Τι υπερισχύει; μια Υπουργική Απόφαση, ένα Προεδρικό Διάταγμα, ή ένας Νόμος;

Από το 2006, το Προεδρικό Διάταγμα 60 (ΦΕΚ 65 τ. Α΄ /30.3.2006) «Αξιολόγηση των μαθητών του Ενιαίου Λυκείου» ρυθμίζει, βάσει των ισχυόντων κάθε φορά Νόμων, τα ζητήματα που αφορούν τις λεπτομέρειες -κατά το νομοθέτη- της αξιολόγησης, των συνακόλουθων εξετάσεων και των αποτελεσμάτων της στα Γενικά Λύκεια -που όλοι ξεχνούμε ότι ακόμη επίσημα ονομάζονται Ενιαία.

Έτσι μέχρι πέρυσι τέτοιες μέρες, είχε υποστεί μια σειρά από τροποποιήσεις, που το επικαιροποιούσαν και το συγχρόνιζαν με τους τρέχοντες νόμους. Σε φθίνουσα χρονική σειρά αυτές έγιναν από τα:

ΠΔ 68/2014 (ΦΕΚ τ. Α΄ 110/7.5.2014), ΠΔ 24/2013 (ΦΕΚ τ. Α΄ 55/6.3.2013), ΠΔ 48/2012 (ΦΕΚ τ. Α΄ 97/27.4.2012) , ΠΔ 41/2011 (ΦΕΚ τ. Α΄ 107/9.5.2011), ΠΔ 21/2011 (ΦΕΚ τ. Α΄ 72/7.4.2011), ΠΔ 31/2010 (ΦΕΚ τ. Α΄ 69/14.5.2010), ΥΑ 39575/Γ2 (ΦΕΚ τ. Β΄ 494/23.4.2010), ΥΑ Φ.253/155439/Β6 (ΦΕΚ τ. Β΄ 2544/30.12.2009), Ν.3763/2009 (ΦΕΚ τ. Α΄ 80/ 27.5.2009) , ΠΔ 12/2009 (ΦΕΚ τ. Α΄ 22/13.2.2009), ΠΔ 36/2008 (ΦΕΚ τ. Α΄ 61/10.4.2008) και ΠΔ 105/2006 (ΦΕΚ τ. Α΄ 102/2006).

Το φτωχό μου το μυαλό λέει ότι μια Υπουργική Απόφαση δεν μπορεί να καταργήσει ή να μεταβάλει δραστικά ένα Προεδρικό Διάταγμα, χωρίς μάλιστα καν να το κατονομάζει! Βλέπετε, άλλωστε, ότι όλα τα Προεδρικά Διατάγματα δημοσιεύονται στο ίδιο τεύχος Α΄ με τους Νόμους, ενώ οι Υπουργικές Αποφάσεις στο Β΄.

Έτσι στέκομαι με απορία μπροστά στην πρόσφατη ΥΑ 77451/Δ2/15-5-2015 (ΦΕΚ τ. Β΄ 862/15.5.2015), όπου ο νομοθέτης αλλάζει ό,τι θυμάται, και στο ακροτελεύτιο Άρθρο 14 προσπαθεί να καθαρίσει για την προχειρότητά του με μια φράση: Κάθε διάταξη που ρυθμίζει με διαφορετικό τρόπο τα θέματα της απόφασης αυτής παύει να ισχύει. Η απόφαση αυτή ισχύει για το σχολικό έτος 2014−2015.

Αναρωτιέμαι και θα ήθελα μια απάντηση νομικών (δεν έχει το Υπουργείο;):

  • Τι ακριβώς από το σε ισχύ ΠΔ60/2006 εξακολουθεί να ισχύει;
  • Τι ακριβώς από το σε ισχύ ΠΔ60/2006 επιχειρεί να καταργήσει, χωρίς καν να κατονομάζει, η φράση «κάθε διάταξη» στην ΥΑ 77451/Δ2/15-5-2015 (ΦΕΚ τ. Β΄ 862/15.5.2015);
  • Γιατί δεν ακολουθήθηκε και τώρα η ίδια οδός με τα προηγούμενα χρόνια, η έκδοση δηλαδή ενός ΠΔ που ονομαστικά, εδάφιο-εδάφιο, παράγραφο-παράγραφο, άρθρο-άρθρο, τροποποιεί το ΠΔ60;
  • Τι θα γίνει αν ένας γονέας ή φορέας προσβάλει την ΥΑ 77451/Δ2/15-5-2015 (ΦΕΚ τ. Β΄ 862/15.5.2015)
  • Η απόφαση αυτή ισχύει για το σχολικό έτος 2014−2015. Αυτό σημαίνει ότι δεν θα ισχύει το 2015-2016;

Μπράβο στους συναδέλφους στο myschool που καταφέρνουν να αποκωδικοποιήσουν όλο αυτό το συνονθύλευμα…
ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗ
Βρίσκομαι στη διαδικασία προετοιμασίας μιας παρουσίασης της ισχύουσας Νομοθεσίας προς τους γονείς και μαθητές του σχολείου μου, και έχω μείνει άναυδος από τις αντιφάσεις που συναντώ. Η ΥΑ 77451/Δ2/15-5-2015 (ΦΕΚ τ. Β΄ 862/15.5.2015) φαίνεται να έρχεται σε αντίφαση όχι μόνο με το ισχύον ΠΔ60/2006, αλλά και με αυτόν το Νόμο 4186/2013 που τροποποιήθηκε πρόσφατα με τον 4327/2015. Πιο συγκεκριμένα:

Οι παράγραφοι 3 και 4 του άρθρου του Ν.4186/2013 (για το επονομαζόμενο «Νέο Λύκειο») δεν αγγίχτηκαν καθόλου από το Νόμο 4327/2015. Συνεπώς εξακολουθούν να είναι σε ισχύ –μαζί και όσα ορίζουν για την Α΄ και Β΄ Τάξη: 50% θεματα με κλήρωση από την Τράπεζα Θεμάτων, δαιδαλώδης τρόπος προαγωγής. Ο 4327/2015 φρόντισε να ορίσει ρητές αλλαγές μόνο για την Γ΄ Λυκείου.

  • Είναι δυνατόν μια απλή Υπουργική Απόφαση, η  ΥΑ 77451/Δ2/15-5-2015 (ΦΕΚ τ. Β΄ 862/15.5.2015), με τις παραγράφους 7 έως 11, να καταστρατηγεί Νόμο;

ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗ 2
Καλά να πάθω, να διαβάζω άλλη φορά ολόκληρους τους νόμους, χωρίς να θεωρώ ότι υπάρχει μια λογική στη δομή τους.

Το άρθρο 9 του 4327/2015 παρέχει ειδικά για το έτος 2014-2015, στον τρόπο εξετάσεων Α΄ και Β΄ Λυκείου, τη νομοθετική εξουσιοδότηση στον Υπουργό να ρυθμίσει τα θέματα αυτά με υπουργική απόφαση, δίνει, λοιπόν, το δικαίωμα σε ΥΑ να τροποποιήσει ΠΔ, ή καλύτερα, να παρακάμψει, ειδικά για το 14-15 το ΠΔ60/2006, με δικαιολογία τα μειωμένα χρονικά περιθώρια (η δικαιολογία στην αιτιολογική έκθεση του 4327).

3 σχόλια

  1. Σταμάτη, προσπαθώ να ετοιμάσω μια παρουσίαση -την καθιερωμένη- πριν υποχρεώσω παιδιά και γονείς σε δηλώσεις στην τύχη, και διαπιστώνω κι άλλα παλαβά.

    Έκανα διορθώσεις και προσθήκες, ξαναδές το.

Σχολιάστε