Οκτ 16
20

Στις 8/10/2016 έγινε η παρουσίαση του βιβλίου του συναδέλφου Γρηγόρη Κοντού «Τα μοιρολόγια της Αιανής».

Για το βιβλίο και το θέμα του μίλησαν ο Αλέξης Πολίτης, καθηγητής Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης και η συνάδελφος φιλόλογος Ελένη Γερούση.

14620027_699078513582469_1929302702_n 14593563_699078416915812_59296543_n

Εκδήλωση-Ομιλία της Καθηγήτριας Νεοελληνικής Λογοτεχνίας του Πανεπιστημίου Κρήτης 

Αγγέλας Καστρινάκη την Παρασκευή 7/10/2016 στις 7:00μ.μ. στο Κοβεντάρειο.

20-10-2016 1-54-58 πμΗ Πηνελόπη ως ομηρική ηρωίδα είναι ταυτισμένη με ό,τι δεν είναι ταξίδι: στάση-ακινησία-υπομονή-αναμονή-σταθερότητα-πίστη. Ο Οδυσσέας είναι η περιπλάνηση, η Πηνελόπη είναι το σπίτι• ο Οδυσσέας το καράβι, η Πηνελόπη το λιμάνι. Το σχήμα αυτό θα αρχίσει να κλονίζεται πολύ αργά, στο τέλος του 20ού αιώνα.

Η ομιλήτρια θα μιλήσει για τη μορφή της Πηνελόπης, για τις μεταμορφώσεις που γνώρισε στον 20ό αιώνα η ηρωίδα του Ομήρου, επιμένοντας περισσότερο στις κρίσιμες εξελίξεις στα τέλη του αιώνα, όταν η Πηνελόπη αποτινάζει τη μακραίωνη ακινησία της και αρχίζει σιγά-σιγά να ταξιδεύει. Θα αναφερθεί σε ελληνίδες Πηνελόπες, καθώς και σε Πηνελόπες άλλων εθνικοτήτων, δηλαδή Πηνελόπες της Γαλλίας, της Γερμανίας, της Αγγλίας, των ΗΠΑ και της Λατινικής Αμερικής.

1-10 3-10 (1)

Οκτ 16
20

Ο Σύνδεσμος Φιλολόγων Ν. Κοζάνης σας ενημερώνει ότι  κατά τη διετία 2014-2016 πραγματοποίησε τις παρακάτω εκδηλώσεις:

12/12/2014 στο Media Lab της Δημοτικής Βιβλιοθήκης πραγματοποιήθηκε εκδήλωση-ομιλία με θέμα: «Ο Γ.Μ. Βιζυηνός μεταξύ μύθου και πραγματικότητας από τον καθηγητή του Τμήματος Φιλολογίας του ΑΠΘ κ. Λάμπρο Βαρελλά.

26/2/2015: Στην αίθουσα του Λαογραφικού Μουσείου, έγινε η παρουσίαση του βιβλίου «Αγαπημένη μου αδερφή Άλεξ…Μια αληθινή ιστορία» του φιλολόγου Δημήτρη Βλαχοπάνου σε συνεργασία με το Σύλλογο Ηπειρωτών Κοζάνης.

27/2/2015: Στο Κοβεντάρειο πραγματοποιήθηκε σεμινάριο με τίτλο: «Διδακτική Μεθοδολογία του μαθήματος της Ιστορίας» σε συνεργασία με τους συμβούλους των φιλολόγων και εισηγητές το Δημ. Μαυροσκούφη (Η αφήγηση και οι πηγές στο μάθημα της Ιστορίας) και τον Άγγ. Παλληκίδη (Η χρήση της εικόνας στο μάθημα της Ιστορίας)

23/4/2015: Στο 4ο ΓΕΛ Ημερίδα με θέμα: «Νεοελληνική Γλώσσα, η αξιολόγηση του μαθήματος» με εισηγήτρια τη σχολική σύμβουλο κ. Αγάθη Γεωργιάδου σε συνεργασία με τους συμβούλους των φιλολόγων.

