"Παράλληλες Διαδρομές"

Παράρτημα 6ου Γυμν. στο ΕΚΚΝ Βόλου & Εσπερινό Γυμν. Βόλου: Πολιτιστικό Διασχολικό Πρόγραμμα

Η 11η συνάντηση (Γλωσσάρι Μετανάστευσης)

Απρ 201423

Στην 11η συνάντηση συνεχίσαμε με τα παιδιά της Α’ γυμνασίου τη διαπραγμάτευση του λεξιλογίου. Ακολούθως αναφέραμε τις λέξεις που χρειάστηκε να εξηγήσουμε στους μαθητές.

  • Αναθέτω: η λέξη ήταν άγνωστη στα παιδιά. Τους είπαμε ότι σημαίνει «δίνω» και αναφέραμε την πρόταση «δίνω δουλειά σε κάποιον».
  • Ανάδοχη οικογένεια: εξηγήσαμε στα παιδιά ότι πρόκειται για την οικογένεια που αναλαμβάνει την ανατροφή ενός παιδιού από κάποιο ίδρυμα, όταν οι φυσικοί γονείς αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα. Τα παιδιά αυτά είναι θετά. Τα παιδιά μας ρώτησαν τι σημαίνει η λέξη μητριά και τους είπαμε ότι είναι η καινούρια γυναίκα που παίρνει κάποιος άνδρας, όταν π.χ. χηρεύει και η οποία αναλαμβάνει να μεγαλώσει τα παιδιά του.
  • Κυριαρχία: η λέξη ήταν άγνωστη και για να την κατανοήσουν οι μαθητές την αναλύσαμε στα συνθετικά της (κύριος + άρχω) και είπαμε ότι συμβαίνει εξουσία. Δώσαμε επίσης το παράδειγμα με τον κυρίαρχο του παιχνιδιού και με την τοπική κυριαρχία στην Ελλάδα.
  • Επιμέλεια: τα παιδιά έδωσαν τις συνώνυμες λέξεις φροντίδα, αγάπη, προστασία.
  • Επίβλεψη: η λέξη ήταν άγνωστη και δώσαμε τη συνώνυμη λέξη «υπευθυνότητα» και είπαμε στους μαθητές την έκφραση «έχω την ευθύνη, έχω την επίβλεψη».
  • Απέλαση: τα παιδιά γνώριζαν τη λέξη και τους είπαμε ότι είναι η απομάκρυνση από μια χώρα λόγω έλλειψης νόμιμων εγγράφων (χαρτιών). Τα παιδιά έδωσαν τη λέξη «πλαστά» ως αντίθετο της λέξης «νόμιμα».
  • Αποχώρηση: δώσαμε στα παιδιά το ρήμα από το οποίο προέρχεται και το συνώνυμο ρήμα φεύγω.
  • Βρίσκομαι υπό κράτηση: ο όρος ήταν άγνωστος στα παιδιά, αλλά τους ήταν γνωστή η κατάσταση αυτή, γιατί κρατούνται στη φυλακή μέχρι το δικαστήριο.
  • Φρούριο: εξηγήσαμε στα παιδιά ότι είναι ένα είδος τείχους γύρω από μια πόλη. Τα παιδιά γνώριζαν τα κάστρα στη Θεσσαλονίκη. Είπαμε ότι η φρούρηση των φυλακών γίνεται από τους φύλακες που ελέγχουν τη φυλακή, ενώ αναφέραμε και την εθνική φρουρά ενός κράτους.
  • Μετανάστες: οικονομικοί (αιτία μετανάστευσης είναι δουλειά), πολιτικοί (ο μετανάστης ζητά άσυλο, επειδή το καθεστώς στη χώρα του είναι επικίνδυνο) οικολογικοί ( ο κάτοικος μιας χώρας μεταναστεύει λόγω της φυσικής καταστροφής που συμβαίνει  στη χώρα του). Διαχωρίσαμε τον όρο μετανάστης σε τρεις κατηγορίες και εξηγήσαμε στα παιδιά τη σημασία της κάθε μιας απ’ αυτές.
  • Διασφαλίζω: εξηγήσαμε τη λέξη με απλό τρόπο λέγοντας πως σημαίνει ‘δίνω με ασφάλεια».
  • Αξιοπρέπεια: είπαμε ότι ο όρος χαρακτηρίζει τη ζωή ενός ανθρώπου όταν αυτή γίνεται με τα απαραίτητα αγαθά.
  • Διαβίωση: εξηγήσαμε ότι η λέξη «βίος» σημαίνει ζωή και άρα διαβίωση είναι ο τρόπος ζωής.
  • Σύνορα: τα παιδιά γνωρίζουν τη λέξη και εμείς διαχωρίσαμε τα κόκκινα (που είναι η γραμμή πολέμου π.χ. εδώ στον Έβρο) και τα πράσινα (που είναι η γραμμή μεταξύ δυο φυλακίων). Τα παιδιά γνωρίζουν την πράσινη κάρτα που εξασφαλίζει τη μόνιμη παραμονή σε ένα κράτος.
  • Διακρίνουμε την υγεία σε φυσική (το να είναι κάποιος γερός), σε πνευματική (το να είναι κάποιος ισορροπημένος) και σε κοινωνική (το να μη δημιουργεί κάποιος προβλήματα στους συνανθρώπους του).
  • Απολαμβάνω: η λέξη ήταν άγνωστη και είπαμε ότι σημαίνει «έχω, απολαμβάνω».
  • Διακρίναμε το δίκαιο σε ποινικό (οι νόμοι που ορίζουν τις ποινές), σε αστικό (που ορίζει τις σχέσεις των ανθρώπων στην πόλη) κα σε διεθνές (που ορίζει πως πρέπει να φέρεται μια χώρα στην άλλη). Τα παιδιά γνώριζαν τη λέξη international.
  • Επαναπατρίζομαι: η λέξη ήταν άγνωστη στα παιδιά και την κατανόησαν μέσα από παράδειγμα Αλβανών που έφυγαν από την πατρίδα τους και τώρα με τις συνθήκες αυτές της οικονομικής κρίσης επιστρέφουν στην πατρίδα τους.

Στο σημείο αυτό σταματήσαμε τη συζήτηση με τους μαθητές της Α’ γυμνασίου από την οποία διαπιστώσαμε ότι η χρήση του λεξιλογίου κατά τη διάρκεια του προγράμματος λειτούργησε πολύ θετικά στα παιδιά, που χειρίζονται με όλο και περισσότερη άνεση την ελληνική γλώσσα και ενδιαφέρονται να εμπλουτίζουν διαρκώς το λεξιλόγιό τους.

Αφήστε μια απάντηση



Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων