ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ BLOG

Η ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΟΥ ΠΑΤΡΩΟΥ ΕΟΡΤΟΛΟΓΙΟΥ

Κάτω από: Θεολογία (Ορθόδοξη) καί ΖωήΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ στις 6:54 μμ στο Δευτέρα, 3 Αυγούστου, 2009

ΕΙΣΑΓΩΓΗ


Εν όψει τής μελλούσης (στή Γενεύη τό Δεκέμβριο 2009) νά συνέλθη Πανορθοδόξου Προσυνόδου, καί εν όψει τής αναγνωρίσεως τού ΠΡΩΤΕΙΟΥ ΤΟΥ ΑΙΡΕΤΙΚΟΥ ΠΑΠΑ τόν Οκτώβριο 2009 στήν Κύπρο, είναι ανάγκη νά υπενθυμήσουμε τήν επιζήμια απουσία εκ τών θεμάτων, τού εκκρεμούς ημερολογιακού ζητήματος στή Γενεύη.
Πολλοί λόγοι επιβάλλουν τήν ταχυτέρα λύση τού προβλήματος τούτου, όπως θά ίδωμεν κατωτέρω. Η ημερολογιακή μεταβολή τό 1924 εντάσσεται στά πλαίσια διείσδυσις τού παπισμού καί τού οικουμενισμού στήν Ορθόδοξη Εκκλησία!
Η «διακοπή τής κοινωνίας» από τόν επίσκοπό τους, στήν οποία προέβησαν όσοι έμειναν πιστοί στό παλαιό ημερολόγιο τό 1924, επέχει θέση αγωγής ή μηνύσεως. Γι’ αυτή, πρέπει κανονικά ν’ αποφανθεί τό δικαστήριο, δηλ. η Σύνοδος τών Επισκόπων! Τό 1924, μετά τήν «διακοπή τής κοινωνίας» από τόν Χρυσόστομο Παπαδόπουλο, δυστυχώς, δέν συγκλήθηκε καμία Σύνοδος. Έτσι, κανένα επίσημο όργανο δέν αποφάνθηκε, άν οι κατηγορίες τών ανθρώπων αυτών πού διέκοψαν τήν «κοινωνία», ήταν αληθινές. Είχε μάλιστα εκφρασθεί τότε η επιθυμία τού Πατριάρχου Αλεξανδρείας Φωτίου, νά συγκαλέσει μία τέτοια Σύνοδο, μέ τή συμμετοχή εκπροσώπων τών Πατριαρχείων Αντιοχείας καί Ιεροσολύμων. Όμως, η προσπάθεια αυτή τελικά δέν τελεσφόρησε.
Τό θέμα, άν υπήρχαν τό 1924 λόγοι πίστεως, καί μάλιστα αίρεση γιά τήν «παύση τής κοινωνίας», έχει δύο όψεις. Η πρώτη εστιάζεται στό πώς ο κάθε ορθόδοξος θά πεισθεί, ότι τό 1924 υπήρχαν λόγοι πίστεως, πού επέβαλαν τήν «παύση τής κοινωνίας». Η δεύτερη εστιάζεται στό τί μαρτυρίες έχει η Εκκλησία απ’ τήν αποκάλυψη τού Θεού (Άγιοι Πατέρες), γιά τίς συνέπειες τίς αποκλίσεως τών ανθρώπων, καί προπαντός τών επισκόπων από τήν αληθινή πίστη. Καί οι δύο περιπτώσεις είναι ιδιαίτερα σοβαρές.

Θεωρώ γιά τό θέμα αυτό λίαν επίκαιρο τό άρθρον τού μακαριστού μοναχού Θεοκλήτου Διονυσάτου εις τό περιοδικόν «Άγιος Παύλος ο Ξηροποταμινός» (Απρίλιος 1957).
 Είχα τήν ευλογία από τά φοιτητικά μου χρόνια, αλλά καί ως καθηγητής τής Αθωνιάδος επί εξαετίαν (1980-86), νά μαθητεύσω κοντά του, νά συνομιλήσω πολλές φορές, καί νά μού χαρίσει τά βιβλία του. Ως ελάχιστο μνημόσυνο, παραθέτω κατωτέρω αποσπάσματα από τό πατερικόν, θεολογικόν καί εκκλησιολογικόν άρθρον του «ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑΚΩΝ ΠΑΡΑΛΕΙΠΟΜΕΝΑ». 

