Η Φυσική στο Διαδίκτυο

Θέματα, Ασκήσεις, Πειράματα,… για το μάθημα της Φυσικής – του Παναγιώτη Παζούλη

Παρατηρήσεις για τα θέματα Φυσικής Κατεύθυνσης

Συγγραφέας: ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΠΑΖΟΥΛΗΣ στις 27 Μαΐου, 2009

Ευάγγελος Κουντούρης Λέει:

Παρατηρήσεις για τα θέματα Φυσικής Κατεύθυνσης

Τα θέματα των Πανελληνίων Εξετάσεων Φυσικής Κατεύθυνσης είναι, συνολικά, πολύ καλά, διότι είναι σαφή, έχουν το χαρακτηριστικό της αντικειμενικότητας, καλύπτουν το μεγαλύτερο μέρος της ύλης και, σε ικανοποιητικό βαθμό, δίνουν τη δυνατότητα διάκρισης των υποψηφίων ανάλογα με τις δυνατότητές τους, αλλά …1. Στην ερώτηση 2 του 1ου θέματος υπάρχει, μικρή, ένσταση, για το “πάντα”, (τι ισχύει όταν το ένα εκ των δύο μεγεθών είναι μηδέν;), αλλά αυτό, μάλλον, δεν απασχόλησε τους υποψηφίους2. Παρ’ όλο που “έτσι συνηθίζεται” κάποια στιγμή θα πρέπει, στο 2ο θέμα: να ζητηθεί, όπως προβλέπεται, και εργαστηριακή δραστηριότητα να πάψει να ζητείται (και να βαθμολογείται) πρώτο αυτό που λογικά έπεται και δεύτερο αυτό που λογικά και προηγείται και δείχνει γνώσεις Φυσικής, ώστε να μην “ κερδίζει ” κάποιος μονάδες απαντώντας στην τύχη, ή, το πλέον άδικο, να “χάνει” μονάδες κάποιος που αιτιολόγησε σωστά, άρα γνωρίζει το θέμα, και εκ παραδρομής έγραψε δίπλα στον αριθμό λάθος γράμμαΗ ερώτηση μπορεί να έχει τη διατύπωση(“πακέτο” ): να επιλέξετε, αιτιολογημένα, τη σωστή απάντηση3. Παρ’ όλο που “έτσι συνηθίζεται”, θα διευκόλυνε και τους υποψηφίους και τους βαθμολογητές να διευκρινιζόταν στην εκφώνηση του 3ου θέματος ότι η πηγή βρίσκεται στη θέση μηδέν και αρχίζει να λειτουργεί τη χρονική στιγμή μηδέν.4. Στην εκφώνηση της ερώτησης α του 3ου θέματος δίδονται και τα σύμβολα των ζητουμένων μεγεθών. Γιατί δεν γίνεται το ίδιο και στις ερωτήσεις β και γ;5. Στην εκφώνηση της ερώτησης γ του 3ου θέματος δεν διευκρίζεαι ποιο σημείο προηγείται. Πρέπει επομένως να δοθεί διπλή απάντηση; (Κανονικά η σχέση Δφ=…, που υπάρχει στις ενδεικτικές λύσεις της ΚΕΓΕ χρειάζεται απόδειξη, διότι δεν υπάρχει στο σχολικό βιβλίο. Κανονικά, επίσης, θα πρέπει να γίνει δεκτή η λύση, με απλή μέθοδο των τριών, με βάση τη λεζάντα του σχ. 2.8 του σχολικού βιβλίου).6. Το στιγμιότυπο του κύματος που ζητείται να σχεδιαστεί στην ερώτηση δ του 3ου θέματος, είναι ελλιπώς σχεδιασμένο στο σχ. 2.8 του σχολικού βιβλίου (σελ. 48) και “συγκρούεται” με τον (σωστό) ορισμό που υπάρχει ακριβώς δίπλα του.Το στιγμιότυπο δείχνει τις θέσεις όλων των σημείων του μέσου διάδοσης του κύματος (είτε δηλαδή έχει φτάσει εκεί το κύμα είτε όχι) σε μια χρονική στιγμή. Άρα τα σημεία στα οποία έχει φτάσει το κύμα πρέπει να σχεδιαστούν εκεί που βρίσκονται και τα υπόλοιπα (για πρακτικούς λόγους τα πρώτα απ’ αυτά) στην αρχική τους θέση (σαν να “τραβάμε φωτογραφία” του μέσου).Επομένως, στο σχολικό βιβλίο, το στιγμιότυπο έπρεπε να έχει ένα ακόμα (μπλε) οριζόντιο τμήμα (και η, μαύρη, γραμμή του άξονα, θα μπορούσε να λείπει τελείως).Ίσως, αυτό το σχήμα στο σχολικό βιβλίο, να “παρέσυρε” την ΚΕΓΕ η οποία στις ενδεικτικές της απαντήσεις “σταματάει” το σχέδιο του στιγμιότυπου νωρίτερα απο εκεί, που κατά την άποψή μου, πρέπει.Πιθανόν, για τον ίδιο λόγο, είναι ελλιπές και το σχέδιο που δίνει η επιτροπή της ΕΕΦ στις λύσεις της (όπως και άλλοι στο διαδίκτυο).7. Στο 4ο θέμα, παρ’ όλο που “έτσι συνηθίζεται” υπάρχει, μικρή, ένσταση, για το “ακαριαία”, διότι, πρακτικά, και “εξωπραγματικό” είναι και “ρίσκο” να σπάσει το νήμα υπάρχει.

Κάθε άποψη, θετική ή (κατά προτίμηση) αρνητική, στα προηγούμενα επιθυμητή.Βαγγέλης ΚουντούρηςΣυνεργάτης ΕΚΦΕ Αγίων Αναργύρων Αθήναςτ. Ειδικός Γραμματέας της ΕΕΦ