16/10/2015: Εκδήλωση στο Λαογραφικό Μουσείο σε συνεργασία με τη Δημοτική βιβλιοθήκη και το Σύλλογο Κρητών Ν. Κοζάνης και θέμα: «Αφιέρωμα στον Ερωτόκριτο. Η πρώτη έντυπη έκδοση στη Βιβλιοθήκη Γρεβενών».

11/2015: Ενημερωτική ημερίδα σε συνεργασία με τους συμβούλους φιλολόγων και θέμα: «Το έργο του φιλολόγου ως παιδαγωγού και δημοσίου υπαλλήλου» και εισηγήτρια την Παπαδοπούλου Κυριακή.

27-1-2016: Παρουσίαση της   ποιητικής συλλογής του συναδέλφου Γιώργου Δελιόπουλου «Ο Μικρός Οδυσσέας» (εκδόσεις Ιωλκός)στο Coffee Bistrot Χαρμάνι.

20-2-2016: Κοπή χριστουγεννιάτικης πίτας- Χορός Φιλολόγων στο οικογενειακό κέντρο  «Κλιούγκι».

10-5-2016: Ημερίδα για την ανάδειξη καλών πρακτικών στη Διδασκαλία των Φιλολογικών μαθημάτων στο Κοβεντάρειο σε συνεργασία με τους συμβούλους των φιλολόγων.

7-10-2016: Ο Σύνδεσμος Φιλολόγων Κοζάνης σε συνεργασία με την Κοβεντάρειο Δημοτική Βιβλιοθήκη Κοζάνης διοργάνωσε εκδήλωση-ομιλία  της κ. Αγγ.Καστρινάκη με τίτλο «Η Πηνελόπη ταξιδεύει».

8-10-2016: Παρουσίαση του βιβίου του Γρ. Κοντού «Τα μοιρολόγια της Αιανής» στο Λαογραφικό Μουσείο σε συνεργασία με τη Δημοτική Βιβλιοθήκη.

10/5/2016 : Ημερίδα για την ανάδειξη καλών πρακτικών στη Διδασκαλία των Φιλολογικών μαθημάτων στο Κοβεντάρειο σε συνεργασία με τους συμβούλους των φιλολόγων.

2016-05-10 11.27.44 2016-05-10 13.20.27 2016-05-10 13.20.38 2016-05-10 13.40.18 2016-05-10 14.02.43 2016-05-10 14.10.47

Ιουλ 16
05
Κάτω από (Καταγγελίες) από στις 05-07-2016 και με ετικέτα

Κοζάνη 29-6-2016

Προς τον Υπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων

Κοινοποίηση: 1)Προς την Περιφερειακή Δ/νση Α/θμιας –Β/θμιας Εκπαίδευσης

2) Διεύθυνση Β/θμιας Εκπαίδευσης Ν. Κοζάνης

Κύριε Υπουργέ,

Μετά την ανακοίνωση των νέων μέτρων που θα ισχύσουν από το Σεπτέμβρη στα σχολεία (μείωση ωρολογίου προγράμματος στα Γυμνάσια, αλλαγές και  άνοιγμα των αναθέσεων) με έκπληξη διαπιστώσαμε τη μείωση των ωρών των Αρχαίων στην Α’, Β’ και Γ’ Γυμνασίου που ήρθε να προστεθεί στις διαδοχικές μειώσεις των ωρών των φιλολογικών μαθημάτων στο Γυμνάσιο και το Λύκειο στη διάρκεια των τριών τελευταίων ετών.

Στα χρόνια αυτά είδαμε τον εξοβελισμό των Λατινικών από τη Β’ Λυκείου,  τη μείωση των ωρών της Ιστορίας στη Γ’ Γυμνασίου και της Νεοελληνικής γλώσσας στην Α’ Γυμνασίου το 2014, την εξαφάνιση ωρών Ιστορίας στα ΕΠΑΛ, ωρών Λογοτεχνίας στη Γ’ Λυκείου και την κατάργηση του Επιταφίου στη Γ’ Λυκείου το 2015.

