"Παράλληλες Διαδρομές"

Παράρτημα 6ου Γυμν. στο ΕΚΚΝ Βόλου & Εσπερινό Γυμν. Βόλου: Πολιτιστικό Διασχολικό Πρόγραμμα

Η 10η συνάντηση (Γλωσσάρι Μετανάστευσης)

Απρ 201423

Στη 10η συνάντηση πραγματοποιήθηκε η παρουσίαση του γλωσσαρίου με μαθητές μόνο της Α’ γυμνασίου που συμμετέχουν στο πρόγραμμα,  η πλειοψηφία των οποίων κατάγεται από το Πακιστάν και οι οποίοι δε γνωρίζουν το ίδιο καλά την ελληνική γλώσσα, με αποτέλεσμα αφενός να έχουν περισσότερες άγνωστες λέξεις και αφετέρου να μας ρωτούν συχνά πώς χρησιμοποιούνται οι λέξεις στα νέα ελληνικά (δηλ. μας ζητούν να βάλουμε την άγνωστη λέξη σε μια πρόταση). Παρακάτω σημειώνονται όλες οι λέξεις που ήταν άγνωστες και καταγράφονται όσα λέχθηκαν γι’ αυτές μέσα στην τάξη.

·  Απομάκρυνση: ήταν άγνωστη και τους δώσαμε το ρήμα απομακρύνω και το συνώνυμο ρήμα «φεύγω μακριά» για να την κατανοήσουν.

·   Αποπλάνηση: ήταν επίσης άγνωστη λέξη και τους δώσαμε το ρήμα αποπλανώ το οποίο εξηγήσαμε με το ρήμα ξεγελάω.

·   Αλλοδαποί: τα παιδιά έδωσαν μόνα τους τη συνώνυμη λέξη «μετανάστες».

·   Συμπεριφορά: ήταν άγνωστη λέξη στα παιδιά και τους εξηγήσαμε ότι ό όρος αφορά τον τρόπο που φέρεται κάποιος.

·  Ιθαγενής: ο όρος ήταν αρχικά άγνωστος στους μαθητές, αλλά με τη δική μας βοήθεια και εξήγηση ότι η λέξη αφορά αυτόν που έχει γεννηθεί κάπου – τα παιδιά έδωσαν τη συνώνυμη αγγλική λέξη «local”. Εδώ να σημειώσουμε ότι ειδικά για τα παιδιά αυτά επιστρατεύουμε συχνά την αγγλική γλώσσα για να εξηγήσουμε κάποιες άγνωστες λέξεις

·   Χορηγώ: η λέξη ήταν άγνωστη, τους δώσαμε το συνώνυμο ρήμα δίνω και τους είπαμε τη λέξη χορηγός, γιατί τη συνδέουν με αυτούς που χρηματοδοτούν ομάδες ποδοσφαίρου.

·    Αμνηστία:  η λέξη ήταν άγνωστη και τους την εξηγήσαμε με τη λέξη «συγχώρεση».

·    Απληστία:  η λέξη ήταν επίσης άγνωστη και τους είπαμε ότι σημαίνει «πλεονεξία», δηλ. το να μη χορταίνει κάποιος να κερδίζει.

·    Αμνηστία: η λέξη ήταν άγνωστη.

·     Αιτούντες, επέτες, υποψήφιος: οι λέξεις ήταν εντελώς άγνωστες και εξηγήθηκαν, για να συμπληρώσουν τα παιδιά το κενό στις γλωσσικές ασκήσεις. Τους είπαμε ότι επέτης είναι ο ζητιάνος, ο αιτών είναι αυτός που υποβάλλει μια αίτηση και υποψήφιος είναι αυτός που ζητάει την ψήφο μας στις εκλογές.

·      Άσυλο: η λέξη ήταν γνωστή και είπαμε ότι σημαίνει «προστασία»

·      Στέγη:  η λέξη ήταν άγνωστη και αναφέρουμε τη λέξη «άστεγοι» που ήταν γνωστή στα παιδιά από τις ειδήσεις που παρακολουθούν. Τους είπαμε ότι η λέξη στέγη σημαίνει σκεπή και κατ’ επέκταση σπίτι.

·        Σύνορα: τα παιδιά γνωρίζουν τη σημασία της και μας είπαν ότι σημαίνει τα όρια ενός κράτους.

·         Φράγματα: ό όρος έγινε κατανοητός από τα παιδιά, αφού τους δώσαμε το παράδειγμα το σχετικό με τα ποτάμια.

·         Κάγκελα:  η λέξη είναι γνωστή στα παιδιά από τη ζωή τους στη φυλακή. 

·      Μεταφορικό μέσο: ό όρος ήταν άγνωστος και γι’ αυτό δώσαμε τα παρακάτω παραδείγματα:  Μέσα μαζικής ενημέρωσης (π.χ.) τηλεόραση, εφημερίδα) και μέσα μαζικής μεταφοράς (τρένο, αεροπλάνο).

·         Εργαλείο: τα παιδιά γνώριζαν τη λέξη και μας είπαν ότι είναι το μέσο, για να κάνεις μια εργασία.

·         Όργανο: δώσαμε στα παιδιά δύο πτυχές του όρου: α) αντικείμενο (π.χ. μουσικό όργανο) και β) αυτή που αφορά τον άνθρωπο π.χ. τον αστυνομικό. Τα παιδιά γνώριζαν και τον όρο «όργανο του ανθρώπινου οργανισμού».

·      Δελτίο ταυτότητας: τα παιδιά γνωρίζουν τον όρο και γνωρίζουν επίσης ότι είναι απαραίτητη η ταυτότητα, όταν τον καλούν στο αστ. Τμήμα για αναγνώριση. Τα παιδιά ανέφεραν από την προσωπική τους εμπειρία ότι μετά από καταγγελία για κλοπή, τους έχουν επανειλημμένα καλέσει στο τμήμα ως υπόπτους, τους έχουν βάλει πίσω από το τζάμι για αναγνώριση από τα θύματα και τους έχουν χρεώσει και αδικήματα που δεν έχουν πράξει.

·         Παιδική εκμετάλλευση: εξηγήσαμε στους μαθητές ότι πρόκειται για ανήλικα παιδιά που υποχρεώνονται από τους γονείς να δουλεύουν.

·         Αδιαφορία: τα παιδιά γνωρίζουν τη λέξη. μας έδωσαν ως συνώνυμη τη λέξη «παραμέληση» και γνωρίζουν τη λέξη «αδιάφορος» που προέρχεται από την ίδια την οικογένεια.

·        Πολίτες, τουρίστες, κάτοικοι: οι τρεις όροι περιέχονται στην ίδια άσκηση και είπαμε στα παιδιά ότι ο πρώτος αφορά τους ανθρώπους που έχουν πολιτικά δικαιώματα, ενώ τρίτος αφορά όσους μένουν σε μια χώρα χωρίς να έχουν υπηκοότητα. Ο δεύτερος όρος ήταν γνωστός και τα παιδιά σχολίασαν την έλλειψη καλών πολιτικών στις ημέρες μας.

·         Λαθραία μετανάστευση: για να εξηγήσουμε τον πρώτο όρο δώσαμε στα παιδιά τις συνώνυμες λέξεις κρυφή, μυστική, παράνομη.

·         Σύνταγμα: η λέξη ήταν γνωστή στους μαθητές και εμείς τους είπαμε επιπλέον ότι το Σύνταγμα ορίζει αρχικά το πολίτευμα ενός κράτους. Στη συνέχεια τους ορίσαμε το πολίτευμα της Ελλάδας που είναι Προεδρευόμενη Κοινοβουλευτική Δημοκρατία και εξηγήσαμε στα παιδιά έναν έναν τους όρους (οι μαθητές μας είπαν ότι το Πακιστάν έχει το ίδιο πολίτευμα).

·         Πρωτόκολλο:  ο όρος ήταν άγνωστος στα παιδιά και τους είπαμε ότι η λέξη αφορά αριθμό αίτησης ενός εγγράφου από δημόσια υπηρεσία.

·         Τρομοκρατία: είπαμε στα παιδιά ότι η τρομοκρατία είναι διεθνές έγκλημα. Αυτό σημαίνει ότι αφορά όλες τις χώρες, η πολιτική τους είναι κοινή καθώς και η τιμωρία που εφαρμόζεται σε αντίθεση με άλλα εγκλήματα.

·         Ποινικά – αστικά εγκλήματα: τα πρώτα τιμωρούνται με φυλάκιση ενώ τα δεύτερα (τροχαία, διαπληκτισμοί) τιμωρούνται με πρόστιμο.

Στο σημείο αυτό ολοκληρώθηκε η συζήτηση μας. Τα παιδιά έδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον και προσπάθησαν να σημειώσουν τις λέξεις στα έντυπα που τους μοιράσαμε. Τέλος, διαπιστώσαμε ότι τα παιδιά ωφελούνται από το πρόγραμμα, αφού έρχονται σε επαφή με λεξιλόγιο, με το οποίο δεν είχαν μέχρι στιγμής την ευκαιρία να ασχοληθούν και μάλιστα εξοικειώνονται με τη χρήση του λεξιλογίου στα ελληνικά.

 

Αφήστε μια απάντηση



Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων