header image

Μας ενδιαφέρουν μόνο τα «εσωτερικά» μας θέματα και θεωρούμε ήσσονος σημασίας ό,τι συμβαίνει έξω από τα εθνικά μας σύνορα. Διακατεχόμεθα από προσωπολαγνεία και οι αναφορές στα δελτία ειδήσεων σε πολιτικά πρόσωπα και ιδίως σε αυτά του κ. Γ. Παπανδρέου και του πρωθυπουργού κ. Κ. Καραμανλή είναι συχνότερες από τις αναφορές στα πολιτικά κόμματα όπου ανήκουν. Σε αναλογία με την κοινοβουλευτική δύναμη, χαϊδέμενο παιδί των καναλιών μοιάζει να είναι ο ΣΥΡΙΖΑ και ακολουθεί το ΠΑΣΟΚ. Το ΚΚΕ είναι το κόμμα που προβάλλεται σχετικά λιγότερο.Σε αυτά και άλλα ειδικότερα συμπεράσματα καταλήγει ποσοτική και ποιοτική έρευνα του Ινστιτούτου Οπτικοακουστικών Μέσων (ΙΟΜ) σε συνεργασία με το Εργαστήριο Κοινωνικής και Πολιτικής Ανάλυσης ΜΜΕ του Πανεπιστημίου Αθηνών που παρουσιάσθηκε σήμερα. Επιστημονικός υπεύθυνος της έρευνας με τίτλο «Παρακολούθηση του βαθμού και του τρόπου προβολής των πολιτικών κομμάτων και προσώπων από τα δελτία ειδήσεων της ελληνικής τηλεόρασης» είναι ο αναπληρωτής καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών, Γιώργος Πλειός, ο οποίος την παρουσίασε το πρωί μαζι με τον πρόεδρο του ΙΟΜ, Ροδόλφο Μορώνη. Ακολούθησε σχολιασμός του καθηγητή του Πανεπιστημίου Αθηνών, Ιωάννη Μεταξά.Σύμφωνα με την έρευνα, η σειρά ποσοτικών αναφορών στα κανάλια αφορά καταρχήν τη ΝΔ/κυβέρνηση και ακολουθούν ΠΑΣΟΚ, ΣΥΡΙΖΑ, ΚΚΕ, ΛΑΟΣ. Τα σκήπτρα της πολιτικής αντιπαράθεσης κρατά ο δικομματισμός. Είναι χαρακτηριστικό ότι τα δύο μεγάλα κόμματα συγκεντρώνουν το 84,5% της συνολικής προβολής κομμάτων στα δελτία ειδήσεων (που ορίζεται από τον αριθμό εμφανίσεων εκπροσώπων τους και το χρόνο παρουσίασης), ενώ τα τρία μικρότερα συγκεντρώνουν συνολικό χρόνο προβολής 14,4%.Σε ό,τι αφορά τη θεματολογία, υπερτερούν τα θέματα καθημερινότητας και κοινωνικής πολιτικής, ακολουθούν οι εσωκομματικές διεργασίες στο ΠΑΣΟΚ (κομμάτι της έρευνας συνέπεσε χρονικά με την περίοδο προετοιμασίας για την ανάδειξη αρχηγού στο ΠΑΣΟΚ), ενώ την τρίτη θέση με μεγάλη διαφορά με λιγοστές αναφορές καταλαμβάνει η οικονομία.Σε ό,τι αφορά την προβολή πολιτικών προσώπων, τα πρωτεία κρατά ο κ. Γ. Παπανδρέου και υπερτερεί έναντι του κ. Καραμανλή. Ο κ. Αλαβάνος προβάλλεται περισσότερο από την κ. Παπαρήγα και εξίσου ο κ. Καρατζαφέρης προβάλλεται περισσότερο από την κ. Παπαρήγα. Οι περισσότερες αρνητικές θέσεις που διατυπώνονται από δημοσιογράφους αφορούν τη ΝΔ και το ΛΑΟΣ και οι περισσότερο θετικές τους κ. Παπανδρέου και Καραμανλή. Μεταξύ των 20 πλέον προβεβλημένων προσώπων ανεξαρτήτως κομματικής ταυτότητας, την πρώτη θέση καταλαμβάνει ο κ. Παπανδρέου και ακολουθούν οι κ. Ευάγγελος Βενιζέλος, Θεόδωρος Ρουσόπουλος, Αλέκος Αλαβάνος, Γιάννης Ραγκούσης, Κώστας Καραμανλής, Γιώργος Αλογοσκούφης, Γεώργιος Καρατζαφέρης, Κώστας Σκανδαλίδης, Ντόρα Μπακογιάννη, Αλέκα Παπαρήγα, Ευάγγελος Αντώναρος, Προκόπης Παυλόπουλος, Γεώργιος Σουφλιάς, Θεόδωρος Πάγκαλος, Κώστας Χατζηδάκης, Αννα Διαμαντοπούλου, Γιάννης Μανώλης, Δημήτρης Αβραμόπουλος.Όπως σημείωσε σχετικά ο κ. Μορώνης, «σε ένα σημαντικό μέρος του χρόνου που εκτυλίχθηκε η έρευνα, το ΠΑΣΟΚ περνούσε μια κρίσιμη περίοδο που έκλεισε με τις εσωκομματικές εκλογές για την ανάδειξη προέδρου του κόμματος. Παρόλα αυτά, μου κάνει εντύπωση ότι όσα δευτερόλεπτα εμφανίσθηκαν στην τηλεόραση οι κ. Παπανδρέου και Βενιζέλος (ολόκληρο το διάστημα της έρευνας και όχι αποκλειστικά σχετικά με το θέμα της αρχηγίας) εμφανίσθηκαν και οι κ. Καραμανλής, Αλογοσκούφης, Ρουσόπουλος, Μπακογιάννη, Μαγγίνας και Παυλόπουλος μαζί. Και η κ. Παπαρήγα με τον κ. Αλαβάνο και τον κ. Καρατζαφέρη μαζί εμφανίσθηκαν συνολικά γύρω στα 7.500 δευτερόλεπτα, κάτι παραπάνω από τα 6.600 του κ. Καραμανλή, αλλά σημαντικά λιγότερα από τα περίπου 12.000 δευτερόλεπτα του κ. Παπανδρέου ή τα 11.500 του κ. Βενιζέλου».Από την έρευνα διαπιστώνεται ότι ο κ. Παπανδρέου υιοθετεί υποστηρικτική στάση για το ΠΑΣΟΚ και λιγότερο επικριτική για την κυβέρνηση, η κ. Παπαρήγα παρουσιάζει την πλέον έντονη αντι-δικομματική στάση, ο κ. Αλαβάνος είναι επικριτικός απέναντι την κυβέρνηση και τη ΝΔ. Ο κ. Καρατζαφέρης διατυπώνει αρνητικές θέσεις για τη ΝΔ, το ΠΑΣΟΚ, το ΣΥΝ, το ΚΚΕ, αλλά συγχρόνως παρουσιάζει (μεταξύ των αντιπολιτευόμενων κομμάτων) το υψηλότερο ποσοστό θετικών σχολίων για την κυβέρνηση.Σε ό,τι αφορά τη γεωγραφική προέλευση των πολιτικών προσώπων στα ρεπορτάζ των ειδήσεων επιβεβαιώνεται για άλλη μία φορά ο «υδροκεφαλισμός» του ελληνικού κράτους. Το 80,8% προέρχεται από την Αθήνα, το 8,5% από τη Θεσσαλονίκη και το 10,6% από την υπόλοιπη χώρα.Τα κανάλια στην αγωνία τους για τηλεθέαση «διανέμουν» αντί για ειδήσεις, απόψεις, σημείωσε ο κ. Μορώνης, αναφερόμενος στην ποιοτική διάσταση των ειδήσεων. Και συμπλήρωσε: «Τι εννοώ. Δεν έχει γι’ αυτά και τόση σημασία ποια άποψη θα σχηματίσει ο θεατής τους παρακολουθώντας ένα debate, για παράδειγμα. Αλλά επιχειρούν με τους σχολιαστές τους (και τη βοήθεια ενίοτε προσκεκλημένων ειδικών και μη) να πουν στο κοινό τι πρέπει να καταλάβει από την παρακολούθηση του debate. Αυτή η τακτική οδηγεί στην παραβίαση μιας ακρογωνιαίας, μέχρι πριν από μερικά χρόνια, αρχής της δημοσιογραφίας: το διαχωρισμό της είδησης από το σχόλιο. Όπως προκύπτει και από την έρευνα, οι ειδήσεις είναι σε μεγάλο βαθμό χρωματισμένες. Και μάλιστα τις περισσότερες φορές επικριτικά/αρνητικά»….(ΑΠΕ)

κάτω από: Γενικά

Καλωσήρθατε στο Blogs.sch.gr. Αυτή είναι η πρώτη σας δημοσίευση. Αλλάξτε την ή διαγράψτε την και αρχίστε το «blogging»!

κάτω από: Γενικά

Κατηγορίες