Μετά τις αλλεπάλληλες αφαιρέσεις, η προσθήκη μιας ώρας Νεοελληνικής Γλώσσας μόνο στην Α’ Γυμνασίου αποτελεί τουλάχιστον ειρωνεία, καθώς κανείς δεν αντιλαμβάνεται γιατί η αύξηση των ωρών διδασκαλίας της Nέας Eλληνικής περιορίζεται μόνο στους μαθητές της Α’ Γυμνασίου και γιατί η μείωση των ωρών της Αρχαίας Ελληνικής δεν εξισορροπείται με ενίσχυση της Νέας Ελληνικής Γλώσσας και στις άλλες δύο τάξεις του γυμνασίου.

Θεωρούμε πως η σημασία της διδασκαλίας της ελληνικής γλώσσας είναι αυτονόητη και επηρεάζει όλα τα διδακτικά αντικείμενα.  Η καλλιέργεια της γλωσσικής ικανότητας απαιτεί βεβαίως σχολικό χρόνο κατά τον οποίο ο μαθητής ανατροφοδοτείται από τον εκπαιδευτικό και τους συμμαθητές του.  Πρόκειται για μια διαδικασία μάθησης που η εμπειρία μας έχει αποδείξει ότι δεν τελεσφορεί στο ασφυκτικό χρονικό πλαίσιο που προτείνεται.

Η ποιότητα στην εκπαίδευση δεν μπορεί να νοηθεί χωρίς την ουσιαστική κατάκτηση της μητρικής γλώσσας, όπως έχει αποδειχτεί από πλήθος έρευνες. Εάν πρωτεύων στόχος της Πολιτείας μας είναι να ενισχύσει το ανθρώπινο κεφάλαιο και τους δημοκρατικούς θεσμούς, οφείλει να στοχεύσει στη διεύρυνση και ενδυνάμωση όλων των φιλολογικών μαθημάτων.  Συνεπώς, ο σχεδιασμός της εκπαιδευτικής πολιτικής δεν μπορεί να αγνοεί τις σύγχρονες προσεγγίσεις στη γλωσσική εκπαίδευση.

Αυτό που πραγματικά θα περιμέναμε από μία προοδευτική κυβέρνηση είναι οι αξίες του ελληνικού πολιτισμού αλλά και τα ευρύτερα πολιτιστικά αγαθά να κατανοηθούν και να γίνουν κτήμα των νεότερων, βελτιώνοντας πρωτίστως το γλωσσικό επίπεδο της μητρικής γλώσσας των μαθητών και μαθητριών, δηλαδή της νεοελληνικής. Η αυθαίρετη μείωση των φιλολογικών ωρών, χωρίς καμία μελέτη παρά μόνο με οικονομικά κριτήρια, η αναγγελία αιφνιδίων και αντιπαιδαγωγικών ρυθμίσεων  από το Υπουργείο Παιδείας χωρίς παιδαγωγικά και επιστημονικά κριτήρια και χωρίς καμία γνωμοδότηση  από το επιστημονικό όργανο του  Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής δείχνουν ότι το Υπουργείο Παιδείας αντιμετωπίζει σοβαρά επιστημονικά ζητήματα  μάλλον επιπόλαια, δίχως να κάνει προσπάθεια για σοβαρό δημόσιο διάλογο και πολιτική ουσίας.

Επιπλέον, εκφράζουμε την εντονότατη αντίθεσή μας στην απόφαση για επαναφορά της τρίτης ανάθεσης, διότι οδηγεί στην υποβάθμιση όλων των γνωστικών αντικειμένων. Η συγκεκριμένη απόφαση αντιμετωπίζει τα μαθήματα όχι ως ανεξάρτητους επιστημονικούς κλάδους με ιδιαίτερη διδακτική μεθοδολογία, αλλά ως δευτερεύοντα διδακτικά αντικείμενα η διδασκαλία των οποίων περιορίζεται στην απλή αναπαραγωγή στείρων γνώσεων. Θεωρούμε αντιεπιστημονική  και αντιπαιδαγωγική την απόφαση αυτή, η οποία θυσιάζει τη διδακτική προσφορά των μαθημάτων από καταρτισμένους επιστήμονες στη μηχανιστική λογική της κάλυψης κενών και της τυπικής διεκπεραίωσης του ωρολογίου προγράμματος.

Οι τελευταίες αποφάσεις του Υπουργείου δυστυχώς συμπυκνώνουν την απαξία που δείχνει η ελληνική πολιτεία στη γνώση και στους επιστήμονες που η ίδια εκπαιδεύει, αλλά και στο σύστημα που έχει ορίσει για την πρόσληψη των εκπαιδευτικών στη δημόσια εκπαίδευση.

Εκφράζουμε την έντονη αντίθεσή μας και σας καλούμε να επαναπροσδιορίσετε τις  αλλαγές στο ωρολόγιο πρόγραμμα του Γυμνασίου, με γνώμονα τις πραγματικές ανάγκες των μαθητών και να δώσετε σε όλα τα φιλολογικά μαθήματα τη θέση που τους αρμόζει στο ελληνικό δημόσιο σχολείο.

Ιουλ 16
05

Συνάδελφοι, επειδή εκκρεμούν αρκετές ενημερώσεις για τις δραστηριότητες του συνδέσμου, σας ενημερώνουμε ότι αυτές θα δημοσιευθούν σταδιακά στην διάρκεια του καλοκαιριού. Να μας συγχωρείτε για την ολιγωρία, αλλά μόνο σε αμέλεια δεν οφείλεται. Σύντομα θα έχετε νέα μας.

 

Ιαν 16
08
Κάτω από (Ανακοινώσεις) από στις 08-01-2016 και με ετικέτα

2014-12-28_0249

Ευχόμαστε σε όλα τα μέλη, τους συναδέλφους και τους φίλους μας «Χρόνια Πολλά» και το 2016 να

χαρίζει σε όλους σας υγεία και προσωπική ευτυχία.

'εργο του Γιώργου ΚουνάληΑφιέρωμα στον Ερωτόκριτο  θα πραγματοποιήσει η  Κοβεντάρειος Δημοτική Βιβλιοθήκη Κοζάνης σε συνεργασία με το Σύλλογο  Κρητών Ν. Κοζάνης  «Η Μεγαλόνησος” και τη στήριξη του Συνδέσμου Φιλολόγων Ν. Κοζάνης, την Παρασκευή, 16 Οκτωβρίου 2015, στο Λαογραφικό Μουσείο Κοζάνης και ώρα  20:00.

Για το αριστούργημα της Κρητικής λογοτεχνίας θα μιλήσουν οι:

Διαμαντούλα Νάκα, φιλόλογος

Ζαγκανίκας Σίμος, διευθυντής Δημόσιας Βιβλιοθήκης Γρεβενών

Συμμετέχει το συγκρότημα  “Ερωτόκριτος”  του Μιχάλη Ματζίρη

Η μυθιστορία σε δεκαπεντασύλλαβους στίχους, που έγραψε ο Βιτσέντζος Κορνάρος τον 17ο αιώνα, δε σταμάτησε ποτέ να εμπνέει και να ταξιδεύει τους αναγνώστες της αιώνες τώρα. Κάθε φορά που διαβάζουμε τον Ερωτόκριτο, προσέχουμε κάτι καινούργιο, παρατηρούμε μια σημαντική λεπτομέρεια που μας είχε ξεφύγει, αντιλαμβανόμαστε ακόμη ένα σημάδι της δεξιοτεχνίας του ποιητή. Ο Ερωτόκριτος δεν είναι ένα βιβλίο που εξαντλείται με μία μόνο ανάγνωση. Ο Άγγλος μυθιστοριογράφος David Herbert Lawrence έκανε μερικές εύστοχες παρατηρήσεις για τέτοια «βαθιά» βιβλία. Γράφει: «Ένα βιβλίο ζει μόνο ενώ έχει τη δύναμη να μας συγκινήσει, και να μας συγκινήσει διαφορετικά: μόνο όσον καιρό το βρίσκουμε διαφορετικό κάθε φορά που το διαβάζουμε.» Και συνεχίζει λίγο παρακάτω: «Η αληθινή χαρά ενός βιβλίου έγκειται στο να το διαβάζουμε ξανά και ξανά, και να το βρίσκουμε πάντα διαφορετικό, να συναντούμε μια άλλη σημασία, ένα άλλο επίπεδο σημασίας.» Έτσι είναι και με τον Ερωτόκριτο: κάθε φορά που τον διαβάζουμε, ανακαλύπτουμε κάτι καινούργιο, καθώς ζωγραφίζει, καθώς σημειώνει ο Σεφέρης, «και τις ρίζες και το λουλούδι μαζί» των μικρών πραγμάτων του τόπου του, σέρνοντας τις μνήμες και τα αρώματα της Κρήτης ολόκληρης.

 

2015-04-23 12.56.33\ 2015-04-23 13.15.21

 

 

 

Εδώ μπορείτε να δείτε την παρουσίαση της κ. Αγάθης Γεωργιάδου στην εκδήλωση που διοργανώθηκε σε συνεργασία με τους σχολικούς συμβούλους των φιλολόγων.

Επίσης κάποιες χρήσιμες οδηγίες σχετικά με την αξιολόγηση της περίληψης και της έκθεσης

ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ

Με οργή και οδυνηρή έκπληξη η Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων (ΠΕΦ) πληροφορήθηκε την αιφνιδιαστική και χωρίς να έχει προηγηθεί καμιά ενημέρωση -όπως θα περίμενε κανείς από τη νέα Κυβέρνηση- προταθείσα από τον Αναπληρωτή Υπουργό Παιδείας Τάσο Κουράκη, μείωση, κατά μία ώρα, του μαθήματος της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας και τη διάθεσή της  στο μάθημα της Κοινωνιολογίας (Ιστορία των Κοινωνικών Επιστημών), με την απαράδεκτη δικαιολογία ότι οι μαθητές της Γ” Λυκείου πρέπει να αποκτήσουν κριτική συνείδηση επί των καίριων κοινωνικών προβλημάτων που αντιμετωπίζουμε σήμερα.

Η Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων δηλώνει ότι το μάθημα της Λογοτεχνίας είναι ο κατεξοχήν αγωγός κοινωνικής συνείδησης, καίριου και πολυποίκιλου προβληματισμού για τα ανθρώπινα· επιπρόσθετα, διαμαρτύρεται εντονότατα για το ότι δεν υπήρξε από πλευράς Υπουργείου καμιά επικοινωνία με την επιστημονική μας Ένωση, πριν από την πρωτοφανή αυτή απόφαση, παρότι είχαμε διατυπώσει σχετικό αίτημα, ενώ, αντίθετα, δεν συνέβη το ίδιο με την  Ένωση Κοινωνιολόγων.

Η συγκεκριμένη πρόταση του Αναπληρωτή Υπουργού Παιδείας επιφέρει δεύτερο ισχυρότατο πλήγμα στο μάθημα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, μετά τον σχεδιασμό της εξαίρεσής του από την εξέταση των υποψηφίων για τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, παρά την προηγηθείσα αντίθετη απόφαση του Υπουργείου Παιδείας.

Όλες οι προοδευτικές εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις, στην Ελλάδα και διεθνώς, έδιναν και δίνουν εξέχοντα ρόλο στο μάθημα της Λογοτεχνίας,  αναγνωρίζοντας τον σημαντικότατο μορφωτικό του ρόλο. Είναι, άλλωστε, γνωστό ότι η Λογοτεχνία άρρηκτα συνυφασμένη με τη διδασκαλία της μητρικής μας γλώσσας, έχει κατά βάση εθνικό και πολιτιστικό χαρακτήρα και συνδέεται αμεσότατα με την ιδιαιτερότητα της πολιτισμικής μας παράδοσης. Η ανάδειξη της πολυσημίας του λογοτεχνικού λόγου συμβάλλει καθοριστικά στην ανάπτυξη της γραπτής και προφορικής επικοινωνίας, όπως, εξάλλου, συμβαίνει με τα Προγράμματα Σπουδών σε όλες τις ευρωπαϊκές γλώσσες.

Η Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων απαιτεί να σταματήσει η, επ” ωφελία άλλων γνωστικών αντικειμένων και ερήμην της επιστημονικής κοινότητας, αλόγιστη λεηλασία των φιλολογικών ωρών, η οποία κλονίζει βάναυσα τα θεμέλια  της ανθρωπιστικής παιδείας.

Για το Διοικητικό Συμβούλιο

O Πρόεδρος                    Η Γενική Γραμματέας

Αναστάσιος Στέφος        Γεωργία Χαριτίδου