Η Φυσική στο Διαδίκτυο

CERN: Νέο ρεκόρ από τις πρώτες συγκρούσεις σωματιδίων με υψηλή ενέργεια

Συγγραφέας: ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΠΑΖΟΥΛΗΣ στις 11 Δεκεμβρίου, 2009

CERN: Νέο ρεκόρ από τις πρώτες συγκρούσεις σωματιδίων με υψηλή ενέργεια

Thursday, 10 December 2009

Ο μεγάλος υπόγειος επιταχυντής του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Στοιχειωδών Σωματιδίων (CERN), κάτω από γαλλο-ελβετικά σύνορα, πραγματοποίησε τις πρώτες του συγκρούσεις πρωτονίων υψηλής ενέργειας, καταγράφοντας ένα νέο παγκόσμιο ρεκόρ, όπως δήλωσε εκπρόσωπος του οργανισμού, σύμφωνα με το βρετανικό Τύπο και τα ξένα πρακτορεία.

Οι συγκρούσεις έγιναν από δύο ακτίνες σωματιδίων που κυκλοφορούσαν στο τούνελ του επιταχυντή από αντίθετες κατευθύνσεις με συνολική ενέργεια 2,36 τρισ. ηλεκτρονιοβόλτ (1,18 TeV για κάθε ξεχωριστή ακτίνα). Το «πείραμα  Άτλας», ένας από τους τέσσερις μεγάλους ανιχνευτές σωματιδίων του επιταχυντή, μπόρεσε να καταγράψει ορισμένες συγκρούσεις και μάλιστα μια από αυτές, που θεωρήθηκε άκρως θεαματική, μπορεί κανείς να τη δει στο site του Άτλαντα

Η ενέργεια των 1,18 τρισ. ηλεκτρονιοβόλτ ήταν αυτή που προ ημερών είχε χαρίσει στον ευρωπαϊκό επιταχυντή το παγκόσμιο ρεκόρ επιτάχυνσης πρωτονίων, φθάνοντας σε επίπεδο που ποτέ πριν δεν είχε φθάσει κανείς άλλος επιταχυντής στη Γη. Ο ανταγωνιστικός αμερικανικός επιταχυντής Tevatron του Fermilab στο Σικάγο κατείχε το προηγούμενο ρεκόρ.

Πολλές όμως από τις επόμενες συγκρούσεις θα γίνουν σε ενέργεια χαμηλότερη από τα 1,18 TeV, ώστε να ρυθμιστούν σωστά όλα τα μηχανήματα ενόψει των πολύ σφοδρότερων συγκρούσεων από το 2010, οπότε η ενέργεια αναμένεται να φθάσει τα 3,5 TeV.

Οι επιστήμονες ευελπιστούν ότι στο μέλλον τέτοιες συγκρούσεις θα ρίξουν φως στα κατ’ εξοχήν «απόκρυφα» ζητήματα της επιστήμης, όπως η σκοτεινή ύλη, η αντι-ύλη, το Μπινγκ Μπανγκ κ.α.

Στο μεταξύ δεν πρόλαβαν καλά-καλά να γίνουν οι πρώτες συγκρούσεις σωματιδίων στο CERN και οι φυσικοί του κάνουν αγώνα δρόμου να δημοσιεύσουν τα πρώτα επιστημονικά αποτελέσματα. Η πρώτη σύγκρουση πρωτονίων έλαβε χώρα τη Δευτέρα 23 Νοεμβρίου και μέχρι το Σάββατο της ίδιας εβδομάδας οι φυσικοί του CERN είχαν αναρτήσει τα πρώτα αποτελέσματα στον server arxiv (όπου συχνά δημοσιεύονται ερευνητικά αποτελέσματα πριν από την επίσημη δημοσίευσή τους), ενώ τρεις μετά το «Εuropean Journal of Physics» (Ευρωπαϊκό Περιοδικό Φυσικής) είχε ήδη αποδεχτεί την πρώτη επιστημονική εργασία προς δημοσίευση, σύμφωνα με το «Νιού Σάιεντιστ».

H εργασία προέρχεται από ερευνητές στο πείραμα “Alice”, που μάλλον έσπασαν το παγκόσμιο ρεκόρ ταχύτητας ανάμεσα σε μια έρευνά και τη δημοσίευση των σχετικών αποτελεσμάτων, σε μια προσπάθεια να έρθουν πρώτοι σε αυτή την ιδιότυπη επιστημονική κούρσα. Φυσικά τέτοιες εργασίες απέχουν παρασάγγας από την ανεύρεση του «μποζονίου του Χιγκς», η την απόδειξη της ύπαρξης της υπερ-συμμετρίας ή των κρυμμένων διαστάσεων ή κάποια άλλη σημαντική ανακάλυψη, δείχνουν όμως την έξαψη που είναι διάχυτη στην κοινότητα των φυσικών διεθνώς από το πείραμα του CERN.

Πηγή: Ελευθεροτυπία, http://www.physics4u.gr/blog/?p=1403#more-1403