«Τών Αποστόλων τό κήρυγμα, καί τών Πατέρων τά δόγματα, τή Εκκλησία μίαν τήν πίστιν εσφράγισαν∙ ή καί χιτώνα φορούσα τής αληθείας, τόν υφαντόν εκ τής άνω Θεολογίας, ορθοτομεί καί δοξάζει, τής ευσεβείας τό μέγα Μυστήριον».                                                                  
                                                                            
Κοντάκιον Αγ. Πατέρων 

Η αντικανονικώς πραγματοποιηθείσα μονομερής εισαγωγή τού διορθωμένου Γρηγοριανού ημερολογίου εις τήν καθ’ ημάς αγιωτάτην Εκκλησίαν, μεθ’ όλων τών επί τρείς καί πλέον δεκαετηρίδας θλιβερών συνεπειών, παρέσχεν εις αυτήν καί έν πολυτιμότατον δίδαγμα. Τό δίδαγμα τού σεβασμού εις τάς παραδόσεις τής Εκκλησίας, διδασκόντων αυτών τών μή μετακινηθέντων από αυτάς παλαιοημερολογιτών.
Η Εκκλησία, είτε ως δόγμα, είτε ως λειτουργική παράδοσις, είτε ως ιδιάζουσα πνευματικότης, είτε ως γραπτή νομοθεσία, είτε ως άγραφος παράδοσις, αποτελεί από αιώνων έν ολοκληρωμένον σύνολον, μή υποκείμενον εις ουδεμίαν αλλοίωσιν εκ τής υποψίας, τάχα, ότι δείται τελειώσεως. Είναι εν Αγίω Πνεύματι πλήρης, κεκορεσμένη, ανενδεής εξ ανθρώπων. Ήδη είναι συντηρουμένη καί κατευθυνομένη υπό τού Αγίου Πνεύματος, εν τή πνευματική αυτής στρατεία πρός τάς αρχάς τού σκότους.
Η παράδοσις τής Εκκλησίας ευρίσκει έκφρασιν εν τώ συνδυασμώ τών Ι. Συνόδων καί τών Αγίων Πατέρων. Η διατυπωθείσα αλήθεια εν ταίς Ι. Συνόδοις καί η διδασκαλία τών αγίων πατέρων, συνιστούν τήν Παράδοσιν, τήν αλήθειαν τής Ορθοδοξίας.
Όσοι αποδέχονται τήν Παράδοσιν τής Εκκλησίας ως ισόκυρον μέ τάς Αγίας Γραφάς καί αγωνίζονται δι’ αυτήν, είναι μάρτυρες τή προαιρέσει. Διά τούτο φρονούμεν, ότι οι καλούμενοι παλαιοημερολογίται προσέφερον ανυπολόγιστον υπηρεσίαν εις τής Εκκλησίαν διά τής εμμονής αυτών εις τό παλαιόν εορτολόγιον. Τό ισχυρότερον επιχείρημα τών παλαιοημερολογιτών, είναι αυτή η αντικανονική εισαγωγή τού ημερολογίου εις τήν Εκκλησίαν, ήτις διέσπασε τήν εξωτερικήν ενότητα, πράξις υποκειμένη κατά τούς Ι. Κανόνας εις ποινήν, μήπω εισέτι λαβούσαν χώραν. Διά τό «μήπω» λοιπόν, τούτο, η Εκκλησία τής Ελλάδος ουκ εξέπεσε εκ τής στάσεως αυτής ως αδελφής ομοτίμου καί ορθοτομούσης τόν λόγον τής αληθείας ταίς λοιπαίς Ορθοδόξοις Εκκλησίαις. Ναί, αλλ’ εσκανδάλισε, καί η αντικανονικότης παραμένει εισέτι αθεράπευτος, αντικανονικότης εξικνουμένη, υπό τινας προϋποθέσεις, μέχρι σχίσματος.
Πολλάκις κατηγορήθησαν οι παλαιοημερολογίται ως απειθείς τή Εκκλησία. Είναι άδικος η κατηγορία, εφ’ όσον πρόκειται περί θέματος σχετιζομένου μέ τήν θρησκευτικήν των συνείδησιν, ωκοδομημένην εν τώ σεβασμώ τών Ορθοδόξων παραδόσεων. Καί άν διά τήν απείθειάν των αυτήν θελήσωμεν νά τοίς προσάψωμεν μομφήν, εξ ίσου υποχρεούμεθα νά τιμήσωμεν αυτούς, ως θά γίνη ασφαλώς κάποτε υπό τής ιστορίας, διότι ηρνήθησαν νά ακολουθήσουν τάς περιπετειώδεις ανθρωπίνους ιδιοτροπίας. Η Εκκλησία τής Ελλάδος ούσα ακάλυπτος κανονικώς, δέν δικαιούται νά αξιοί υπακοήν, επειδή τό ζήτημα τελεί εν υποδικία.
