rchalikiotou's blog

ιστότοπος φιλολογικών θεμάτων και όχι μόνο! . .

Της λήθης το πηγάδι- Γιάννης Χαρούλης

Θέματα Αγωγής και Εκπαίδευσης


Συνεργασία – Αμοιβαία Εμπιστοσύνη – Αποτελεσματικότητα

Οι έρευνες που έγιναν τα τελευταία χρόνια σχετικά με τα γνωρίσματα ενός αποτελεσματικού σχολείου, είναι πολλές. Μιλώντας για αποτελεσματικό σχολείο, εννοούμε το σχολείο που καταφέρνει να προσφέρει σωστή και ολοκληρωμένη αγωγή και εκπαίδευση στα παιδιά.

Τα ευρήματα των ερευνών αυτών αναφέρουν ότι αποτελεσματικά είναι τα σχολεία που έχουν καλή διοίκηση, διαθέτουν σταθερό προσωπικό, χρησιμοποιούν σύγχρονες διδακτικές μεθόδους, εκμεταλλεύονται στο μέγιστο βαθμό το διδακτικό χρόνο, αναγνωρίζουν και βραβεύουν τη σχολική επιτυχία, επιτυγχάνουν τάξη και πειθαρχία και έχουν καλή συνεργασία με τους γονείς.

Στο παρόν άρθρο θα ασχοληθώ ιδιαίτερα με τη σχέση γονιού – σχολείου, με περισσότερη έμφαση στο σχέση γονιού-δασκάλου. Έχει μεγάλη σημασία για το δάσκαλο η αποτελεσματική επικοινωνία με τους γονείς, η ενημέρωσή τους για τους στόχους που τέθηκαν, για τις προσδοκίες που πρέπει να έχουν για τα παιδιά τους και για την πρόοδό τους στα διάφορα μαθήματα.

Οι γονείς από την πλευρά τους πρέπει να νιώθουν ελεύθεροι να μιλήσουν με τους εκπαιδευτικούς, να είναι πρόθυμοι να στηρίξουν την εργασία του παιδιού τους στο σχολείο και στο σπίτι και να προσφέρουν την βοήθειά τους στο σχολείο, σε τομείς και θέματα που έχουν ευχέρεια. Τονίζεται ιδιαίτερα η σημασία της παρακολούθησης της εργασίας των παιδιών στο σπίτι και το ενδιαφέρον για το έργο του σχολείου.

Όπως ανάφερα πιο πάνω, πολύ ιδιαίτερα με ενδιαφέρει και με απασχολεί η σχέση και η εμπιστοσύνη που πρέπει να υπάρχει ανάμεσα στο γονιό και τον εκπαιδευτικό. Η πολύχρονη πείρα μου στα σχολεία μου έχει αποδείξει ότι εκεί που ο δάσκαλος και ο γονιός καταφέρνουν να γίνουν συνεργάτες, η θετική επίδραση πάνω στην επίδοση του παιδιού, είναι παραπάνω από εμφανής. Όπου όμως οι δύο αυτοί παράγοντες γίνονται ανταγωνιστές, δυστυχώς πληρώνει τα σπασμένα το ίδιο το παιδί και όχι κάποιος άλλος.

Με τον όρο συνεργάτες εννοώ μια πλήρη και συνοδευόμενη από αμοιβαία εμπιστοσύνη, συνεργασία. Μια συνεργασία που δεν περιορίζεται μόνο στην πληροφόρηση για την επίδοση του παιδιού ή τη διατύπωση παραπόνων για κάτι που έκανε ή που παράλειψε να κάνει ο δάσκαλος και έχει σχέση με το παιδί μας.

Ο δάσκαλος είναι άνθρωπος με τις αδυναμίες του και είναι ένας, απέναντι σε 25 παιδιά που το καθένα έχει τις δικές του ανάγκες και απαιτήσεις. Είναι φυσιολογικό, λοιπόν, να μην μπορεί να ανταποκριθεί πλήρως, να κάνει λάθη ή ακόμα να αδικήσει κάποιο παιδί. Σε τέτοιες περιπτώσεις το παιδί μεγαλοποιεί αυτή την αδικία και τη μεταφέρει στους γονείς. Εδώ ακριβώς είναι που μπορεί να λειτουργήσει η συνεργασία και η εμπιστοσύνη στην οποία αναφέρομαι.

Αν ο γονιός, όσο δίκιο και να νιώθει, όσο δίκιο και να έχει, πάρει το μέρος του δασκάλου και εξηγήσει στο παιδί ότι κάποιο λάθος θα έγινε, τότε το παιδί διατηρεί την εμπιστοσύνη και την εκτίμησή του απέναντι στο δάσκαλο και συνεπώς απέναντι στο σχολείο και τη μάθηση. Στη συνέχεια ο γονιός μπορεί να μιλήσει με το δάσκαλο και να είναι σίγουρος ότι η τυχόν παρεξήγηση που πιθανόν να δημιουργήθηκε, θα λυθεί με τον καλύτερο τρόπο. Αν όχι, τότε ας μιλήσει με το διευθυντή. Γιατί αυτή όλη η διαδικασία να μου πείτε; Μα γιατί με μια τέτοια αντιμετώπιση, μεγάλος κερδισμένος είναι το παιδί και η ολοκληρωμένη αγωγή, που είναι και ο στόχος μας.

Αν όμως η αντιμετώπιση από το γονιό είναι του τύπου:

«Μα ποιος νομίζει ότι είναι ο δάσκαλός σου; Άσε να πάω αύριο στο σχολείο και να τον κανονίσω».

Η συνέχεια θα έχει ως εξής : Για το παιδί δεν υπάρχει πια δάσκαλος. Παύει να τον εκτιμά και να τον υπολογίζει. Ταυτόχρονα όμως παύει να εκτιμά και να υπολογίζει το σχολείο και τη μάθηση, γιατί ο σεβασμός και η εκτίμηση προς το δάσκαλο και το σχολείο, είναι που ωθεί το παιδί να προσπαθεί και να θέλει να μάθει. Και είναι αποδειγμένο με έρευνες και από παιδαγωγούς και από ψυχολόγους ότι μόνο όταν το παιδί θέλει και συμμετέχει, μπορεί να δεχτεί αποτελεσματικά την αγωγή που του προσφέρουμε.

Τελειώνοντας, θα έλεγα ότι επειδή είναι σίγουρο ότι στόχος όλων μας είναι μια αποτελεσματική και ολοκληρωμένη αγωγή για τα παιδιά μας και αφού η Παιδαγωγική και η Ψυχολογία υποστηρίζουν ότι κάτι τέτοιο μπορεί να εξασφαλιστεί με την αμοιβαία εμπιστοσύνη και συνεργασία ανάμεσα σε γονείς και σχολείο, τότε γιατί να το ψάχνουμε περισσότερο;

Ας συνεργαστούμε λοιπόν!

Ματθαίος Δημητρίου

kavafis_levantas

Hello world!

Καλωσήρθατε στο Blogs.sch.gr. Αυτή είναι η πρώτη σας δημοσίευση. Αλλάξτε την ή διαγράψτε την και αρχίστε το “Ιστολογείν”!

Συμβουλευτείτε τα αρχεία βοήθειας για την διαχείριση του ιστολογίου σας.