Τρόποι ζωής και επαγγέλματα

Τάξη ΣΤ΄/ Γλώσσα: Εν. 13η , Τρόποι ζωής και επαγγέλματα

Χτίστες
Τραγουδάνε οι χτίστες.
Να χτίζεις μη θαρρείς
που ’ναι να τραγουδάς ένα τραγούδι.
Είναι μια υπόθεση κάπως δύσκολη.
Των οικοδόμων η καρδιά
είναι σαν μια πλατεία για γιορτές,
λαμποκοπάει,
μα η σκαλωσιά δεν είναι
μια πλατεία για γιορτές,
εκεί ’ναι λάσπη κι άνεμος και χιόνι,
τα χέρια που ματώνουν.
Εκεί δεν είναι πάντα φρέσκο το ψωμί,
πάντα ο καφές ζεστός δεν είναι.
Να χτίζεις μη θαρρείς
που ’ναι να τραγουδάς ένα τραγούδι,
μα είναι λεβέντες όλο πείσμα οι χτίστες,
κι η οικοδομή όλο ανεβαίνει,
μ’ έφοδο τον ουρανό κυριεύει,
ψηλά και πιο ψηλά, πάντα ψηλότερα.
Στο πρώτο κιόλας πάτωμα
αράδιασαν τις γλάστρες τα λουλούδια,
και πάνω στα φτερά τους τα πουλιά
τον ήλιο φέρνουνε στο πρώτο μπαλκονάκι…

Ναζίμ Χικμέτ
(Μετάφραση: Γιάννης Ρίτσος)

Εργασίες
1. Ποιες δυσκολίες αντιμετωπίζουν οι χτίστες στη δουλειά τους;
(Απαντήστε με στίχους από το ποίημα)

2. Τι επιτυγχάνουν τελικά με την εργατικότητα, την υπομονή και το πείσμα τους;
(Στίχοι από το ποίημα)

3. Γράψτε κι εσείς τις δυσκολίες σ’ ένα επάγγελμα της επιλογής σας (π.χ. αγρότες, εργάτες, ηλεκτρολόγοι, υδραυλικοί, σιδεράδες, δάσκαλοι, γιατροί, νοσοκόμοι, δικηγόροι, ξυλουργοί, οδηγοί, ναυτικοί, έμποροι, ηθοποιοί, τραγουδιστές, υπάλληλοι, πωλητές, αστυνομικοί, τροχονόμοι, μάγειρες, ζαχαροπλάστες, σερβιτόροι, νοικοκυρές, ράφτες, γυμναστές, πιλότοι, ηλεκτρονικοί, ελαιοχρωματιστές, πυροσβέστες, ψαράδες, λαϊκατζήδες, κτηνοτρόφοι, πτηνοτρόφοι, μηχανικοί, χειριστές μηχανημάτων, στρατιωτικοί, ταξιτζήδες, μουσικοί, κ.α.).
4. Χρησιμοποιώντας τη φόρμα του ποιήματος «Χτίστες» φτιάξτε κι εσείς ένα όμοιο ποίημα για το επάγγελμα αυτό. (Φυσικά μπορείτε να προσθέσετε και δικούς σας στίχους.)

………………………………………………
Τραγουδάνε οι ……………………………………………………………
Να ………………………………………………………. μη θαρρείς
που ’ναι να τραγουδάς ένα τραγούδι.
Είναι μια υπόθεση κάπως δύσκολη.
Των ……………………………………. η καρδιά
είναι σαν μια πλατεία για γιορτές,
λαμποκοπάει,
μα ………………………………… δεν είναι μια πλατεία για γιορτές,
εκεί ’ναι ……………………………………………………………….
…………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………
Εκεί δεν είναι πάντα …………………………………………………..
πάντα …………………………………….………………… δεν είναι.
Να ………………………………………………………… μη θαρρείς
που ’ναι να τραγουδάς ένα τραγούδι,
μα είναι λεβέντες όλο πείσμα οι ………………………………………
και ……………………………………………………………………..
μ’ ………………………………………………………………………
………………………………………………………………………….
Στ… πρώτ… κιόλας ……………………………………………………
………………………………………………………………………….. ………………………………………………………………………….. …………………………………………………………………………..

Δάσκαλοι

Τραγουδάνε οι δάσκαλοι.
Να διδάσκεις τα παιδιά μη θαρρείς
που ’ναι να τραγουδάς ένα τραγούδι.
Είναι μια υπόθεση κάπως δύσκολη.
Των δασκάλων η καρδιά
είναι σαν μια πλατεία για γιορτές,
λαμποκοπάει,
μα η αίθουσα διδασκαλίας δεν είναι
μια πλατεία για γιορτές,
εκεί ’ναι προσπάθεια, σκέψη και στρατηγική,
οργάνωση, μεθοδικότητα.
Καρδιά, ψυχή, φωνή αναλώνουν τις δυνάμεις,
αγάπη κι αυστηρότητα παίζουν με τέχνη στο παιχνίδι.
Πλήθος τα συναισθήματα, πασχίζουν για τους «στόχους».
Εκεί δεν είναι πάντα δεδομένη η επιτυχία,
πάντα η μάθηση εύκολη δεν είναι.
Να διδάσκεις παιδικές, άδολες, αγνές ψυχές μη θαρρείς
που ’ναι να τραγουδάς ένα τραγούδι,
μα είναι λεβέντες όλο υπομονή και πείσμα οι δάσκαλοι
κι οι μαθητές τους όλο προοδεύουν,
μ’ έφοδο τη γνώση κατακτούν
ψηλά και πιο ψηλά
ανεβαίνουν στις τάξεις του σχολείου.
Στην Πρώτη κιόλας τάξη
έμαθαν να γράφουν να διαβάζουν,
τους αριθμούς μετράνε ως το εκατό,
μπορούν και λογαριάζουν.
Με θέληση ήδη γράψανε
τις πρώτες προτασούλες,
βιβλία ωραία διάβασαν,
με χρώματα ζωγράφισαν.
Χειροτεχνίες έφτιαξαν,
τρελές δημιουργίες.
Παιχνίδια νέα παίξανε
τραγούδια τραγουδήσανε
και το σχολειό αγαπήσανε…

 

Ψαράδες

Τραγουδάνε οι ψαράδες.
Να ψαρεύεις ψάρια μη θαρρείς
που ’ναι να τραγουδάς ένα τραγούδι.
Είναι μια υπόθεση κάπως δύσκολη.
Των ψαράδων η καρδιά
είναι σαν μια πλατεία για γιορτές,
λαμποκοπάει,
μα το ψάρεμα δεν είναι μια πλατεία για γιορτές,
εκεί ’ναι θάλασσα, φουρτούνα, κύμα, κρύο,
αγριεμένος ο καιρός, μπουρίνια, καταιγίδες,
δίχτυα χιλιόμετρα μακριά, μεγάλα παραγάδια,
ρουφήχτρες επικίνδυνες, φάλαινες, καρχαρίες,
παγόβουνα που πλέουνε, ξέρες καραδοκούνε,
και ύφαλοι και σκόπελοι, μύτες ακρωτηρίων.
Η Σκύλα και η Χάρυβδη που πλοία καταπίνουν.
Εκεί δεν είναι πάντα σίγουρη η ψαριά
πάντα το φαγητό ζεστό δεν είναι.
Να ψαρεύεις σε θάλασσες κι ωκεανούς μη θαρρείς
που ’ναι να τραγουδάς ένα τραγούδι,
μα είναι λεβέντες όλο πείσμα και δύναμη οι ψαράδες
τ’ αμπάρια τους γεμίζουν με ψαράκια και ψαρούκλες
μ’ έφοδο τη θάλασσα κατακτούν
μακριά, βαθιά και πιο βαθιά
τα ψάρια τους ψαρεύουν.
Στο πρώτο κιόλας ταξίδι
πιάσανε ξιφίες,
χταπόδια, ρέγγες, φάλαινες,
σαρδέλες και μαρίδες.
Μύδια, αχιβάδες, όστρακα
και ζωντανά σφουγγάρια,
πέρκες, ροφούς και κοκωβιούς,
μεγάλα καλαμάρια.
Χαρούμενοι επιστρέφουνε
ξανά στο λιμανάκι,
γλάροι τους υποδέχονται
με ήλιους στα φτερά τους.
Πόδι στη γη πατήσανε,
μάνες, γυναίκες και παιδιά,
αγκαλιάσανε, φιλήσανε
τη φρέσκια τους, λαχταριστή ψαριά
στην αγορά πουλήσανε…

 

Ναυτικοί

Τραγουδάνε οι ναυτικοί.
Να ταξιδεύεις θάλασσες, ωκεανούς μη θαρρείς
που ’ναι να τραγουδάς ένα τραγούδι.
Είναι μια υπόθεση κάπως δύσκολη.
Των ναυτικών η καρδιά
είναι σαν μια πλατεία για γιορτές,
λαμποκοπάει,
μα το πλοίο κι η θάλασσα δεν είναι
μια πλατεία για γιορτές,
εκεί ’ναι κύματα βουνά,
κούνημα, ζάλη, τρικυμία,
ατέλειωτο ταξίδι, άφαντη η στεριά,
κρύο, μπουρίνια, καταιγίδες,
θάλασσα μπλάβα, μεγάλα κήτη, θαλάσσια θεριά.
Κασέλες με φορτία, φόρτωμα, ξεφόρτωμα,
φασίνες, δουλειά στις μηχανές και βάρδιες μες στη νύχτα,
καημοί και νοσταλγίες για την πατρίδα,
λύπη του αποχωρισμού, η μοναξιά μεγάλη.
Εκεί δεν είναι πάντα φρέσκο το ψωμί
πάντα το φαγητό ζεστό δεν είναι.
Να ταξιδεύεις στον ωκεανό μη θαρρείς
που ’ναι να τραγουδάς ένα τραγούδι,
μα είναι λεβέντες όλο θάρρος και πείσμα οι ναυτικοί
και το πλοίο τους ποτέ δε σταματά
μ’ έφοδο δρόμο στη θάλασσα ανοίγει
μακριά όλο και πιο μακριά πηγαίνει.
Στο πρώτο κιόλας λιμανάκι
να ’τοι, φτάσανε,
τα γλαροπούλια ένα σωρό
«Καλώς ορίσατε» τους λεν’
χαρούμενα κοντά τους.
Πολύτιμα εμπορεύματα αφήσανε,
δωράκια αγάπης πήρανε.
Στο πλοίο ξαναμπήκανε,
μαντίλια τους κουνήσανε
κι αυτοί γι’ αλλού κινήσανε…

Επαγγέλματα που χάθηκαν ή χάνονται

ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΑ ΠΟΥ ΧΑΘΗΚΑΝ Ή ΧΑΝΟΝΤΑΙ

παγοπώλης
πλανώδιος μανάβης,
βαρελάς
νερουλάς,
παγωτατζής,
αλμπάνης,
ντενεκετζής,
καρεκλάς,
καλαθοποιός,
υαλοποιός,
λούστρος,
σαμαράς,
τσαγκάρης.

Νερουλάς: Γέμιζε βαρέλια με νερό, περνούσε από τις γειτονιές και το πουλούσε.

Λούστρος: Καθόταν στις πλατείες και γυάλιζε τα παπούτσια των περαστικών.

Σαμαράς: Έφτιαχνε σαμάρια για τα γαϊδουράκια.

Καρεκλάς: Περνούσε απ΄τις γειτονιές και έφτιαχνε με ψάθες τις χαλασμένες καρέκλες.

Μυλωνάς: Είχα μύλο κι έκανε το σιτάρι  αλεύρι.

Πεταλωτής: Έβαζε πέταλα στα πόδια των αλόγων.

Ασβεστοποιός: Έφτιαχνε τον ασβέστη στο ασβεστοκάμινο.

Τελάλης: Περνούσε από τις γειτονιές και διαλαλούσε ένα σπουδαίο γεγονός

Τσαρουχοποιός: Έφτιαχνε τσαρούχια.

Βαρελοποιός: Έφτιαχνε βαρέλια από δρυ ή βελανιδιά.

Γαλατάς: Περνούσε από τις γειτονιές και πουλούσε γάλα στα σπίτια.

Κανατάς: Πουλούσε κανάτες.

Τσαγκάρης : Έφτιαχνε και επιδιόρθωνε παπούτσια.

Παγοπώλης: Τα παλιότερα χρόνια περνούσε από τις γειτονιές ο παγοπώλης και πουλούσε πάγο. Τον αγόραζε από κάποιο εργαστήριο παραγωγής πάγου, που υπήρχε στις μεγάλες πόλεις. Έβαζε τον πάγο σε μικρά ψυγεία και τον μετέφερε στα χωριά με ένα φορτηγάκι με μεγάλη καρότσα. Το επάγγελμα αυτό εξαφανίσθηκε γιατί τώρα έχουμε τα ηλεκτρικά ψυγεία κι έχουμε συνέχεια ψύξη για τα τρόφιμα και παγάκια.

Γυρολόγος: Τις προηγούμενες δεκαετίες δεν υπήρχαν στα χωριά καταστήματα κι ο κόσμος έκανε τα ψώνια του από το γυρολόγο. Αυτός κυκλοφορούσε με ένα αυτοκίνητο που στο πίσω μέρος του είχε αποθηκευτικό χώρο. Εκεί έβαζε τα εμπορεύματά του, που τα αγόραζε από καταστήματα στις πόλεις και τα πουλούσε με κέρδος. Αυτά ήταν από υφάσματα, προικιά και ρούχα μέχρι κουζινικά και διάφορα εργαλεία. Ο γυρολόγος φώναζε τα εμπορεύματά του και οι νοικοκυρές έβγαιναν έξω και ψώνιζαν. Στις μέρες μας δεν υπάρχουν γυρολόγοι γιατί ψωνίζουμε αυτά που χρειαζόμαστε από τα καταστήματα που πλέον υπάρχουν παντού.

Ασφάλεια στο διαδίκτυο

Ο διευθυντής, οι δάσκαλοι και οι μαθητές των Δ΄, Ε΄, και ΣΤ΄τάξεων,
ευχαριστούμε θερμά την υπεύθυνη Αγωγής Υγείας Κα Γωγώ Σταματοπούλου για την πολύ ενδιαφέρουσα και κατατοπιστική ενημέρωση των γονιών που έκανε στο Σχολείο μας την Πέμπτη 31/1/2019,  σχετικά με την ασφάλεια χρήσης του διαδικτύου (internet).
Παρουσίασε το θέμα αναλυτικά (έρευνες στην Ελλάδα και το εξωτερικό, αποτελέσματα στατιστικών ερευνών, σύγχρονες απόψεις της παιδαγωγικής ψυχολογίας, πραγματικά περιστατικά, τρόποι πρόληψης, ασφάλειας και προφύλαξης, επικίνδυνα διαδικτυακά παιχνίδια για παιδιά, παιδική πορνογραφία, ρατσισμός, βία, υπηρεσίες που μπορούμε να απευθυνθούμε, κ.α.) με ωραίες διαφάνειες και διεξοδική συζήτηση στις απορίες που ακούστηκαν.
Το ενδιαφέρον των γονιών υπήρξε μεγάλο, αμείωτο και οι ερωτήσεις πολλές καθ’ όλη τη διάρκεια της παρουσίασης.