Όταν εμηχανεύοντο τά περί Ημερολογίου καί Πασχαλίου Κανόνος εν Κων/λει, Πατριάρχης τού Οικουμενικού Θρόνου ήτο ο μοιραίος Μελέτιος Μεταξάκης, όστις συνεκινείτο περισσότερον από τόν προοδευτικόν Αγγλικανισμόν ή τά «απηρχαιωμένα» δόγματα τής Ορθοδοξίας.
Αλλ’ εκείνο όμως, τό οποίον επιβάλλεται νά προσέξωμεν ιδιαιτέρως, δέν είναι μόνον η σταθερά στάσις τών παλαιοημερολογιτών έναντι τού εορτολογικού προβλήματος, αλλ’ η εκφραστική διάθεσις τής τοποθετήσεως των έναντι τών εκκλησιαστικών παραδόσεων, ων εμφανίζονται αυτοί ως πιστοί φύλακες καί ακαταίσχυντοι τηρηταί.Εάν είχομεν ζωοποιώσαν Εκκλησίαν καί συνεχομένην εκ τής αγωνίας διά τήν διαφύλαξιν καί προάσπισιν τών εριτίμων υποθηκών τής αμωμήτου Ορθοδοξίας μας, θά έπρεπε νά περιβάλλη μέ σεβασμόν, στοργήν καί αγάπην, τούς αγνούς τούτους καί ενθουσιώδεις πιστούς.
Ιδού, διατί τό διχάσαν τήν Εκκλησίαν ημερολογιακόν ζήτημα δέν πρέπει νά τό βλέπωμεν μόνον εν τοίς στενοίς ορίοις τών δέκα καί τριών ημερών, αλλ’ εν συσχετίσει μέ τήν καθολικήν ζωήν τής Εκκλησίας, η οποία, διά τής αντικανονικής ενεργείας της, εστερήθη χιλιάδων πιστών, γνησιωτάτων καί πιστωτάτων εις τάς παραδόσεις καί βιούντων θαυμαστώς τό ιδιάζον ημίν ορθόδοξον μοναστικόν πνεύμα.
Ιδού διατί κατά μείζονα λόγον η Εκκλησία, πρός διατήρησιν τής υπερουσίου πνευματικότητός της, επιβάλλεται νά οικειωθή αυτά τά απλά εν Κυρίω καί ωραία τέκνα της, άτινα μακράν αυτής εσθίουν τό ουράνιον μάνα τής πατερικής σοφίας. Ζώντα ασκητικώς εν τώ κόσμω καί νηστεύοντα πολύ, καί προσευχόμενα διά τής νοεράς προσευχής καί συνεχίζοντα τήν παράδοσιν τής εν θλίψει καί πένθει Χριστού διαπορευομένης ασκητικής Ορθοδοξίας μας.Εάν η Εκκλησία αποφασίση νά ανασυνδέση τόν διακοπέντα δεσμόν της μέ τούς Αγίους Πατέρας, είναι απαραίτητον όπως εγκολπωθή τούς ασκητικούς παλαιοημερολογίτας, οίτινες αποτελούν ζώσαν πραγματικότητα, ως εκείνη τής αρχαίας Εκκλησίας, από τε απόψεως ορθοδόξων φρονημάτων, ηθικού βίου καί ιδιαζούσης πνευματικότητος.Κατόπιν τών ανωτέρω καθίσταται πρόδηλος η αναγκαιότης τής επιλύσεως τής εκκρεμότητος τού ημερολογιακού θέματος, η παράτασις τής οποίας θά διαιωνίζη τήν σύγχυσιν εν τή Εκκλησία. Θά κλονίζει εκκλησιολογικώς τάς ορθοδόξους βάσεις τής άνευ ικανότητός τινος αμύνης, θά νοθεύη τό πνευματικόν περιεχόμενόν της, θά ματαιώνη0 τούς σκοπούς της, θά στερείται τών θετικών υπηρεσιών τών ευλαβεστάτων τέκνων της παλαιοημερολογιτών, ών τό πνεύμα καί ο βίος εγγυώνται τήν αναγέννησιν τής Ελληνικής Ορθοδόξου Εκκλησίας, «δι’ ήν Χριστός απέθανε».


Δεν υπάρχουν σχόλια »

Χωρίς σχόλια ακόμα.

RSS κανάλι για τα σχόλια του άρθρου.

Αφήστε μια απάντηση

© 2024 ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ BLOG   Φιλοξενείται από Blogs.sch.gr

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση