας δεν είναι υπερβολικές.

-Πώς έγραψες στο διαγώνισμα των Μαθηματικών;

-Ο διευθυντής ενημερώνει τους μαθητές για τα καθήκοντά τους.

-Λύνει την άσκηση στον πίνακα.

-Το θέμα της Έκθεσης θεωρήθηκε δύσκολο.

-Πόσο εύκολα μου φαίνονται τα Μαθηματικά της Α΄ Γυμνασίου!

-Ανοίξτε τα βιβλία σας.

-Απαγγέλει το ποίημα.

-Η Κατερίνα μαθαίνει Αγγλικά και Γερμανικά.

 

2.     Χαρακτήρισε τις παρακάτω προτάσεις ως προς τα συστατικά τους .

  • Τέσσερα χρόνια στην υπηρεσία του ερασιτέχνη φωτογράφου.
  • Οι φωτογραφικές μηχανές μας διαθέτουν τηλεφακό, αυτόματο διάφραγμα και

φίλτρα.

  • Το όνομα αρκεί.
  • Η εστίαση , φωτογράφιση, εμφάνιση και εκτύπωση γίνονται παιχνίδι.
  • ο φάρος κατευθύνει τα καΐκια
  • Τα κύματα τρώνε τα βράχια
  • Τα κοχύλια είναι αμέτρητα.
  • Οι γλάροι σπαθίζουν τον αέρα
  1.     Μετασχημάτισε τις απλές προτάσεις που δίνονται σε επαυξημένες

4.     Χαρακτήρισε τις υπογραμμισμένες προτάσεις του διαλόγου με βάση το περιεχόμενό

τους

– Πού θα πάτε;

– Στην Αθήνα, μαμά, άσε μας να πάμε. Πρέπει να έρθει κι η Ελένη μαζί.

– Στην Αθήνα; Αυτό είναι παράλογο! Ο καιρός το πάει για βροχή. Το μεσημέρι

να είστε εδώ. Πήρατε μαζί σας ομπρέλα;

5. Μετασχημάτισε τις καταφατικές προτάσεις που δίνονται σε αρνητικές και

ερωτηματικές.

Αυτός ο αρχιτέκτονας έχει πέντε βοηθούς σχεδιαστές

6.     Ο Γιώργος, ο συμμαθητής μας, ήρθε πρώτος στους αγώνες κολύμβησης του συλλόγου μας.

 

Χαρακτηρίστε την πρόταση αυτή ανάλογα με τα συστατικά της ( απλή, επαυξημένη, ελλειπτική, σύνθετη ) και κάντε τις απαραίτητες αλλαγές, ώστε να την μετατρέψετε στα άλλα τρία είδη.

 



Δεν υπάρχουν σχόλια

Χωρίς σχόλια ακόμα.

RSS κανάλι για τα σχόλια του άρθρου.