Πρώτη μέρα στο σχολείο…..

Η Ρούμπι Μπρίτζες ήταν το πρώτο αφροαμερικανάκι που πήγε σε σχολείο λευκών στη Λουιζιάνα του αμερικανικού Νότου, το 1960. Ο νόμος είχε θεσπιστεί αλλά τις πρώτες ημέρες στο σχολείο χρειάστηκε πολυμελής συνοδεία για να προστατεύσει το παιδί από τα θυμωμένα πλήθη. Οι συγκλονιστικές φωτογραφίες εκείνης της πρώτης ημέρας, με το μικροσκοπικό πλασματάκι να κουβαλά τη σάκα του ανάμεσα στους σωματώδεις συνοδούς, φορώντας τα καλά του, δείχνουν το δρόμο που έχει γίνει από τότε — αλλά κι ακόμα γίνεται.

Αποτέλεσμα εικόνας για Ρούμπυ Μπρίτζες

Τα παιδιά των προσφύγων στην Ελλάδα όμως (γιατί οι μισοί περίπου από τους σχεδόν 60.000 πρόσφυγες που βρίσκονται αυτή τη στιγμή στη χώρα μας είναι παιδιά) βρίσκονται στους καταυλισμούς κι εκεί θα παραμείνουν πρωί-μεσημέρι-βράδυ, να σαπίζουν στις σκηνές και στην απραξία, χωρίς σχολείο, χωρίς γράμματα, χωρίς δικαιώματα.

Ελπίζουμε να μην αργήσει η ημέρα που θα βγουν και θα πάνε κι αυτά στο σχολείο,σε μεικτά σχολεία. Περιμένουμε από την κοινωνία και την πολιτεία να  ενεργοποιήσουν το δικαίωμα όλων των παιδιών στην εκπαίδευση και την ισότητα, η ξενοφοβία και ο ρατσισμός να νικηθούν ξανά στα σχολεία.

 

Σχετική εικόνα

Το 2011, όταν η Ρούμπι συνάντησε τον Μπαράκ Ομπάμα, στάθηκαν μπροστά στον πίνακα που ζωγράφισε ο Νόρμαν Ρόκγουελ προς τιμήν της και ο πρόεδρος τον ΗΠΑ της είπε: «Αν δεν ήσουν εσύ, δε θα ήμουν εδώ και δε θα βλέπαμε μαζί αυτόν τον πίνακα»….

Ελένη Βακαλό “Πώς έγινε ένας κακός άνθρωπος”

ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

Ελένη Βακαλό

Γ΄Λυκείου

Νεοελληνική Λογοτεχνία Γενικής Παιδείας

Ομάδα 1

  1. Συγκέντρωση υλικού

Διαβάστε προσεκτικά τον τίτλο, εντοπίστε και σχολιάστε τη σχέση του με το ποίημα. Εξηγήστε το ρόλο της λέξης «μικρός». Προσπαθήστε να διερευνήσετε την πρόθεση του ποιητή και να διατυπώσετε το θέμα.

 

  1. Άσκηση

Υποθέστε ότι σας καλούν σε μια φιλανθρωπική εκδήλωση όπου αξιοποιώντας τα στοιχεία που βρήκατε και παραθέτοντας στίχους του ποιήματος θα δώσετε τον κίνδυνο που ελλοχεύει για τον σύγχρονο άνθρωπο, αν απωλέσει την ανθρωπιά του.

Το κείμενο να διαθέτει την απαραίτητη συναισθηματική ένταση, χωρίς όμως μελοδραματισμούς

 

 

 

Ομάδα 2

  1. Συγκέντρωση υλικού

Διαβάστε προσεκτικά το ποίημα και συλλέξτε τις εικόνες από τις οποίες αποτελείται. Βρείτε τα δομικά μέρη του ποιήματος. Τοποθετήστε το ποίημα χρονικά και τοπικά.

 

  1. Άσκηση

Γνωρίζοντας ότι η Βακαλό ήταν και ζωγράφος και αφού αξιοποιήσετε το υλικό που συγκεντρώσατε, δημιουργήστε ένα κείμενο που μπορεί να δημοσιευτεί σε τεχνοκριτικό περιοδικό, αναλύοντας την επικοινωνία των τεχνών και τη δυνατότητα του καλλιτέχνη να κουβαλά τη σκευή του και σε άλλα είδη. Αξιοποιήστε στίχους του ποιήματος.

 

 

 

Ομάδα 3

  1. Συγκέντρωση υλικού

Εντοπίστε του παράγοντες που διαμορφώνουν την τελική στάση ζωής του ήρωα, παρακολουθώντας τη μεταμόρφωσή του(;).

  1. Άσκηση

Γράψτε ένα κείμενο με τη μορφή ημερολογίου όπου θα ο ήρωας θα αποκαλύπτει την ψυχή του σε α΄ πρόσωπο, αφήνοντας να διαφανούν τα κίνητρα και οι προθέσεις του.

Ομάδα 4

  1. Συγκέντρωση υλικού

Μελετώντας προσεκτικά τους στίχους του ποιήματος και ενθυμούμενοι στοιχεία τεχνικής που μάθατε σε όλη τη μαθητική σας πορεία, εντοπίστε τα τεχνικά χαρακτηριστικά του ποιήματος.

 

  1. Άσκηση

Μεταγράψτε το ποίημα σε πεζό. Κατόπιν, θεωρήστε ότι συμμετέχετε σε μια λογοτεχνική βραδιά, όπου με επιχειρήματα θα πείσετε πως η τεχνική του ποιήματος σας έδωσε αυτό το «δικαίωμα».

 

 

 

 

 

Ομάδα 5

  1. Συγκέντρωση υλικού

Παρακολουθήστε την παραβολή του Καλού Σαμαρείτη ή διαβάστε την από την Καινή Διαθήκη. Εντοπίστε τα αφηγηματικά χαρακτηριστικά. Εντοπίστε και στο ποίημα αυτά τα χαρακτηριστικά.

 

  1. Άσκηση

Φτιάξτε τη δική σας ιστορία με τους στίχους του ποιήματος. Υποθέστε ότι θα τη διηγηθείτε σε παιδιά του Δημοτικού.

 

 

 

Ομάδα 6

  1. Συγκέντρωση υλικού

Συλλέξτε τα παραμυθικά στοιχεία στο ποίημα. Ποιος ο ρόλος του τελευταίου στίχου;

  1. Άσκηση

Δημιουργήστε το δικό σας παραμύθι, αναδεικνύοντας και αξιοποιώντας τις τεχνικές και τα χαρακτηριστικά που εντοπίσατε. Υποθέστε πως σας καλούν ως παραμυθά – αφηγητή σε σχολική γιορτή, αφιερωμένη στο σχολικό εκφοβισμό. Προσπαθήστε να μεταφέρετε σημαντικά μηνύματα με το γοητευτικό τρόπο του παραμυθιού.

Τάγματα εργασίας: ιστορία, λογοτεχνία, τέχνη

Τα τάγματα εργασίας, γνωστά και ως αμελέ ταμπουρού, αποτέλεσαν από κοινού μαζί με άλλες επιβαρύνσεις τα σκληρά μέτρα που λήφθηκαν από την τουρκική ηγεσία για να εξαλειφθούν οι μειονότητες εντός του κράτους. Δεν απέβλεπαν στην άμεση εξόντωση των επιταγμένων αλλά στη σταδιακή ψυχολογική και σωματική τους εξασθένιση που θα οδηγούσε στο θάνατο από την πείνα, τις κακουχίες και τις αρρώστιες. Ως μέτρο, τα τάγματα εργασίας εφαρμόστηκαν σε δύο περιόδους: αρχικά στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο λειτούργησαν ως βοηθητικά σώματα διεκπεραίωσης εργασιών και στη συνέχεια, μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή, ως σώματα ανακατασκευής των ζημιών που είχε προξενήσει ο ελληνικός στρατός κατά τη διάρκεια της Μικρασιατικής Εκστρατείας.

Γονείς και διαδίκτυο

 

Με 260 εκατομμύρια σελίδες πορνογραφικού περιεχομένου στο Διαδίκτυο (χωρίς να προσμετρήσουμε άλλες, σεξιστικού, ρατσιστικού κ.λ.π. χαρακτήρα), είναι φυσικό οι περισσότεροι γονείς ν’ ανησυχούν για το τι βλέπουν τα παιδιά τους την ώρα που σερφάρουν. (περισσότερα…)