Επίσης ευχαριστούμε εκ των προτέρων την Κα Σταματοπούλου που δέχθηκε να ξανάρθει στο Σχολείο μας την Παρασκευή 29 Μαρτίου για να παρουσιάσει το θέμα και στους μαθητές, γιατί οι παγίδες και οι κίνδυνοι στο διαδίκτυο είναι πολλοί και η άγνοια των «ανυποψίαστων και αθώων» παιδιών μας μεγάλη.

Συγχαρητήρια Κα Γεωργία,
σας ευχαριστούμε πολύ!

 

Η ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΗ ΣΟΥ ΦΗΜΗ

Ξέρεις ποια είναι η διαδικτυακή σου φήμη;

Το ψηφιακό σου αποτύπωμα είναι το σημάδι που αφήνεις κάθε φορά που χρησιμοποιείς το Διαδίκτυο, και μπορεί να διαμορφώσει τη διαδικτυακή σου φήμη. Τα ψηφιακά σου αποτυπώματα μπορεί να είναι θετικά ή αρνητικά, και διαμορφώνουν τον τρόπο που οι άλλοι σε αντιμετωπίζουν στο παρόν ή ακόμη και στο μέλλον. Χρησιμοποίησε την απλή λίστα που θα βρεις παρακάτω, προκειμένου να σε βοηθήσει να διαχειριστείς και να διατηρήσεις τη διαδικτυακή σου φήμη.
Αναζήτησε πληροφορίες για το άτομό σου online:
Ξέρεις πραγματικά τι υπάρχει για σένα στο Διαδίκτυο; Κάνε μια απλή αναζήτηση με το όνομά σου για να δεις τι θα βρεις. Εάν βρεις κάτι που σε δυσαρεστεί, κάνε τις απαραίτητες ενέργειες ώστε αυτό το περιεχόμενο να απομακρυνθεί. Εάν εμφανίζονται οι σελίδες που διατηρείς στο Facebook ή σε άλλες υπηρεσίες κοινωνικής δικτύωσης, μπορείς να το αλλάξεις αυτό μέσα από τις «Ρυθμίσεις Ασφαλείας».
Έλεγξε τις ρυθμίσεις ασφαλείας:
Βεβαιώσου ότι γνωρίζεις ποιες πληροφορίες κοινοποιείς δημόσια στις ιστοσελίδες που χρησιμοποιείς, και ιδιαίτερα στις σελίδες κοινωνικής δικτύωσης. Οι περισσότερες από αυτές έχουν ρυθμίσεις ασφαλείας, που σε βοηθούν να διαχειριστείς τόσο το περιεχόμενο που μοιράζεσαι, όσο και τους χρήστες που θα έχουν πρόσβαση σε αυτό∙ μπορείς εσύ να αποφασίσεις αν θα κοινοποιείς (post) πληροφορίες μόνο στους φίλους, ή στους «followers» σου, ή σε όλους. Και μην ξεχνάς, ότι το περιεχόμενο και οι ρυθμίσεις των φίλων σου μπορούν, επίσης, να επηρεάσουν το ψηφιακό σου αποτύπωμα.
Σκέψου πριν δημοσιεύσεις:
Πριν αναρτήσεις εκείνη την αστεία φωτογραφία του φίλου σου στο Διαδίκτυο ή κάνεις ένα αστείο «tweet» για κάποιον, αναρωτήσου αν θα ήθελες να το δουν όλοι: φίλοι, γνωστοί, οικογένεια, παππούδες, μελλοντικοί εργοδότες. Θα σου άρεσε, αν οι άλλοι αναρτούσαν τέτοιο περιεχόμενο για σένα; Πρέπει πάντα να είσαι περήφανος/η για οτιδήποτε δημοσιεύεις online. Θυμήσου πως ότι ανεβαίνει στο Διαδίκτυο, μπορεί να παραμείνει εκεί για πάντα!
Απενεργοποίησε και διέγραψε:
Όταν σταματάς να χρησιμοποιείς μια σελίδα κοινωνικής δικτύωσης ή κάποια άλλη διαδικτυακή υπηρεσία, είναι καλή ιδέα να απενεργοποιείς ή να διαγράφεις το λογαριασμό σου. Αυτό σημαίνει ότι το περιεχόμενο δε θα είναι πλέον ενεργό και δε θα μπορεί να αναζητηθεί online∙ θα αποτρέψει, επίσης, τον κίνδυνο να παραβιαστεί ο λογαριασμός σου, χωρίς να το γνωρίζεις.
Δημιούργησε ένα θετικό ψηφιακό αποτύπωμα:
Ο καλύτερος τρόπος να διατηρήσεις τον έλεγχο της ψηφιακής σου φήμης, είναι να χρησιμοποιείς το χρόνο σου στο Διαδίκτυο παραγωγικά, για να δημιουργήσεις ένα θετικό ψηφιακό αποτύπωμα. Για παράδειγμα, γιατί να μη γράψεις ένα ιστολόγιο για όλα τα σημαντικά πράγματα που σε ενδιαφέρουν, να δημιουργήσεις μια σελίδα κοινωνικής δικτύωσης για να προβάλεις τη επιχείρηση της οικογένειάς σου, ή, ακόμα, να υλοποιήσεις ένα βίντεο που θα διδάσκει κάτι καινούριο στους άλλους;

…/…

ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΖΩΗ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ

1 Πώς μπορώ να προστατεύσω την ιδιωτική μου ζωή στο Διαδίκτυο;
Μπορείτε εύκολα να προστατεύσετε την ιδιωτική σας ζωή με το να μη δημοσιεύετε ποτέ προσωπικά σας δεδομένα, όπως το πραγματικό σας όνομα, τη διεύθυνσή σας, τον αριθμό τηλεφώνου, το όνομα του σχολείου (αν είστε ανήλικος), ή στοιχεία που αφορούν φίλους και οικογένεια. Όταν κάνετε chat, χρησιμοποιήστε ψευδώνυμο και αποφύγετε να μπαίνετε σε προσωπικές λεπτομέρειες, αν δεν γνωρίζετε προσωπικά το άτομο με το οποίο συνομιλείτε. Όταν επισκέπτεστε ιστοσελίδες που ζητούν τις προσωπικές σας πληροφορίες, σιγουρευτείτε ότι η σελίδα είναι αξιόπιστη και πριν καταχωρήσετε τα στοιχεία σας, ρωτήστε για ποιο λόγο τα χρειάζονται. Πάντα να συμβουλεύεστε τους όρους και προϋποθέσεις (terms and conditions) και την πολιτική απορρήτου (privacy statement) της εταιρίας που διαχειρίζεται τοv ιστοχώρο.

2 Αν κάποιος φίλος ζητήσει τον κωδικό της σύνδεσής μου στο Διαδίκτυο, να του τον δώσω;
Μην δίνετε τον κωδικό σας γιατί εσείς θα είστε υπεύθυνος για ό,τι δραστηριότητα κάνει ο φίλος ή η φίλη σας στο Διαδίκτυο. Γενικά δεν πρέπει ποτέ να αποκαλύπτετε τον κωδικό σας. Αν πιστεύετε ότι κάποιος ανακάλυψε τον κωδικό σας πρέπει να τον αλλάξετε άμεσα. Να χρησιμοποιείτε πάντα κωδικούς πρόσβασης που είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς. Για παράδειγμα, να αποφεύγετε να χρησιμοποιείτε το όνομά σας, το επίθετό σας, ή ονόματα φίλων, κατοικίδιων και ημερομηνίες γενεθλίων.

3 Είμαι ορατός στο Διαδίκτυο;
Όλοι οι χρήστες του Διαδικτύου, αφήνουν πάντα ίχνη, τα αποκαλούμενα «cybertrails» όταν είναι συνδεδεμένοι σε αυτό. Αυτό στην πραγματικότητα είναι καλό: αν κάποιοι διαπράττουν εγκλήματα στο Διαδίκτυο, η αστυνομία και άλλες αρχές μπορούν να εντοπίσουν τα αποδεικτικά στοιχεία και να τους πιάσουν.

4 Μπορώ να ανεβάσω στο Διαδίκτυο φωτογραφίες φίλων μου;
Αν θέλετε να βγάλετε μια φωτογραφία ενός φίλου, ενός μέλους της οικογένειας, ενός συμμαθητή κ.λπ., πρώτα πρέπει να ζητήσετε την άδεια του ατόμου αυτού. Σε κάθε περίπτωση, μην ανεβάζετε τη φωτογραφία στο Διαδίκτυο, αλλά κρατήστε τη σε ασφαλές μέρος, μόνο για προσωπική σας χρήση. Να θυμάστε ότι από τη στιγμή που στέλνετε μια φωτογραφία στο Διαδίκτυο παύει να είναι για ιδιωτική χρήση και δεν μπορείτε να ελέγξετε το που θα καταλήξει.

5 Τι να κάνω αν κάποια εμπορική εταιρία ζητήσει τα στοιχεία μου για να μου στέλνει διαφημιστικό υλικό ή για να συμμετάσχω σε μια κλήρωση;
Πρώτα απ’ όλα σιγουρευτείτε ότι η εταιρία είναι αξιόπιστη. Δεν υπάρχει κάτι μεμπτό στο να λαμβάνει κανείς διαφημιστικό υλικό ή στη συμμετοχή σε μια ηλεκτρονική κλήρωση ή διαγωνισμό, εφόσον το επιθυμεί. Αλλά προτού στείλετε τα προσωπικά σας δεδομένα, ελέγξτε την πολιτική απορρήτου (privacy policy) της εταιρίας. Π.χ. το πώς πρόκειται να χρησιμοποιήσει τα στοιχεία σας, και αν δηλώνει ρητώς ότι τα προσωπικά σας στοιχεία θα κρατηθούν εμπιστευτικά και δεν θα δοθούν σε τρίτους. Αν είστε ανήλικος, πρώτα ρωτήστε τους γονείς σας, αν σας επιτρέπουν να δώσετε τα στοιχεία σας και μόνο αν σας το επιτρέπουν κάντε το.

6 Ένας ηλεκτρονικός φίλος μου ζήτησε να του στείλω μια φωτογραφία μου. Τι να κάνω;
Το να στέλνετε φωτογραφίες σε ηλεκτρονικούς φίλους δεν είναι και τόσο καλή ιδέα. Έτσι, λοιπόν αποφύγετε να στέλνετε δικές σας φωτογραφίες σε άτομα που γνωρίσατε μέσω Διαδικτύου και δεν γνωρίζετε προσωπικά. Μια δική σας φωτογραφία θα κάνει πιο εύκολο τον εντοπισμό σας στον πραγματικό κόσμο. Επίσης να θυμάστε ότι μια ψηφιακή φωτογραφία σας μπορεί να υπάρχει για πάντα και αν κάποιος ηλεκτρονικός σας φίλος την έχει κρατήσει, μπορεί κάποια μέρα να συναντήσετε την επίμαχη φωτογραφία στο Διαδίκτυο και υπάρχει περίπτωση να μην μοιάζει καθόλου με το πρωτότυπο, καθότι η επεξεργασία μιας φωτογραφίας είναι με τα σημερινά μέσα απίστευτα εύκολη. Να θυμάστε πάντα ότι από τη στιγμή που ανεβάζετε μια φωτογραφία σας στο Διαδίκτυο, παύει πια να είναι προσωπική και δεν μπορείτε να ελέγξετε που θα δημοσιευθεί και από ποιόν θα χρησιμοποιηθεί.

…/…

ΠΑΙΔΙΚΗ ΠΟΡΝΟΓΡΑΦΙΑ

Τι είναι παιδική πορνογραφία;
Η παιδική πορνογραφία ορίζεται διαφορετικά από τη νομοθεσία της κάθε χώρας. Ο κοινός παρανομαστής είναι οι αναπαραστάσεις ανηλίκων που συμμετέχουν σε σεξουαλικές πράξεις ή καταστάσεις που υποδηλώνουν σεξουαλικές δραστηριότητες. Μερικές φορές ο ορισμός περιλαμβάνει εικόνες που έχουν υποστεί επεξεργασία από ηλεκτρονικό υπολογιστή ή και καρτούν.
Είναι ευρέως γνωστό ότι η παιδική πορνογραφία είναι παράνομη και υπόκειται σε ποινικές κυρώσεις. Επιπλέον υπάρχουν σημαντικές διαφορές στην αντιμετώπιση της παιδικής πορνογραφίας από χώρα σε χώρα. Σε ορισμένες χώρες για παράδειγμα, ακόμη και η εν γνώση κατοχή παιδικής πορνογραφίας είναι έγκλημα (όπως στην Ισπανία).
Σύμφωνα με τη Σύμβαση για τα Διαδικτυακά Εγκλήματα του Συμβουλίου της Ευρώπης η παιδική πορνογραφία έχει τις εξής μορφές:
Ένας ανήλικος που συμμετέχει σε σεξουαλική δραστηριότητα.
Ένα άτομο που συμμετέχει σε σεξουαλική δραστηριότητα προσποιούμενο ότι είναι ανήλικο.
Ρεαλιστικές εικόνες που αναπαριστούν ένα ανήλικο να συμμετέχει σε σεξουαλικές δραστηριότητες.

Τι είναι τα κυκλώματα παιδοφιλίας;
Ένα κύκλωμα παιδοφιλίας είναι μια ομάδα ανθρώπων που εργάζονται μαζί μέσω Διαδικτύου σε διαφορετικές χώρες και υπό διαφορετικά νομοθετικά πλαίσια, με σκοπό τη συλλογή και διανομή πορνογραφικού υλικού για τη δική τους ικανοποίηση. Μπορεί επίσης να γίνεται και ανταλλαγή εμπειριών και γνώσεων ως προς την αποφυγή ανίχνευσης και το σχεδιασμό εγκληματικών ενεργειών εις βάρος παιδιών.

Πώς τα κυκλώματα παιδοφιλίας χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο;
Υπάρχει μια ισχυρή εντύπωση ότι το Διαδίκτυο έχει γίνει ένας ισχυρός παράγων στην εξέλιξη των παιδοφιλικών κυκλωμάτων παγκοσμίως. Πολλές πρόσφατες καταδίκες στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής και στο Ηνωμένο Βασίλειο απέδειξαν ότι το Διαδίκτυο χρησιμοποιείται ευρέως από τα μέλη τέτοιων κυκλωμάτων, τόσο για να την ανταλλαγή εμπειριών όσο και για την διακίνηση φωτογραφιών παιδικής πορνογραφίας. Η διάδοση της παιδικής πορνογραφίας προκαλεί μεγάλη ανησυχία στους διεθνείς φορείς που ασχολούνται με την προστασία των ανηλίκων. Ανεξάρτητα από τους τρόπους που χρησιμοποιούνται για την διακίνηση φωτογραφιών παιδικής πορνογραφίας στο Διαδίκτυο, το πρόβλημα εξακολουθεί να είναι σοβαρό στη δυτική Ευρώπη, όπου αποκαλύφθηκαν σημαντικά κυκλώματα παιδικής πορνογραφίας στη Δανία, την Ισπανία, τη Γερμανία, την Ιταλία, την Ολλανδία, τη Σουηδία και το Ηνωμένο Βασίλειο. Καθώς αυτά τα δίκτυα χρησιμοποιούν εξελιγμένες τεχνολογίες τηλεπικοινωνιών, κάνοντας χρήση κρυπτογράφησης και κωδικών ονομασιών, γίνεται συνεχώς δυσκολότερη η ανακάλυψή τους από τις αρχές.

Τι σημαίνει ο όρος grooming;
Το grooming είναι η διαδικασία κατά την οποία, παιδόφιλοι, προσποιούμενοι ότι είναι έφηβοι, χρησιμοποιούν τα chat rooms για να προσελκύσουν παιδιά με σκοπό να τα κακοποιήσουν. Τα chat rooms φιλοξενούνται στο Διαδίκτυο και σε αυτά μπορεί να έχει πρόσβαση οποιοσδήποτε από οποιοδήποτε σημείο στον κόσμο. Συχνά θεωρούνται από τα παιδιά ασφαλείς τόποι συνομιλίας στο Διαδίκτυο, τόσο εξαιτίας της δημόσιας φύσης της συζήτησης αλλά και της λανθασμένης εκτίμησης των παιδιών ότι διατηρείται η ανωνυμία τους. Οι παιδόφιλοι ξεκινούν συζητήσεις με τα πιθανά θύματα με σκοπό να αναπτύξουν φιλική σχέση με αυτά και να αποσπάσουν όσο το δυνατόν περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τον τόπο διαμονής τους, τα ενδιαφέροντα, τα χόμπι και τις σεξουαλικές τους εμπειρίες. Μέσα από την σχέση αυτή προκαλούν σιγά σιγά συζητήσεις σεξουαλικής φύσεως και πολλές φορές οι παιδόφιλοι στέλνουν στα υποψήφια θύματα φωτογραφίες παιδικής πορνογραφίας αλλά και πορνογραφίας ενηλίκων για να δώσουν την αίσθηση ότι αυτό είναι κάτι το αποδεκτό και φυσιολογικό. Η τακτική αυτή χρησιμοποιείται για να υπονομεύσει την απροθυμία των παιδιών στο να λάβουν μέρος σε σεξουαλική επαφή. Χρησιμοποιείται επίσης για να αποτρέψει το θύμα από το να ζητήσει προστασία από τους γονείς και τους δασκάλους του, αφού καταλήγει να νιώθει ένοχο που έχει ανταλλάξει τέτοιου είδους φωτογραφίες.

Πού μπορώ να καταγγείλω ύποπτες σελίδες;
Εάν πιστεύετε ότι βρήκατε μια ιστοσελίδα στην οποία υπάρχει παράνομο υλικό, τότε σας προτρέπουμε να έρθετε σε επαφή με την Ελληνική Ανοιχτή Γραμμή SafeLine.
Η SafeLine δέχεται καταγγελίες για ιστοχώρους (websites) ή υπηρεσίες νέων (newsgroups) που περιέχουν:
1. Εικόνες κακομεταχείρισης των παιδιών, οπουδήποτε στον κόσμο.
2. Ρατσιστικό και ξενοφοβικό περιεχόμενο που, κατά την άποψή σας, παραβαίνει την Ελληνική νομοθεσία.
3. Άλλο περιεχόμενο, παράνομο, κατά την άποψή σας.
Η SafeLine συνεργάζεται με τους Φορείς Παροχής Υπηρεσιών Διαδικτύου (ISP), το Ακαδημαϊκό Δίκτυο ΕΔΕΤ και το Σχολικό Δίκτυο, Ερευνητικά και Πολιτιστικά Ιδρύματα, Ενώσεις Καταναλωτών και την Ελληνική Αστυνομία για τον περιορισμό της ροής του παράνομου περιεχομένου στο διαδίκτυο.
Η SafeLine υποστηρίζεται από το πρόγραμμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης «Σχέδιο Δράσης για την Ασφαλέστερη Χρήση του Διαδικτύου» και λειτουργεί από την SAFENET, το συλλογικό όργανο των ISPs της Ελλάδας. Η SafeLine είναι σε στενή επαφή με όλες τις Ευρωπαϊκές ανοιχτές γραμμές επικοινωνίας, ως μέλος της
Ευρωπαϊκής Ένωσης των hotlines INHOPE.
Μπορείτε να επικοινωνείτε με την Safeline στο τηλέφωνο 211 9558450, μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στη διεύθυνση report@safeline.gr ή μέσω του ιστοχώρου www.safeline.gr.

Πηγή: www.saferinternet.gr

…/…

ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ

Ποιοι είναι οι νομικοί λόγοι που υπαγορεύουν την εξάλειψη του ρατσισμού στην Ευρώπη;
Σύμφωνα με το άρθρο 14 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης για την Προάσπιση των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και των Θεμελιωδών Ελευθεριών του Ανθρώπου, η απόλαυση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των θεμελιωδών ελευθεριών που αναφέρονται στην σύμβαση δεν μπορεί να είναι αντικείμενο καμίας διάκρισης σε κανένα τομέα, όπως φύλο, φυλή, χρώμα, γλώσσα, θρησκεία, κλπ.

’Αρθρo 14 . Απαγόρευση τωv διακρίσεωv
<<Η χρήσις τωv αvαγvωριζoμέvωv εv τη παρoύση Συμβάσει δικαιωμάτωv και ελευθεριώv δέov vα εξασφαλισθή ασχέτως διακρίσεως φύλλoυ, φυλής, χρώματoς, γλώσσης, θρησκείας, πoλιτικώv ή άλλωv πεπoιθήσεωv, εθvικής ή κoιvωvικής πρoελεύσεως, συμμετoχής εις εθvικήv μειovότητα, περιoυσίας, γεvvήσεως ή άλλης καταστάσεως.>>

Σύμβαση για το Έγκλημα στον Κυβερνοχώρο του Συμβουλίου της Ευρώπης – Πρόσθετο Πρωτόκολλο
Το πρόσθετο Πρωτόκολλο στη Σύμβαση για το Έγκλημα στον Κυβερνοχώρο, αφορά στην ποινικοποίηση πράξεων ρατσιστικής και ξενοφοβικής φύσεως, οι οποίες έχουν διαπραχθεί μέσω ηλεκτρονικών υπολογιστών.
Ομιλία μίσους ορίζεται το: «ρατσιστικό και ξενοφοβικό υλικό». Ρατσιστικό και ξενοφοβικό υλικό προσδιορίζεται κάθε είδους γραπτό κείμενο, εικόνα ή άλλη αναπαράσταση ιδεών και θεωριών που συνηγορεί, προωθεί ή προκαλεί έχθρα, διακρίσεις ή βία εις βάρος κάποιου ατόμου ή ομάδας ατόμων, χρησιμοποιώντας ως πρόφαση για οποιαδήποτε από τις παραπάνω πράξεις τη φυλή, το χρώμα, την καταγωγή, την εθνική προέλευση και την θρησκεία.

Οδηγία του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της 29ης Ιουνίου 2000
Εκτός από τον σκοπό να εφαρμοστεί η αρχή της ίσης μεταχείρισης στην Ευρωπαϊκή Ένωση ανεξάρτητα από την φυλετική και εθνική προέλευση του ατόμου, υιοθετήθηκε και η οδηγία του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της 29ης Ιουνίου 2000. Η οδηγία καταπολεμά τις διακρίσεις που βασίζονται στην φυλετική και εθνική καταγωγή. Συμπληρώνει και ενισχύει τις ολοκληρωμένες εθνικές νομοθεσίες δίνοντας κοινό ορισμό των παράνομων διακρίσεων. Αυτή η οδηγία απαγορεύει όλες τις διακρίσεις για λόγους φυλής και εθνικότητας. Τέτοιου είδους διακρίσεις μπορούν να εκφραστούν με χειρότερη συμπεριφορά προς το πρόσωπο στο οποίο απευθύνονται ή με οποιαδήποτε άλλη διάθεση, κριτήρια ή πρακτικές που μπορεί να είναι ουδέτερες αρχικά αλλά μπορεί να οδηγήσουν σε ανεπιθύμητες συνέπειες για ένα αποφασισμένο άτομο ή ομάδα ανθρώπων. Έτσι τα κράτη μέλη υποχρεώνονται να εγγυηθούν ισότητα στην πρόσβαση στην εργασία, την κατάρτιση, την εκπαίδευση, τις συνθήκες εργασίας, τη συμμετοχή σε επαγγελματικές οργανώσεις, την προστασία και την κοινωνική ασφάλεια, την πρόσβαση σε αγαθά και υπηρεσίες και την παροχή τους.

Ποια είναι η επίδραση του ρατσιστικού και ξενοφοβικού περιεχομένου;
Η χρήση του Διαδικτύου με σκοπό τη διάδοση ρατσιστικής, αντισημιτικής και άλλου είδους προπαγάνδας αυξάνεται σε όλο τον κόσμο. Οι στόχοι του μίσους μπορεί να ποικίλουν από τόπο σε τόπο, αλλά καμία χώρα δεν έχει ανοσία στο πρόβλημα και συχνά τα πράγματα γίνονται πιο περίπλοκα αφού η διαχείριση ορισμένων ιστοσελίδων γίνεται από πολλές χώρες. Υπάρχει η συνεχώς αυξανόμενη ανησυχία ότι το διαδικτυακό μίσος μπορεί να προκαλέσει βία και να οδηγήσει σε κανονικά εγκλήματα μίσους. Ακόμα και αν είναι δύσκολο να εδραιωθεί ένας αιτιολογικό δεσμός, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το Διαδίκτυο μπορεί να χρησιμοποιηθεί ώστε να ενισχύσει το εχθρικό κλίμα εναντίον συγκεκριμένων ομάδων, όπως άλλωστε και για τη συγκέντρωση χρημάτων και την προσέλκυση συμπαθούντων.

Πού να καταγγείλω τέτοιου είδους περιεχόμενο;
Το δίκτυο γραμμών βοηθείας INHOPE, επικεντρώνεται στον εντοπισμό παράνομου περιεχομένου στο Διαδίκτυο. Σε πολλές χώρες ρατσιστικό και ξενοφοβικό υλικό θεωρείται παράνομο και κατά συνέπεια καταγγέλλεται σε αυτές τις γραμμές. Επιπλέον, το δίκτυο INHOPE έχει θεμελιώσει νόμιμες και επίσημες διαδικασίες για την καταγγελία των εν λόγω περιστατικών στους αρμόδιους κυβερνητικούς φορείς. Στην Ελλάδα η ανοιχτή γραμμή επικοινωνίας για καταγγελίες τέτοιων προβλημάτων είναι η Safeline Ακόμη, υπάρχει και το Διεθνές Δίκτυο Κατά του Διαδικτυακού Μίσους (INCHACH) που επίσης δέχεται καταγγελίες μέσω e-mail στο complaints@inach.net ή μέσω του website http://www.inach.net.

Η SafeLine δέχεται καταγγελίες για ιστοχώρους (websites) ή υπηρεσίες νέων (newsgroups) που περιέχουν:
1. Εικόνες κακομεταχείρισης των παιδιών, οπουδήποτε στον κόσμο.
2. Ρατσιστικό και ξενοφοβικό περιεχόμενο που, κατά την άποψή σας, παραβαίνει την Ελληνική νομοθεσία.
3. Άλλο περιεχόμενο, παράνομο, κατά την άποψή σας.
Μπορείτε να επικοινωνείτε με την Safeline στο τηλέφωνο 211 9558450, μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στη διεύθυνση report@safeline.gr ή μέσω του ιστοχώρου www.safeline.gr.

Πηγή:www.saferinternet.gr

Ζωγραφίζω…

ΖΩΓΡΑΦΙΖΩ

Α, ζωγραφίζω!
Εκφράζω συναισθήματα,
μιλώ για την αγάπη, τη χαρά,
τη λύπη και τη μοναξιά.

Μεταδίδω σκέψεις, ιδέες,
λέω ιστορίες αληθινές,
αποτυπώνω όνειρα,
μύθους, παραμύθια
και κόσμους μαγικούς.

Τη γη, τον γαλάζιο ουρανό,
το αχανές, μυστήριο σύμπαν.
Έν’ άστρο παράξενο και μακρινό.
Φτιάχνω αγίους ζωγραφιστούς,
τον ίδιο τον άπειρο, απερινόητο Θεό.

Της θάλασσας τα βάθη,
τον άγνωστο ωκεανό.
Ψάρια παράξενα,
πουλιά, ζουζούνια,
ζώα μεγάλα και μικρά
μάγισσες, πύργους,
τέρατα, φρικιά.

Τον παγερό, βαρύ χειμώνα,
κάτασπρο χιόνι στο βουνό,
την ερημιά στο δρόμο,
στο τζάκι ανθρώπους
μες στο σπιτάκι το ζεστό.

Τη ζωηφόρο άνοιξη,
την ξαναγεννημένη φύση.
Άνθη πολύχρωμα, ευωδιαστά,
με μύρια χρώματα
και μαγικά αρώματα.
Και τη χαρά της Πασχαλιάς.

Το γλυκό καλοκαιράκι,
παιδιά στη θάλασσα να κολυμπούν,
βαρκούλες ν’ αρμενίζουν,
σπάρους, κοχύλια στο βυθό
μαρίδες, καβουράκια,
φάλαινες, φώκιες κι αχινούς,
σουπιές, καλαμαράκια.
Κύμα που παίζει απαλά
με την ολόχρυση, καυτή αμμουδιά
και σκάει στα βραχάκια.

Το φθινόπωρο, το μελαγχολικό,
με τα κιτρινισμένα φύλλα
να φτιάχνουν πέφτοντας χαλί
κίτρινο, πράσινο, καφέ, πορτοκαλί.
Τα γκρίζα σύννεφα στον ουρανό
μαζί και πρωτοβρόχια.
Σαλιγκαράκια στο βουνό,
σταφύλια και αμπέλια.
Παιδάκια πάλι στο σχολειό,
τρεχαλητά, φωνές και γέλια.

Κι ένα σωρό άλλα πράγματα,
με θέληση, μεράκι ζωγραφίζω.
Ταιριάζω όλα τα χρώματα,
κανένα δεν αφήνω.

Δίνω ομορφιά στον πίνακα,
ζωντάνια, δύναμη, χαρά,
μιλάει η ψυχή, μιλάει η καρδιά.

Αυτή είναι, φίλοι μου, η ζωγραφική!

Δημιουργείς και χαίρεσαι,
επικοινωνείς και δένεσαι
με όλους και με όλα.
Με μια άλλη γλώσσα, θαυμαστή,
τη γλώσσα των χρωμάτων.

Ελάτε, λοιπόν, τώρα κι εσείς
πάρτε χαρτί, πιάστε μπογιές,
χαρείτε, ζωγραφίστε,
κάντε ωραίες πινελιές
με χρώματα μιλήστε.

Δρομπόνης Σωτήριος

DSC07259ΒυθόςDSC07254 - ΑντίγραφοΣτην ακροθαλασσιάDSC07260Σπίτι στο χωριόDSC07261 - Αντίγραφο - ΑντίγραφοΤο πατρικό στο νησί

DSC07256 - ΑντίγραφοΜοναστήριDSC07262Εξοχή

 

Η ΑΛΦΑΒΗΤΑ ΤΩΝ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ

Α     Πήρα ένα Α και το έκαμα άστρο.

Β     Με το Β έγραψα Βηθλεέμ

Γ     και με το Γ τη γέννηση του Κυρίου.

Δ     Στο Δ βρήκα τη δόξα Του

Ε     και στο Ε την ελπίδα που μας έφερε στη γη.

Ζ     Με το Ζ θυμήθηκα τα ζώα που Τον ζέσταναν

Η     και με το Η τον Ηρώδη, τον κακό Βασιλιά.

Θ     Με το Θ είπα: «Θεέ μου».

Ι      Και με το Ι ψιθύρισα: Ιωσήφ.

Κ     Το Κ μου έφερε στο νου την καλοσύνη Του

Λ     και το Λ το λιβάνι και το Λυτρωμό.

Μ    Μέσα στο Μ είδα τους Μάγους

Ν     και στο Ν την άγια Νύχτα.

Ξ     Το Ξ σκόρπισε την ξαστεριά

Ο     και με το Ο γιόρτασε η Οικουμένη.

Π    Το Π γονάτισε μπροστά στην Παναγία.

Ρ     Το Ρ μου θύμισε τον Ραββί, το Δάσκαλο.

Σ     Μ’ ένα μεγάλο Σ ζωγράφισα το σπήλαιο,

Τ     μ’ ένα χαρούμενο Τ τραγούδησα τραγούδια,

Υ     το Υ ήταν για τους ύμνους

Φ     και το Φ για το φως που φώτισε την πλάση.

Χ     Ένα Χ είπε: Χριστέ μου!

Ψ    Οι άγγελοι έψελναν με το Ψ ψαλμούς

Ω     και το Ωσαννά, που αρχίζει από Ωμέγα.

                                                Αγγελική Βαρελά

Χριστός γεννάται, δοξάσατε…

Σε λίγες μέρες φθάνουν τα Χριστούγεννα. Θα γεννηθεί και πάλι το θείο βρέφος. Ο Θεός θα γίνει άνθρωπος για να γίνει ο άνθρωπος Θεός.  Θα γεννηθεί σε μια φάτνη ταπεινή, θα ζήσει διδάσκοντας με λόγια και έργα την αγάπη και στο τέλος της επίγειας ζωής Του θα μπεί σ’ ένα μνήμα που θα μοιάζει με τη φάτνη που γεννήθηκε. Θα επισφραγίσει την αλήθειά του με την ανάστασή Του και την κατάργησητου θανάτου.

Κι όλα αυτά γιατί; Για να μας δείξει ότι δε χρειάζονται πολλά πράγματα στη ζωή για να είμαστε μεταξύ μας ευτυχισμένοι και με το Θεό για πάντα ενωμένοι. Μόνο ταπείνωση κι αγάπη!

Σάββατο 17 Δεκεμβρίου 2011

Συναυλία Βυζαντινής Εκκλησιαστικής Μουσικής
(Υπό την αιγίδα του δήμου Μεγαρέων)

Η Βυζαντινή Εκκλησιαστική χορωδία της Ι. Μ. Νικαίας με χοράρχη τον κ. Γεώργιο Λαμπρόπουλο έψαλλε χριστουγεννιάτικους ύμνους το Σάββατο το απόγευμα στο Στρατουδάκειο Πολιτιστικό Κέντρο. Οι γλυκύτατες φωνές των ιεροψαλτών μάς συγκίνησαν βαθύτατα με την ιεροπρεπή βυζαντινή ψαλμωδία τους κι έφεραν στην καρδιά μας το μήνυμα των Χριστουγέννων: «Δόξα ἐν ὑψίστοις Θεῷ καὶ ἐπὶ γῆς εἰρήνη, ἐν ανθρώποις εὐδοκία». Μας μετέφεραν νοερά στο σπήλαιο της Βηθλεέμ. Μας έδειξαν το θείο βρέφος «κείμενον ἐν τῇ φάτνῃ», τους αγγέλους που έψαλλαν το «Δόξα ἐν Ὑψίστοις Θεῷ…», τον αστέρα στον ουρανό, τους μάγους με τα δώρα και τους ποιμένες που ταπεινά το προσκύνησαν.

Οφείλουμε θερμές ευχαριστίες στον κ. Λαμπρόπουλο και τη χορωδία του και παραθέτουμε μερικές από τις αγγελικές ψαλμωδίες που ακούσαμε.

Ἰδιόμελον. Ἦχος πλ. δ΄ Ποίημα Σωφρονίου, Πατριάρχου Ἱεροσολύμων.

Κάντε κλικ για ν’ ακούσετε το τροπάριο: Βηθλεέμ ετοιμάζου

Βηθλεὲμ ἑτοιμάζου . εὐτρεπιζέσθω ἡ φάτνη∙ τὸ Σπήλαιον δεχέσθω∙ ἡ ἀλήθεια ἦλθεν∙ ἡ σκιὰ παρέδραμε∙ καὶ Θεὸς ἀνθρώποις, ἐκ Παρθένου πεφανέρωται, μορφωθεὶς τὸ καθ’ ἡμᾶς, καὶ θεώσας τὸ πρόσλημμα. Διὸ Ἀδὰμ ἀνανεοῦται σὺν τῇ Εὔα, κράζοντες. Ἐπὶ γῆς εὐδοκία ἐπεφάνη, σῶσαι τὸ γένος ἡμῶν.

Ἦχος β’
Τὰ σύμπαντα σήμερον, χαρᾶς πληροῦνται. Χριστὸς ἐτέχθη ἐκ τῆς Παρθένου.

Στίχ. Ἐλέησόν με ὁ Θεός…
Ἰδιόμελον. Ἦχος πλ. β’

Κάντε κλικ για ν’ ακούσετε τα τροπάρια: Δόξα εν υψίστοις Θεώ

Δόξα ἐν ὑψίστοις Θεῶ καὶ ἐπὶ γῆς εἰρήνη. Σήμερον δέχεται ἡ Βηθλεέμ, τὸν καθήμενον διὰ παντὸς σὺν Πατρί. Σήμερον Ἄγγελοι τὸ βρέφος τὸ τεχθέν, θεοπρεπῶς δοξολογοῦσι. Δόξα ἐν ὑψίστοις Θεῷ, καὶ ἐπὶ γῆς εἰρήνη, ἐν ἀνθρώποις εὐδοκία.

Στιχηρά τοῦ Ἑσπερινοῦ. Ἦχος β’.

Κάντε κλικ για ν’ ακούσετε τα τροπάρια: Η βασιλεία σου Χριστέ

Ἡ Βασιλεία σου, Χριστὲ ὁ Θεός, βασιλεία πάντων τῶν αἰώνων, καὶ ἡ Δεσποτεία σου, ἐν πάσῃ γενεᾷ καὶ γενεᾷ. Ὁ σαρκωθεὶς ἐκ Πνεύματος Ἁγίου, καὶ ἐκ τῆς ἀειπαρθένου Μαρίας ἐνανθρωπήσας, φῶς ἡμῖν ἔλαμψας, Χριστὲ ὁ Θεός, τῇ σῇ παρουσία, φῶς ἐκ φωτός, τοῦ Πατρὸς τὸ ἀπαύγασμα, πᾶσαν κτίσιν ἐφαίδρυνας. Πᾶσα πνοὴ αἰνεῖ σε, τὸν χαρακτῆρα τῆς δόξης τοῦ Πατρός. Ὁ ὤν καὶ προών, καὶ ἐκλάμψας ἐκ Παρθένου Θεός, ἐλέησον ἡμᾶς.

Ἦχος Ὁ αὐτὸς

Τὶ σοι προσενέγκωμεν Χριστέ, ὅτι ὤφθης ἐπὶ γῆς ὡς ἄνθρωπος δι’ ἡμᾶς; ἕκαστον γὰρ τῶν ὑπὸ σοῦ γενομένων κτισμάτων, τὴν εὐχαριστίαν σοι προσάγει∙ οἱ Ἄγγελοι τὸν ὕμνον∙ οἱ οὐρανοὶ τὸν Ἀστέρα∙ οἱ Μάγοι τὰ δῶρα∙ οἱ Ποιμένες τὸ θαῦμα∙ ἡ γῆ τὸ σπήλαιον∙ ἡ ἔρημος τὴν φάτνην∙ ἡμεῖς δὲ Μητέρα Παρθένον. Ὁ πρὸ αἰώνων Θεὸς ἐλέησον ἡμᾶς.

Κάθισμα  Ἦχος δ’. Κατεπλάγη Ἰωσὴφ .

Κάντε κλικ για ν’ ακούσετε τα τροπάρια: Δεύτε ίδωμεν πιστοί

Δεῦτε ἴδωμεν πιστοί, ποῦ ἐγεννήθη ὁ Χριστός∙ ἀκολουθήσωμεν λοιπὸν, ἔνθα ὁδεύει ὁ ἀστήρ, μετὰ τῶν Μάγων Ἀνατολῆς τῶν Βασιλέων. Ἄγγελοι ὑμνοῦσιν, ἀκαταπαύστως ἐκεῖ. Ποιμένες ἀγραυλοῦσιν, ᾠδὴν ἐπάξιον, Δόξα ἐν ὑψίστοις λέγοντες, τῷ σήμερον ἐν Σπηλαίῳ τεχθέντι, ἐκ τῆς Παρθένου, καὶ Θεοτόκου, ἐν Βηθλεὲμ τῆς Ἰουδαίας. Μετὰ τὴν β’ Στιχολογίαν. Κάθισμα ὅμοιον.

Τὶ θαυμάζεις Μαριάμ; τὶ ἐκθαμβεῖσαι τῷ ἐν σοὶ; Ὅτι ἄχρονον Υἱόν, χρόνῳ ἐγέννησα φησί, τοῦ τικτομένου τὴν σύλληψιν μὴ διδαχθεῖσα. Ἄνανδρος εἰμί, καὶ πῶς τέξω Υἱόν; ἄσπορον γονὴν τὶς ἑώρακεν; ὅπου Θεὸς δὲ βούλεται, νικᾶται φύσεως τάξις, ὡς γέγραπται. Χριστὸς ἐτέχθη, ἐκ τῆς Παρθένου, ἐν Βηθλεὲμ τῆς Ἰουδαίας.

Ὠδὴ θ’.Ἦχος α’.

Μεγάλυνον ψυχή μου, τὴν τιμιωτέραν, καὶ ἐνδοξοτέραν τῶν ἄνω στρατευμάτων.

Ὁ Εἱρμὸς

Κάντε κλικ για ν’ ακούσετε τα τροπάρια: Μυστήριον ξένον

Μυστήριον ξένον, ὁρῶ καὶ παράδοξον! οὐρανὸν τὸ Σπήλαιον, θρόνον Χερουβικόν, τὴν Παρθένον∙ τὴν φάτνην χωρίον∙ ἐν ὧ ἀνεκλίθῃ ὁ ἀχώρητος, Χριστὸς ὁ Θεός, ὃν ἀνυμνοῦντες μεγαλύνομεν.

Ἐξαίσιον δρόμον, ὁρῶντες οἱ Μάγοι, ἀσυνήθους νέου ἀστέρος ἀρτιφαοῦς, οὐρανίου ὑπερλάμποντος, Χριστὸν Βασιλέα ἐτεκμήραντο, ἐν γῇ γεννηθέντᾳ Βηθλεέμ, εἰς σωτηρίαν ἡμῶν.

Νεηγενὲς Μάγων λεγόντων, παιδίον Ἄναξ, οὗ ἀστὴρ ἐφάνη, ποῦ ἐστίν; εἰς γὰρ ἐκείνου προσκύνησιν ἤκομεν∙ μανεὶς ὁ Ἡρῴδης ἐταράττετο, Χριστὸν ἀνελεῖν, ὁ θεομάχος φρυαττόμενος.

Ἐξαποστειλάριον Αὐτόμελον

Κάντε κλικ για ν’ ακούσετε το τροπάριο: Eπεσκέψατο ημάς

Ἐπεσκέψατο ἡμᾶς, ἐξ ὕψους ὁ Σωτὴρ ἡμῶν, ἀνατολὴ ἀνατολῶν, καὶ οἱ ἐν σκότει καὶ σκιᾷ, εὕρομεν τὴν ἀλήθειαν∙ καὶ γὰρ ἐκ τῆς Παρθένου ἐτέχθη ὁ Κύριος.

Ἦχος δ’.Ἀνδρέου Ἱεροσολυμίτου

Πᾶσα πνοὴ αἰνεσάτῳ τὸν Κύριον. Αἰνεῖτε τὸν Κύριον εκ τῶν οὐρανῶν, αἰνεῖτε αὐτὸν ἐν τοῖς Ὑψίστοις. Σοὶ πρέπει ὕμνος τῷ Θεῷ.
Αἰνεῖτε αὐτόν, πάντες οἱ ἄγγελοι αὐτοῦ∙ αἰνεῖτε αὐτὸν, πᾶσαι αἱ δυνάμεις αὐτοῦ. Σοὶ πρέπει ὕμνος τῷ Θεῷ.

Κάντε κλικ για ν’ ακούσετε το τροπάριο: Ευφραίνεσθαι δίκαιοι

Εὐφραίνεσθε Δίκαιοι, οὐρανοὶ ἀγαλλιᾶσθε, σκιρτήσατε τὰ ὄρη, Χριστοῦ γεννηθέντος, Παρθένος καθέζεται, τὰ Χερουβὶμ μιμουμένη, βαστάζουσα ἐν κόλποις, Θεόν Λόγον σαρκωθέντα. Ποιμένες τὸν τεχθέντα δοξάζουσι∙ Μάγοι τῷ Δεσπότῃ δῶρα προσφέρουσιν∙ Ἄγγελοι ἀνυμνοῦντες λέγουσιν∙ Ἀκατάληπτε Κύριε, δόξα σοι.

Ἀντί τρισαγίου

Κάντε κλικ για ν’ ακούσετε το τροπάριο: Οσοι εις Χριστόν εβαπτίσθητε

Ὅσοι εἰς Χριστὸν ἐβαπτίσθητε, Χριστὸν ἐνεδύσασθε. Ἀλληλούια. – Κράτημα Π. Λαμπαδαρίου