Σχολικό έτος 2013 – 2014

Διαθεματικά Σχέδια Δράσης (Πρότζεκτ)

 

Α/Α Ομάδα Περιγραφή
1 Ούζο Η πρώτη ομάδα  με τους εκπαιδευόμενους Ρακίπι Στρατή, Seitaj Evis, Bahja Leonard και Suli Leonard ασχολήθηκε με την παρασκευή του ούζου ως τοπικό παραδοσιακό προϊόν, δείχνοντας μας χαρακτηριστικές φωτογραφίες._____________________________________________________________
2 Παραδοσιακή Μουσική Η ομάδα που αποτελούνταν από τους εκπαιδευόμενους Κριπιντήρη Καλλιόπη, Στόικο Γιώργο, Πατσέλλη Γρηγόρη, Αναγνώστου Κατερίνα και τις εκπαιδεύτριες Ρενταρή Μάλαμα και Βασιλική Μπούρατζη, κατέληξαν στο σχέδιο δράσης  που προέκυψε από το προσωπικό ενδιαφέρον των εκπαιδευομένων σε θέματα σχετικά με την παραδοσιακή μουσική της Λέσβου. Στη διάρκεια υλοποίησής του, διερευνήθηκε η δυνατότητα ανάπτυξης του θέματος, η επικέντρωση του στους μουσικούς και στις κομπανίες της Λέσβου και στις πηγές πληροφόρησης.   Ακολούθησε σύντομη βιβλιογραφική επισκόπηση ενώ στη συνέχεια οι εκπαιδευόμενοι συνάντησαν τον κ. Κώστα Ζαφειρίου, μουσικό και τον κ. Κορομηλά Κλεάνθη, διευθυντή του Αναγνωστηρίου Αγιάσσου από τους οποίους άντλησαν πολύτιμες πληροφορίες.Αποτέλεσμα της εργασίας των εκπαιδευόμενων είναι η παραγωγή ενός βίντεο, ύστερα από την επεξεργασία εικόνων και ήχων που είχαν συγκεντρωθεί. Μέσα από αυτή την διαδικασία τους δόθηκε η δυνατότητα να αντιληφθούν τις επιρροές των γεωγραφικών και πολιτισμικών δικτύων στη Λεσβιακή μουσική, καθώς και τη σημασία της μουσικής σε πρακτικές της κοινωνικής ζωής των κατοίκων της Λέσβου._____________________________________________________________
3 Ταξιάρχης Κάτω Τρίτους Σε αυτή την κατηγορία καταπληκτική δουλειά έγινε από την  ομάδα των εκπαιδευομένων, που αποτελείται από τους: Αναγνώστου Ιγνατία, Τρούμπα Ελένη, Δερβίση Παναγιώτη και Κουρδουσά Ευστράτιο με υπεύθυνη εκπαιδεύτρια τη Γιασεμή Πανσεληνά. Η ομάδα των εκπαιδευομένων έψαξε στη βιβλιογραφία σχετικές πηγές, τις μελέτησε και τις κατέγραψε. Επισκέφθηκαν το ναό, τράβηξαν φωτογραφίες και βίντεο. Η ηχογράφηση του κειμένου και η επεξεργασία του υλικού έγινε με το πρόγραμμα Windows Movie Maker και δημιουργήθηκε το βίντεο στο οποίο όπως θα δούμε υπάρχουν αξιόλογες τοιχογραφίες που δυστυχώς έχουν σωθεί πολύ λίγες, εξαιτίας του ασβεστώματος του ναού. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο ναός στολιζόταν παλιά από τέμπλο, ξύλινο με χρυσά φύλλα. Δύο τμήματά του εκτίθενται σήμερα στο Εκκλησιαστικό Μουσείο της Μυτιλήνης, φωτογραφίες των οποίων περιλαμβάνονται στο βίντεο. Το σχέδιο δράσης παρουσιάστηκε στο 4ο Μαθητικό Φεστιβάλ Ψηφιακής Δημιουργίας._____________________________________________________________
4 Ούζο Η δεύτερη ομάδα με υπεύθυνο εκπαιδευτή τον Θεόδωρο Λάμψα και τους εκπαιδευόμενους, Potka Kristo, Αλεξίου Ευστράτιο και Δέσποινα Πατσέλλη εμπνεύστηκαν και υλοποίησαν ένα βίντεο με θέμα το ίδιο θέμα, το παραδοσιακό ποτό της Μυτιλήνης  το ούζο. Μετά από έρευνα στο διαδίκτυο συγκεντρώθηκε το απαραίτητο φωτογραφικό υλικό που εκτός από σύγχρονες περιέχει και κάποιες παλαιότερες φωτογραφίες με σκοπό την σύνδεση με την εποχή όπου το ούζο άρχισε να γράφει την μακρόχρονη πλέον ιστορία του._____________________________________________________________
5 Ανακυκλώσιμα έργα τέχνης
Πρωτότυπο αλλά και δημιουργικό ήταν το σχέδιο δράσης που βλέπουμε αφού παραφράζοντας το τίτλο του πρόκειται για τέχνη από τα σκουπίδια. Ο σκοπός του project ήταν σαφώς η περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση των εκπαιδευόμενων και η παρακίνησή τους για συμμετοχή στην ανακύκλωση. Η μείωση του όγκου των σκουπιδιών θα πρέπει να είναι αυτοσκοπός για τους κατοίκους του νησιού της Λέσβου.Η δημιουργία των ανακυκλώσιμων έργων τέχνης, πέραν του συμβολισμού και των μηνυμάτων που δύναται να μεταφέρει και να περάσει στους εκπαιδευόμενους και κατ’ επέκταση σε όλο τον κόσμο, αποτελεί σήμερα μία ενασχόληση που μπορεί να δώσει ένα συμπληρωματικό εισόδημα σε όσους έχουν φαντασία, διάθεση προς δημιουργία και όρεξη για δουλειά. Τα έργα τέχνης που κατασκευάστηκαν και μπορούμε να τα δούμε στο χώρο της έκθεσης αποτελούν:

  1. Ανθοδοχεία από γυαλί, μαλλί και χαρτί
  2. Λουλούδια από σύρμα, ύφασμα και χαρτί
  3. Κάδος ανακύκλωσης από πλαστικά μπουκάλια νερού και σύρμα
  4. Ύφανση στο κάτω μέρος ενός θρανίου (προσομοίωση αργαλειού)

ΟΜΑΔΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΟΜΕΝΩΝ ΜΟΥSAΕΕ ΑΖΙΖOLLA ΧΑΤΖΕΛΛΗ ΧΡΥΣΟΒΑΛΑΝΤΗ ΣΠΑΝΕΛΛΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΠΙΚΟΥΛΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΜΠΑΝΗ ΑΜΑΛΙΑ ΕΠΙΒΛΕΠΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΣ: ΓΑΤΣΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ

_____________________________________________________________

6 Μνημεία της Λέσβου
Την ομάδα που εργάστηκε για  το σχέδιο δράσης «Αρχαιολογικοί χώροι και μνημεία της Λέσβου»  αποτελούν οι μαθητές του Β΄ κύκλου του ΣΔΕ Μυτιλήνης Αναστασία Φραγκίδου, Ιγνατία Πισκιτζή, Θοδωρής Μπούμας και Sokol Gjyla.Η αρχική ιδέα για το θέμα του project γεννήθηκε από την επιθυμία των μαθητών να  γνωρίσουν την ιστορία και την ταυτότητα κάποιων  γνωστών τους, ως ύπαρξη, αρχαιολογικών μνημείων που βρίσκονται στο νησί μας.Ξεκίνησε η αναζήτηση και στην πορεία  η ομάδα ανακάλυψε την ύπαρξη πλήθος μνημείων, λιγότερο ίσως δημοφιλών, σημαντικής όμως ιστορικής και πολιτιστικής αξίας..  Επέλεξαν τέσσερα από αυτά που οι μαθητές τα γνώριζαν και τα είχαν επισκεφτεί στο παρελθόν (Κάστρο Μυτιλήνης, Αρχαίο Θέατρο Μυτιλήνης, Κάστρο Μολύβου, Ρωμαϊκό Υδραγωγείο Μόριας)  ενώ τα άλλα δύο (Αρχαιολογικός Χώρος Μέσων, Προϊστορικός Οικισμός Θερμής), τα ανακάλυπταν για πρώτη φορά..

Στη συνέχεια η ομάδα άρχισε να συντάσσει τα πληροφοριακά κείμενα που θα παρουσίαζαν τους αρχαιολογικούς χώρους, ενώ παράλληλα έγινε λήψη και επιλογή χαρακτηριστικών φωτογραφιών που θα τα συνόδευαν. Ακολούθησε η τελική σύνθεση –  επεξεργασία με στόχο μια ευχάριστη αλλά και κατατοπιστική παρουσίαση… Υπεύθυνη Εκπαιδεύτρια: Γεωργία Παππά .

_____________________________________________________________

7 Mauthausen Τον χειμώνα παρακολουθήσαμε μια ταινία από το 1ο διεθνές φεστιβάλ ντοκιμαντέρ που διεξήχθη στην πόλη της Μυτιλήνης, με θέμα τη φρίκη του πολέμου και την επιβίωση. Προβληματιστήκαμε. Και το συναίσθημά μας αυτό έγινε πιο έντονο όταν μια μαθήτρια μάς είπε ότι έχει επισκεφτεί το διαβόητο Mauthausen – όντας μουσείο πια. Έχοντας στα χέρια μας πλούσιο φωτογραφικό υλικό και την ανάγκη να φωνάξουμε για τη αξία της Ειρήνης, δουλέψαμε το συγκεκριμένο project. Το ταξίδι στην Αυστρία ήταν η αφορμή. Η παρέα της τάξης μετατράπηκε σε ομάδα που κάθε Τρίτη απόγευμα, έψαχνε, έγραφε, έσβηνε, σκηνοθετούσε. Όταν τέλειωσε το σχέδιο δράσης, η ομάδα ένιωσε ανακούφιση, γιατί πιστεύει πως η μελέτη της Ιστορίας είναι ο καλύτερος δάσκαλος για να επαναλαμβάνουμε τα καλά και να αποφεύγουμε τα λάθη των ανθρώπων. Το μήνυμα που περνά το project αυτό, είναι αισιόδοξο. Συνεργάστηκαν οι μαθήτριες του Α1. Βουνάτσου Βασιλική, Γιαγλή Δέσποινα, Δεμερτζή Στέλλα, Κουτσουπιά Ελισσάβετ, Μουτζούρη Δήμητρα Μαζί τους η εκπαιδεύτρια Παπαδοπούλου Ελένη. Η ταινία συμμετέχει σε διαγωνισμό μαθητικών ταινιών._____________________________________________________________
8 Παραδοσιακά Επαγγέλματα Όσοι μεγάλωσαν στις δεκαετίες πριν το ’80 πρόλαβαν εικόνες μια άλλης καθημερινότητας, επαγγέλματα μιας άλλης εποχής, πρόσωπα ενός λιγότερου περίπλοκου κοινωνικού ψηφιδωτού. Ο παπουτσής, ο κουρέας, ο γανωτής, ο αγγειοπλάστης, ο παγοπώλης ήταν φιγούρες από το παρελθόν. Αυτές τις φιγούρες προσπαθήσαμε να ζωντανέψουμε με αυτό το project. Η ομάδα αποτελούμενη από την Αφεντούλη Μαρία, τον Καράμαλη Χρήστο, το Σπανέλλη Στρατή, τη Χασάπη Μαρία και την Νεοχωρίτου Κατερίνα ξεχύθηκε να ακούσει από κοντά και να καταγράψει τη λιγοστή φωνή που απέμεινε από αυτά τα επαγγέλματα.Yυπεύθυνη εκπαιδεύτρια η Έφη Πετανίδου και τεχνική βοήθεια από την εκπαιδεύτρια Γιασεμή Πανσεληνά.

_____________________________________________________________

9 Τα γιατροσόφια της γιαγιάς Από τα αρχαία χρόνια γνωρίζουμε πως τα βότανα της ελληνικής φύσης έχουν θεραπευτικές ιδιότητες και πως σε πολλές περιπτώσεις χρησιμοποιήθηκαν για να ανακουφίσουν τα συμπτώματα παθήσεων. Άλλωστε υπάρχουν σύγχρονα φαρμακευτικά σκευάσματα που περιέχουν εκχυλίσματα βοτάνων.Στο project αυτό θυμηθήκαμε τα λόγια των γιαγιάδων μας που μερικές φορές έμοιαζαν να έχουν τη λύση για τα πάντα. Μας έφτιαχναν ένα χαμομήλι για να κοιμηθούμε ήρεμα και έτρεχαν με το σπαθόλαδο όταν πέφταμε κάτω και χτυπούσαμε. Και πράγματι, τα γιατροσόφια τους είχαν αποτέλεσμα!Μερικά από αυτά παρουσιάζονται σε αυτό το σχέδιο δράσης. Ποια είναι, σε τι μας είναι χρήσιμα και το σπουδαιότερο; Πώς παρασκευάζονται και πώς χρησιμοποιούνται. Μικρές, απλές συμβουλές που απλόχερα χαρίζει η Φύση. Ας τα εμπιστευτούμε για τα μικροπροβλήματά μας.

Η ομάδα που δούλεψε για τη συγκέντρωση των συνταγών και τον σχεδιασμό του βίντεο αποτελείται από τις μαθήτριες του Α1: Βουνάτσου Βασιλική, Λάμπρου Βάσω και Παπαδημητρίου Μαρία. Σημαντική επίσης υπήρξε η συμβολή της Υπεύθυνης εκπαιδεύτριας Πετανίδου Έφης με το μάθημά της: «Βότανα & Υγεία» και της Παπαδοπούλου Ελένης.

_____________________________________________________________

10 Αλάτι  Στην ομάδα αυτή ο εκπαιδευτής είχε την μικρότερη δυνατόν εμπλοκή και για λόγους επιλογής αλλά και για τεχνικούς λόγους. Η ομάδα στην αρχή δυσκολεύτηκε και αναλώθηκε σε συζητήσεις και σκέψεις. Η μόνη εμπλοκή του εκπαιδευτή ήταν να τους δείξει την λειτουργία των εργαλείων όπως του power point και youtube editor και αυτά μόνο εφόσον ζητούνταν από την ομάδα ως βοήθεια. Η ταινία που ακολουθεί δεν είναι επαγγελματική αλλά είναι πολύτιμη γιατί έδειξε στην ομάδα ότι μπορεί να συνεργαστεί, να διαφωνήσει, να συμβιβαστεί, να δουλέψει και να παρουσιάσει μια ολοκληρωμένη δουλειά.Ομάδα εργασίας: Άγγελος Τσακίρης Ραφαήλ Καλλιγαρίδης και Κωνσταντίνα Κάσσου_____________________________________________________________
11 Ρητίνη: Το δάκρυ της Λέσβου Η ομάδα που  απαρτίζεται από τους Μπαρή Ειρήνη, Νικολί Αντονέττα και Παραθυρά Λεμονιά ασχολήθηκε με την παραγωγή διαδικτυακού υλικού – blog με θέμα την συλλογή και κατεργασία  ρητίνης.  Η εργασία χωρίζεται σε τρία στάδια: συλλογή υλικού μέσα από βιβλιογραφική ανασκόπηση και  επιτόπια έρευνα στην περιοχή του Αμπελικού. Κατά την επιτόπια έρευνα συλλέχθηκε φωτογραφικό υλικό και video στο οποίο περιγράφεται αναλυτικά η διαδικασία συλλογής και επεξεργασίας ρητίνης. Το επόμενο στάδιο της εργασίας ήταν η επεξεργασία και επιλογή των video. Το τρίτο στάδιο ήταν η κατασκευή του blog και η διαδικασία επεξεργασίας των video. Αρχικά οι εκπαιδευόμενοι  σε συνεργασία με τις εκπαιδεύτριες μελέτησαν τον τρόπο κατασκευής ενός blog και επεξεργάστηκαν την διάταξη και τον «χαρακτήρα» του blog δίνοντας έμφαση στα menu και τα γραφικά._____________________________________________________________
12 Ντοπιολαλιά: «Τα Μυτιλινιά» Το ιστολόγιο Ντοπιολαλιά «Τα Μυτιληνιά» μπορεί κάλλιστα να χαρακτηριστεί ως εξ αποστάσεως φροντιστήριο εκμάθησης Μυτιληνιών αφού περιέχει το βασικό λεξιλόγιο, ασκήσεις και σταυρόλεξα αυτοαξιολόγησης της μάθησης αλλά και πρακτική άσκηση κατανόησης ιστοριών σε πραγματικό χρόνο. Πιθανόν στο μέλλον να πρέπει να δημιουργηθούν εξετάσεις πιστοποίησης Μυτιληνομάθειας.   Οι εκπαιδευόμενοι από το παράρτημα Καλλονής που συμμετείχαν σε αυτό ήταν οι Γκαγκούλη Χρυσή και Κονδίνου Ποσούλα σε συνεργασία με όλες τις εκπαιδεύτριες του Παραρτήματος Καλλονής. Η μέθοδος εργασίας ξεκίνησε με τη συλλογή λέξεων από όλους τους συμμετέχοντες και την ερμηνεία τους. Μετά τη συγκέντρωση όσων περισσότερων λέξεων ήταν εφικτό, άρχισαν να δημιουργούνται παιχνίδια με την εφαρμογή hotpotatoes, όπως σταυρόλεξα, αντιστοιχήσεις, προτάσεις με συμπλήρωση κενών και εύρεση ερμηνειών με τη μέθοδο πολλαπλής επιλογής.Αξιοσημείωτη είναι η συνέντευξη που λήφθηκε από τον κ. Απόστολο Καρανικόλα, κάτοικο Μανταμάδου που τον ευχαριστούμε πολύ.Επόμενος στόχος μας είναι στο μέλλον να βάλουμε σε κάθε συνέντευξη υπότιτλους με την ελληνική νόρμα, Ελπίζουμε να τις απολαύσετε και να εξασκήσετε τα Μυτιληνιά σας μέσα από αυτές, ειδικά τώρα που έρχεται καλοκαίρι… και οι … ξένες γλώσσες είναι πιο απαραίτητες!!! Παρακολουθήστε απόσπασμα της συνέντευξης.

_____________________________________________________________

13 Πανηγύρια Παρακολουθούμε αποσπάσματα από το ιστολόγιο «Το πανηγύρι του Ταύρου μέσα από τη ματιά του ΣΔΕ» που δημιουργήθηκε στο πλαίσιο του project «Δημιουργία ψηφιακού και εκπαιδευτικού υλικού» στο Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας, Παράρτημα Καλλονής.      Για το ιστολόγιο χρησιμοποιήθηκε το εργαλείο Blogger. Το υλικό συλλέχθηκε κατά τη διάρκεια της χρονιάς και οι εκπαιδευόμενοι εξάσκησαν τις ερευνητικές δεξιότητες προάγοντας την αυτονομία τους και την ικανότητα να μαθαίνουν μόνοι τους σε απόλυτη συμφωνία με τους βασικούς στόχους της φιλοσοφίας των ΣΔΕ.       Πολύτιμη ήταν η βοήθεια του κ. Χάρη Καλαμά προέδρου του Λαογραφικού Συλλόγου Αγίας Παρασκευής καθώς έδωσε πλούσιο υλικό (βιβλία, φωτογραφίες και CDs) για το πανηγύρι. Στη συνέχεια οι μαθητές οργάνωσαν το υλικό τους και αποφάσισαν να αναρτήσουν πληροφορίες για το πώς ξεκίνησε το πανηγύρι, αναλυτική περιγραφή του τι γίνεται την κάθε μέρα σε αυτό, βίντεο και φωτογραφίες με στιγμιότυπα του πανηγυριού, τη συνταγή  του παραδοσιακού φαγητού που προσφέρεται σε αυτό καθώς και του παραδοσιακού χορού των αλόγων Κιόρογλου.        Η όλη εκπαιδευτική διαδικασία τόνωσε την αυτοπεποίθηση των εκπαιδευομένων. Συγχαρητήρια στα παιδιά λοιπόν: Περικλή Κιουλάφα, Γιάννη Ματζουράνη και Παναγιώτη Δουδωνή και σε όλους τους εκπαιδευτές του ΣΔΕ Καλλονής για το άκρως ενδιαφέρον αποτέλεσμα!_____________________________________________________________

Διαφημιστικό σποτ Peer-Mentoring

Διαθεματικά

diathematika

 

 

 

 

Σελίδες: 1 2